Měřidlo teploty

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jerab
Příspěvky: 242
Registrován: 12 led 2011, 01:00
Bydliště: Frýdek-Místek

Měřidlo teploty

#1 Příspěvek od jerab »

Mám dotaz kdo dokáže vysvětlit princip měřidla teploty s otáčivou cívkou s 3 vývody v autě. Vím že na 2vývody jde plus a mínus stabilizovaných a na 3 vývod jde regulované napětí z čidla. Jedná se mě oto jak je to zapojeno do systému měřidla aby to ovládalo výchylku. Pracuje to na principu mustku?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Principem je to dvojcívkové ROZDÍLOVÉ měřidlo, kdy jednou cívkou teče proud ze zdroje přes pevný odpor (jeho hodnota kolísá jen podle kolísání napájecího napětí) a druhou cívkou teče proud ze snímače (proměnného odporu) - ten se mění jak podle napájecího napětí, tak podle podmínek měnících odpor snímače. Pokud jsou obě větve napájené ze shodného zdroje, vykompenzuje se změna napájecího napětí pro ten snímač změnou magnetického toku vybuzeného tou pevnou cívkou - měřidlo ukazuje v určitém rozmezí napájecího napětí stále stejně přesně bez ovlivňování změnami Unap. Je to důležité právě v autě, kde se nominální napětí v palubní síti hýbe v rozmezí 11 - 14,5V (někdy i větším) a obyčejný "jednocívkový" měřák by ukazoval podle plotu nebo by musel mít extra stabilizované napájení pro snímač.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Rozdílu magnetického pole se používá u měřidel s direktivní pružinou, to jsou ta, kterým se po vypnutí klíčku vrací ručka na nulu. Kolísání napětí palubní sítě u nich trochu ovlivňuje výchylku ručky. Velikost tohoto vlivu se mění s výchylkou.
U teploměrů to ale nijak výrzně nevadí: potřebujeme vědět, jestli je teplota chladicí kapaliny v nějakém rozmezí, řekněme 70°C až 105°C. Vyšší přesnosti není třeba.

Tam, kde je žádoucí přesnější údaj, to je u palivoměrů, se používá skutečně poměrového měřidla. To má dvě cívky navzájem zkřížené a ty natáčejí magnet umístěný na ose ručky ve směru vektorového součtu magnetických polí. Měřidlo nemá direktivní pružinu, zato má účinné dynamické tlumení, aby se ručka při otřesech neplácala od dorazu k dorazu. U tohoto měřidla je běžné, že po vypnutí klíčku zůstane na poslední naměřené hodnotě. Není-li dobře vyvážená, může bez proudu pomalu cestovat dolů nebo nahoru, ale po zapnutí se opět během několika desítek sekund srovná do správné polohy.

Uživatelský avatar
jerab
Příspěvky: 242
Registrován: 12 led 2011, 01:00
Bydliště: Frýdek-Místek

#4 Příspěvek od jerab »

Díky za určité vysvětlení ale musím některé věci upřesnit. To měřidlo je napájeno z jednoho zdroje tak jak se zminuješ ale to napětí musí být stabilizované!! jak pro jednu tak i pro druhou cívku která je ovládaná čidlem a teprve rozdílným napětím na cívkach dochází k výchylce. Tak jsem to pochopil.Dále uvedu konkrétní případ který si nedovedu vysvětlit.Při vypnutí zapalování mě ručička teploměru místo aby klesla na nulu tak vystoupí na max.Otázka.Je možné že to zpusobuje nestejnoměrné snížení napětí na obou cívkách?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Ale to je omyl, netřeba stabilizovat (viz schéma).
Přístroj měří poměr dvou proudů. Velikost jednoho proudu závisí na napájecím napětí a na odporu jedné cívky měřidla (případně se kalibruje sériovým odporem). Velikost druhého proudu závisí na napájecím napětí a na součtu odporu cívky a odporu čidla.
Protože oba proudy jsou přímo úměrné napájecímu napětí a ve vzorci poměru proudu čidlem a proudu konstantním odporem se napětí vyruší, je stabilizace zbytečná.

Když odpojíš baterii a ručka přesto změní polohu, jde patrně o mechanickou závadu - systém je nevyvážený a praskla vratná pružinka.

Teď je ještě otázka, jakou generaci řídicí jednotky máš - u nových hýbe ručkou malý motorek (servo nebo krokový) ovládaný z řídicí jednotky... u starších je ukazatel teploty zcela nezávislý a řídicí jednotka využívá vlastní čidlo.
Přílohy
8-09.jpg
Typické zapojení teploměru v autě.
(95.43 KiB) Staženo 121 x
Naposledy upravil(a) Hill dne 15 srp 2011, 19:23, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
jerab
Příspěvky: 242
Registrován: 12 led 2011, 01:00
Bydliště: Frýdek-Místek

#6 Příspěvek od jerab »

autor:hill
Toto jsem potřeboval jelikož na mém autě mám dvoucívkový ukazatel teploty.Z vysvětlení usuzuji že bude pravděpodobně chyba v měř.přístr.
Díky oběma za vysvětlení.
P.S. Jsem rodák z Jičína!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Pravda je, že rozdílové měřidlo, které tu popsal EKKAR, vratnou pružinu mít musí a stabilizované napětí vyžaduje taky.
To, že jsem ještě žádné takové neviděl zevnitř, neznamená, že by takovou konstrukci nepoužil aspoň některý výrobce.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“