Měnič 6V/12V

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

Měnič 6V/12V

#1 Příspěvek od Freedy »

Zdravim

potřebuji udělat z 6V AC/ 12V AC nebo DC odběr asi 600 mA , hledal jsem nějaký trafíčko a zároveň jsem narazil na zdvojovač napětí z diod a kondenzátorů, co je lepší použít? pokud trafo tak kde najdu takovýhle ? Děkuji.

Uživatelský avatar
Banda
Příspěvky: 1170
Registrován: 22 bře 2005, 01:00
Bydliště: OV

#2 Příspěvek od Banda »

Se dá koupit hotové.

Uživatelský avatar
jankop
Příspěvky: 679
Registrován: 04 dub 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od jankop »

Nemyslím, že by trafa 6/12V byla běžná.
Koupil bych asi trafo 230/2x6V a zapojil bych ten sekundár jako autotrafo.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

A máš tam dost proudu na "primární" straně? Uvědomuješ si, že při odběru těch cca 0,6A/12V bude odběr z těch 6V více jak 2x větší = kolikrát přesně, to záleží na účinnosti toho "měniče" - největší bude mít asi transformátor, ale přímo navržený pro tento účel = tedy s převodem 1:2, potom nějaké náhradní zapojení (autotrafo, dvě trafa zapojená do série - 6/230 + 230/12 a pod), pak asi zdvojovač s kondenzátory a nakonec nějaký aktivní měnič - ať už step-up nebo nábojová pumpa... Jaký tam máš vůbec kmitočet toho vstupního AC?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Banda
Příspěvky: 1170
Registrován: 22 bře 2005, 01:00
Bydliště: OV

#5 Příspěvek od Banda »

Buď jsem nepochopil nebo jsem byl nepochopen.
Tam kde je 6VAC s takovým odběrem proudu, bude nejspíš i 230VAC.
Tam kde je 230VAC mohu připojit zdroj (spínaný) 12VDC.
No a pak už jen pomocí 6VAC, řídit zapnutí zdroje 12VDC, pokud to bude vůbec třeba.

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#6 Příspěvek od Freedy »

Vysvětlim
je to k malýmu benzínovýmu motoru s 6V magnetem s výkonem cca 30W a potřebuju 12V pro ovládání sytiče na karburátoru (kdy je u sytiče napájeno topný tělísko, které ovládá jehlu podle teploty), proto je jedno jestli z toho poleze 12 AC nebo DC.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

12V a cca 0,6A je přibl. 7,2VA. Pokud máš k dispozici těch zhruba 30VA a potřebuješ to na sytič, který předpokládám patří k jinýmu motorua s velkou pravděpodobností měl stejnosměrný napájení, tak bych volil usměrnění těch 6V a spínaný měnič nahoru se stabilizací (zpětnou vazbou). Důvod - ten karbík pravděpodobně vyžaduje do určité míry stabilních 12V (v toleanci dané běžnými automobilovými zdroji - to znamená asi tak 11,5 až 14,5V). Vzhledem k tomu, že to magneto je zdrojem AC s proměnným kmitočtem (v závislosti na otáčkách), jak trafo, tak kondíkový zdvojovač budou měnit v závislosti na tom vstupním kmitočtu svou účinnost a s tím bude hodně kolísat i výstupní napětí = karbíku se sytičem by se to nemuselo líbit. Jak trafo, tak zdvojovač jsou totiž běžně navrhované na 50Hz ± minimální odchylka. A ten motorek dává moc velký rozsah ± okolo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Habesan »

Benzínový motoru cca 30W. To je nějaký letecký model?

Uživatelský avatar
Tiger_T
Příspěvky: 124
Registrován: 19 srp 2009, 02:00
Bydliště: Čučice
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Tiger_T »

Letecký model to není. Má na mysli malý benzínový motor s magnetodynamem o výkonu 30W.

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#10 Příspěvek od Freedy »

Ano jak psal Tiger_T těch 30w je výkon magneta, jinak měřil jsem tu topnou cívku sytiče a za studena má odběr asi 600 mA a jak se zahřívá tak začíná klesat až na nějakých 250 mA.

Uživatelský avatar
milous2
Příspěvky: 791
Registrován: 29 čer 2011, 02:00
Bydliště: u Kolína

#11 Příspěvek od milous2 »

Zdravím.
Kdysi vyšel takovýto návod pro trabantisti a jiné použití.
Přílohy
01.jpg
(278.58 KiB) Staženo 446 x

Uživatelský avatar
milous2
Příspěvky: 791
Registrován: 29 čer 2011, 02:00
Bydliště: u Kolína

#12 Příspěvek od milous2 »

Druhá část zapojení.
Přílohy
02.jpg
(281.51 KiB) Staženo 275 x

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#13 Příspěvek od Freedy »

Tohle zapojení vypadá zajímavě a má to i dobrý výkon, musim to akorát předem usměrnit, ale to neni problém. Po víkendu začnu shánět součástky a uvidíme. Díky.

Uživatelský avatar
milous2
Příspěvky: 791
Registrován: 29 čer 2011, 02:00
Bydliště: u Kolína

#14 Příspěvek od milous2 »

Pro Freedy.
Zdravím.Sice nevím o co se jedná,ale ten alternátor toho motoru může dobíjet malý 6V akumulátor a teprv z toho aku napájet ten měnič.Ten motor je zřejmě 4.takt, proto ten sytič? Na co to bude,jestli se mohu optat?Fotečka by nebyla? Mám motorek Honda,ale karburace je jen obyčejná. Dík za info,esi to není tajný.

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#15 Příspěvek od Freedy »

Tak ten motor je Jawa 50 2T, po úpravě kanálů s namontovanym podtlakovym karburátorem s tepelnym termostatickym sytičem a přímé sání. Zatim zkoušeno, možná bude použit na závod (Fichtlcap). :D :D :D

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“