Desulfatácia PB Akku
Moderátor: Moderátoři
- Bastlfanda
- Příspěvky: 301
- Registrován: 11 črc 2012, 02:00
- Bydliště: za Prahó
Dostal se mi do ruky skop, tak jsem si ty svoje nabíječky pro zajímavost trošku proměřil/porovnal a dle očekávání je ta tovární "OPP Brno" na podobnym principu (dobíjí 50Hz kladnejma půlvlnama) s rozdílem, že napětí je usměrněný už naprázdno (žárovka je napájená už z trafa) a má vyšší amplitudu (taky s podstatně silnějšim trafem ... 37V/kladná špička oproti cca 26V u tý zbastlený, která má naprázdno ale 17,9VAC, zatimco u OPP je to díky usměrnění "jen" 14,1V, zato podstatně "tvrdších"). Vyloženě na efektivní regeneraci bych si představoval žárovku nahradit nějakou šikovnou úpravou amplitudy, možná i kmitočtu, což je trochu alchymie, sinusovka má něco do sebe (imho hlavně záporná půlka/vybíjecí), ale kladný pulzy by možná mohly mít strmější náběh, sílu kladnýho pulzu/průběh sestupný hrany by asi nebylo špatný určovat podle kapacity(/druhu) baterky ...
Tady je pár obrázků/fotek (sory za kvalitu mobilu):
Tady je pár obrázků/fotek (sory za kvalitu mobilu):
- Přílohy
-
- OPPBrno_naprazdno_37Vminmax.jpg
- takhle vypadá průběh tý tovární bez připojený baterky
- (148.48 KiB) Staženo 64 x
-
- nabijeni7Ahbat_ACcoupling.jpg
- nabíjení 7,2Ah baterky tou zbastlenou nabíječkou (na větších baterkách jsou tyhle "vlny" vyhlazený i od tý OPP)
- (119.08 KiB) Staženo 67 x
-
- naprazdno_VDC.jpg
- průběh tý zbastlený nabíječky bez připojený baterky
- (147.73 KiB) Staženo 59 x
Na regeneraci autobaterií v rodině a širokém okolí používám desulfátor http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t ... VGkLmw_C3h
v kombinaci s obyčejnou autonabíječkou s trafem. Výsledky jsou vynikající. Například po desulfataci téměř mrtvého aku, který po nabití sotva rozsvítil pár žárovek, je možné s ním několikrát po sobě tvrdě startovat a on si toho ani nevšimne.
v kombinaci s obyčejnou autonabíječkou s trafem. Výsledky jsou vynikající. Například po desulfataci téměř mrtvého aku, který po nabití sotva rozsvítil pár žárovek, je možné s ním několikrát po sobě tvrdě startovat a on si toho ani nevšimne.
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Jak jsem tu onehdá psal o vyschlých baterkách z roku 92 a jejich úspěšném oživení, tak zázrak se bohužel nekoná. Ta jedna baterka, co jsem rozchodil, teď ležela asi dva měsíce bez použití, jen jsem ji jednou nabil, protože napětí na ní kleslo asi na 11 V. Teď ale nemá skoro žádnou kapacitu a výrazně stoupl vnitřní odpor, ani po několika cyklech se to nelepší...
Mám obavu, že to bylo způsobeno nečistotami v "destilce".
Mám obavu, že to bylo způsobeno nečistotami v "destilce".
Co by se dalo udělat s vysokým vnitřním odporem akumulátoru? Jeden článek byl na půl bez vody, hustota po dolití byla 1,1g/cm2. Dal jsem nabíjet, ale akumulátorem teče jen max. 200mA, ale spíše méně. Hustota se během týdne zvedla na 1,17g/cm2.
Zbývající články mají hustotu 1,25g/cm2. Čím je dán takový velký odpor? Je baterie zasulfátovaná a stačilo by ji dlouhodobě nabíjet nízkým proudem?
Zbývající články mají hustotu 1,25g/cm2. Čím je dán takový velký odpor? Je baterie zasulfátovaná a stačilo by ji dlouhodobě nabíjet nízkým proudem?
Jo, ten jeden polovyschlej článek to brzdí. Napoj ji na zdroj proudu nebo reverzní dobíječ a nechej ji týden-dva pomaličku nabíjet. Hlídej teplotu a hladinu, musí bejt furt nad hranou desek.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Tak jsem zkoušel to reverzní nabíjení. Musel jsem k tomu ale připojit dost malou zátěž, protože nabíjecí proud nikdy nepřelezl 200mA. Po dvou týdnech se nic nekonalo. Zkusil jsem nabíječku s vyšším napětím (16,3V po vyfiltrování). Nic. Do baterky nešlo dostat víc než 200mA. Tak jsem se rozhodl jít opačnou cestou - místo nabíjení vybíjet. Začal jsem s chvilkovým vybíjením přes malou zátěž (žárovka 24V 5W). Měl jsem blbou baterku v multimetru, tak ukazoval vyšší napětí. Měl jsem radost, že se to nějak hýbe, že baterka cosik "drží". Houbelec. Naštval jsem se a začal jsem to vybíjet skrz žárovku H4. Vždycky jen na chvilku (cca 10 vteřin) a pak hned připojit na nabíječku a čekal jsem, až proud spadne na 200mA a tak dokolečka.
