Kazetak ze slunce seno jahody která to je značka
Moderátor: Moderátoři
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Takže A3.. (já tím nebyl jistej, proto to "nebo") Já jej tu nemám, a nikdy jsem jej neměl. Známýmu jsem to přelaďoval na "západní normu" (vycvakl jsem tam dva kondenzátory a trochu jsem doladil souběh - Byl to můj první pokus o přeladění rádia a povedlo se)..
Snad by mu fungoval dodnes, ale FM tuner je stavěn na podmínky, co tu panovali před 40-ceti léty, a na východní normě, takže teď by se musela předělat mefa.
Snad by mu fungoval dodnes, ale FM tuner je stavěn na podmínky, co tu panovali před 40-ceti léty, a na východní normě, takže teď by se musela předělat mefa.
Souhlasím s Hillem že po parametrovì byla øada Tesláckých výrobkù znatelnì lepší než západní.
Nicménì dle mého názoru dojíždìla na „detaily“ které výrobek totálnì znehodnotili.
V druhé polovinì 80 let jsem prakticky dennì používal tatíkùv Sony TC 134 SD. Za více než 20 let nezamotal ani jednu kazetu i když vypínal tlaèítka až po nìjakých 8 vteøinách. Feritová hlava by se dala dát do nového magneáku a nikdo by nepoznal, že už pomalu patøí do muzea.
Další tape deck byl domácí výroby. Pøestavìná Tesla SP 210. Již nebyla zapotøebí protože jsme k Didaktiku mìli disketovou mechaniku. Zapojení od Belzy co vyšlo v amáru. Hrálo to suprovì. Ale … .
Ta vychvalovaná bytelná mechanika zamotala 2 kazety !!! Koncové vypínání nevyplo. Zjistil jsem, že pravá pružina unašeèe je slabá, nezapadne do kazety a asi nìjakým záhadným zpùsobem se protáèí… .
Po výmìnì za silnìjší nalezenou v šuplíku se porucha nevyskytovala. Ale do nìjakých 5 let zaèala mechanika docela dost kolísat. Výmìna øemínku nepomohla. Asi odešel motor … .
Poslední Technics RS-TR474 koupený ke konci 90 let. Po rozdìlání pøišlo malinko zklamání. Výrobu už ojebávali a pøehrávací mechanika má plastový setrvaèník. Ale i tak pomalu po 20 letech s pùvodními øemínky mechanika nekolísá a hraje znatelnì lépe než øada laciných DVD pøehrávaèù.
Takže to jenom o tom železe nebude.
První radiomagnetofon jsem mìl Tesla KM350. Vzhledná to mašinka.
První kousek jsme šli další den vrátit. Když mìla pøehrávat tak mazala.
Druhý kousek byl lepší, ale skonèil v záruce v opravnì. Nehrálo rádio stereo. Prý špatný kondíky.
Ale i tak se na CCIR normì chovala divnì. Citlivé bylo až po nìjaké dobì.
A asi po roce zaèala kolísat kazeta … . Pøekecal jsem rodièe a nakonec jsme koupili AIWU CS WX 500.
Bez problému fungovala více než 10 let. Po tìch X letech neodešla mechanika ani hlavy. A co se toho nahrála. „Ukonèení èinnosti“ byl potenciometr na hlasitost. Chtìl jsem ho vymìnit, ale nedával jsem pozor a vnitøní kabely mi pøekousalo naše štìnì . A už nastupovala nová technika tak šel rozebraný do sklepa.
U nìj jenom lituji, že jsem asi ¼ roku nepoèkal, protože se objevila AIWA CA W30 za témìø stejné peníze. Do dnes mnì zabolí u srdce. Ale jak jsem to mìl v té dobì vìdìt.
Nicménì dle mého názoru dojíždìla na „detaily“ které výrobek totálnì znehodnotili.
