konosuke píše:A proč tam násilím cpeš nějaký středák ? Nešlo by to jednodušeji řešit jako dvoupásmo ?
Protože konkrétně tahle kombinace reproduktorů ze všeho toho, co se v TVM vyrábělo byla nejhorší.
Uděláme si takovou předběžnou analýzu jak by měl vypadat myšlenkový postup OK? Omlouvám se předem za délku, ale kratší to nejde. Snad vám to pomůže pochopit. Ač se vám to možná nebude zdát tak stále budu mít na paměti na prvním místě cenu. Do úvahy jsou zahrnuty nejen prosté technické parametry, ale i reálné zkušenosti.
Začneme odspodu. ARN6684 je spolu s ARN226-05 a 226-03 nejhorší 8" co se za celou éru Tesly/TVM v tomto podniku vyráběl. Neznamená to že je nepoužitelný, dá se s ním vyrobit i rozumná konstrukce, ale musí se vědět jak na to. Předně - je to reproduktor čistě do tří (a eventuálně i více) pásmových konstrukcí. Jednoduše proto že na středech hraje z vícero důvodů mizerně (blíž to rozpitvávat nebudeme) a slušné středy jsou přesně to, co je ve dvoupásmu po středobasu potřeba. Ve dvoupásmu jde se zavřeným okem (nebo spíš s oběma) a speciálně vybraným výškáčem použít právě starý ARN665, ARN664 a nebo první modré verze ARN6604. Výš už ne. Na to je dokonce i odladěná konstrukce. Nicméně dá se mu na basech pomoci (na vyšších kmitočtech ne) tím, že se k němu správným způsobem přilepí druhý magnet (investice cca 70Kč). Má pak o něco pevnější projev a není to takový huhlák.
Dále to chce dělit co nejníž aby ten basák hrál čistě jen basy, kde toho tolik nepokazí - cca 400Hz max, lépe ještě o něco níže, ale to značně prodražuje výhybku protože tam pak vychází velké hodnoty (a chtělo by to o číslo větší střeďák, ale to tu teď nebudeme rozebírat). To znamená že na místo střeďáku se musí zapomenout na čistokrevný střeďák jako je ten MSH-116 co tu odkazoval Keso (který je jinak velmi slušný). Ten má malou dovolenou výchylku a musí se dělit výše. ARZ4604 bych z výběru také vyřadil. Jednak je to čistokrevný střeďák podobně jako ten MSH-116, ale na rozdíl od něj je navíc mizerný***. Musí se použít buď nějaký širokáč s dostatečnou dovolenou výchylkou (tedy pravděpodobně s gumovým nebo pěnovým závěsem) nebo malý středobas. Optimální by byla velikost cca 4". Kdyby byl jiný (lepší) výškáč bylo by lepší dát i o číslo větší (5,25" - například **** dole). Budeme se ale držet toho 4". Když si vezmeme jako vstupní podmínku že tam chceš nechat stávající výškáč stůj co stůj (nedoporučuju) a mělo by to technicky vyjít ideálně pak by nejlepší variantou byl z běžně dostupných tento:
http://www.monacor.sk/product/show/2078/SPH-135KEP
Ten naprosto přesně splňuje ze všech technických úhlů pohledu co se po něm chce. Dole jede pěkně nízko, chová se kultivovaně, dá se naopak tahat docela vysoko a bez problémů, velmi dobře hraje a nemá na cháře nějaké zbytečné divočiny takže jednoduchá výhybka. Má jedinou vadu - je velmi drahý a do této kombinace by to bylo jak namontovat motor z bavoráka do Škody 120. Takže tudy cesta nevede. Z cenově dostupnějších by mohl vyhovět třeba tento
podstatně levnější pokud by nevadil atypický vzhled:
http://www.bsacoustic.cz/high-end-reproduktory/200508/
nebo lépe si trochu připlatit třeba za
http://www.monacor.sk/product/show/2098/SPH-135-AD
...který tam designově lépe pasuje. S tím už by něco dělat šlo a cena je rozumná. Šel i nějak silně kompromisně nakombinovat s ARV104, ale ten ho zazdí. V dokumentaci od ARV104 se sice uvádí rozsah od 2,5KHz, ale v tomto režimu pracuje značně neoptimálně a podává nedobré výsledky. Výhybka s ním vychází složitější a tedy i dražší má-li to být co k čemu a podává ze sebe kvalitativní maximum až při dělení tak někde přes 4-5KHz, ale tam už je ten SPH-135/AD nepoužitelný. Ten je rozumné dělit tak někde na 2,2KHz. Naopak SPH-135KEP není problém tahat až někam ke 3-4KHz. Takže buď to udělat kompromisně s tím ARVčkem a dělit někde kolem 2,5-2,6KHz a nebo ho dát do pr...yč a dát místo něj nějaký levný, ale použitelný výškáč. Těch je na výběr dost. Velmi dobře by tam fungoval třeba DT-140:
http://www.monacor.sk/product/show/9410/DT-140
Je rozumně rovný, výhybka by nebyla složitá, frekvenčně i zatížitelností vyhovuje, dělení takto nízko (2,2-2,5KHz) mu nečiní žádný zásadní problém, celková rozumná směrovost soustavy by zůstala zachována a ARNko by v ní dělalo co má aniž by to nějak zásadně kazilo (netvrdím ale že s jiným basákem by to nebylo lepší).
