Jak funguje jednofázový motor s kotvou nakrátko?
Moderátor: Moderátoři
- miroslavkovar
- Příspěvky: 81
- Registrován: 10 bře 2012, 01:00
Je to už hodně staré téma, ale chtěl bych poopravit mnohé teorie. Správná funkce stínění části pólů je proto, že motor se může roztočit sám jen tehdy, pokud mu vytvoříme točivé magnetické pole. Když do něho pak vložíme kotvu nakrátko, bude z toho asynchronní stroj. A teď zpět k točivému mag. poli. Točivé pole můžeme udělat pomocí minimálně dvou vinutí (fází), které budou mít fázový neboli vektorový posuv, ale pozor, magnetický. Díky Nikolu Teslovi je v praxi běžnější třífázový proud, protože jeho přenos má spoustu výhod. V běžné cívce s jádrem z měkkého železa, ke kterému připojíme střídavé napětí a cívka nebude přesycena, bude se proud zpožďovat za napětím o 90°. Tento proud vytvoří magnetické pole, které bude také o 90°posunuté za napětím. Pokud kolem cívky dáme vodivý zkratovaný prstenec, bude se do něho transformovat proud, který bude ve stejné fázi s napětím, protože závit nakrátko je činná zátěž. Magnetický tok bude tudíž také ve fázi s napětím. Pokud dáme závit nakrátko jen do části pólového nástavce, bude magnetický tok v této části ve fázi s napětím, v nestíněné části bude ideálně o 90°posunutý. Tím rozdělíme daný pólový nástavec na dva s posunutými magnetickými poli a kotva se může roztočit. Obdobná konstrukce se používá u relé na střídavý proud, kde se polovina průřezu jádra zkratuje závitem nakrátko a tím jdou jádrem dva magnetické toky, které jsou posunuté a tím zabrání odskakování kotvy relé, pokud by stačila sledovat změny proudu 100x za sekundu (úmyslně nepoužívám 100 Hz, aby to nemátlo).
V podstatě bychom mohli říct že motor se stíněnými póly je pofidérní trafo se zkratovaným sekundárem zvláštního provedení.
Viděl jsem motor s tzv.odporovým vinutím.Stál přede mnou a já jsem se ho snažil spočítat.Bylo to maturitní zadání.Pomocná fáze byla vinuta slabším drátem a částečně v protisměru.Pomocná fáze se nevypínala.Maturita byla OK.Takový motor jsem víckrát nespatřil.
Viděl jsem motor s tzv.odporovým vinutím.Stál přede mnou a já jsem se ho snažil spočítat.Bylo to maturitní zadání.Pomocná fáze byla vinuta slabším drátem a částečně v protisměru.Pomocná fáze se nevypínala.Maturita byla OK.Takový motor jsem víckrát nespatřil.