V druhé polovinì 80 let jsem prakticky dennì používal tatíkùv Sony TC 134 SD. Za více než 20 let nezamotal ani jednu kazetu i když vypínal tlaèítka až po nìjakých 8 vteøinách. Feritová hlava by se dala dát do nového magneáku a nikdo by nepoznal, že už pomalu patøí do muzea.
Další tape deck byl domácí výroby. Pøestavìná Tesla SP 210. Již nebyla zapotøebí protože jsme k Didaktiku mìli disketovou mechaniku. Zapojení od Belzy co vyšlo v amáru. Hrálo to suprovì. Ale … .
Ta vychvalovaná bytelná mechanika zamotala 2 kazety !!! Koncové vypínání nevyplo. Zjistil jsem, že pravá pružina unašeèe je slabá, nezapadne do kazety a asi nìjakým záhadným zpùsobem se protáèí… .
Po výmìnì za silnìjší nalezenou v šuplíku se porucha nevyskytovala. Ale do nìjakých 5 let zaèala mechanika docela dost kolísat. Výmìna øemínku nepomohla. Asi odešel motor … .
Poslední Technics RS-TR474 koupený ke konci 90 let. Po rozdìlání pøišlo malinko zklamání. Výrobu už ojebávali a pøehrávací mechanika má plastový setrvaèník. Ale i tak pomalu po 20 letech s pùvodními øemínky mechanika nekolísá a hraje znatelnì lépe než øada laciných DVD pøehrávaèù.
Takže to jenom o tom železe nebude.
První radiomagnetofon jsem mìl Tesla KM350. Vzhledná to mašinka.
První kousek jsme šli další den vrátit. Když mìla pøehrávat tak mazala.
Druhý kousek byl lepší, ale skonèil v záruce v opravnì. Nehrálo rádio stereo. Prý špatný kondíky.
Ale i tak se na CCIR normì chovala divnì. Citlivé bylo až po nìjaké dobì.
A asi po roce zaèala kolísat kazeta … . Pøekecal jsem rodièe a nakonec jsme koupili AIWU CS WX 500.
Bez problému fungovala více než 10 let. Po tìch X letech neodešla mechanika ani hlavy. A co se toho nahrála. „Ukonèení èinnosti“ byl potenciometr na hlasitost. Chtìl jsem ho vymìnit, ale nedával jsem pozor a vnitøní kabely mi pøekousalo naše štìnì . A už nastupovala nová technika tak šel rozebraný do sklepa.
U nìj jenom lituji, že jsem asi ¼ roku nepoèkal, protože se objevila AIWA CA W30 za témìø stejné peníze. Do dnes mnì zabolí u srdce. Ale jak jsem to mìl v té dobì vìdìt.
Dávam do pozornosti jeden príspevok, ktorý fenomém magnetofónu ukazuje u jedného zberateľa. Pán Nagy Vilmos zo severomaďarskej obce Terény / Teréň/ má zaujímavú zbierku magnetofónov. Video sám komentuje v maďarčine, úprimne sa vyznáva k svojmu koníčku. O začiatku svojej zberateľskej vášni hovorí, že pre neho magnetofón bol dôležitejší ako nohavice alebo topánky. Škoda, že je to v maďarčine, lebo to komentuje veľmi zanietene až emocionálne. Kto chce, nech si to pozrie, nechcel som zakladať nové vlákno.
http://www.youtube.com/watch?v=XK44nebBz5E
http://www.youtube.com/watch?v=XK44nebBz5E
.bart1 píše: Další tape deck byl domácí výroby. Přestavěná Tesla SP 210. Již nebyla zapotřebí protože jsme k Didaktiku měli disketovou mechaniku. Zapojení od Belzy co vyšlo v amáru. Hrálo to suprově. Ale … .
