tak...a Loděnice má štiku v rybníce

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#31 Příspěvek od konosuke »

krátce existovaly i kvadrofonní LP syst. SQ (Sony, CBS) nebo QS (Sansui, Marantz) mám jedinou ve sbírce - Frumpy-By the way ale, šlo to do kytek jak celá kvadrofonie, hrálo bez úprav a konverze na běžném Tesla NC420
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#32 Příspěvek od Osmdesat »

Ještě jsem si vzpomněl na nějaký rozhovor s nějakou "garážovou" kapelou otištěný kdysi v nějakém plátku.
Nahrávají prý analogově, protože to je ten jediný správný cool zvuk, a ten jejich "frontmen" hořekoval nad tím, že když zadávali do GZ lisování PVC, chtěli mástr dodat v digitální verzi (kvůli tomu zmíněnému automatickému řezacímu procesu) a že prý kvalita výsledného řezu byla hrozná, pochopitelně proto, že pocházel z digitálu a né z analogu.
Kapeláci to tedy chtěli stůj co stůj nechat říznout přímo z toho svého analogového mástru, tak na GZ naléhali tak dlouho, až GZ svolilo a vpustilo tuhle tlupu do svých svatých prostor, kde trůní řezáč Neumann.
A že to tam pak společně řezali a řezali, a že to tedy nebyla žádná legrace to z analogu říznout, ale že výsledek, ano ten výsledek byl prostě úchvatný, všichni v GZ čubrněli, no nebe a dudy oproti nějakému podřadnému digitálu, ten rozdíl že byl pro každého tak markantní, no co vám budeme vážení čtenáři vykládat :P

No prostě reklamní báchorka jak vyšitá, zmetkovitý digitál versus nebetyčný analog, garážoví nezávislí super kluci přechytračili zaprděné odborníky v GZ... :o

No tedy i když jsem to v jednom minulém příspěvku trochu pohaněl, že se PVC desky dnes dělají z digitálních mástrů, to neznamená, že bych tvrdil, že digitál je nekvalitní. Jenom je to taková ideologická slabina, protože posluchač, v domnění, že poslouchá cool analog, ve skutečnosti sice poslouchá signál byť z analogového nosiče, ale přežvejkaný AD a DA převodníky.

Ale jinak v pohodě. Digitál sám o sobě, pokud má patřičné parametry (vzorkovací kmitočet/kvantizace) a zařízení je v dobrém technickém stavu, v podstatě deformuje signál méně než analog. Sám o sobě je neutrální, co do něj pustíš, prakticky totéž z něj vyleze.
Pověsti digitálu spíš škodí vydavatelé, kteří przní nahrávky umělými digitálními zásahy do nahrávky s vidinou $$$ nebo diletantským másteringem.
V prvém případě je to snaha udělat nahrávku nikoliv věrnou, ale takovou, jakou si manažeři myslí, že by ji většinový průměrný posluchač nejraději slyšel, aby jej zaujala, aby se dobře hrála v rádiích nebo si ji chtělo co nejvíc lidí koupit.
Tyhle zásahy do ekvalizace nebo dynamiky nahrávky jsou často proti záměrům interpreta, který je ale bohužel často podřízen svému vydavateli a nemá jakoukoli moc tohle ovlivnit.

S tím ale nemá nic společného nějaká "nevěrnost" digitálu, ten totiž věrně přehraje, co do něj uložíš. Uložíš-li do digitálu zvratek, digitál ti tento zvratek věrně přehraje, nic víc, nic míň.

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#33 Příspěvek od Osmdesat »

konosuke píše:krátce existovaly i kvadrofonní LP syst. SQ
Jo, Supraphon taky vydal nějaké SQ desky, pár jich mám, ale šlo bohužel téměř výhradně o váž. hudbu (kterou neposlouchám). Myslím, že v komerční hudbě vydal kvadrofonně jen Vobrubovy Variace (ty mám ale jen ve stereo verzi). I když i to vlastně byla překabátěná klasika.
To bylo v sedmdesátých letech, kdy hudební scéna stagnovala a ani vůle vydat kvadrofonně něco jiného než exportně zajímavé artikly tu prostě nebyla.
Každopádně i ty vážnohudební SQ desky, když je poslouchám jen ve stereu, znějí hodně dobře, mají pěkný stereo efekt.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#34 Příspěvek od konosuke »

však ani zn.Tesla nezaspala dobu, v nabídce byl zesík AZQ 100 s Q adaptérem,
mírná modifikace známého typu AZS 100L
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#35 Příspěvek od microlan »

