Elektronický gong se SAB0600
Moderátor: Moderátoři
Ale teď koukám do datašítu, že stačí impuls na spuštění a má to přehrát celou melodii. Takže zkontrolovat napájení, filtraci.
Edit: Ten odběr 126mA také neodpovídá datašítu, má být maximálně 90mA na začátku přehrávané sekvence.
Edit: Ten odběr 126mA také neodpovídá datašítu, má být maximálně 90mA na začátku přehrávané sekvence.
Naposledy upravil(a) Andrea dne 08 zář 2011, 12:23, celkem upraveno 1 x.
tìch zvonkù s tímto obvodem jsem kdysi (-20let??) postavil nìkolik, dodnes bimbají jen to zapojení jsem mìl svoje podle katalogu, napájení je ze samostatného zdroje s trafkem a spouštìní optoèlenem...
Toto zapojení je trochu na hranì - po jednocestném usmìrnìní se nabije C2, napìtí z nìj se stabilizuje tranzistorem na blízké 9V a to napájí obvod gongu, T1 je spouštìní. Pokud je na C2 napìtí nad 9V, tak po spuštìní impulsem obvod pøehraje tøi tóny a zastaví se. Problém asi je v tom, že pøi spotøebì kolem 100mA kond 1000uF nestaèí po celou dobu udržet napìtí pro napájení, proto gong po odejmutí støídaviny na vstupu zmlkne. Pro zaèátek zvedni kapacitu C2 a mìø na nìm napìtí po uvolnìní tlaèítka nebo dej na zkoušku k tomuto kondu zdroj nebo 9V baterku...
Toto zapojení je trochu na hranì - po jednocestném usmìrnìní se nabije C2, napìtí z nìj se stabilizuje tranzistorem na blízké 9V a to napájí obvod gongu, T1 je spouštìní. Pokud je na C2 napìtí nad 9V, tak po spuštìní impulsem obvod pøehraje tøi tóny a zastaví se. Problém asi je v tom, že pøi spotøebì kolem 100mA kond 1000uF nestaèí po celou dobu udržet napìtí pro napájení, proto gong po odejmutí støídaviny na vstupu zmlkne. Pro zaèátek zvedni kapacitu C2 a mìø na nìm napìtí po uvolnìní tlaèítka nebo dej na zkoušku k tomuto kondu zdroj nebo 9V baterku...
Ten kondík v AR označený jako C3 (100n) je v datašitu 100mikro při napájení z baterie a je tam poznámka: is absolutely necessary for battery operation. Myslím že pro toto napájení to bude to samé. Za další, zkoušel jsi změnit polaritu diody u tlačítka? V AR se píše, že při jedné polaritě hraje jen po dobu stisku tlačítka, při opačné polaritě zahraje celou sekvenci.
Odběr samotného IO bez repráku má být 35 mA. Otázka je, nakolik se ten dnešní obvod shoduje s katalogem, mám takový dojem, že v začátcích stál několik stovek, teď 24Kč.
Odběr samotného IO bez repráku má být 35 mA. Otázka je, nakolik se ten dnešní obvod shoduje s katalogem, mám takový dojem, že v začátcích stál několik stovek, teď 24Kč.
V tomto zapojení C3 staèí 100n, tìch 100u pro bateriové napájení umožòuje funkci i pøi starší 9V destièkové baterii (ty mají velký vnitøní odpor a odbìr okolo 50mA se špièkami nemají šanci pokrýt).
Zapojení v úvodním dotazu je urèeno do domù se støídavým rozvodem, po stisku tlaèítka se nabije C2 a ten tvoøí "zdroj" pro zvonek. Jiné napájení zvonek nemá! SAB má dohrát sekvenci a zastavit se. Pokud je støídavina na vstupu stále, zvonek je opakovanì spouštìn a hraje stále dokola. Jestli po uvolnìní tlaèítka zvonek hned zmlkne, nestaèí ho náboj na C2 napájet. Dle mého soudu je kapacita 1G nedostaèující (a je otázkou, zda tam nemáš omylem ještì menší kond, možná 1uF...).
Jinak v minulosti byla cena tohoto obvodu opravdu luxusní! Ve své dobì to ale bylo nìco zvláštního a i zvuk byl ve srovnání s tehdejšími melodickými zvonky relativnì solidní vèetnì efektu doznívání.
Zapojení v úvodním dotazu je urèeno do domù se støídavým rozvodem, po stisku tlaèítka se nabije C2 a ten tvoøí "zdroj" pro zvonek. Jiné napájení zvonek nemá! SAB má dohrát sekvenci a zastavit se. Pokud je støídavina na vstupu stále, zvonek je opakovanì spouštìn a hraje stále dokola. Jestli po uvolnìní tlaèítka zvonek hned zmlkne, nestaèí ho náboj na C2 napájet. Dle mého soudu je kapacita 1G nedostaèující (a je otázkou, zda tam nemáš omylem ještì menší kond, možná 1uF...).
Jinak v minulosti byla cena tohoto obvodu opravdu luxusní! Ve své dobì to ale bylo nìco zvláštního a i zvuk byl ve srovnání s tehdejšími melodickými zvonky relativnì solidní vèetnì efektu doznívání.
Za tu luxusní cenu jsem to taky před 20 lety vyráběl, gong hrál asi tři dny a pak zmlknul navždy, což mě hluboce urazilo. Zvonky s UM3842 stály čtvrtinu, hrály asi deset stupidních anglosaských melodií a ty fungujou dodnes.brtnik píše:v minulosti byla cena tohoto obvodu opravdu luxusní! Ve své době to ale bylo něco zvláštního a i zvuk byl ve srovnání s tehdejšími melodickými zvonky relativně solidní včetně efektu doznívání.