Ta vychvalovaná bytelná mechanika zamotala 2 kazety !!! Koncové vypínání nevyplo. Zjistil jsem, že pravá pružina unašeče je slabá, nezapadne do kazety a asi nějakým záhadným způsobem se protáčí…
Tuto závadu dobře znám. Naštěstí je dobře slyšet rychle se točící navíjecí trn, takže se to dá snadno poznat. Stačí dát přetáčení zpět, vytažený pásek (pokud ho není moc) se vrátí do kazety a navíjecí trn spolehlivě naskočí. Na neupravených strojích jsem dával krátké přetáčení zpět po každém vložení kazety jako preventivní opatření. Funguje spolehlivě. Na vině není ani tak slabá pružinka, jako spíše větší průméř unášeče, bez patřičného náběhu, který je kryt takovým ozdobným zlatým kroužkem, jež má právě o něco menší průměr než ten unašeč. Kolíčky na trnech kazety jej pak snadno odtlačí, než by na něj naskočily. Vhodnějši oprava by bylo pilníčkem vypilovat o něco větší náběh, ale silnější pružinka jak se zdá taky může pomoct.
SP210 umí ještě jednu záludnost. Pokud se do dvířek vloží kazeta, ale nezajede úplně dolů na dorazy, a takto se dvířka zavřou, kazeta ochotně sedne do mechaniky tak, že tónová hřídel není v patřičném otvoru kazety, ale pod ním, tedy mimo kazetu. Kazeta je tedy pravou stranou výše. Dvířka nejdou otevřít, protože kazeta vrchem chytne o rantl přístroje, a tónová hřídel ji nepustí níž. Vypadá to beznadějně, ale dá se snadno vytáhnout bez násilí a rozebírání stroje. Stačí do kazety při mírně otevřených dvířkách nahoře lehce zatlačit, vnitřní výkyvná čast dvířek se pootočí, spodní strana kazety opustí tónonou hřídelku a kazeta zapadne tam kam má.
Zdravím všechny,
Mně se to s tím zaseknutím trnu u SM261 nestalo nikdy, celkove jsem byl s mechanikou spokojenej, je dost robustní, až na ty polský motory.
Tady je zajímavej patent na unášeč, nevím, jestli to někdo někde použil:
http://skpatents.com/5-243685-unasec-st ... ofonu.html
Tady další čtyři patenty, zdá se, že vše bylo využito ve výše zmíněné mechanice, akorát mě nesedí datum přihlášení (znalejší mě snad opraví):
http://skpatents.com/6-247882-brzda-odv ... ofonu.html
http://skpatents.com/8-247667-ovladac-p ... ofonu.html
http://skpatents.com/5-216357-zastavova ... ofonu.html
http://skpatents.com/7-231647-nosnik-pr ... ofonu.html
Mně se to s tím zaseknutím trnu u SM261 nestalo nikdy, celkove jsem byl s mechanikou spokojenej, je dost robustní, až na ty polský motory.
Tady je zajímavej patent na unášeč, nevím, jestli to někdo někde použil:
http://skpatents.com/5-243685-unasec-st ... ofonu.html
Tady další čtyři patenty, zdá se, že vše bylo využito ve výše zmíněné mechanice, akorát mě nesedí datum přihlášení (znalejší mě snad opraví):
http://skpatents.com/6-247882-brzda-odv ... ofonu.html
http://skpatents.com/8-247667-ovladac-p ... ofonu.html
http://skpatents.com/5-216357-zastavova ... ofonu.html
http://skpatents.com/7-231647-nosnik-pr ... ofonu.html
se zájmem pročítám toto vlákno
a rozhodně si nemyslím že vše co bylo ze západu bylo lepší
znám dobře A3, dodnes mám CONDORa (jen verze s optickým snímáním unašeče přímo od výrobce)
ale můj favorit je RFT tuner ST3936 HiFi (PLL tuner - řízeno Z80, a vylepšeno novým luxusním Murata SFW-10.7MA ) + zesilovač SV3930 HiFi (tranzístorový konec 2x25 W korekce po výměně IO za SGS) + magnetofon SK3930 HiFi
p.s. tuner byl zkonstruován v NDR dle stranického úkolu v 80týh letech
