Mikropájka ERS50

Problémy s elektrickým nářadím

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
hanoy
Příspěvky: 2
Registrován: 23 dub 2017, 02:00

#346 Příspěvek od hanoy »

Všechny zdravím. :prst:
ERS50 jsem opravoval již několikrát. Ale se závadou, kterou jsem řešil 2dny jsem se dříve ještě nesetkal.
V podstatě je to závada, která se tu už mockrát komentovala. Ale pokud se někomu stane to co mně, nebude mít možnost měnit součástku po součástce za nové a bude mít pro měření jen obyčejný multimetr, je skoro jisté, že závadu neodhalí.
Píšu to sem proto, protože jsem na téma ERS prozkoumal celý net a co jsem hledal, nenašel. Snad to méně zdatným poskytne impulz k odstranění závady co nejrychleji. :wink:
Závada: Mikropájka (starý typ-již s odporem R13) jen topí a nereguluje.
1. Proměřil jsem všechny součástky. OZ raději vyměnil. Bez odhalení závady
2. Vyměnil jsem i tranzistor (ten jsem měl). Přesto, že ho měřidlo registrovalo jako funkční. Tyristor jsem neměl, tak jsem ho jen vypájel a vsunul do měřidla polovodičových součástek. Ten mi obratem tyristor jako dobrý tyristor označil, tak jsem ho zapájel zpět.
3. Nastavil jsem a proměřil pracovní body dle tabulky. K tomuto bodu musím říci, že tímto měřením se tahle závada objevit nedá! A ještě se k tomu nastavení na konci vrátím i s mými zkušenostmi.
4. Zkušebně jsem odpojil diodu z výstupu 7 IO abych alespoň zjistil jestli je závada v komparátoru, nebo v okolí tranzistoru s tyristorem.
Zjistil jsem, že odpojením diody vypne konečně i topení, což mě vyloučilo závadu v silové části a začal jsem se věnovat okolí OZ...Stále ale žádná závada... :?
Vím, že když se do něčeho pustím, je jen otázka času, kdy to vyřeším... :)
Začal jsem přemýšlet nad tím, zda vůbec se do komparátoru dostane informace (napětí) z termočlánku topného tělíska...Součástky byly všude v pořádku. Ale bylo mi jasné, že s vybavení, které mám k dispozici, tuhle informaci nezjistím (jestli v bodě kdy sinusovka probíhá nulou OZ porovnává napětí z potenciometru s napětím z termočlánku)...
Abych pravdu řekl, nikde jsem se nedočetl o tom, jak vlastně tohle měření a přesně v které fázi probíhá. A hlavně kolik času je na to měření potřeba... 8O
A právě tady mě napadlo, že to může mít se závadou něco společné...
Tedy konkrétně, jestli nemůže být tyristor v zásadě funkční ale jen se nevypíná přesně v čase v který má. Tedy že se prodloužila nepatrně jeho latence vypínání...
Jak to zjistit by bylo možné jen výměnou za nový, který jsem neměl. Musel jsem tedy vycházet z informací, které jsem se už dříve o regulátoru dočetl. Šlo o nějakou náhradu... :boxing:
Někdo tu popsal výměnu za triak...Jediný, který jsem našel byl BT137 z GME za 18Kč. Je na 8A ale má oproti KT přehozený G s A2. Musel jsem proto tyhle nožky pro zapájení překřížit (žádný problém). :wink:
Každému už nyní musí být jasné, že závada v tyristoru opravdu byla i když se choval jako dobrý... :smash:
S triakem regulace okamžitě začala pracovat a snad už vydrží na věky. :)
Všem tuhle výměnu můžu jen doporučit. Protože pokud dáte nové KT201, pravděpodobnost opakované závady, třebas že i po dlouhých letech, je velká...
A ještě k tomu nastavení...
Myslím, že ten kdo nastavení bodů pro komparaci teploty vytvořit byl spíše teoretik. Protože nejspíš nepočítal s tím, že se na topné tělísko nasouvá ještě hrot, který má nějaké tepelné ztráty. A že na hrotu s tabulkového nastavení vypočtenou teplotu nedosáhne. Je tedy nutné měřit teplotu mechanicky přímo na hrotu. Nastavení minimálně bodů KT1,KT2 se potom rapidně změní. Vycházím z předpokladu, že nastavenou teplotu, kterou ukazuje potenciometr na přední desce pájky chce mít každý na hrotu a ne na kuličce spoje termočlánku s topným článkem kdesi uvnitř ručky.
A jako poslední bod bych chtěl okomentovat úpravu lepší regulace (přesnější), kterou kdysi publikoval pan Brondoš myslím v AMARU.
Měřil jsem teplotu na hrotu (zase ne na termočlánku) kontaktním, velice citlivým digitálním teploměrem a nezjistil jsem žádné abnormální kolísání. Bylo to v toleranci jen +- 2-3°C. A to se mi zdá být dostačující. A proto si myslím že je celá úprava naprosto zbytečná. Ale nikoho tímto odrazovat nechci. :ignore: Jenom můj názor. :breakdance:

