Jakou vložku do gramšasi bez předzesilovače

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#16 Příspěvek od Sendyx »

Jestli to je to, co myslím, tak se jedná o elektrostatické nabíjení desky a talíře a vybíjení ložiskem. Časté v případě vyběhaných ložisek. Pomůže máznutí vodivou vazelínou, třeba troška grafitu, rozmíchaná v běžné vazelíně.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#17 Příspěvek od Crifodo »

Copak teorie je to pěkná, jen mi k tomu nesedí že to začně rušit ihned po spuštění desky... elektrostaticky to ruší spíš po nasazení desky a pak po přiblížení přenosky, někdy to hnusně zaprská jak se hrot blíží k desce. Tohle by mělo odstranit Hillovo oblíbené "mokré hraní". Zkusím nastrouhat tuhu do MD6 a uvidím :roll:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#18 Příspěvek od Hill »

Teď se toho sešlo víc najednou, takže odzadu:

Tuhu ne, leda bys měl jistotu, že už čistší být nemůže. Vždyť se do ní přidává jakási hlinka a pojivo k nastavení tvrdosti. Ale čistý grafit se vyskytoval ve spreji do vložek FAB, jestli ho nezačali nahrazovat Molykou. Stejně ho tam bylo málo.
Grafitovou vazelínu používají automechanici, zámečníci, servisáci od výtahů a vůbec strojaři. O jedno nabrání šroubovákem do igelitu nezchudnou a ty nemusíš kupovat půlkilovku (i když pár roků vydrží a postupně se spotřebuje třeba na mazání vrátek a pantů dveří).

Taky jsem se nahledal: talíř hliníkový, ložiska bronzová, hřídel na kuličce, vrchní talíř lisovaný v GZ ze zrovna tak sazemi plněného vinylu, jako deska, na tom špalíky z gumy s malým odporem... jenže ty praskoty se ozývaly, i když přenoska neležela na desce. Dost pomohly spojení kostry motoru s ložiskem talíře přes 1M odpor a kapka k rukám nešetrného saponátu na řemínek (bacha, neumývat!), ale pořád nějaké lupance zůstaly. Teď už mám podezření jen na tření desky o mezní vrstvičku vzduchu.
Škoda, že nepouštím desky denně a nevedl jsem si statistiku podle vlhkosti vzduchu. Ještě jsem nezkoušel UV ani jiné ionizující záření, protože by mohlo způsobit degradaci vinylu i celé rodiny, ale zřejmě jde o problém, který se zatím žádnému výrobci nepodařilo beze zbytku vyřešit - viz například antistatická raménka s uhlíkovými vlákny, která mají sbírat náboj a prach s povrchu desky ještě před přenoskou, a podobné pokusy. Při tom mokrém hraní to fakt nedělá, tak už pár let nemám důvod se za tím honit


Pro každou přenosku je předepsaná svislá síla na hrot tak, aby tlak v drážce nezpůsobil její trvalou deformaci, ale byl zajištěný ještě trvalý kontakt hrotu s drážkou. Ten závisí i na případných rezonancích raménka, kvalitě ložisek (tření), zvlnění desky a ještě asi na dvaceti dalších faktorech.
Obvykle těmto přenoskám vyhovuje nastavení na 1,5 až 1,8 gramu, ale může to být v extrémním případě i trochu přes 2g.

Šumivý brum? A není to mechanikou? Zkratuj vývody přenosky vždy 2-3 závity drátu o průměru asi 6-8mm hned ve skořepině a ověříš si, jestli jde o magnetické pole, nebo ne. Jestli to dělá nepravidelný přenos otřesů přes šasi do uložení raménka, brum ztichne. Jestli je to magnetickým polem, bude se měnit podle natočení raménka.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#19 Příspěvek od Crifodo »