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/~mad ... 3936t.html
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/~mad ... 3930t.html
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/~mad ... 3930t.html
zrovna tak minivěž ST3000 HiFi+SK3000 HiFi+SV3000 HiFi je velmi podařená: tuner opět s luxusním Murara SFW-10.7MA , zesilovač IO vyměněny za SGS (no TDA2020 a HiFi je teda sporné) a magnetofon s elektronicky řízenou mechanikou (opět Z80)
označení HiFi si v 80tých letech opravdu zasloužilo, a nebyla to spotřební elektronika (myšleno od spotřebovat)
ještě dnes mi stereofonie z tohoto zařízení udivuje, samozřejmě filtry Murata jsem vlastně koupil jako z nouze cnost, původní byl KO a nedal se za rozumnou cenu sehnat (20€/ks nedám), a ty Muraty jsem koupil 25Kč kus až potom jsem zjistil co to je zač (je to 220 kHz HiGH END filtr)
a rozhodně si nemyslím že vše co bylo ze západu bylo lepší
znám dobře A3, dodnes mám CONDORa (jen verze s optickým snímáním unašeče přímo od výrobce)
ale můj favorit je RFT tuner ST3936 HiFi (PLL tuner - řízeno Z80, a vylepšeno novým luxusním Murata SFW-10.7MA ) + zesilovač SV3930 HiFi (tranzístorový konec 2x25 W korekce po výměně IO za SGS) + magnetofon SK3930 HiFi
p.s. tuner byl zkonstruován v NDR dle stranického úkolu v 80týh letech
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/~mad ... 3936t.html
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/~mad ... 3930t.html
http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/~mad ... 3930t.html
zrovna tak minivěž ST3000 HiFi+SK3000 HiFi+SV3000 HiFi je velmi podařená: tuner opět s luxusním Murara SFW-10.7MA , zesilovač IO vyměněny za SGS (no TDA2020 a HiFi je teda sporné) a magnetofon s elektronicky řízenou mechanikou (opět Z80)
označení HiFi si v 80tých letech opravdu zasloužilo, a nebyla to spotřební elektronika (myšleno od spotřebovat)
ještě dnes mi stereofonie z tohoto zařízení udivuje, samozřejmě filtry Murata jsem vlastně koupil jako z nouze cnost, původní byl KO a nedal se za rozumnou cenu sehnat (20€/ks nedám), a ty Muraty jsem koupil 25Kč kus až potom jsem zjistil co to je zač (je to 220 kHz HiGH END filtr)
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Ja A3 poznám pekne z blízka, vlastne som sa na nej kedysi učil. Vizuálne mi pripadá celkom sympatický. Ale ťažké monštrum. Mechanika ako pre vojakov. Iritovala ma tuhosť tlačítka PLAY. Naopak sa mi páčilo, že v nej nie je jediné ozubené koliesko. Nedávno som mechaniku kazeťáka bez ozubení videl v gramci talianskej výroby (ešte je s tým rádio, taká zostava, gramo + deck + tuner), váha neporovnateľná, veľkosť rovná kazete, pod ktorou je umiestnená. Pravda nie je tak robustná.
Zosík jednoduchý, koniec GC511+GC521. Ale na vtedajšie pomery asi dobrý. Dnes by sa možno oplatilo vymeniť aspoň vstupný tranzistor. Tiež by som rád videl prechodové skreslenie.
Keby som vedel zohnať hlavu, tú A3 by som rozchodil ako pamiatku pre otca. Prinajhoršom rozkuchám krámy, čo mám na vyhodenie a pomeriam indukčnosti. Prepáčte malé OT.
Zosík jednoduchý, koniec GC511+GC521. Ale na vtedajšie pomery asi dobrý. Dnes by sa možno oplatilo vymeniť aspoň vstupný tranzistor. Tiež by som rád videl prechodové skreslenie.
Keby som vedel zohnať hlavu, tú A3 by som rozchodil ako pamiatku pre otca. Prinajhoršom rozkuchám krámy, čo mám na vyhodenie a pomeriam indukčnosti. Prepáčte malé OT.