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#347 Příspěvek od Hydrawerk »

Děkuji, tyristor mi během provozu docela topí, protože má z výroby jen malý chladič. Je tedy dobré vědět, že je nejvíce náchylný k poškození. Někdy ho určitě vyměním.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#348 Příspěvek od Sendyx »

hanoy píše:... Píšu to sem proto, protože jsem na téma ERS prozkoumal celý net a co jsem hledal, nenašel. ..

Tedy konkrétně, jestli nemůže být tyristor v zásadě funkční ale jen se nevypíná přesně v čase v který má. Tedy že se prodloužila nepatrně jeho latence vypínání...
...
Každému už nyní musí být jasné, že závada v tyristoru opravdu byla i když se choval jako dobrý... :smash:

No je to hezké, žes hledal, ale blbě. O problémech s tyristorem v ERS50 jsem tu i jinde psal nejméně 5x, je to celkem starý problém.

http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... %2A#183179
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Uživatelský avatar
hanoy
Příspěvky: 2
Registrován: 23 dub 2017, 02:00

#349 Příspěvek od hanoy »

Hledal jsem opravdu dobře. I přes tohle jsem projel... :wink:
Je to ovšem napsáno velice stroze, tak že mi to v hlavě :thinkerg: neulpělo. A můj záměr byl hlavně napsat to tak aby to i méně :opravar: električtější zájemci lépe pochopili. :)
Možná jsem to :writer: nenapsal dokonale ale snad to bude alespoň pro většinu slabších amatérů, jako já o něco čitelnější. :wink: 8-)

Uživatelský avatar
dzan
Příspěvky: 33
Registrován: 13 srp 2005, 02:00

#350 Příspěvek od dzan »

Používám originální tyristor, mám starší verzi páječky, KT206, a mezi K a A dávám kondenzátor kolem 100n a trimr asi 4k7, pro přesné hodnoty bych musel rozdělat, už dlouho funguje bez závady a nastavím tak, aby trafo nevrčelo při nahřívání, a zároveň to kompenzuje teplotní nestabilitu a svodový proud a urychlí vypínání tyristoru, při správném a rychlém vypnutí skoro nehřeje, stačí i malý chladič. Dělalo mi to při nahřátí, že se už nevypnul, hřál a zůstal zaplý. Koupil jsem dvacet KT206 a několik vyměnil, chovalo se to stejně. Myslím že při výrobě ERS50 museli ty tyristory třídit podle svodovýho proudu po zahřátí aby jim to fungovalo. Trimr samozřejmě po změření vyměním za pevný odpor. Ještě k těm doporučeným změnám. Provedl jsem je na třech páječkách, nastavil napětí trimrů podle originálního schema od výrobce a teplota sedí podle stupnice a regulace, nahřívání podle ledky, je častější.