Ramínko je duralové, tam bych se elektrostatičnosti nebál, ale spodní talíř je z krastenu i když hřídel je chromovaná ocel. S tou tuhou, taková tvrdost 6B moc příměsí mít nebude, maže se to pěkně a i kdyby, neodvádím přece ampéry ale nějaké pikoampéry. Nebo femtoampéry?
Něco večer zkusím, i když do raménka k přívodům se mi zrovna nechce...
Pokusím se přizemnit to ložisko nebo vyloučit rušení magnetickým polem. Dalo by se odpojit motorek a testovat rušení v "rotujícím klidu". Ten motorek už mě beztak nebaví, co nevidět asi začnu zaměřovat nějakou náhradu, buď nějaký hladký třífázový pohon z bubínku videohlav nebo hladký DC z capstanu... ten SMR je fakt hučící hrůza. Snad tam ještě ztvrdly silentbloky nebo co, nikdy mi to tak nevadilo...

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#20 Příspěvek od Radix »

PCman: Jestli budeš kupovat gramofon NC450 nebo podobný typ, pořádně si prohlédni stav talíře, spodního unašeče a ložiska. Mně se tyto tři díly úplně rozpadly. Jsou v originále ze zinkové slitiny, která podléhá stárnutí.
Nakonec jsem si ty díly musel nechat odlít z hliníku a udělat znova. Vzhledem k tomu, že mám soustruh a stočil jsem si to sám, byly náklady ještě přijatelné.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#21 Příspěvek od konosuke »

Receiver SONY bezpochyby standartně má vstup phono MM cca 2.5mV a již korigován podle RIAA no a ten je stavěn pro přímé připojení libovolné magnetodynamické přenosky - nevyžaduje další předzesilovač. Pro čs.gramo vyšší třídy (NC420, 430, 440, 450, 470...) vyhoví bez úprav jakákoliv přenoska, používal jsem např.SHURE M75, Lenco M300, SANYO TP101, JVC Z4S, Philips GP400 II, Ortofon OMB5... a co se jen dalo sehnat. Důležitá je ovšem vzdálenost montážních otvorů 12.5mm, to však splňuje 75% typů. Na závěr nastav doporučenou svislou sílu na hrot 10-20mN a odpovídající hodnotu anti-skatingu. A může se hrát.
Naposledy upravil(a) konosuke dne 19 úno 2007, 11:55, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
PCman
Příspěvky: 465
Registrován: 17 lis 2006, 01:00
Bydliště: Ostravsko

#22 Příspěvek od PCman »

Tak se mi nakonec doma sešli dva gramce jeden NC 470 ten je v perfektním stavu je jako nový a druhý je jen šasi HC58 a nevím který si mám nechat.Zatím hraju na tom šasi a jen s vložkou VM2102 která už je hotová.
Pár dotazů zvukový signál je trochu slabší musím mít hlasitost na reciveru asi o 25% více než u ostatních komponentů,Zvuk mi připadá takový zastřený jakoby chyběli víšky a basů taky není moc je to jakoby jste vypnuli loudnes.Pokud mám puštěnou desku na vyší hlasitost tak mi chytne vazbu od nízkých kmitočtů a rozkmitá se tak že musím reciver zaslabit nebo ubrat basy ale to bude asi tím že šasí(zatím)nemá odpružené nohy a repro je od něj asi 0.5M a subvofer 1.5.Chci se zeptat změní se reprodukce zvuku po výměně vložky za ORTOFON.Další dotaz je jestli se dá sehnat talíř co má po obvodu ty kostičky na seřízení otáček pod stroboskopem nebo alespoň taková samolepka která by se nalepila na obvod talíře.K tomu stroboskopu,je to opravdu stroboskop nebo jen paprsek světla ve kterém probíhá klam na oko že ty kostky stojí?Teď mě napadlo ža bych musel asi vyměnit i motor a dát tam nějaký který by se dal regulovat nyní je tam synchroní motor přímo na 220V.Nakonec se chci zeptat který bych si měl nechat který je lepší?Na te 470 se mi líbí raménko že ma závaží s pohlcovačem vybrací ale zase je to celé z plastu a to šasi mi připadá robustnější je celé z hrubšího plechu ale zase to raménko je takové pofidérní už jen to závaží je takové dost volné.Díky za rady.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#23 Příspěvek od Hill »

