Vysávač Ufesa AT7312, odpor vinutia
Moderátor: Moderátoři
Vysávač Ufesa AT7312, odpor vinutia
Zdravím,
mám vysávač s príkonom 1500W, pri vysávaní začal najprv smrdieť spáleninou, tak som ho rozobral. Všetko vyzerá byť v poriadku okrem toho, že pri meraní odporu vinutia motora som nameral hodnotu 4,7 Ohmu - predpokladám, že sa prepálilo vinutie. Je môj predpoklad správny? Už sa to asi neoplatí opravovať...
Vďaka za rady
Název vlákna byl upraven. Killroy
mám vysávač s príkonom 1500W, pri vysávaní začal najprv smrdieť spáleninou, tak som ho rozobral. Všetko vyzerá byť v poriadku okrem toho, že pri meraní odporu vinutia motora som nameral hodnotu 4,7 Ohmu - predpokladám, že sa prepálilo vinutie. Je môj predpoklad správny? Už sa to asi neoplatí opravovať...
Vďaka za rady
Název vlákna byl upraven. Killroy
Sice záleží na tom, které vinutí (stator, rotor), ale takový odpor bývá docela normální, záleží hlavně na tom, jestli se nějak moc nemění při otáčení rotoru (myslím pomalé otáčení po 1 lamele, při zastavení by měl být odpor víceméně stejný), a také to závisí na tom, čím to měříš - něco jiného naměříš s multimetrem za pár stovek, něco jiného se zkalibovaným RLC metrem (pomůže i měření indukčnosti)za pár tisíc a něco jiného s ještě dražším revizním přístrojem (co měří odpor pod napětím 500V).
Nejjednoduší by bylo projít celý motor - jestli drží ložiska, jak jsou dlouhé uhlíky, jestli neháže turbína a pochopitelně stav rotoru (zatmavlé místa na vinutí) a komutátoru (barva, opálenost, míra sjetí a tak), pak ho rozjet mimo vysavač - jestli ho nechceš držet v rukách, tak ho upni do svěráku, ucpat ho o stůl není moc rozumné a podle jiskření na komutátoru pochopíš, co se děje (velké modro-zelené jiskry okolo celého komutátoru - špatně)
Když tak ještě napiš, co je to za typ vysavače - některé se dají ještě opravit a někde nepomůže ani svěcená voda.
Nejjednoduší by bylo projít celý motor - jestli drží ložiska, jak jsou dlouhé uhlíky, jestli neháže turbína a pochopitelně stav rotoru (zatmavlé místa na vinutí) a komutátoru (barva, opálenost, míra sjetí a tak), pak ho rozjet mimo vysavač - jestli ho nechceš držet v rukách, tak ho upni do svěráku, ucpat ho o stůl není moc rozumné a podle jiskření na komutátoru pochopíš, co se děje (velké modro-zelené jiskry okolo celého komutátoru - špatně)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Když tak ještě napiš, co je to za typ vysavače - některé se dají ještě opravit a někde nepomůže ani svěcená voda.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Měření odporu vinutí na výkonových motorech je zavádějící, zvlášť z levným multimetrem, který háže chybu +/- 0.5R
1. Motor, tak jak je, připoj na nějaký zdroj 12V až 24V. Nejideálnější je regulovatelný. Pokud má motor předřazenu regulaci otáček, musí se vyřadit.
2. pokus se roztočit motor pomalým přidáváním napětí. pokud se rotor pootočí a zůstane stát, je po něm. Pokud se roztočí a točí se "cukavě", je po něm taky. Odběr rotoru po celou dobu jedné otáčky musí zůstat stejný.
Pokud se motor točí plynule i při přibrždění, nastal čas pro zkoušku jmenovitým napětím ze sítě. Je potřeba motor řádně upevnit.
Zapni na pár vteřin a pozoruj komutátor. Táhlý zelený jiskry jsou nežádoucí a pokud motor neběží "naplno", ihned ho vypni. V obou případech budeš muset sehnat nový rotor, nebo ho nechat opravit .
Otázkou je, zda se to vyplatí..
Barva a stav komutátoru ledasco napoví. Ve většině případů je vada v rotoru, stator je s ním do série a shoří v případě, že rotor je již v háji a motor se včas neodstaví.
Možné závady rotoru - přerušení, závitový zkrat, probité lamely mezi sebou, upálený vývod.
1. Motor, tak jak je, připoj na nějaký zdroj 12V až 24V. Nejideálnější je regulovatelný. Pokud má motor předřazenu regulaci otáček, musí se vyřadit.
2. pokus se roztočit motor pomalým přidáváním napětí. pokud se rotor pootočí a zůstane stát, je po něm. Pokud se roztočí a točí se "cukavě", je po něm taky. Odběr rotoru po celou dobu jedné otáčky musí zůstat stejný.
Pokud se motor točí plynule i při přibrždění, nastal čas pro zkoušku jmenovitým napětím ze sítě. Je potřeba motor řádně upevnit.
Zapni na pár vteřin a pozoruj komutátor. Táhlý zelený jiskry jsou nežádoucí a pokud motor neběží "naplno", ihned ho vypni. V obou případech budeš muset sehnat nový rotor, nebo ho nechat opravit .
Otázkou je, zda se to vyplatí..
Barva a stav komutátoru ledasco napoví. Ve většině případů je vada v rotoru, stator je s ním do série a shoří v případě, že rotor je již v háji a motor se včas neodstaví.
Možné závady rotoru - přerušení, závitový zkrat, probité lamely mezi sebou, upálený vývod.
Vysávač je Ufesa AT 7312. Mám len lacný merák
. Ten odpor som meral tak, že som odpojil jeden napájací káblik toho motora a hroty meracieho prístroja som priložil k fastonom na motore. To, či je to stator alebo rotor neviem.
Upresnil by som, že keď sa s tým vysávačom vysávalo, tak začal smrdieť a potom bolo vidieť aj oheň, hneď sa vypol. Potom som ho rozobral. Keď som popozeral takto naoko nejaké zhoreniny (súčiastky a pod.), nič som nenašiel. Tak som ho skúsil zapnúť a hneď vyhodilo istič. Potom som merákom odmeral aj odpor vysávača na konci napájacej šnúry a bolo to okolo 7 Ohmov, čo je podľa Ohmovho zákona prúd cca 33,6A.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Upresnil by som, že keď sa s tým vysávačom vysávalo, tak začal smrdieť a potom bolo vidieť aj oheň, hneď sa vypol. Potom som ho rozobral. Keď som popozeral takto naoko nejaké zhoreniny (súčiastky a pod.), nič som nenašiel. Tak som ho skúsil zapnúť a hneď vyhodilo istič. Potom som merákom odmeral aj odpor vysávača na konci napájacej šnúry a bolo to okolo 7 Ohmov, čo je podľa Ohmovho zákona prúd cca 33,6A.
- jezevec
- Hlavní moderátor
- Příspěvky: 5414
- Registrován: 13 čer 2004, 02:00
- Bydliště: Břeclavsko
- Kontaktovat uživatele:
Zapomeň na měření vinutí ohmetrem. Je to indukčnost a střídavý proud. Ten se v tomto případě neřídí ohmovým zákonem. Něco si o tom najdi na netu.vonder123 píše:... Potom som merákom odmeral aj odpor vysávača na konci napájacej šnúry a bolo to okolo 7 Ohmov, čo je podľa Ohmovho zákona prúd cca 33,6A.
Pokud tam něco smrdělo, tak s největší pravděpodobností motor.