Ještě k těm reprákům - uvedené monacory umí dodat i GES a za lepší ceny než na odkazech i když je nemá v ceníku. Stačí jim napsat mail a objednají je.
Opravdu mě teď nenapadá nic z běžně dostupných typů co by vyšlo levněji aniž by to byl už příliš velký kompromis. Když by se na to odladila poctivě výhybka tak by to i dost slušně zahrálo (nebyl by problém aby to sestřelilo komerční bedny v cenovce kolem 20KKč). Má to však jeden háček - kdo to odladění zorganizuje a zaplatí? Aha - a jsme doma. Nikdo. A kdo bude platit tu výhybku, která u třípásma vyjde obvykle více jek dvakrát dráž než výhybka pro dvoupásmo? Zase nikdo. Tedy - jsou lidé co s tím nemají problém to zaplatit a udělat, ale to asi nebude tento případ že?
Proto se snažím neznalé zájemce odkazovat na již odladěné projekty, které pro ně i za cenu prodeje stávajících reproduktorů a nákupu jiných mnohem menší zátěž - finanční, časovou i logistickou.
Tady je k dispozici ozvučnice objemově odpovídající ARN665, který je snadno k sehnání. Stačí k tomu dát jen výškáč a výhybku podle již odladěného projektu a je vystaráno. Nemusí se ani vymýšlet samostatnáí komora pro střeďák, která jinak komplikuje úpravu stávajících ozvučnic i výrobu nových. Četl jsem tu strach z toho, jaký by byl stav ARN665 koupených z druhé ruky. Pokud si to zájemce nedokáže zařídit sám tak jsem ochoten pustit nějaké ze svých zásob. U nich má jistotu že jsou v dobrém technickém stavu. To pro to mohu krom dodání dokumentace udělat. Pokud to nepomůže tak jen krčím rameny.
Snad jsem to tu nepsal zbytečně (ale něco mi říká že ano).
------------------
*** Ještě jsem možná dlužen vysvětlení proč považuji ARZ4608 a jeho 4ohm verzi ARZ4604 za špatný reproduktor. Nelze ho pouštět moc dolů protože má jen malou dovolenou výchylku a v původním plastovém kýblíčku se mu stejně nechce moc dolů. Také trpí nemalým intermodulačním zkreslením. Dole bych ho tedy nepouštěl pod cca 650Hz a nahoře bych ho nepouštěl přes 2KHz protože později začne velmi nepěkně kravit (což spolu se zkreslením je zdroj nepříjemného uvřískaného zvuku a případně větší složitosti výhybky). Vyžaduje tedy k sobě výškáč co jde dělit pokud možno nízko. A to ještě za předpokladu že je v perfektním technickém stavu, což drtivou většinou není. Bývá špatně vystředěný protože ten materiál ze kterého je závěs dost pracuje, zvláště je-li pak v jiných než naprosto ideálních podmínkách. Mnohdy se to týká i nových kusů. Starší bazarové kousky které pracovaly kdovíkde navíc mají občas lehce změněné vlastnosti membrány, což ty problémy ještě zhoršuje. Kdybych musel porval bych se s ním nějak, ale pokud mám jakoukoliv jinou rozumnou možnost tak se mu vyhnu. Tohle je reprák co má svých problémů dost i ve starých konstrukcí, do nových rozhodně nepatří.
****
http://www.bsacoustic.cz/high-end-reproduktory/200508/
Toho slova "highend" si nevšímejte. Nejde o žádné špičkové reproduktory, jen tento konkrétní prodejce takto odděluje reproduktory které jsou alespoň trochu rozumné od všelijakých křápů a hází tak vějičku na zákazníky. Takže ne že tu uvidím někde poznámku že doporučuju nějaké předražené špičkové repro. To ani omylem. Prostě jen rozumné použitelné repráky za velmi slušnou cenu bez komplikací.