Hudební skříň Supraphon LE54, zesilovač
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
- tesla_webpark_cz
- Příspěvky: 24
- Registrován: 03 bře 2006, 01:00
- Bydliště: okres Karviná
Schema je zde:
http://www.radiojournal.cz/schemata5.htm Řemeslnické potřeby - Zesilovače - strana 23. Myslím, že používali jednotné zesilovače pro všechny verze gramoskříní
http://www.radiojournal.cz/schemata5.htm Řemeslnické potřeby - Zesilovače - strana 23. Myslím, že používali jednotné zesilovače pro všechny verze gramoskříní
Jojo, ve schématu chybí tečka na křížení spoje od kondíku 16 µF k anodovému odporu heptody M2 se spojem od odporu 10k od napájení k odporu M1 (do anody triody) a potenciometru M32 (nastavení pracovního bodu heptody).
Stačí kouknout o stránku dřív, tam je napájení předzesilovače zapojené prakticky stejně a tečka tam nechybí.
Ale v originál zapojení jsou ty odpory připojené přímo na centrální vývod ellytu, takže se na chybu přijde velmi rychle.
Stačí kouknout o stránku dřív, tam je napájení předzesilovače zapojené prakticky stejně a tečka tam nechybí.
Ale v originál zapojení jsou ty odpory připojené přímo na centrální vývod ellytu, takže se na chybu přijde velmi rychle.
Ke zmínce o tzv."asfaltových kondenzátorech" bych si dovolil přičinit poznámku:
Jde o termín z opravářského slangu. Zpravidla (jak kde) se tím označují svitkové kondenzátory buď v pouzdře tvaru válečku s oběma konci zalitými asfaltovou hmotou anebo svitkové kondenzátory které jsou i s pouzdrem komplet zamáčené do asfaltu, jako např. svitkové kondenzátory Philips z ododbí cca 1935 a dále.
Nicméně i elektrolytické kondenzátory starší, zejména předválečné výroby, jsou také v provedení válečkové pouzdro s oboustrannou zálivkou asfaltem. Jestli jde o svitek nebo elektrolyt je možné určit podle označení na pouzdře, kde elektrolyty mají vyznačený vývod + a někdy i minus. No a když je označení nečitelné, záleží pak na tom v jakém zapojení se ta součástka nachází.
Že by se svitkové kondíky vlivem svodu měnily v elektrolyty, to jsem po pravdě řečeno ještě nezažil, ale člověk se učí i na stará vrzavá kolena, žeano
Jde o termín z opravářského slangu. Zpravidla (jak kde) se tím označují svitkové kondenzátory buď v pouzdře tvaru válečku s oběma konci zalitými asfaltovou hmotou anebo svitkové kondenzátory které jsou i s pouzdrem komplet zamáčené do asfaltu, jako např. svitkové kondenzátory Philips z ododbí cca 1935 a dále.
Nicméně i elektrolytické kondenzátory starší, zejména předválečné výroby, jsou také v provedení válečkové pouzdro s oboustrannou zálivkou asfaltem. Jestli jde o svitek nebo elektrolyt je možné určit podle označení na pouzdře, kde elektrolyty mají vyznačený vývod + a někdy i minus. No a když je označení nečitelné, záleží pak na tom v jakém zapojení se ta součástka nachází.
Že by se svitkové kondíky vlivem svodu měnily v elektrolyty, to jsem po pravdě řečeno ještě nezažil, ale člověk se učí i na stará vrzavá kolena, žeano
- serviceman
- Příspěvky: 4005
- Registrován: 09 črc 2013, 02:00
Naposledy upravil(a) serviceman dne 19 led 2016, 13:01, celkem upraveno 2 x.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Ještě k těm "asfaltovým kondíkům": zde
http://nostalgyradio.cz/moje-sbirka/phi ... alerie/396
je pohled na součástky pod šasi rádia Philips 208U; ten hnědý váleček vlevo nahoře je svitkový kondenzátor ve válcovém pouzdře s asfaltem zalitými boky (na fotce zálivka není vidět), a vlevo od tělesa potenciometru jsou tři svitkové kondíky celé zamáčené v asfaltu, na tom dolním je zachovalé i vyznačení hodnoty 22.000 (22k). Další svitek zamášený v asfaltu je vpravo nad hřídelkou potenciometru, jeho hodnota te také ještě čitelná.
U starých sbírkových rádií jsem tento způsob úpravy kondenzátorů komplet zamáčením svitku v asfaltu viděl jen u Philipsů a mohu potvrdit, že i po tři čtvrtě století tyto kondenzátory drží a pokud jde o vazební, nijak drastické svody nemívají. Zatímco "klasicky" upravené asfalťáky v trubičce s oboustrannou zálivkou vykazují svod vždycky, no, s výjimkou tak asi 0,01%
http://nostalgyradio.cz/moje-sbirka/phi ... alerie/396
je pohled na součástky pod šasi rádia Philips 208U; ten hnědý váleček vlevo nahoře je svitkový kondenzátor ve válcovém pouzdře s asfaltem zalitými boky (na fotce zálivka není vidět), a vlevo od tělesa potenciometru jsou tři svitkové kondíky celé zamáčené v asfaltu, na tom dolním je zachovalé i vyznačení hodnoty 22.000 (22k). Další svitek zamášený v asfaltu je vpravo nad hřídelkou potenciometru, jeho hodnota te také ještě čitelná.
U starých sbírkových rádií jsem tento způsob úpravy kondenzátorů komplet zamáčením svitku v asfaltu viděl jen u Philipsů a mohu potvrdit, že i po tři čtvrtě století tyto kondenzátory drží a pokud jde o vazební, nijak drastické svody nemívají. Zatímco "klasicky" upravené asfalťáky v trubičce s oboustrannou zálivkou vykazují svod vždycky, no, s výjimkou tak asi 0,01%
Já bych postupoval tak, že při zapnutém nažhaveném zesilovači bych si spojil u každého stupně vždy g1 s kostrou, od EBL21 směrem proti signálu dopředu a tím by se eliminovalo, ve kterém stupni vzniká brum.
V zapojení je celý houf filtračních prvků, jak elektrolyty 16M v anodových větvích tak také svitky s velkými kapacitami M5 a M1 v obvodech pevného mřížkového předpětí. Nezapomenout také na filtrační svitky druhých mřížek obou EF22 (2x M5)!!!
Jen tak mimochodem - svitkový kondenzátor nemá "polaritu" a pokud vykazuje svod menší, než 20 MOhm, nehodí se ani jako fltrační.
V záporné větvi anodového zdroje je potenciometrický trimr, podle schematu má mít hodnotu 130 Ohm, jeho aktuální nastavení má samozřejmě také vliv na funkci celého zesilovače.
V zapojení je celý houf filtračních prvků, jak elektrolyty 16M v anodových větvích tak také svitky s velkými kapacitami M5 a M1 v obvodech pevného mřížkového předpětí. Nezapomenout také na filtrační svitky druhých mřížek obou EF22 (2x M5)!!!
Jen tak mimochodem - svitkový kondenzátor nemá "polaritu" a pokud vykazuje svod menší, než 20 MOhm, nehodí se ani jako fltrační.
V záporné větvi anodového zdroje je potenciometrický trimr, podle schematu má mít hodnotu 130 Ohm, jeho aktuální nastavení má samozřejmě také vliv na funkci celého zesilovače.