Postupně se doba, kdy se proud dostal až na 200mA začala prodlužovat a navíc se začal zvyšovat proud protékající skrz H4. Až v jednom momentu jsem dostal proud cca 5A. Napětí na baterce drželo 12,2V. Pomalu se však snižovalo na 10,8V. Pak jsem žárovku odpojil a začal nabíjet. Konečně nabíječka skočila na 4,5A. Tak jsem si myslel, že to přes noc nabiju a baterka bude ok. Ráno nabíječka dávala cca 200mA, jenže po odpojení a připojení žárovky 12V 21W, padlo napětí kamsi k 10,8V a pomaličku stoupalo. Tak zase nic. Chvilku jsem si s tím hrál, pak jsem to připojil na nabíječku a začalo se to nabíjet proudem 7A a klesalo to dost pomalu. Trvalo to asi tři hodiny, než se to dostalo na hranici 1A.
Pak jsem to odpojil a začal jsem to nabíjet reverzně. Napětí se drží na 13,5V, tak jsem zvědavý, co se z toho za pár týdnů vymamlasí. Dostal jsem tu baterku od známého, ze dne na den přestala startovat. Když jsem ji přivezl, měla jen 10,4V, ale s tím, že držela 12,2V při vybíjení skrz žárovku H4 odhaduju, že úplně v háji není a něco s ní udělat půjde. Na hodnotu 10,8V se to při vybíjení dostalo za cca 3 hodiny.
Postupně se doba, kdy se proud dostal až na 200mA začala prodlužovat a navíc se začal zvyšovat proud protékající skrz H4. Až v jednom momentu jsem dostal proud cca 5A. Napětí na baterce drželo 12,2V. Pomalu se však snižovalo na 10,8V. Pak jsem žárovku odpojil a začal nabíjet. Konečně nabíječka skočila na 4,5A. Tak jsem si myslel, že to přes noc nabiju a baterka bude ok. Ráno nabíječka dávala cca 200mA, jenže po odpojení a připojení žárovky 12V 21W, padlo napětí kamsi k 10,8V a pomaličku stoupalo. Tak zase nic. Chvilku jsem si s tím hrál, pak jsem to připojil na nabíječku a začalo se to nabíjet proudem 7A a klesalo to dost pomalu. Trvalo to asi tři hodiny, než se to dostalo na hranici 1A.
Pak jsem to odpojil a začal jsem to nabíjet reverzně. Napětí se drží na 13,5V, tak jsem zvědavý, co se z toho za pár týdnů vymamlasí. Dostal jsem tu baterku od známého, ze dne na den přestala startovat. Když jsem ji přivezl, měla jen 10,4V, ale s tím, že držela 12,2V při vybíjení skrz žárovku H4 odhaduju, že úplně v háji není a něco s ní udělat půjde. Na hodnotu 10,8V se to při vybíjení dostalo za cca 3 hodiny.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
umím jen spájkou,mikro pájku nemam. soucastky znam jen zakladne,poctove uz ne. casu uz je taky hur,ale bude zima. mozna kdyby nekdo mne dal schema a rekl co je co a co koupit,neco bych spachal. multimetr mam taky dobrej a umim s nim vse mimo mereni frekvence,takze taky zaklady.
zaklad by asi bylo sehnat 15V15A trafo,pak usmernit. a chtel bych nejlip plynulou regulaci U i I. ale jak ridit charakteristiky nabijeni,to uz nedam,treba by byla ke koupi stavebnice řizení,netusim. sem amater a asi dost kecam blbosti,ale sikovnost a trpelivost mám.
zaklad by asi bylo sehnat 15V15A trafo,pak usmernit. a chtel bych nejlip plynulou regulaci U i I. ale jak ridit charakteristiky nabijeni,to uz nedam,treba by byla ke koupi stavebnice řizení,netusim. sem amater a asi dost kecam blbosti,ale sikovnost a trpelivost mám.
Proboha, na co 15A? Schémat na nejrůznější druhy nabíječek Pb aku je jen na Bastlírně několik desítek, po celým netu se jich najde dalších 6 půlek. Běžný nabíjení baterky pro osobní auto nevyžaduje proudovou zatížitelnost větší než nějakejch 6-8A, na desulfatační dobíječ stačí klidně i jen 1A a menší. Stejně nemůžeš do baterky cpát proud hlava nehlava, bez dalšího hlídání musíš mít omezení napětí i proudu - aspoň vnitřním odporem nabíječe. Ale tohle je dred o desulfataci, o běžnejch nabíječkách je tady povícero jinejch dredů.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)