Osmdesat:

To snad nemyslíš vážně, přebudit snad jde každý zařízení, dokonce i CDčkem. Přečti si ten příspěvek od leoše a pak sem piš poučky z hifikroužku.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#36 Příspěvek od danhard »

Hill píše:
microlan píše:Prosím tě znova, nereaguj ne moje příspěvky.
Ani když má pravdu? To by byla škoda.
A v čem má EKKAR s jeho vykecáváním pravdu ?
Že existuje nějaký záznam na gramodesce, který jde nahrát, vylisovat a nejde přehrát ?
Nějak to tu hoši s těmi pohádkami přeháníte ! :lol:

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#37 Příspěvek od Osmdesat »

konosuke: Někdy bych si kvadro desky, co mám doma, rád poslechl. Adaptér se dá i postavit, vyšlo pár návodů, lišily se složitostí, a tím i oddělením kanálů.

Ale je možné, že bych byl zklamaný, přece jen předpokládám, že Supraphon jako ve světě uznávané seriózní vydavatelství nechtěl jít cestou efektnosti, kdy z každého repra hrajou rozdílné nástroje.
Takže např. ty vážnohudební desky myslím byly nasnímány v koncertní síni čtveřicí diskrétních mikrofonů, takže v těch zadních kanálech bude spíš jen dozvuková složka.
Dark side of the moon vyšli taky kvadrofonně, ti by mohli být zajímavější. No někde na netu jsem četl zkazku, že zrovna ta moje amigácká verze byla bezděky namástrována z sq-kódované nahrávky, kterou EMI dodávalo licencantům, čiliže by tam měla být kvadro informace, i když je na obalu jen stereo.
To se prý občas stávalo i u nějakých raných CD reedic různé hudby původně vydávané na SQ deskách. Tenkrát se moc neremástrovalo, jak je populární dneska, prostě se vzal pásek a jak leží a běží, se přepsal na CD. Občas to byl sq kódovaný pásek pro SQ vydání. Takže na stereo CD člověk dostal jako bonus kvadro.
Naposledy upravil(a) Osmdesat dne 12 zář 2017, 13:26, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#38 Příspěvek od Osmdesat »

microlan: teď přesně nevím, nač narážíš. Však jsem napsal, že k přebuzení zesilovače může v pohodě dojít, pokud si víc ohulíš pianisimo a pak začlo hrát pořádné forte.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#39 Příspěvek od microlan »

No ale to je snad nad slunce jasný, že to jde. Ale nijak to nevysvětluje Leošův výrok o tom, že 45 dB dynamický rozsah nezvládne běžný tranzistorový zesilovač

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#40 Příspěvek od konosuke »

Osmdesat: tenkrát jsem zbastlil Q dekodér co uměl vykouzlit 4 kanály z běžného stereo signálu s použitím opéráků MAA741, stavební návod v publikaci Gazda: Čtení o hifi to je historie ale dobová součastková základna byla mizivá,
o švábech Motorola a Toshiba jsme četli akorát v AR
http://www.antikvariat-olomouc.cz/cz-de ... -1976.html
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#41 Příspěvek od danhard »

Sadu MC1312, 14, 15 bych měl, kdyby někdo měl tu nepřekonatelnou touhu :) i tišťák z Elektoru.

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#42 Příspěvek od Osmdesat »

microlan: to ano, ale nemůžeš to vztáhnout k 0 db. Abys něco dobře slyšel, musí to být aspoň tak 10 db nad hlukem okolí. V městském bytě může být možná 50 db hluku. Takže tvoje základní hlasitost bude 60 db. Na tu musíš dostat jemné pasáže, jinak je neuslyšíš. Pak zařve forte a rázem jsi na 90 db, které musí zesilovač a repra vydat. Pokud jsou repra málo citlivá, o to větší výkon musí zes vydat a při požadavku takovéto hlasitosti jsi na hranici jeho výkonu.
Pokud máš disko nahrávku s dyn. rozsahem jen 3 db, pro dobrý poslech si nastavíš klidně 70 db, hlasitost lítá jen mezi 70 a 73 db a žádné přebuzení se nekoná.
Snad jsem to ilustroval srozumitelně.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#43 Příspěvek od microlan »

