elektrovozítko - motor + regulace
Moderátor: Moderátoři
elektrovozítko - motor + regulace
Stavim vozítko pro syna,něco mezi motokarou a tereni čtyřkolkou.
Pro pohon jsem chtěl použít dva startery na zadni kola, každé zvlašt hnane, abych nemusel řešit diferencial. Při zatačení by jeden motor ubíral. Problém je se starterama neuměj se točit na obě strany, při přepolovaní se točí stale stejně.
Nevíte někdo o nějakém motoru buď na 12 nebo 24V. Dale jsem zkoušel regulaci pomoci PWM regulatoru s NE555 viz.odkaz
http://pokusy.chytrak.cz/schemata/wmp.htm.
Místo BD911 jsem vložil MosFet IRF 1405
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/irf1405.pdf
regulace funguje bez zatižení se starter točí ale tranzistor se dos hřeje asi ta vnitřní dioda na ořezávání špíček, jelikož když ke starteru připojim diodu v závěrnym směru jako by paralelně s tou v tranzistoru tak topí ta externí,ale tranzistor je studenej.
Nevíte někdo o nejakém lepšim zapojení!
Pro pohon jsem chtěl použít dva startery na zadni kola, každé zvlašt hnane, abych nemusel řešit diferencial. Při zatačení by jeden motor ubíral. Problém je se starterama neuměj se točit na obě strany, při přepolovaní se točí stale stejně.
Nevíte někdo o nějakém motoru buď na 12 nebo 24V. Dale jsem zkoušel regulaci pomoci PWM regulatoru s NE555 viz.odkaz
http://pokusy.chytrak.cz/schemata/wmp.htm.
Místo BD911 jsem vložil MosFet IRF 1405
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/irf1405.pdf
regulace funguje bez zatižení se starter točí ale tranzistor se dos hřeje asi ta vnitřní dioda na ořezávání špíček, jelikož když ke starteru připojim diodu v závěrnym směru jako by paralelně s tou v tranzistoru tak topí ta externí,ale tranzistor je studenej.
Nevíte někdo o nejakém lepšim zapojení!
Startér s budicím vinutím se bude při celkovém přepólování vždycky točit stejně, protože se změní polarita statoru i kotvy. Musel bys změnit polaritu budicího vinutí proti kotvě.
Startér ale asi nebude dobrá volba, patrně není konstruován na dlouhodobý provoz a ani účinnost nebude dobrá. Spíš mizerná. Nevím v jakých výkonech a hmotnosti to vozítko bude, každopádně by bylo žádoucí držet to na výkonu spíš napětím než proudem kvůli ztrátám "v mědi". PWM spínání má rostoucí ztráty s kmitočtem, takže ten obvod by měl pracovat na tak nízké frekvenci, jaká je z mechanických důvodů můžná, klidně třeba jen nějakých 30 Hz. Při větších frekvencích roste požadavek na nabíjení a vybíjení hradla Mosfetu, když nejsou hrany dost rychlé, v přechodových časech kdy je výkonový člen pootevřený se pochopitelně hřeje mnohem víc.
Podle požadovaného výkonu bych radši zvolil asi motor s permamentním magnetem, buď velice výkonné a účinné motory Maxon
http://www.uzimex.cz/maxon/m_index.htm (asi i za výkonnou cenu )
nebo dobré byly i německé motory Perma-Drive, měli jsme je ve fabrice na pohon textilních strojů, 700W/24V, byly vynikající i v malých otáčkách.
Elektronický diferenciál se dá realizovat změnou střídy PWM pro příslušný motor podle natočení volantu... řidítek.. nebo ovládáním pásu nebo jak to budeš řídit
Asi by na delší cesty byla užitečná i rekuperace?
Startér ale asi nebude dobrá volba, patrně není konstruován na dlouhodobý provoz a ani účinnost nebude dobrá. Spíš mizerná. Nevím v jakých výkonech a hmotnosti to vozítko bude, každopádně by bylo žádoucí držet to na výkonu spíš napětím než proudem kvůli ztrátám "v mědi". PWM spínání má rostoucí ztráty s kmitočtem, takže ten obvod by měl pracovat na tak nízké frekvenci, jaká je z mechanických důvodů můžná, klidně třeba jen nějakých 30 Hz. Při větších frekvencích roste požadavek na nabíjení a vybíjení hradla Mosfetu, když nejsou hrany dost rychlé, v přechodových časech kdy je výkonový člen pootevřený se pochopitelně hřeje mnohem víc.
Podle požadovaného výkonu bych radši zvolil asi motor s permamentním magnetem, buď velice výkonné a účinné motory Maxon
http://www.uzimex.cz/maxon/m_index.htm (asi i za výkonnou cenu )
nebo dobré byly i německé motory Perma-Drive, měli jsme je ve fabrice na pohon textilních strojů, 700W/24V, byly vynikající i v malých otáčkách.
Elektronický diferenciál se dá realizovat změnou střídy PWM pro příslušný motor podle natočení volantu... řidítek.. nebo ovládáním pásu nebo jak to budeš řídit
Asi by na delší cesty byla užitečná i rekuperace?
Naposledy upravil(a) Crifodo dne 27 lis 2006, 13:58, celkem upraveno 1 x.
jestli kolegovi záleželo na postavě manželky, samozřejmě mělo spíš cenu se zabývat elektrodnymickou brzdouRadix píše:Jeden můj kolega se tím kdysi teoreticky zabýval. Chtěl dát manželce na kolo elektromotorek. Tvrdil mně, že rekuperací se vůbec nemá cenu zabývat.
ale při sjíždění táhlého kopce bych se rekuperaci osobně vůbec nebránil.
