Peltierův článek

Náhrady součástek všeho druhu, informace a dotazy k součástkám

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
koliki
Příspěvky: 1
Registrován: 27 pro 2013, 01:00

Peltierův článek

#1 Příspěvek od koliki »

Dobry den Vsem !
mam jednu otazku
kdyz budu napajet Peltierův článek predepsanymi hodnotami jakou bude mit teplotu tepla strana a jakou spodni strana.
vim ze musim "teplou stranu ochlazovat a tak me zajima na kolik se cca muze ohrat.
jako priklad treba tento clanek.
http://www.gme.cz/m-tec1-12710-225-c-p601-019
dekuji za odpoved a preji hezky zbytek dne vsem .

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#2 Příspěvek od monterjirka »

Rozdíl teploty mezi studenou a teplou stranou je závislý na použitých materiálech a napětí. Asi by to chtělo sehnat katalgový list, protože na stránkách prodejce jsou "jen" maximální hodnoty co to vydrží bez poškození.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#3 Příspěvek od Nakadah »

Maximalni rozdil teplot mezi stranami je 60-75°C. Zalezi presne podle typu. Pro ten tvuj je to 68°C. Takze kdyz horkou stranu udrzis na teplote 30°C tak ta druha studena se muze dostat az na -38°C. Teoreticky. Prakticke zkusenosti s tim nemam zadne. Ale takove ty obyc autochladnicky na tohle treba funguji. Nak

Uživatelský avatar
vlaadkoo
Příspěvky: 209
Registrován: 16 zář 2011, 02:00

#4 Příspěvek od vlaadkoo »

A mohlo by být na studené straně třeba +20°C a na teplé třeba +100°C ?
Že bych si s tím vyobkládal kamna v dílně ,vyrobil měnič a měl bych malou elektrárnu :D

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#5 Příspěvek od Nakadah »

Jasne, i timhle zpusobem je muzes pouzit. Peltier muze i vyrabet elektricky proud. Nak

Uživatelský avatar
nokijec
Příspěvky: 287
Registrován: 01 úno 2011, 01:00

#6 Příspěvek od nokijec »

Na to se používají TEG moduly.

Uživatelský avatar
vlaadkoo
Příspěvky: 209
Registrován: 16 zář 2011, 02:00

#7 Příspěvek od vlaadkoo »

Netušíte někdo jaký proud může dát jeden článek při rozdílu teplot 70°C ?

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#8 Příspěvek od helios »

Tušíme. Účinnosť peltiéra na výrobu elektriny je max. 2% z energie, prechádzajúcej článkom. Ostatné sa dá vypočítať.

pripadá mi to podobné ako otázka: mám batériu, má plus a mínus pól. Dá sa s ňou naštartovať lokomotíva?
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#9 Příspěvek od Nakadah »

To zalezi jak velka je baterka, jak mala je lokomotiva a jestli neprizpusobivi neukradli palivo z nadrzi :D Nak

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#10 Příspěvek od Artaban001 »

Zdarec.
Právě jsem zkoušel po celodenním běhu odvlhčovače odpojit trafo a vestavěný peltiér generoval 1.47V a proud do zkratu skoro 450mA (Měřeno multimetrem Uni-T UT70A - vnitřní odpor bočníku tu hraje svou roli).. Takže když počítám, že studená strana má 3°C, horká 34.. Okolní teplota 22°C
Takže při rozdílu 32°C je to docela slušné (Odvlhčovač HAUSER DH400)

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#11 Příspěvek od serviceman »

To mně připomíná, že jsem kdysi měřil termočlánek z pojistky plynových kamen. Nad plamenem svíčky dal do "zkratu" asi 3A.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

A měl jsi ho na něčem přišroubovaný?

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#13 Příspěvek od serviceman »

Je to víc jak 20 let...
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#14 Příspěvek od Artaban001 »

S tou pojistkou jsem to zkoušel taky. Je to jakejsi "drátovej" typ. Obal je mosaz a vnitřek bude nějaká železná slitina, protože jde na magnet. když jsem ty konce šlusnul, termočlánek našrouboval na kus hliníkovýho plechu, aby se jeho studený konec dobře chladil, dal do zkratu kolem3 - 7A. Měřil jsem to klešťovým ampérmetrem a zahříval PB hořákem do červenýho žáru.. A při takových pokusech je docela problém udělat "tvrdý" zkrat. Stejně, jako měření proudu, co prochází hrotem trafopáječky..

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#15 Příspěvek od Artaban001 »

Použil jsem vršek ze svítilny Energizer.. Stav těsně po vypnutí napájení a připojení.
Přílohy
1-Fotografie-0026.jpg
(49.09 KiB) Staženo 61 x

Odpovědět

Zpět na „Součástky“