Co se týká těch socialistických výrobků, všechno, co se tady diskutuje, je z toho důvodu, že tehdy nebylo tržní prostředí.
Provoz Tesel prakticky vůbec nezáležel na tom, kolik se těch jejich výrobků prodá a kolik z nich bude u zákazníka poruchových. A jestli vůbec se firmě ta výroba toho konkrétního magnetofonu bude rentovat. Podstatný byl plán, který nakonec schvalovali soudruzi někde na ústředním výboru KSČ v Praze , dost možná lidi typu Milouše Jakeše, kteří pomalu ani nevěděli, co magnetofon je. Komunisté na ústředním výboru Komunistické strany objednali u Tesly následujících 5 let pětiletého plánu magnetofony (pro socialistické pracující lidi) a Tesla je musela vyrábět a tak plnit ten plán. Podobné to bylo s komponentama, které Tesla na výrobu těch magnetofonů nakupovala od jiných firem. Zase komunisti v ústředním výboru Komunistické strany nadiktovali, kolik komponent mají v pětiletce ty firmy pro Teslu vyrobit a dodat jí to. Úplně stejné to bylo s vývojem nových magnetofonů, jak se vyrobil vzorek nového magnetofonu, schválení výroby tohoto nového magnetofonu zase šlo přes ústřední výbor Komunistické strany, kde se naplánovalo zase na 5 let dopředu uvolnění takzvaných deviz, pokud se pro tuto výrobu muselo něco nakupovat v zahraničí a na 5 let dopředu se zase rozepsala výroba nového magnetofonu i dodávky komponent pro tento nový magnetofon.
To byl strašně zkostnatělý sytém, který měl reakční dobu běžně několik let. Navíc kdejaký úředník mohl udělat chybu nebo vyškrtnout z pětiletého plánu nějakou podložku za pár haléřů, bez které by třeba nešlo ten magnetofon sestavit a v Tesle prostě nemohli tu podložku sehnat legálně někde jinde, protože veškerý možný materiál pro průmyslové podniky byl dopředu bilancován tím pětiletým plánem.
Proto jsou třeba ty teslácké magnetofony vzhledově mizerné, protože na pohledových komponentech se úředníci v tomto systému vyřádili a šetřili na nich, zatímco jejich parametry jsou vynikající, protože pokud už byla nějaká vyvinutá vývojová verze schválena pro výrobu, úředníci tam neškrtali, protože tomu obvykle nerozuměli.
Zatímco tehdejší kapitalisti vyráběli konkurenční magnetofony sice technickými parametry mizernější, ale tak, aby ještě stačily, ale vzhledově mnohem pěknější, aby se dostatečně prodávaly.
Proto má ta kazetová Atrojka dva protiběžné setrvačníky, i když je oficiálně určená jen pro obyčejný poslech a taky se prodávala za příslušně nízkou cenu. Přitom ty setrvačníky tu výrobu dost prodražujou. Kapitalista by vyrobil výrobně levný kazeťák s jedním setrvačníkem pro poslech za podobnou cenu jako byla ta A3 a poloprofesionální kazeťák pro reportéry, kde by zdůraznil kvalitní nahrávání za pohybu a prodával ho taky za poloprofesionální cenu. A vydělal by na obojím.
