Jo, to je svatá pravda! Sice se do většiny her musela zapojit notná dávka fantazie (hlavně u textovek), ale těch pár kB za to stálo. Na ty dnešní gigabytový fantazii sice nepotřebuješ, ale mnohdy se to pořádně ani nedá hrát. Hlavně, že to má gigabyty a potřebuješ na to skoro sálovej počítač.meno píše:Je neuveriteľné čo všetko sa dalo vykúzliť s tými pár kilo RAM. Mrkvo$oft by sa mal čo od naších konštruktérov a programátorov naučiť !
Tie hry dosahovali skoro úroveň vtedajších PC ! A hlavne bolo ich dosť keďže Mko sa ako kópia Sinclairovského ZX Spectra veľmi dobre vydaril !!!
Didaktik M
Moderátor: Moderátoři
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Jojo, jenže nikdo ještě nepostavil počítač, který by vyhovoval programátorům. Každý dokážkou velmi rychle zaprasit a ucpat.
Na Spektrech a Didaktikách bylo úžasné to, že program musel být chodivý třeba v 16kB (zbytek byla grafika, sprajty, tabulky), protože nějaké odkládání na disk neexistovalo. Všechno se muselo odehrávat v RAM. Dodnes žasnu nad tím, s jak málo prostředky se z tak primitivního hardware dalo vyrazit tolik. A smekám svůj duševní cylindr.
Než jsem si pořídil řadič Dataputer a dvě třiapůlky mechaniky, sloužil mi léta rádiokazeťák Riga 110 (dnes ho nosím na angličtinu, asi potřebné lekce ještě na CD nejsou). Řadič a původní počítač nepřežily: když se dostalo tvrdých 12V na 5V rozvod, nezbyl uvnitř polovodič na polovodiči. Takže diskety skončily, ale občas opráším ZX128K+2 s kazeťákem.
Těch 12V bylo z gelového akumulátoru, který původně sloužil jako UPS, když se totiž hrál Fukův Tetris 2, ještě z kazety, bez disku, nešlo to vypnout, jinak se muselo začít od začátku. Tak se vypínala jen televize, počítač ne - tři měsíce nepřetržitě tam ta hra byla. No a pro případ, že by vypadla elektrika, tam byla baterka. Uměla dát slušný proud, stačilo, aby z hranového konektoru vzadu vypadl klíč....
Skvělé programy Datalog, ve kterém šlo vést i jednoduché účetnictví, hry od Fuxoftu, Odin Computers (Robin) .... už se mi zase pouští nudle...
Na Spektrech a Didaktikách bylo úžasné to, že program musel být chodivý třeba v 16kB (zbytek byla grafika, sprajty, tabulky), protože nějaké odkládání na disk neexistovalo. Všechno se muselo odehrávat v RAM. Dodnes žasnu nad tím, s jak málo prostředky se z tak primitivního hardware dalo vyrazit tolik. A smekám svůj duševní cylindr.
Než jsem si pořídil řadič Dataputer a dvě třiapůlky mechaniky, sloužil mi léta rádiokazeťák Riga 110 (dnes ho nosím na angličtinu, asi potřebné lekce ještě na CD nejsou). Řadič a původní počítač nepřežily: když se dostalo tvrdých 12V na 5V rozvod, nezbyl uvnitř polovodič na polovodiči. Takže diskety skončily, ale občas opráším ZX128K+2 s kazeťákem.
Těch 12V bylo z gelového akumulátoru, který původně sloužil jako UPS, když se totiž hrál Fukův Tetris 2, ještě z kazety, bez disku, nešlo to vypnout, jinak se muselo začít od začátku. Tak se vypínala jen televize, počítač ne - tři měsíce nepřetržitě tam ta hra byla. No a pro případ, že by vypadla elektrika, tam byla baterka. Uměla dát slušný proud, stačilo, aby z hranového konektoru vzadu vypadl klíč....
Skvělé programy Datalog, ve kterém šlo vést i jednoduché účetnictví, hry od Fuxoftu, Odin Computers (Robin) .... už se mi zase pouští nudle...
ULA obvody som mal, lebo som sa zaoberal opravou - dali sa zohnať bez problémov.rnbw píše:Tiez mam Didaktik M. Je rozsireny na 128K pamate a mam k nemu Melodik, D80, D40B (je tam bulharska mechanika...), 2x Joystick, BT100, kazetak SuperTech Slimline Povodne bol TV Merkur, neskor OTF Color 347 (paradny obraz ). Su tam nejake veci odpalene, tak to musim niekedy opravit.
