Neznámý stejnosměrný motor
Moderátor: Moderátoři
Neznámý stejnosměrný motor
Tak jsem tu zase s radiolokátorem, tentokrát se ss motory.
Bohužel neznáme přesně parametry pro napájení kotvy a pro buzení, proto by mě zajímalo, jestli je možné to u neznámého motoru nějak zjistit (hlavně proud buzení)? Jeden z motorů má odpor kotvy 1,3ohmu (hodně zhruba, měřeno multimetrem), buzení 36ohmů. Druhý má kotvu 10 a buzení 80. Výkon podle velikosti a napájení kolem 1,5kW.
Funkční to je, ale z praxe netuším, kolik by buzení mělo být, kotvu budu regulovat vizuálně dle otáčení (rychlosti otáčení antén víme). Přikládám schémata zapojení, štítek s parametry tam bohužel není....
Bohužel neznáme přesně parametry pro napájení kotvy a pro buzení, proto by mě zajímalo, jestli je možné to u neznámého motoru nějak zjistit (hlavně proud buzení)? Jeden z motorů má odpor kotvy 1,3ohmu (hodně zhruba, měřeno multimetrem), buzení 36ohmů. Druhý má kotvu 10 a buzení 80. Výkon podle velikosti a napájení kolem 1,5kW.
Funkční to je, ale z praxe netuším, kolik by buzení mělo být, kotvu budu regulovat vizuálně dle otáčení (rychlosti otáčení antén víme). Přikládám schémata zapojení, štítek s parametry tam bohužel není....
- Přílohy
-
- WP_20140811_16_04_25_Pro.jpg
- Svorkovnice motoru 2
- (122.36 KiB) Staženo 113 x
-
- motor2.jpg
- Motor 2
- (181.5 KiB) Staženo 110 x
-
- motor1.jpg
- Motor 1
- (210.88 KiB) Staženo 147 x
- serviceman
- Příspěvky: 4005
- Registrován: 09 črc 2013, 02:00
- serviceman
- Příspěvky: 4005
- Registrován: 09 črc 2013, 02:00
Ten motor se k tomu ale používal, ta anténa držela naklopená v jedné poloze (případně s nepatrným pohybem), sloužilo to ke sledování letícího cíle. Bylo to zapojené ve zpětnovazební smyčce jako servomotor.
Jinak paralelní buzení to podle mě nemá, protože jsme ho tak zkoušeli na 12V, kotvou teklo asi 10A a buzení podle odporu vychází 0,3A, což mi přijde dost málo. Ale jak říkám, neznám řádové hodnoty z praxe, o stejnosměrných motorech nevím skoro nic.
Jinak převod motoru na anténu přímo neznám (znám úhlovou rychlost antény), ale dalo by se to zjistit. Jak by to pomohlo ke zjištění napájení?
EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=My0Xr-ITrW8#t=202 Situace, kdy motor anténu drží, je vidět tady (je naklopená nahoru).
Jinak paralelní buzení to podle mě nemá, protože jsme ho tak zkoušeli na 12V, kotvou teklo asi 10A a buzení podle odporu vychází 0,3A, což mi přijde dost málo. Ale jak říkám, neznám řádové hodnoty z praxe, o stejnosměrných motorech nevím skoro nic.
Jinak převod motoru na anténu přímo neznám (znám úhlovou rychlost antény), ale dalo by se to zjistit. Jak by to pomohlo ke zjištění napájení?
EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=My0Xr-ITrW8#t=202 Situace, kdy motor anténu drží, je vidět tady (je naklopená nahoru).
- serviceman
- Příspěvky: 4005
- Registrován: 09 črc 2013, 02:00
Snad by pomohl trochu lepší a čitelnější obrázek štítku. Píše se tam o pomocném vinutí - možná to ani normální ss motor není. Na to to má nějak moc vinutí. Obrázek motoru by byl také užitečný, něco se dá odhadnou z vnějšího vzhledu. Ona je otázka, zda motor anténu drží v určité poloze. SS motor se tak prostě nechová, ale může se čas od času zapnout, aby anténou při velkém zpřevodování trochu pohnul.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Nějak jí drží, protože když se natočí rukou, tak v poloze sama nedrží a přes převody roztočí i ten motor, když se vrací zpět. Snímky jsem dělal narychlo, vím že nestojí za nic. Tady je jeden trochu lepší s viditelným vinutím od motoru naklápění. Mimochodem ty motory se řídily amplidynem.
