Přepínání Y/D 3F motoru kompresoru
Moderátor: Moderátoři
- ladislavmuzik
- Příspěvky: 197
- Registrován: 05 led 2013, 01:00
Přepínání Y/D 3F motoru kompresoru
Dobrý den, vým že to tady někde určitě bylo a předem se za to omlouvám, ale nemohu to najít. Řeším problém s kompresorem Orlík 3JSK, který má 7,5 kW 3F asynchronní motor, který se automaticky přepíná z Y na D. Problém nastává právě při přepínání z Y na D, kdy dojde k proudovému nárazu a spadne hlavní jistič na baráku (32A charakteristika B). Odlehčovací ventil je v pořádku a k přepínání dochází asi 2s po zapnutí, někdy to jistič udrží a někdy ne. Přidávání, nebo ubírání času se mi neosvědčilo, protože při přidání např. na 5s se motor přepíná při plném tlaku. Řešení mě napadá několik. Změna charakteristiky jističe. Jde to? Pomůže to? Potom přídavný odpor, který se překlene nějakým stykačem. Nebo nějaký elektromagnetický ventil, který by se uzavřel po přepnudí na D. Nebo softstart s pomalým náběhem, který stojí kolem 8 000 Kč. A nebo vyrobit nějaký jiný softstart, našel jsem regulaci otáček s U2008B, ale nevím jak udělat zapojení pro 3F a nevím jak zajistit automatické přidávání.
Máte s tím někdo zkušenosti? Za každou odpověď budu rád. Děkuji.
Máte s tím někdo zkušenosti? Za každou odpověď budu rád. Děkuji.
Osobně bych šel do změny charakteristiky jističe na C nebo D, pokud to schválí a zaplombují rozvodné závody.
Já jsem zkoušel doma 3 válcový Orlík ( 7.5kW ). Hlavní jistič mám starý motorový 3fáz J1K50 25A ( http://www.bucek.name/stranky/nabidky_v ... istice.htm dole ). Nepřepíná se Y/D, jede hned "naostro" a ten 25A to vydržel. Bylo to jen krátkodobě. Otázkou je, co by dělal trvalý provoz.
Jasně, žádný zapnutý sporák a pod. Otázku toho odlehčení viz výše nemohu posoudit.
Já jsem zkoušel doma 3 válcový Orlík ( 7.5kW ). Hlavní jistič mám starý motorový 3fáz J1K50 25A ( http://www.bucek.name/stranky/nabidky_v ... istice.htm dole ). Nepřepíná se Y/D, jede hned "naostro" a ten 25A to vydržel. Bylo to jen krátkodobě. Otázkou je, co by dělal trvalý provoz.
Jasně, žádný zapnutý sporák a pod. Otázku toho odlehčení viz výše nemohu posoudit.
Naposledy upravil(a) Soemtron dne 02 říj 2013, 22:40, celkem upraveno 2 x.
- palmalsport
- Příspěvky: 545
- Registrován: 21 pro 2012, 01:00
- Bydliště: HK
Ten jistič B32/3, to může a nebo nemusí ustát. Motor 7,5kW, má jmenovitý proud 15,2A, což není málo. Záleží totiž na tom, co vše je zrovna v době zapnutí kompresoru připojené jinde v domě.
Změna vypínací charakteristiky jističe před elektroměrem z „B“ na „C“, je možná po odsouhlasení dodavatele elektrické energie. Například ČEZ to umožňuje. Cena za změnu jisitče, není nijak závratná. Šel bych touto cestou, teda pokud není technický problém v tom kompresoru.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Změna vypínací charakteristiky jističe před elektroměrem z „B“ na „C“, je možná po odsouhlasení dodavatele elektrické energie. Například ČEZ to umožňuje. Cena za změnu jisitče, není nijak závratná. Šel bych touto cestou, teda pokud není technický problém v tom kompresoru.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- ladislavmuzik
- Příspěvky: 197
- Registrován: 05 led 2013, 01:00
Děkuji všem za odpověď. Takže po zvážení bych zkusil asi změnu jističe. Odlehčovací ventil nastavit nejde, je mechanický a uzavře se po rozběhnutí kompresoru takže už na Y a když je rozběh delší jak 2s tak se to přepíná do plného zápřahu. Jinak na cestě k hlavnímu jističi je ještě starožitný motorový jistič 3X16A a ještě nespadnul
. A ještě jsem se chtěl zeptat, když je na tom motoru napsáno jen D 400V znamená to že by se měl zapnout rovnou na D?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Napiš nám , kde ti to povolili . Budeme rádi a budeme chválit . Byla by zde ještě jedna možnost . Zkusit zvětšit prostor mezi výtlakem kompresoru a ZK o nějakou baňku -10-15l . Sníží se nepatrně účinnost , vypustíš trochu stlačeného vzduchu dopryč , ale plné zatížení se o sekundy posune . V průmyslu se ten motor u Orliku běžně spíná natvrdo . Otevřená distribuční síť to od určitých kW nepovoluje .
- ladislavmuzik
- Příspěvky: 197
- Registrován: 05 led 2013, 01:00
To s tou přídavnou nádobou mě napadlo taky jenže si myslim, že by nepomohla. Ten kompresor tlakuje dost rychle. A taky je už takhle dost velký. Nšla by udélat třeba nějaká regulace, nebo to spínat ssr relátkama. Ono to totiž v létě celkem funguje, ale v zimně se nechce na Y roztočit a nevim zda je to relátky nebo něčím jiným.
Třeba ztuhlým mazivem. Předehřev by možná pomohl.
A co takhle zkusit v nějaké továrně vyžebrat vyřazený měnič kmitočtu (a napětí), opravit si ho, a používat jako soft-start ???
A co takhle zkusit v nějaké továrně vyžebrat vyřazený měnič kmitočtu (a napětí), opravit si ho, a používat jako soft-start ???
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
- ladislavmuzik
- Příspěvky: 197
- Registrován: 05 led 2013, 01:00
- ladislavmuzik
- Příspěvky: 197
- Registrován: 05 led 2013, 01:00
Tak jsem teď u kompresoru zkoumal a zjistil jsem, že je problém v rozběhu. Někdy se motor prostě nechce roztáčet. Tak jsem očistil kontakty na stykači, ale nepomohlo to. Jinak se mi zdá, že se kontakty docela opalují. Proto jsem se chtěl zeptat na to ssr relé, vyšli by na 2500 Kč. Myslíte, že to rozbíhání může být způsobeno těmi stykači, jsou dymenzovány na 25A.