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#351 Příspěvek od judeware »

V tématu - Co jste přinesli zajímavého ze sběrného dvora 3 (7.2. 22:42):
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... &start=615
uvádím nález ERS50:
torzo ERS50, jen čelní panel a spodek s elektronikou včetně trafa, zubožené péro, ustřižená napájecí šňůra
R13 osazen, R4 je 120K (papírově 3M3), VD1..VD4 tvoří osm diod (vždy dvě v sérii), tyristor KT201/600, černý chladič 5mm silný (stylu voňaný stromeček do auta).
Netopila. VT1 trvale sepnut, nalezen přerušený RP2, původně nastavenou hodnotu odporu jsem odhadl poměrově podle polohy jezdce, náhrada 47K. Přesnost nastavení teploty zatím neřeším.
Přijde mi, že je to z nějaké malé dílny (družstva) a že po výskytu závady přístroj očesali a vyhodili.
Zdravý originál jsem už léta v reálu u nikoho neviděl, mám nad pérem zlomit hůl a shánět nové, resp. je možné doplnit jej jen tím, co mu chybí?
Přílohy
IMG_0242.JPG
Nekompletní pájecí pero - nález
(280.19 KiB) Staženo 267 x

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#352 Příspěvek od Hydrawerk »

Všecko se dá koupit tady. http://sagat.vyrobce.cz/doku.php?id=prislusenstvi
Kupoval jsem tam někdy v létě 2016. Od té doby nevím, jak firma funguje. Někteří lidé hlásili, že Sagat občas nekomunikuje.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#353 Příspěvek od Kvicala_r »

No to mi připomíná, že má rozestavěnou 100W verzi, kde čekám "jen na trafo". Se sagatem sem se prostě nebyl schopný domluvit, někde je tu o něm i vlákno. Mám k tomu i svoji novou oboustrannou desku - jedna z pájek byla v takovém stavu, že sem začal od píky... Pokud by sis chtěl moc hrát, můžu asi jednu desku postrádat :)
Jinak ji doma používám od studií a nedám na ní dopustit. jasně třeba s wellerou se srovnat nedá hlavně kvůli absenci kleští a horšímu vedení tepla, ale přesto s ní zapájím kde co..

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#354 Příspěvek od judeware »

Páječka je už funkční, až na ten konec pera. Tento odkaz:
http://sagat.vyrobce.cz/doku.php?id=cenik_pro_neplatce
uvádí tabulku se spoustou hrotů, ovšem který je ten nejvhodnější, netuším, nejsou k dispozici fota... :?

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#355 Příspěvek od Hydrawerk »


Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#356 Příspěvek od Celeron »

S1- klasická montáž
S2 - humpol, třeba krabiřky
S4 - omezeně SMD
Jiný jsou téměř na 3,14ču.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#357 Příspěvek od judeware »

No a který byste doporučili? České provedení, tj. trubka se závitem na konci a např. hroty č.4 22mm plus 27mm?

Nebo to kompaktní slovenské provedení líp převádí teplo a šetří těleso?

Na tom mém fotu je pružina s drapákem na konci poněkud ohnutá, předpokládám, že stačí koupit v minimální konfiguraci českou trubku plus např. hrot 22mm, srovnat drapák, připevnit koupený díl a výsledek se dostaví. :?:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#358 Příspěvek od EKKAR »

Tak koukám, svou "éeresku" si nevylepším ... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Bať, klidně si ji nechej, pokud ji využiješ. Mně spíš šlo o to, kdybys ji chtěl likvidovat ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
judeware
Příspěvky: 1085
Registrován: 04 srp 2009, 02:00
Bydliště: okres Písek

#359 Příspěvek od judeware »

Když bude doma všeho hojnost (nadávek, že byt atd. už přetéká), :D mohu obdarovat syna božího i opraveným výrobkem. Třeba jich "zachráním" víc (těch páječek). 8-)

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#360 Příspěvek od petrfilipi »

judeware píše:No a který byste doporučili? České provedení, tj. trubka se závitem na konci a např. hroty č.4 22mm plus 27mm?

Nebo to kompaktní slovenské provedení líp převádí teplo a šetří těleso? :?:
Osobně doporučuji originály, tj. slovenské hroty. Já jsem měl český (=šroubovací) jen jednou a po čase (i když to bylo za dlouho) tan závit M4 (M5) měl větší a větší vůli a tím i větší a větší tepelný odpor. Nyní, i když občas zabrousím i do rozměrů Cu10mm2 a občas na SMD, mám už několik let nasazen jeden uni hrot.

Petr Filipi

Odpovědět

Zpět na „Elektrické nářadí“