Předčasné rozpojení výstupu - pomoc s návrhem
Moderátor: Moderátoři
Předčasné rozpojení výstupu - pomoc s návrhem
Ahoj,
ačkoli jsem poměrně zdatný kutil, pokud jde o navrhování obvodů - jsem v koncích. Chtěl bych poprosit zdejší šikové bastlíře, zda-li by mi nepomohli s návrhem obvodu, který by měl umět následující:
V autě jsem si dodělával pomocí levného čínského UNI kitu dálkové ovládání centrálu. Když už jsem byl v tom, dodělal jsem si elektrický "odskok" kufru, napojil na jednotku centrál a do interiéru si přidal tlačítko (protože tahat za páčku není moc efektní).
Ještě jsem velice toužil po tlačítku přímo na pátých dveřích (z venku), jak je u moderních aut standardem. To nebyl takový problém. Větším oříškem bylo zajistit, aby toto tlačítko "bylo funkční" jen v případě, že je auto odemčeno. Po nějakém přemýšlení jsem pomocí relátek vybastlil jednoduchý spolehlivý obvod, který při zamčení auta utne přívod k tlačítku (a naopak).
Jenže teď po čase zjišťuji, že by to chtělo ještě jedno udělátko, které zajistí "ochranu" proti dlouhému držení tlačitka a tedy proti spálení motorku (kufr mi otevírá obyčejný motorek centrálu za 60 Kč, ne solenoid ). Tedy bych potřeboval obvod, kdy při přivedení napětí na vstup do výstupu "vyšle" pouze krátký signál ( třeba 0.25s, ideálně nastavitelné trimrem, nebo něčím )
Za pomoc předem děkuji.
ačkoli jsem poměrně zdatný kutil, pokud jde o navrhování obvodů - jsem v koncích. Chtěl bych poprosit zdejší šikové bastlíře, zda-li by mi nepomohli s návrhem obvodu, který by měl umět následující:
V autě jsem si dodělával pomocí levného čínského UNI kitu dálkové ovládání centrálu. Když už jsem byl v tom, dodělal jsem si elektrický "odskok" kufru, napojil na jednotku centrál a do interiéru si přidal tlačítko (protože tahat za páčku není moc efektní).
Ještě jsem velice toužil po tlačítku přímo na pátých dveřích (z venku), jak je u moderních aut standardem. To nebyl takový problém. Větším oříškem bylo zajistit, aby toto tlačítko "bylo funkční" jen v případě, že je auto odemčeno. Po nějakém přemýšlení jsem pomocí relátek vybastlil jednoduchý spolehlivý obvod, který při zamčení auta utne přívod k tlačítku (a naopak).
Jenže teď po čase zjišťuji, že by to chtělo ještě jedno udělátko, které zajistí "ochranu" proti dlouhému držení tlačitka a tedy proti spálení motorku (kufr mi otevírá obyčejný motorek centrálu za 60 Kč, ne solenoid ). Tedy bych potřeboval obvod, kdy při přivedení napětí na vstup do výstupu "vyšle" pouze krátký signál ( třeba 0.25s, ideálně nastavitelné trimrem, nebo něčím )
Za pomoc předem děkuji.
Takový kravince se říká "monostabilní klopnej obvod" případně se taková funkce odvozuje od zapojení nazývanýho "časovač". Každopádně na ten kufr bych zvolil trochu sofistikovanější funkci - například aby to neseplo hned při jakýmkoliv šmrncnutí o to tlačítko, dal bych tam sekundu nebo sekundu a půl ZPOŽDĚNÍ. Celou tu dobu by otevírající musel to tlačítko držet zmáčknutý. Pak by následoval dejme tomu dvouvteřinovej impuls pro motorek zámku - a šlus, pro další impuls by se muselo tlačítko nejdřív pustit a znovu zmáčknout, aby obvod dal další dvouvteřinovej impuls. Celou tuhle srandu jde buď učunit pomocí jednoho 8nožičkovýho švábíka typu C7555 s pár součástkama dokola nebo naprogramovaným mikrořadičem. Vyber si....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Takže z toho co koukám by měl být pro mé účely vhodný tento obvod. Jen v mém případě odpadá potřeba optočlenu a odporu R6.
V diskuzi, odkud toto schéma pochází se bavili o prodlevách v rámci sekund. Jaká je tedy minimální délka impulzů nastavitelná pomocí trimrů v tomto obvodu? Představoval bych si rozpětí něco kolem 0.25 s - X s, nebo nějak tak.