- Přílohy
-
- motor_naklapeni.png
- Motor 2
- (215.5 KiB) Staženo 91 x
Ano,
rozdílové napětí ze serv (řídící serva na polohovacím zařízení a serva natočená anténou) se zesilovalo v amplidinu. Ten vyrobí budící proud o správné polaritě, napětí a velikost proudu odpovídá rozdílu mezi servy- větší rozdíl- větší napětí a proud a opačně. Tím se otočí motor a pohne anténou a tím i anténními servy. Ve správné poloze motor stojí, anténu drží převodovka.
Buzení je stálé.
Tato sestava dokázala velice přesně a rychle měnit polohu antény, pokud šlo např.o těžší kabiny výškoměrů, motory uměly při rozbězu a brždění skučet jako psi baskervilští.
Bez záruky si vzpomínám, že maximální napětí se u motorů cca 6kW pohybovala okolo 200V, k tomu samozřejmě dostatečně velký proud.
U menších motorů bude napětí asi podobné, jen proud a tím výkon nižší (taky menší soustava amplidimu).
rozdílové napětí ze serv (řídící serva na polohovacím zařízení a serva natočená anténou) se zesilovalo v amplidinu. Ten vyrobí budící proud o správné polaritě, napětí a velikost proudu odpovídá rozdílu mezi servy- větší rozdíl- větší napětí a proud a opačně. Tím se otočí motor a pohne anténou a tím i anténními servy. Ve správné poloze motor stojí, anténu drží převodovka.
Buzení je stálé.
Tato sestava dokázala velice přesně a rychle měnit polohu antény, pokud šlo např.o těžší kabiny výškoměrů, motory uměly při rozbězu a brždění skučet jako psi baskervilští.
Bez záruky si vzpomínám, že maximální napětí se u motorů cca 6kW pohybovala okolo 200V, k tomu samozřejmě dostatečně velký proud.
U menších motorů bude napětí asi podobné, jen proud a tím výkon nižší (taky menší soustava amplidimu).
Šlo by to zjistit experimentálně, jsou-li k dipozici dva regulovatelné a dostatečně výkonné zdroje. Při jmenovitých hodnotách napětí kotvy a buzení má mít motor přibližně jmenovité otáčky. Takže bych postupně zvyšoval napětí na kotvě a v buzení, při současné kontrole proudu kotvou, aby nedošlo k přetížení. Zvýšení napětí kotvy otáčky zvýší, zvýšení napětí buzení je zase sníží. Iterativním postupem bych se snažil dostat do stavu, kdy při 12V na kotvě budou jmenovité otáčky, které, jak říkáte, poznáte. Těch 12V je, předpokládám, správných, takže ze dvou hodnot vyjde třetí.
Sehnal jsem třífázový zdroj 48V, tak k němu udělám PWM a v neděli to snad líp proměřím... Ani těch 12V bohužel není správná hodnota. Zvolil jsem je, protože kotva měla 1,5 ohmů, takže ten proud nebyl kdovíjaký... Hodně pomalu nabíral otáčky, to přikládám nedostatečnému buzení.
Co se týká toho držení v poloze, nepředpokládal jsem, že by to bylo bez zpětné vazby. Šlo mi jen o to, aby se motor nespálil, protože vyvíjí moment, ale při tom se netočí (nebo velmi pomalu). Pravda je, že potřebná síla nebude velká, je to hodně zpřevodované.
Co se týká toho držení v poloze, nepředpokládal jsem, že by to bylo bez zpětné vazby. Šlo mi jen o to, aby se motor nespálil, protože vyvíjí moment, ale při tom se netočí (nebo velmi pomalu). Pravda je, že potřebná síla nebude velká, je to hodně zpřevodované.