Provoz Tesel prakticky vůbec nezáležel na tom, kolik se těch jejich výrobků prodá a kolik z nich bude u zákazníka poruchových. A jestli vůbec se firmě ta výroba toho konkrétního magnetofonu bude rentovat. Podstatný byl plán, který nakonec schvalovali soudruzi někde na ústředním výboru KSČ v Praze , dost možná lidi typu Milouše Jakeše, kteří pomalu ani nevěděli, co magnetofon je. Komunisté na ústředním výboru Komunistické strany objednali u Tesly následujících 5 let pětiletého plánu magnetofony (pro socialistické pracující lidi) a Tesla je musela vyrábět a tak plnit ten plán. Podobné to bylo s komponentama, které Tesla na výrobu těch magnetofonů nakupovala od jiných firem. Zase komunisti v ústředním výboru Komunistické strany nadiktovali, kolik komponent mají v pětiletce ty firmy pro Teslu vyrobit a dodat jí to. Úplně stejné to bylo s vývojem nových magnetofonů, jak se vyrobil vzorek nového magnetofonu, schválení výroby tohoto nového magnetofonu zase šlo přes ústřední výbor Komunistické strany, kde se naplánovalo zase na 5 let dopředu uvolnění takzvaných deviz, pokud se pro tuto výrobu muselo něco nakupovat v zahraničí a na 5 let dopředu se zase rozepsala výroba nového magnetofonu i dodávky komponent pro tento nový magnetofon.
To byl strašně zkostnatělý sytém, který měl reakční dobu běžně několik let. Navíc kdejaký úředník mohl udělat chybu nebo vyškrtnout z pětiletého plánu nějakou podložku za pár haléřů, bez které by třeba nešlo ten magnetofon sestavit a v Tesle prostě nemohli tu podložku sehnat legálně někde jinde, protože veškerý možný materiál pro průmyslové podniky byl dopředu bilancován tím pětiletým plánem.
Proto jsou třeba ty teslácké magnetofony vzhledově mizerné, protože na pohledových komponentech se úředníci v tomto systému vyřádili a šetřili na nich, zatímco jejich parametry jsou vynikající, protože pokud už byla nějaká vyvinutá vývojová verze schválena pro výrobu, úředníci tam neškrtali, protože tomu obvykle nerozuměli.
Zatímco tehdejší kapitalisti vyráběli konkurenční magnetofony sice technickými parametry mizernější, ale tak, aby ještě stačily, ale vzhledově mnohem pěknější, aby se dostatečně prodávaly.
Proto má ta kazetová Atrojka dva protiběžné setrvačníky, i když je oficiálně určená jen pro obyčejný poslech a taky se prodávala za příslušně nízkou cenu. Přitom ty setrvačníky tu výrobu dost prodražujou. Kapitalista by vyrobil výrobně levný kazeťák s jedním setrvačníkem pro poslech za podobnou cenu jako byla ta A3 a poloprofesionální kazeťák pro reportéry, kde by zdůraznil kvalitní nahrávání za pohybu a prodával ho taky za poloprofesionální cenu. A vydělal by na obojím.
Koukám, že vlákno zase směřuje k tomu, co jsme tu několikrát probírali, například tady, a docela podrobně.
Nechybí jak technická posouzení, tak vysvětlení společenských a politicky ideologických souvislostí pro ty, kdo tu dobu nezažili, a v hodinách dějepisu se o tom asi ani neučí...
Nechybí jak technická posouzení, tak vysvětlení společenských a politicky ideologických souvislostí pro ty, kdo tu dobu nezažili, a v hodinách dějepisu se o tom asi ani neučí...
Kód: Vybrat vše
http://aukro.cz/magnetofon-kazetovy-national-203-i5603550258.html
No ono to z té diskuze tak jaksi vyplývá, protože ekonomie a marketing firem je dnes úplně jinak. Kdyby dneska nějaká firma vyráběla a prodávala tak, jako tehdy Tesla ty magnetofony ( a obecně asi všechny socialistické výrobky) , prodělala by na vývoji a výrobě obrovské peníze a nikdy by se jí nepovedlo dostat na trh a získat ty prostředky zpátky.Hill píše:Koukám, že vlákno zase směřuje k tomu, co jsme tu několikrát probírali, například tady, a docela podrobně.
Nechybí jak technická posouzení, tak vysvětlení společenských a politicky ideologických souvislostí pro ty, kdo tu dobu nezažili, a v hodinách dějepisu se o tom asi ani neučí...
Zatímco v prostředí socíku ty firmy fungovaly desítky let a z dnešního pohledu velice úspěšně - po celou tuto dobu byla jejich výrobní kapacita stoprocentně zaplněna.