Ovládání garážových vrat

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
rtg5273
Příspěvky: 164
Registrován: 24 led 2006, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Ovládání garážových vrat

#1 Příspěvek od rtg5273 »

Řeším automatické ovládání vrat u garáže. Mám k dispozici použitý pohon, mechanicky v pořádku, ale elektronika vč. ovládání je ko. Pohon jsem osadil, motor ss 24V je jak nový. Mám v obou koncových polohách osazeny koncáky(COM, NC,NO), vrata to mechanicky tahá bez problému. Teď bych to rád nějak "automatizoval" :) Mám k dispozici DO 4 kanál 434MHz od Flajzara, kde je buď po stisku relé trvale zap/vyp, nebo relé sepne jen na cca 4s. Takže asi ovládání dvěma tlačítky, jedním zavřít, druhým otevřít.. Jak to elegantně a jednoduše zapojit? Díky za nápady..

Uživatelský avatar
fery66
Příspěvky: 228
Registrován: 02 dub 2009, 02:00
Bydliště: NR

#2 Příspěvek od fery66 »

Z princípu by stačili 2 klopné obvody, 2 relátka a bižutéria. Ale až takto jednoducho by som to neodporúčal riešiť. Chcelo by to aj bezpečnostné prvky. Infrazávoru, stop tlačítko a návratová automatika, pri náraze na prekážku, by tiež neškodila. "Rozbehnutá" brána je nebezpečná. Nepodceňoval by som to.

Uživatelský avatar
rtg5273
Příspěvky: 164
Registrován: 24 led 2006, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od rtg5273 »

To samozřejmě beru a je to jasné. Total stop bude a nějaké nadproudové jištění při posuvu. Teď mi de spíš o samotnou realizaci z komponent viz výše. :wink:

Uživatelský avatar
fery66
Příspěvky: 228
Registrován: 02 dub 2009, 02:00
Bydliště: NR

#4 Příspěvek od fery66 »

Pre "začiatok" by som to vyriešil asi takto: Stačili by 2 relé 24V s párom spínacích kontaktov. Jeden kontakt by slúžil na spínanie motora a druhý by bol prídržný príslušného relé. Prídržný kontakt by bol zapojený do série s príslušným koncákom. Čiže: Impulz K1 z DO "nahodí" relé a to sa "drží" svojim kontaktom až kým ho "nezhodí" koncák. To isté pre druhý kanál. A zapoj aj minimálne STOP tlačítko!

Práve som to začal kresliť a až teraz som si uvedomil, že je to motor na 24V a treba mu ešte aj "otáčať" polaritu kvôli zmene smeru otáčania...

Uživatelský avatar
rtg5273
Příspěvky: 164
Registrován: 24 led 2006, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od rtg5273 »

Ta reverzace to právě komplikuje, zatím jsem to s pomocí relátek a koncáků nenačmáral :(

Uživatelský avatar
fery66
Příspěvky: 228
Registrován: 02 dub 2009, 02:00
Bydliště: NR

#6 Příspěvek od fery66 »

Takto by to mohlo fachčiť:
K1 a K2 sú "Flajzarove" relátka, S1 a S2 sú koncáky. Všetko je samozrejme kreslené v kľudovej polohe. Ešte zapoj rozpínacie STOP tlačítko do +24V. Diódy sú tam nato, aby menej "iskrilo"...
Přílohy
Brána.png
(8.99 KiB) Staženo 79 x

Uživatelský avatar
fery66
Příspěvky: 228
Registrován: 02 dub 2009, 02:00
Bydliště: NR

#7 Příspěvek od fery66 »

Môžeš použiť aj kanál K3 DO pre funkciu STOP:
Přílohy
Brána 2.png
(9.62 KiB) Staženo 58 x

Uživatelský avatar
rtg5273
Příspěvky: 164
Registrován: 24 led 2006, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od rtg5273 »

Vynikající, a já furt jak udělat tu reverzaci :) Moc děkuji..

Uživatelský avatar
fery66
Příspěvky: 228
Registrován: 02 dub 2009, 02:00
Bydliště: NR

#9 Příspěvek od fery66 »

Nemáš za čo... :D

Uživatelský avatar
Chenzee
Příspěvky: 464
Registrován: 26 čer 2007, 02:00
Bydliště: Vysočina

#10 Příspěvek od Chenzee »

Já to měl kdysi ještě přes časovač, který byl nastaven na čas o cca 2s delší než byl chod vrat. To pro jistotu, když něco selhalo, aby se motor nemotal celej den. Ještě bych bejt tebou popřemýšlel nad zapínáním nějakého světla (což samozřejmě není problém).
Žádnej učenej z nebe nespadl ...

Uživatelský avatar
rtg5273
Příspěvky: 164
Registrován: 24 led 2006, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od rtg5273 »

uvidím, jak to bude chodit. Světlo bude určitě :)

Uživatelský avatar
Radek156
Příspěvky: 78
Registrován: 19 bře 2008, 01:00
Bydliště: Přerov

#12 Příspěvek od Radek156 »

rtg5273 píše:To samozřejmě beru a je to jasné. Total stop bude a nějaké nadproudové jištění při posuvu. Teď mi de spíš o samotnou realizaci z komponent viz výše. :wink:
Řeším, zatím pouze v teoretické rovině, podobný problém a zajímalo by mě řešení nadproudové ochrany. Motor mám vytipovaný 12V/cca2A. Bude to zřejmě snímat napětí na bočníku, ale to je zatím vše, nevím jak to dál upravit abych dostal použitelný výstup pro další zapojení. Díky za vaše nápady, Radek.

Uživatelský avatar
fery66
Příspěvky: 228
Registrován: 02 dub 2009, 02:00
Bydliště: NR

#13 Příspěvek od fery66 »

Nemám konkrétne riešenie, iba chcem upozorniť na jednu vec. Nadprúdová ochrana bude musieť byť riešená tak, aby nevypínala aj pri rozbehu motora, kedy je na okamih zvýšený odber prúdu. :(

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“