To doznívání bylo takové čtyřbitové, co si pamatuju, připomínalo to spíš sustain u vietnamských samohrajek.
- Přílohy
-
- sab 002.jpg
- (96.67 KiB) Staženo 89 x
Jó gong!!! Taky jsem před lety neodolal a koupil GI123 (kopie SAB123). Jenže jsem myslel, že je to skutečně imitace kovového gongu (jako v perské pohádce) a ony to jsou jen tři tóny za sebou: céééé, áááá, efff (hráno sestupně). Resp. jen první dva tóny nebo jen první tón - podle toho, který ze tří vstupních pinů připojíme ke GND. Dá se tak volit zvonění na tři členy domácnosti, podle důležitosti .
pro Ales1:
Musíš si dát správně dohromady schéma od "fery66" s tím svým. Dioda "v tlačítku" musí směřovat katodou na bod A v hlavním schematu. Prostě spojit A s A, B s B.
V klidu je na A "tepavé plus", na B "GND". D1 a C2 tvoří "DC napáječ druhý v pořadí". Podle dokumentace se obvod rozehraje impulzem +Ucc na vývod 1, což se v tomto stavu neděje.
Po stisku tlačítka se na svorkách střídají dva stavy (jak jinak):
(1) na A "plus", na B "minus"
(2) na A "minus", na B "plus"
Stav (1) je vlastně totéž, co klidový stav. Stav (2) způsobí sepnutí tranzistoru PNP => mělo by to hrát.
Pokud je zapojení bez chyb a součástky OK, musí to hrát. Dioda musí být zkrátka správným směrem a na správné žíle vedení.
Jinak použití optočlenů (těsně u IC) jak zmiňuje brtnik, je dobrá věc, mě totiž u mého zapojení s GI123 dlouhé vedení k tlačítkům způsobovalo "rozladění nástroje", a to slyšitelně. Dokonce stačí prst na vývodech IC během hraní a je to znát.
Perlička: obvod GI123 mívali dlouhá léta v GME. Ten prevít má orientační žlábek ne na střeše (tam, co je potisk), má ho pod autem (kde končí nožičky). Byl jsem zmatený a napoprvé jsem ho samozřejmě hodnou dobu napájel opačnou polaritou. Takže pozor!
Hotové řešení s GI123 od J. Belzy (principiálně odpovídá diskutovanému):
http://www.belza.cz/files1/g123.htm
Petr de Zviqov
pro Ales1:
Musíš si dát správně dohromady schéma od "fery66" s tím svým. Dioda "v tlačítku" musí směřovat katodou na bod A v hlavním schematu. Prostě spojit A s A, B s B.
V klidu je na A "tepavé plus", na B "GND". D1 a C2 tvoří "DC napáječ druhý v pořadí". Podle dokumentace se obvod rozehraje impulzem +Ucc na vývod 1, což se v tomto stavu neděje.
Po stisku tlačítka se na svorkách střídají dva stavy (jak jinak):
(1) na A "plus", na B "minus"
(2) na A "minus", na B "plus"
Stav (1) je vlastně totéž, co klidový stav. Stav (2) způsobí sepnutí tranzistoru PNP => mělo by to hrát.
Pokud je zapojení bez chyb a součástky OK, musí to hrát. Dioda musí být zkrátka správným směrem a na správné žíle vedení.
Jinak použití optočlenů (těsně u IC) jak zmiňuje brtnik, je dobrá věc, mě totiž u mého zapojení s GI123 dlouhé vedení k tlačítkům způsobovalo "rozladění nástroje", a to slyšitelně. Dokonce stačí prst na vývodech IC během hraní a je to znát.
Perlička: obvod GI123 mívali dlouhá léta v GME. Ten prevít má orientační žlábek ne na střeše (tam, co je potisk), má ho pod autem (kde končí nožičky). Byl jsem zmatený a napoprvé jsem ho samozřejmě hodnou dobu napájel opačnou polaritou. Takže pozor!
Hotové řešení s GI123 od J. Belzy (principiálně odpovídá diskutovanému):
http://www.belza.cz/files1/g123.htm
Petr de Zviqov
Já bych postupoval metodou "odzadu", jako televizáci:
- odpojit trafo s tlačítkem a vedením do bodu A a B
- domácí "laboratorní" zdroj 12V (používám starý AT zdroj deskop "L" - rozjede se i bez zátěže na konektorech) připojit na C2
- ověřit chod stabilizátoru
- na krátký okamžik spojit 1 a 2 Siemense
Pokud to nepomůže, odpojit vše na schematu vlevo od C3 a opakovat pokus s napájením z DC zdroje okolo 9V. Při neúspěchu nezbyde než proměřit součástku za součástkou.
C1 v kompletním zapojení by měl být např. svitek.
- odpojit trafo s tlačítkem a vedením do bodu A a B
- domácí "laboratorní" zdroj 12V (používám starý AT zdroj deskop "L" - rozjede se i bez zátěže na konektorech) připojit na C2
- ověřit chod stabilizátoru
- na krátký okamžik spojit 1 a 2 Siemense
Pokud to nepomůže, odpojit vše na schematu vlevo od C3 a opakovat pokus s napájením z DC zdroje okolo 9V. Při neúspěchu nezbyde než proměřit součástku za součástkou.
C1 v kompletním zapojení by měl být např. svitek.
Tak jsem se konečně dostal k dalším pokusům a skončilo to výměnou všech polovodičů a elektrolytů. Leč bez úspěchu. Děkuji všem za rady, ale na todle nestačím. Odložím to na později a za půl roku tu chybu možná najdu. Se stejným "problémem" jsem IO ještě odzkoušel v zapojení podle http://www.spsepardubice.wz.cz/File/obvody/GONG016.zip