NC470 je velmi dobré šasi, i když v tom plastu tak nevypadá. Hlavně je trvanlivé.
S HC58 nemám osobní zkušenost, měla by být ještě o třídu lepší, ale záleží na stavu, v jakém je. Prý má časem potíže s ložiskem.
Stroboskop: vzhledem k tomu, že se kmitočet sítě dodržuje v podstatně užších tolerancích, než v době, kdy to mohlo vadit podstatně většímu počtu gramofonů, není u NC470 potřeba a nemá ani jemné nastavení otáček. Pokud máš přístup k děličce na ozubená kola a podobné lahůdky, udělej si na obvod talíře 180 značek pro 33,33 to/min a 133 značek pro rychlost 45. A blikej na ni 100x za sekundu LEDkou napájenou z můstku. Problém je v tom, že bude blikat ve stejném rytmu, v jakém krokuje motor. Takže nanejvýš uvidíš, že prokluzuje řemínek či zadírá ložisko. Jinak ti to k ničemu nebude.
Že se ti zdá, jako když vypneš loudness - no nezdá se ti to. Když vytočíš poťák na větší hlasitost, účinnost fyziologické regulace hlasitosti klesá. To je normální, jinak by nebyla fyziologická. Musel bys korekční zesilovač upravit tak, aby pro stejnou hlasitost dával na výstupu stejnou úroveň signálu, jako ostatní zdroje. Aby poťák byl ve stejné poloze jako třeba při hraní z CD, jinak loudness nebude správně reagovat.
Hlubokotónová jednotka a na ní gramec - no že se nestydíš.
Ten od beden musí být co nejdál a nejlíp přes dobré tlumení na robustním podstavci. A víko, to tu citlivost na zpětnou vazbu umí taky dobře snížit. Tím, že do hlavice dáš poddajnější vložku, jako třeba toho Ortofona, tu zpětnou vazbu nevyřešíš. Na zvuku se nezmění skoro nic.
Neber to tak, že bych měl něco proti subáčům, dokonce ve spojení s gramofonem mají své výhody. Ale nemusím je, stejně jako korekce, právě proto, že nebrání uživateli naprosto zčunit výsledný zvuk, jen, když basy vylamují parkety a výšky syčí. A uživatel ho často zčuní a pak si stěžuje, že mu to vazbí. To je blbost, kterou nevyřeší sebelepší zařízení, naštěstí je ještě dost takových, kteří ji nedělají a zařízení mají nastavené na vyrovnaný akustický obraz.

Uživatelský avatar
PCman
Příspěvky: 465
Registrován: 17 lis 2006, 01:00
Bydliště: Ostravsko

#24 Příspěvek od PCman »

Díka za odpověď ale trochu jsi mě nepochpil(nebo jsem to špatně napsal) s tím loudnes,na reciveru to ani nemám ale mělo to sloužit jen jako přirovnání té kvality zvuku.Ten zvuk je hodně zastřený chybí víšky a nízké kmitočty taky na rozdíl třeba u minidisku nebo i starého tapedecku Technics RSB 50 na metal kazetě a nahranou s DBX je ten zvuk asi o 50% lepší tak mě zajímá jestli to je tou starou vložkou a jestli to s tou Ortofonkou bude lepší.Ještě jeden dotaz když namontuji tu novou vložku můžu poškodit chvějku tím že budu přehrávat poškozenou(poškrábánou) desku?Deska je tak škrábnutá že jehla uskakuje až do vedlejší drážky(to je pozůstalost po otci da deska)

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#25 Příspěvek od Hill »

