Zosilňovač do auta
Moderátor: Moderátoři
Zosilňovač do auta
Neviete o nejakom zosilňovači do auta asi okolo 2x50 W?
{AG&I}UnReSt
Odvaha býva postrachom smrti ale ajtak ju to vôbec neobmekčí.
Odvaha býva postrachom smrti ale ajtak ju to vôbec neobmekčí.
Re: Zosilňovač do auta
Neviem čo hľadáš, ked už pred 8 rokmi som kúpil radio a to má iba 4 x 50 W. Ved teraz už je to bežný výkon.UnReSt píše:Neviete o nejakom zosilňovači do auta asi okolo 2x50 W?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Zosilňovač do auta
Jo a vzadu na radiu máš pojistku 5Agaljo píše:Neviem čo hľadáš, ked už pred 8 rokmi som kúpil radio a to má iba 4 x 50 W. Ved teraz už je to bežný výkon.UnReSt píše:Neviete o nejakom zosilňovači do auta asi okolo 2x50 W?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
TDA1562Q zapijis podle datasheetu a jedes
Internet - metla lidstva
Jen to, že dnes koupíš autorádia, která mají poctivých 4x20W sinus, už dost levně.
Protože se výkon uvádí v různých oblastech podle různých metodik měření, bývá na takovém rádiu napsáno až 4x40W. Není to podfuk ani podle ČSN, některým z nich prostě na každý výstup lze pověsit paralelně dva reproduktory, takže dvouohmová zátěž a tedy dvojnásobný výkon.
No a pak jsou rádia, jejichž koncové zesilovače používají nábojovou pumpu, a ty dávají i do čtyřohmových reproduktorů skutečně po 50W hudebního výkonu. K tomu je TDA1562Q právě určený. Sám, když potřebuje, si vyrábí napájecí napětí vyšší, než dá palubní síť.
Ale tato rádia mají vzadu pojistku 15A případně 20A...
Protože se výkon uvádí v různých oblastech podle různých metodik měření, bývá na takovém rádiu napsáno až 4x40W. Není to podfuk ani podle ČSN, některým z nich prostě na každý výstup lze pověsit paralelně dva reproduktory, takže dvouohmová zátěž a tedy dvojnásobný výkon.
No a pak jsou rádia, jejichž koncové zesilovače používají nábojovou pumpu, a ty dávají i do čtyřohmových reproduktorů skutečně po 50W hudebního výkonu. K tomu je TDA1562Q právě určený. Sám, když potřebuje, si vyrábí napájecí napětí vyšší, než dá palubní síť.
Ale tato rádia mají vzadu pojistku 15A případně 20A...
- DJ_BobiseK
- Příspěvky: 46
- Registrován: 26 čer 2006, 02:00
To se potom řeší tak že je nějaký klasický zesilovač a k němu je měnič napětí na +-30 popřípadě víc či míň podle požadovaného výkonu. Tdy se to řešilo. je tam i odkaz na nějaké schéma http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... sc&start=0
Internet - metla lidstva
Dobře, ale na to je hromada integráků, které přímo v katalogovém zapojení dají aspoň 2x20W (to jsou dva můstky v jednom pouzdře).
Konstrukčně jednoduché jsou třeba s TDA7372, 7374, 8560Q.... Složitější na stavbu, ale zato s větším výkonem jsou právě ty TDA1562Q (jeden kanál) nebo 8571 (čtyři kanály, ale výkon 40W se tu uvádí s decentní poznámkou THD=MAX, tedy s maximálním zkreslením; v autě to je 4x23W při zkreslení 10%).
Jinak se neděs, Bobisek to trochu přehnal - účelem zesilovače je dostat maximum z odebíraného výkonu do reproduktorů. Teprve ten zbytek musíš uchladit. Většinou mají tyto zesilovače účinnost přes 60%, takže mě nepřekvapuje celková tepelná ztráta mezi 20W a 60W podle typu zesilovače, ve skutečnosti ale hudební signál, pokud nemá být zkreslený (a nejde zrovna o metal), využívá nanejvýš 20% výkonu zesilovače !!
Takže stačí normální chladič dimenzovaný podle středního výkonu.
Konstrukčně jednoduché jsou třeba s TDA7372, 7374, 8560Q.... Složitější na stavbu, ale zato s větším výkonem jsou právě ty TDA1562Q (jeden kanál) nebo 8571 (čtyři kanály, ale výkon 40W se tu uvádí s decentní poznámkou THD=MAX, tedy s maximálním zkreslením; v autě to je 4x23W při zkreslení 10%).
Jinak se neděs, Bobisek to trochu přehnal - účelem zesilovače je dostat maximum z odebíraného výkonu do reproduktorů. Teprve ten zbytek musíš uchladit. Většinou mají tyto zesilovače účinnost přes 60%, takže mě nepřekvapuje celková tepelná ztráta mezi 20W a 60W podle typu zesilovače, ve skutečnosti ale hudební signál, pokud nemá být zkreslený (a nejde zrovna o metal), využívá nanejvýš 20% výkonu zesilovače !!
Takže stačí normální chladič dimenzovaný podle středního výkonu.
Proti metalu samotnému nic, je to matematická a energetická záležitost: většina hudebních žánrů zatěžovala 100 let zesilovače i reproduktory v dlouhodobém průměru asi tak 20% jejich maximálního výkonu, zatímco metal a varhanní hudba i přes 50% a statisticky stanovený průměr pro ně tak nějak neplatí.
Ale i tak: jsou metody, jak zničení zesilovače zamezit, i kdyby chladič náhodou nezvládal. A v řadě zesilovačů autorádií se taky používají. Takže jsem to jen uvedl, aby se kdekdo honem neplašil kvůli nějakým 10W tepla navíc. On to zase takový strašák není.
Ale i tak: jsou metody, jak zničení zesilovače zamezit, i kdyby chladič náhodou nezvládal. A v řadě zesilovačů autorádií se taky používají. Takže jsem to jen uvedl, aby se kdekdo honem neplašil kvůli nějakým 10W tepla navíc. On to zase takový strašák není.
Re: Zosilňovač do auta
Skoro si uhadol. Je tam o niečo väčšia poistka a ked som to v LADE 1500 zapojil tak to prestalo hrat. Až výmena prívodných vodičov rozohrala rádio.rezis píše:Jo a vzadu na radiu máš pojistku 5Agaljo píše:Neviem čo hľadáš, ked už pred 8 rokmi som kúpil radio a to má iba 4 x 50 W. Ved teraz už je to bežný výkon.UnReSt píše:Neviete o nejakom zosilňovači do auta asi okolo 2x50 W?![]()
TDA1562Q zapijis podle datasheetu a jedes
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)