Ochrana LED v aute

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Návštěvník

Ochrana LED v aute

#1 Příspěvek od Návštěvník »

Ahoj, muze mi prosim vas nekdo poradit jak jde chranit led v aute bez toho aby se pri strtovani museli vypinat svetla ?
Nekde jsem neco zachytil , ze by to slo pomoci varistoru, nebo i predrad. odporu. Pri se tam nekdy indukuji i spicky kolem 150- 200V. Dik

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#2 Příspěvek od Honza_dy »

Zkus transil http://www.ges.cz/?ipp=12&lang=cz&cur=C ... inc=browse
oproti varistoru je ještě rychlejší. Já do auta dávám hodnotu 33V

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od ZdenekHQ »

Asi dost záleží, kam ho dáš. Ke své funkci potřebuje určitou impedanci vedení, aby se při první špičce nerozpůlil....
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#4 Příspěvek od Crifodo »

špička 200V v palubní síti by znamenala, že akumulátor je totálně v hajzlu a instalace taky. Aku má vnitřní odpor tisíciny Ohm a ekvivalent kapacity statisíce µF. Kdyby se v takové síti objevily špičky 200V, stejně by to vyrubalo všechny ostatní spotřebiče, takže bych LED za tři koruny neřešil.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#5 Příspěvek od mi-ro »

Tak to není pravda, ve vozidlech a hlavně nákladních a autobsech se tyto špice opravdu objevují. Vodiče jsou na to dost dlouhý a "zakroucený" a tím mají i nepatrnou idukčnost na který se při spínání a rozepínání proudů v řádu desítek a nkdy i stovek ampér indukuje špiče která dokáže spolehlivě zničit např stabce řady 78XX který jinak vydrží 40V na vstupu.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

nevím jestli hoch řeší autobus, ale jaký spotřebič na dlouhých zakroucených přívodech v osobním autě bere stovky ampér?

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#7 Příspěvek od mi-ro »

třeba startér
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od ZdenekHQ »

Jenom obecně ta ochrana. R1 je cca 1/10 R2 (i když o tom se dá taky diskutovat) , transil na napětí kolem dvojnásobku provozního.
Přílohy
z_ochr_led.gif
(2.96 KiB) Staženo 74 x
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Návštěvník

#9 Příspěvek od Návštěvník »

Dik za odpovedi skusim to zapojeni ...
Na parkovacky je fuk , jestli se napeti o trochu znizi, kdybych to ale chtel pouzit na hl. svetla(ty se sice jeste z led nedelaji, ale treba na zadni na aute), slo by to jeste udelat nejak jinak , aby tam nebyl ubytek nap. na odporu?
Jinak , o tech spicech mi rikal kamos co se celkem vyzna ... A treba u diesla osobaku mohou byt pri startu klidne proudy i nad 300 A

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od ZdenekHQ »

Musíš tu špičku někde vyzářit ve formě tepla, jinak ti zničí transil. Neznám přesně proudy ani zapojení, víc říct nemůžu.

Jinak je slušný si vymyslet aspoň nějaký jméno.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#11 Příspěvek od Crifodo »

špička na startéru snad může vzniknout jen na tom přívodu ke startéru. Ten nebývá dlouhý klikatý ani na něm (na konci, u startéru) obvykle nevisí další spotřebiče. Rozovdná skříňka s pojistkama vede, co jsem zatím za svůj život viděl, z + svorky aku, něco přes odpojovač, něco přes spínací skříňku, něco napřímo. Ale je fakt, že transilama nic nezkazíš a teoretická dušička bude mít klid.
ZdHQ: vím že tě ty indiánský ozdoby baví, ale woodoo se píše s dvojitým w...? :roll:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od ZdenekHQ »

Když to je těžký, ve slovníku je to i s jednoduchým v (ve významu kouzelník).

Jelikož tady neustále a potají čaruju s kódem fóra, nezbylo než si přikouzlit i indiánský barvičky :)
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#13 Příspěvek od Crifodo »

pro začátek bys mohl přičarovat dynamicky měněnou tabulku podle rozměru okna, (myslím že to dřív tak bylo), abych nemusel popotahovat text posuvníkem, když zrovna nemám bastlírnu přes celý monitor.
Soubory .pdf se už jako příloha vkládat dají?

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#14 Příspěvek od mi-ro »

Jo jo chlapi, opravdu je to tak, těžko se ty špice hledají, oni trvají jen chvilku ale jsou tam. Onehdy jsme řešili opakující se problém se zdroji 12V ve 24V síti pomocí stabců 7812 a nevydržely dýl než měsíc. Měnili jsme výrobce- bez úspěchu. Až po "filtraci" pomocí tlumivky, elytu a ZD na 30V problém zmizel. To potvrdilo tuto teorii. Kde se tam ale ty špice berou, nevím.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
gepard
Příspěvky: 1690
Registrován: 05 úno 2007, 01:00
Bydliště: Liberec - tam na severu Čech

#15 Příspěvek od gepard »

Zdárec, přesně tak, např. Favorit má startér o příkonu 1200W!!! Tak v okamžiku sepnutí, připojení k baterii, můžou vodičem "proletět" stovky A!!! A jelikož se jedná vlastně o připojení elektromotoru - indukčnosti, hodí to určitě i přepěťový impulz, sice krátký, ale přece.

Jo a k tomu zapojení od ZdendyHQ - v poho, jen ten transil (zbytečný a možná dražší) bych vyměnil za zenerku 1,3W/*15V a ten R1 cca 22 - 68 ohmu, R2 - dle proudu přes LED (cca. max. 15mA) a U bat. Takže R1 - 680 - 1500 ohm. / 0,5 - 1W. :wink: Neboj, odzkoušeno a v poho!
-- Gepard --

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“