Vysavač Zelmer 322.0.E01E Flip
Moderátor: Moderátoři
Dobrý den! Nejen, že jsem se včera k motoru nedostal ale ani jsem se nedíval na net a teprve teď vidím, jak mě laskavě pomáháte.
Kromě toho, že nejsem extra šikovný a nevyznám se, mám vysavač rozebraný v pokoji bytu a využívám několikadenní nepřítomnosti manželky. Psací stůl ale je dostatečně robustný pro svěrák, to zase ne, že ne.
Motor jsem podle návodu ohryzka36 odhalil do podoby figury (12) z obr.
Na textilní vycpávce ležely volně dva plastové úlomky 30/5/0.5mm lehce žlábkovitého tvaru, nevím odkud odpadly. Jinak nevidím žádné deformace, volné a vůbec ne "cizí" předměty, ani prachu z uhlíků není příliš. Umělohmotné klícky pro uhlíky jsou na stranách komutátoru vyhřátím mírně nahnědlé.
Jsem trochu připo.. z představy, že bych ke kablíkům motoru připojil 220V, nevím jestli neuletí. Ale je to zřejmě nutné, pokud to celé nezabalím. Nemůžu nutnost výměny uhlíků zjistit odšroubováním celých klícek? Nebo se tak může rozhodit něco, co bych dával těžko dohromady?
Ještě jednou všem děkuju a odpusťte moji troufalost.
Kromě toho, že nejsem extra šikovný a nevyznám se, mám vysavač rozebraný v pokoji bytu a využívám několikadenní nepřítomnosti manželky. Psací stůl ale je dostatečně robustný pro svěrák, to zase ne, že ne.
Motor jsem podle návodu ohryzka36 odhalil do podoby figury (12) z obr.
Na textilní vycpávce ležely volně dva plastové úlomky 30/5/0.5mm lehce žlábkovitého tvaru, nevím odkud odpadly. Jinak nevidím žádné deformace, volné a vůbec ne "cizí" předměty, ani prachu z uhlíků není příliš. Umělohmotné klícky pro uhlíky jsou na stranách komutátoru vyhřátím mírně nahnědlé.
Jsem trochu připo.. z představy, že bych ke kablíkům motoru připojil 220V, nevím jestli neuletí. Ale je to zřejmě nutné, pokud to celé nezabalím. Nemůžu nutnost výměny uhlíků zjistit odšroubováním celých klícek? Nebo se tak může rozhodit něco, co bych dával těžko dohromady?
Ještě jednou všem děkuju a odpusťte moji troufalost.
Výměna uhlíků je běžný servisní zásah, jestli nejdou jejich držáky nedestruktivně otevřít, tak je to špatně navržený motor.
Než připojíš 230V ze zásuvky (nebo oddělovacího trafa), tak zkus 12V nebo 24V (z trafa), pokud máš. Pak uvidíš, jak reaguje na pokus o roztočení rukou.
Případně pokud je to opravdu komutátorový motor se statorovým i rotorovým vinutím spojeným do série, jak je u vysavačů běžné, tak by měl fungovat také na stejnosměrný proud, například z autobaterie, pro jistotu omezený třeba autožárovkou.
Než připojíš 230V ze zásuvky (nebo oddělovacího trafa), tak zkus 12V nebo 24V (z trafa), pokud máš. Pak uvidíš, jak reaguje na pokus o roztočení rukou.
Případně pokud je to opravdu komutátorový motor se statorovým i rotorovým vinutím spojeným do série, jak je u vysavačů běžné, tak by měl fungovat také na stejnosměrný proud, například z autobaterie, pro jistotu omezený třeba autožárovkou.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Ty bílé plastové úlomky jsou z rotoru (uzavírátka drážek) - tady jdou dobře vidět - kryjí vinutí, co prochází rotorem a občas se stává, že se uvolní a vyletí - ale to ještě neznamená, že by byl rotor vadný. Nový je případně zde.
Uhlíky se dají vyměnit jednoduše, v držáku je drží jen malý horní zobák (detail zde, nové zde), buď se dají vycvaknout rovným šroubovákem nebo se po vytažení celého držku vytáhnou zatlačením ze stykové strany o nějakou desku.
Na odzkoušení by mělo stačit uchytit motor do svěráku (za statorové plechy), případně nějak podobně (dá se udržet i v rukách) a připojit ho na zbytek z vysavače (naviják a elektronika regulace) a tu elektroniku stáhnout na minimum - po rozběhu motoru (což bývá ten největší mechanický ráz v motoru, pak se už dá udržet) se může přezkoušet i na plné otáčky.
Pozor - to, že 230V v zásuvce může udělat i horší věci než malé kopnutí (zvlášť, když někomu spadne rozběhnutý motor do klína) ber za samozřemost.
Uhlíky se dají vyměnit jednoduše, v držáku je drží jen malý horní zobák (detail zde, nové zde), buď se dají vycvaknout rovným šroubovákem nebo se po vytažení celého držku vytáhnou zatlačením ze stykové strany o nějakou desku.
Na odzkoušení by mělo stačit uchytit motor do svěráku (za statorové plechy), případně nějak podobně (dá se udržet i v rukách) a připojit ho na zbytek z vysavače (naviják a elektronika regulace) a tu elektroniku stáhnout na minimum - po rozběhu motoru (což bývá ten největší mechanický ráz v motoru, pak se už dá udržet) se může přezkoušet i na plné otáčky.
Pozor - to, že 230V v zásuvce může udělat i horší věci než malé kopnutí (zvlášť, když někomu spadne rozběhnutý motor do klína) ber za samozřemost.
Děkuju mockrát, zvlášť Tobě nicku ohryzek36. Prosím jen o nový první odkaz obrázku detailu uhlíků (oba odkazy jsou stejné - obrázky nových). Mám ale dojem, že původní jsou čtvercového, ne obdélníkového profilu.
Vysavač jsem smontoval, musím objednat nové uhlíky, jejich prodej v Praze jsem na netu nenašel, pak budu postupovat podle návodu. Po spuštění je trochu cítit ozon z jiskření kartáčků. Uhlíky jsou původní, syn vysavač koupil před 7 lety, výměna je tedy nasnadě.
Děkuju za velkou a ochotnou pomoc.
Vysavač jsem smontoval, musím objednat nové uhlíky, jejich prodej v Praze jsem na netu nenašel, pak budu postupovat podle návodu. Po spuštění je trochu cítit ozon z jiskření kartáčků. Uhlíky jsou původní, syn vysavač koupil před 7 lety, výměna je tedy nasnadě.
Děkuju za velkou a ochotnou pomoc.