Jedine nedostupne IO je asi ULA a tu mam nastastie jednu nahradnu. Je to jedina SMD suciastka vnutri.
Vzhledem k tomu, že jsem napřed potkal počítače "na práci" a až potom osmibity, mě ty hry zas tolik nebraly, ale využití paměti bylo fakt impozantní. To je to, co pak v éře PC zase bylo zapomenuto. K Didaktiku jsem přibastlil A/D a D/A převodník s MDAC08 a ještě něčím okolo, už si to moc nepamatuju, a pak jsem to dokonce použil k vyhodnocování 1/4hodinových maxim odběru energie (tenkrát byla taková praxe, podniky měly nasmlouvané odběry a překročení se tvrdě penalizovalo.) Bylo zajímavé pozorovat jak na zásah mrňavého Didaktiku zhasla a ztichla fabrika s 400 lidma no a samotný Didaktik taky
Tehdejší diskety měly pozoruhodnou životnost a odolnost, skoro neexistoval read error. Na druhou stranu mě u domácích osmibitů vůbec nenadchlo těch 32 znaků na řádek a redukované klávesnice s pochybnou funkcí, literární ty počítače fakt nebyly
Ale rozhodně to byla doba, kdy počítače provokovaly technickou tvořivost.
Tehdejší diskety měly pozoruhodnou životnost a odolnost, skoro neexistoval read error. Na druhou stranu mě u domácích osmibitů vůbec nenadchlo těch 32 znaků na řádek a redukované klávesnice s pochybnou funkcí, literární ty počítače fakt nebyly
Ale rozhodně to byla doba, kdy počítače provokovaly technickou tvořivost.
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Když jsem psal svou první počítačovou hru na Commodore VC-20 s úžasnýma 2KB RAM, tak to byl opravdu výkon. Naštěstí jsem potom přešel na Amstrad/Schneider CPC128, ten už měl 3" disketovku a 128kB RAm, tam už se dalo kouzlit. Ve škole jsem toho času musel používat IQ-151, což byl pro mě opravdu občas zážitek to zařízení k něčemu přinutit...
Už jsme si říkali, že ho někdy vytáhnem, oprášíme a zahrajem si nějakou tady zmíněnou "klasiku".
Už jsme si říkali, že ho někdy vytáhnem, oprášíme a zahrajem si nějakou tady zmíněnou "klasiku".
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
eMko
jo klasika..
ja zacinal na PeeeMDeecku se 64kilama RAM
z toho 16 kilo byla videoram jako malyho me strasne sralo ze nemam zadny hry akorat basic a ucetnictvi
tak sem si zacal zkouset strojak
asi po 3 letech sem v nem naprogramoval sachovyho kone a tetris jak psal hill musel se setrit kazdej bajt
prze odskoky a navraty to strasne zpomalovaly a cyklus taky taxem musel dokola vopisovat ty samy rutiny akorat se zmenenejma parametrama tim sem vecinou naplni tech zbylejch 40 kilo (zbytek byl "BYJOS")ale chodilo to celkem slusne rychle -este to mam doma na kazete. Rozhrani na PMD byla parada (igdyz byly kus od kusu jinak adresovany ) melo to 28 I/O portu primo pristupnejch instrukcema bez iniciace! No a pak mi prislo pod ruku eMko tak sem zapomel na vopakovani rutin prze tam diky Z80 a mensimu mnozstvi bodu na obrazovce ta grafika litala jak dabel
ZDAR CHLAPY (to je hicak co?)
ja zacinal na PeeeMDeecku se 64kilama RAM
z toho 16 kilo byla videoram jako malyho me strasne sralo ze nemam zadny hry akorat basic a ucetnictvi
tak sem si zacal zkouset strojak
asi po 3 letech sem v nem naprogramoval sachovyho kone a tetris jak psal hill musel se setrit kazdej bajt
prze odskoky a navraty to strasne zpomalovaly a cyklus taky taxem musel dokola vopisovat ty samy rutiny akorat se zmenenejma parametrama tim sem vecinou naplni tech zbylejch 40 kilo (zbytek byl "BYJOS")ale chodilo to celkem slusne rychle -este to mam doma na kazete. Rozhrani na PMD byla parada (igdyz byly kus od kusu jinak adresovany ) melo to 28 I/O portu primo pristupnejch instrukcema bez iniciace! No a pak mi prislo pod ruku eMko tak sem zapomel na vopakovani rutin prze tam diky Z80 a mensimu mnozstvi bodu na obrazovce ta grafika litala jak dabel
ZDAR CHLAPY (to je hicak co?)
Absolutně korektní jedinec s extrémními názory.