Nový hrot obvykle má lepší šanci poškrábanou desku projet, pokud byl rýpanec udělaný tlustším hrotem, protože ten nedosáhl tak hluboko do drážky. I když jsou borci, co i tohle dokázali. Jinak ty přenosky si nechají líbit hodně různých škrábanců.
Omezené výšky můžkou znamenat vybroušené plošky po stranách hrotu, nemá šanci je sledovat, případně už na desce nejsou, protože je vyhladilo někdy dříve nějaké těžké kopyto. Nebo také za ně může malý vstupní odpor RIAA předzesilovače.
Za chybějící hloubky můžou obvykle malé vazební kapacity (vadné elektrolyty) nebo malé základní zesílení v RIAA korekčním zesilovači. Jestli totiž má mít na 1kHz zesílení 100, pak na 60 Hz potřebuje mít zisk o 16dB větší, tedy 630, což při výpočtových hodnotách součástek vyžaduje, aby zesilovač měl naprázdno zesílení nejméně 5000. To se s dvoutranzistorovým předzesilovačem dělá dost těžko, má-li současně mít vstupní odpor 47k. A, jestli v některém emitoru nemá kondík dostatečnou kapacitu, situace se ještě zhorší.
Teď je otázka, jak kvalitní korekční předzesilovač máš v tom receiveru. Přenosky mají sice určitý rozptyl parametrů, ale zase ne tak velký, aby to vysloveně rušilo.
Nový hrot zlepší výšky v každém případě, ale korekční předzesilovač musí mít potřebné parametry, aby zvládal jak výšky, tak hloubky.

Uživatelský avatar
PCman
Příspěvky: 465
Registrován: 17 lis 2006, 01:00
Bydliště: Ostravsko

#26 Příspěvek od PCman »

A co kdybych koupil nějakou stavebnici předzesilovače a potom to napojil na klasický vstup třeba pro CD?Je něco takového?

Uživatelský avatar
jirkaz64
Příspěvky: 49
Registrován: 26 pro 2006, 01:00
Bydliště: Betlem City

#27 Příspěvek od jirkaz64 »

NC 470 mám a kdysi byla v AR uveřejněnna úprava šasi aby nerezonovalo. Udělal jsem ji taky k vlastní spokojenosti. Koupí se 2-3 balení plastelíny, šasí se rozšroubuje a všechen volný prostor se jí vyplní. Po sestavení sice stroj dost váží, ale není to na škodu.

Uživatelský avatar
jirkaz64
Příspěvky: 49
Registrován: 26 pro 2006, 01:00
Bydliště: Betlem City

#28 Příspěvek od jirkaz64 »

PCman píše:A co kdybych koupil nějakou stavebnici předzesilovače a potom to napojil na klasický vstup třeba pro CD?Je něco takového?
Pokud chceš předzesilovač tak dobrý byl uveřejněn v KTE magazínu elektroniky č.5 1994 s jednoduchým výběrem pro MM nebo MC typ přenosky.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#29 Příspěvek od Hill »

Když stavebnici, tak třeba:
http://www.ezk.cz , stavebnice PS1-MG, či PSG4003 nebo 4003C (ten má na vstupu cinche),
http://www.flajzar.cz/detail.php?zbozi= ... 946acba148 - ten má navíc odpínatelný filtr hluku. Pod objednacím číslem 09810159 týž předzesilovač nabízí Tipa
http://www.tipa.eu/DetailPage.asp?DPG=53555 ,
http://icompo.name/stavebnice/hobby/hobbyelektro.html , stavebnice H024 (ten je čistě tranzistorový),
http://www.pselectronic.cz/ishop/shop_b ... j=tree#det - Buček to tedy nabízí taky,

tyhle stavebnice nabízí kdekdo a vznikají z nich předzesilovače srovnatelných vlastností.

Uživatelský avatar
PCman
Příspěvky: 465
Registrován: 17 lis 2006, 01:00
Bydliště: Ostravsko

#30 Příspěvek od PCman »

No počkám na tu ortofon vložku možná to bude hrát přece jenom lépe ta stará vložka to už má zasebou.Byl vůbec problém ji seřídit (přítlak) aby se to vůbec dalo poslouchat,pokud snížím tlak ne přenosku hlasitost i výšky se trochu oběví ale je to jakoby přebuzené když zvýším přítlak zvuk je poslouchatelný ale sníží se jak hlasitost tak se i zvuk celý zastře

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“