Myslím, že ji používá i ta pražská firma co vyrábí elektrokola a elektrokoloběžky... mají tam nějaké diskové motory s elektronikou.
http://www.cyclestar.cz/elpohony.html
Koukal jsem na ty motory Maxon, ale jsou jen do 250W při 24Vss.Myslel jsem motory tak okolo 1KW ,aby to trochu jelo i když to baterky vyždíme za pul.hod.Vozitko je 160cm dlouhé a važit bude asi 80-90kg.bez řidiče.Ty startery do felicie jsou vysokootáčkové s převodovkou,tak že by jejich účinost nemusela být tak špatná,na delší cesty s tím nepočítám,takže rekuperace mě netrápí,hlavně aby to jezdilo.Poraďte něco dál,za každou radu děkuji!Crifodo píše:Startér s budicím vinutím se bude při celkovém přepólování vždycky točit stejně, protože se změní polarita statoru i kotvy. Musel bys změnit polaritu budicího vinutí proti kotvě.
Startér ale asi nebude dobrá volba, patrně není konstruován na dlouhodobý provoz a ani účinnost nebude dobrá. Spíš mizerná. Nevím v jakých výkonech a hmotnosti to vozítko bude, každopádně by bylo žádoucí držet to na výkonu spíš napětím než proudem kvůli ztrátám "v mědi". PWM spínání má rostoucí ztráty s kmitočtem, takže ten obvod by měl pracovat na tak nízké frekvenci, jaká je z mechanických důvodů můžná, klidně třeba jen nějakých 30 Hz. Při větších frekvencích roste požadavek na nabíjení a vybíjení hradla Mosfetu, když nejsou hrany dost rychlé, v přechodových časech kdy je výkonový člen pootevřený se pochopitelně hřeje mnohem víc.
Podle požadovaného výkonu bych radši zvolil asi motor s permamentním magnetem, buď velice výkonné a účinné motory Maxon
http://www.uzimex.cz/maxon/m_index.htm (asi i za výkonnou cenu )
nebo dobré byly i německé motory Perma-Drive, měli jsme je ve fabrice na pohon textilních strojů, 700W/24V, byly vynikající i v malých otáčkách.
Elektronický diferenciál se dá realizovat změnou střídy PWM pro příslušný motor podle natočení volantu... řidítek.. nebo ovládáním pásu nebo jak to budeš řídit
Asi by na delší cesty byla užitečná i rekuperace?
já bych startérům nevěřil, jsou dimenzované pro pár desítek vteřin z hlediska oteplení, pak to nejspíš shoří.
To co popisuješ je docela macek, a baterie která odevzdá svůj náboj za půl hodiny při maximálním proudu bude stát neskutečné prachy při tom výkonu... do toho bych nešel.
Zkus se ještě mrknout na http://www.atas.cz/products.php?lng=czech&id=28
jestli potřebuješ takové výkony.
Nejlepší by asi bylo do každého náboje kola samostatný motor, tím prakticky odpadne potřeba převodovky, rozvodovky, bude to mít adhezi i akceleraci.
PWM regulace i bez rekuperace je asi nejjednodušší řešení při dobrých parametrech, ale výkonové Mosfety potřebují nějaký výkon pro buzení. Jen samotná 555 tu kapacitní zátěž hradla neutáhne. Dají se sehnat i výkonové můstky od International Rectifier včetně integrovaných budičů.
To co popisuješ je docela macek, a baterie která odevzdá svůj náboj za půl hodiny při maximálním proudu bude stát neskutečné prachy při tom výkonu... do toho bych nešel.
Zkus se ještě mrknout na http://www.atas.cz/products.php?lng=czech&id=28
jestli potřebuješ takové výkony.
Nejlepší by asi bylo do každého náboje kola samostatný motor, tím prakticky odpadne potřeba převodovky, rozvodovky, bude to mít adhezi i akceleraci.
PWM regulace i bez rekuperace je asi nejjednodušší řešení při dobrých parametrech, ale výkonové Mosfety potřebují nějaký výkon pro buzení. Jen samotná 555 tu kapacitní zátěž hradla neutáhne. Dají se sehnat i výkonové můstky od International Rectifier včetně integrovaných budičů.
Na MAXONY zapomente, je to drahy jako prase. Pred cca 5 lety jsem resil maly servopohon A sestava: MOTOR asi 15W, mala planetova prevodovka cca 1:30 a nevalny inkrementalni enkoder stala cca 15.000,-
Za to jsou mraky dynam na S100.
Starter bych nedaval, neni pro dlouhodobou zatez napr. nema ani ventilaci ucinnost je mala, spotreba tedy velka - hlavne u tech verzi bez "reduktoru".
Zkusil bych dynama ze S1000 nebo S100, nebo neco, co nejake vrakoviste (ne nutne autovrakoviste) vyda. Pripadneho diferencialu bych se nebal.
Za to jsou mraky dynam na S100.
Starter bych nedaval, neni pro dlouhodobou zatez napr. nema ani ventilaci ucinnost je mala, spotreba tedy velka - hlavne u tech verzi bez "reduktoru".
Zkusil bych dynama ze S1000 nebo S100, nebo neco, co nejake vrakoviste (ne nutne autovrakoviste) vyda. Pripadneho diferencialu bych se nebal.