V diskuzi, odkud toto schéma pochází se bavili o prodlevách v rámci sekund. Jaká je tedy minimální délka impulzů nastavitelná pomocí trimrů v tomto obvodu? Představoval bych si rozpětí něco kolem 0.25 s - X s, nebo nějak tak.
- Přílohy
-
- impuls_po_zapnut_2_197_140.png
- (11.81 KiB) Staženo 140 x
Já se obávám, že ten optočlen i s odporem potřebovat budeš - a budeš za něj muset zapojit ještě nějakej výkonovej spínací prvek třeba v podobě výkonovýho FET tranzistoru, protože samotnej ten 40106 CMOS šváb ti uvažovaný 2-3A proudu do otevíracího motorku dost dobře nedá, ten je rád, když dá 5-10mA - který tak akorát stačí pro ten optočlen. Pročpak si myslíš, že tam jsou 3 hradla z celkovejch 6 zapojený paralelně jako výstupní zesilovač? Časovač 555/7555 dá sice až 100mA, ale pořád to je pro ten uvažovanej motorek málo a musel bys takovej výstup posilovat tranzistorem případně i relátkem.Nartelian píše:Takže z toho co koukám by měl být pro mé účely vhodný tento obvod. Jen v mém případě odpadá potřeba optočlenu a odporu R6.
...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Minimální délka obou částí průběhu je při trimrech v krajní poloze 0s. Pro tvoji potřebu bych zvolil časové konstanty pevné. Např. R1=220k, C1=1uF pro počáteční prodlevu (kolem 0,25s) a R4=220k, C2=4,7uF pro délku otevíracího impulzu kolem 1s. Pak lze vynechat i R2 a R3. Vybíjecí odpor (čárkovaně připojený) bych volil v řádu desítek kΩ.
Výstupní impulz má jen několik mA a pro spínání motorku je třeba ho patřičně "posílit" např. tranzistorem MosFet.
edit: EKKAR už to napsal.
Pokud na výstupu zapojíš MosFet, není optočlen nutný, ale je pak třeba buď připojit motor jedním koncem na + nebo obrátit polaritu vynecháním 3. invertoru (přidal by se k těm výstupním paralelně).
Výstupní impulz má jen několik mA a pro spínání motorku je třeba ho patřičně "posílit" např. tranzistorem MosFet.
edit: EKKAR už to napsal.
Pokud na výstupu zapojíš MosFet, není optočlen nutný, ale je pak třeba buď připojit motor jedním koncem na + nebo obrátit polaritu vynecháním 3. invertoru (přidal by se k těm výstupním paralelně).
Hlavně i před relé budeš muset dát spínací tranzistor - běžnej proud potřebnej pro přitažení kotvy relé pro auta je někde nad 50mA a to bez posilovacího tranzistoru ani ten optron nezvládne - poklud to nebude optron výkonovej s příslušně velkým výkonem.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Pro jistotu jsem to nakreslil.
Rezistor R6 ale bude lépe ponechat v zapojení, může být v jistých případech užitečný.
Rezistor R6 ale bude lépe ponechat v zapojení, může být v jistých případech užitečný.
- Přílohy
-
- uprava.png
- (13.8 KiB) Staženo 111 x
Ještě bych tam doplnil vybíjení těch RC článků, aby to bylo blbuvzdorný pro případ několikanásobnýho zmáčknutí netrpělivým voslem v roli otevírající osoby ... můžu jistý osobě blízký říkat (10 na nekonečnou)-krát, že kufr se dálkovým ovládáním otevírá tak, že se musí podržet příslušný tlačítko zmáčknutý bez přerušení pár vteřin, než to samo cvakne a víko odskočí - a ona stejně pokaždý na to tlačítko jen krátce máčkne a pak nadává, že ani opakovaným mačkáním se jí ten kufr neotevře ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Takže tohle by mohlo být? (zbytek mám doma)
https://www.gme.cz/unipolarni-tranzisto ... 4n-to220ab
https://www.gme.cz/transil-bipolarni-1-5ke15ca
https://www.gme.cz/cmos-texas-instrumen ... nstruments
https://www.gme.cz/ce-4-7u-50v-jam-ss-4x7-rm1-5-bulk
https://www.gme.cz/ce-1u-50v-hit-ecr-5x11-rm2-bulk
https://www.gme.cz/unipolarni-tranzisto ... 4n-to220ab
https://www.gme.cz/transil-bipolarni-1-5ke15ca
https://www.gme.cz/cmos-texas-instrumen ... nstruments
https://www.gme.cz/ce-4-7u-50v-jam-ss-4x7-rm1-5-bulk
https://www.gme.cz/ce-1u-50v-hit-ecr-5x11-rm2-bulk