Já tomu rozumím, už mě to nevysvětluj. Takže mě nechceš tvrdit, že dynamický rozsah 45 dB z desky se u průměrného zesilovače neprojeví pouze sníženým odstupem s/š

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#44 Příspěvek od Hill »

Osmdesat píše:...Digitál sám o sobě, pokud má patřičné parametry (vzorkovací kmitočet/kvantizace) a zařízení je v dobrém technickém stavu, v podstatě deformuje signál méně než analog. Sám o sobě je neutrální, co do něj pustíš, prakticky totéž z něj vyleze.
Pověsti digitálu spíš škodí vydavatelé, kteří przní nahrávky umělými digitálními zásahy do nahrávky s vidinou $$$ nebo diletantským másteringem.
V prvém případě je to snaha udělat nahrávku nikoliv věrnou, ale takovou, jakou si manažeři myslí, že by ji většinový průměrný posluchač nejraději slyšel, aby jej zaujala, aby se dobře hrála v rádiích nebo si ji chtělo co nejvíc lidí koupit.
Tyhle zásahy do ekvalizace nebo dynamiky nahrávky jsou často proti záměrům interpreta, který je ale bohužel často podřízen svému vydavateli a nemá jakoukoli moc tohle ovlivnit.
S tím ale nemá nic společného nějaká "nevěrnost" digitálu, ten totiž věrně přehraje, co do něj uložíš. Uložíš-li do digitálu zvratek, digitál ti tento zvratek věrně přehraje, nic víc, nic míň.
S tím naprosto souhlasím a také bych našel pár příkladů nahávek z dob ještě analogových, a jejich reedicí, ať už remastarovaných analogově nebo digitálně, to na výsledek vliv rozhodně nemělo. Vždycky byla chyba mezi ovladači přístrojů a židlí. Případně seděla vedle na židli šéfovské. Ano, v každé době frčí nějaký sound, ale nechápu, když lze technicky spáchat reedici v původním vyznění, že to pořád někdo zkouší "vylepšit". Jenomže i zadel má svou hlavu, tak co.
Jasně třeba takoví Dave Dee,Dozy, Beaky, Mick & Tich znějí z klubového LP Supraphon daleko mlaději, než z reedice na CD. Jenže oni ty původní nahrávky natáčeli před 45 lety, byli skutečně mladší a byli všichni. Už mají dva náhradníky (nový perkusista stále nezvládá ten úžasný rytmus v písni Zabadak), kapela má jiný sound a všechny písničky tedy někdo remasteroval tak, aby zněly současněji.
Naproti tomu Shadows na LP i na o stejné roky mladším CD znějí stejně, jen z CD neruší motor gramofonu... jde jen o to, že přepis tentokrát nedělal trouba u (re)mixu.

Pokud jde o digitální zpracování signálu, pak už se používá prakticky na každou nahrávku. Ne, že by v Loděnicích nebylo ještě čistě analogové zařízení či člověk, který to s ním ještě umí. Ale ten digitál je nesrovnatelně efektivnější, přípravu výroby dost podstatně zlevňuje a rozdíl slyšet není.
Kacířsky tvrdím, že kdo tvrdí, že to slyší, tak kecá. Vždyť digitálně se připravovaly nahrávky pro desky TELDEC někdy od roku 1970...
Přiznávám, mám radši analog, ale hlavně proto, že si s ním vím rady hardwarově. Vím, co se tam děje. Nicméně nejsem takový hifipýr, aby mě nějak iritoval zvuk z dobře udělaného CD/SACD, FLAC nebo i OGG a třeba i stodvaadevadesátkové empétrojky. Jako všechno: i ten jde udělat dobře nebo špatně.
Aneb, jestli mám hubu na spařenej jetel a borový šišky, nebudu tady rozebírat, kde mají lepší kaviár. A těší mě, že nás jich je tu takových víc.

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#45 Příspěvek od Osmdesat »

microlan: nevím, co je průměrný zesilovač. Můj nynější má 2 x 65 w a tam je to asi v pohodě. Předtím jsem měl transiwatt junior 2 x 25 w a občas mi u něj přišlo, že to někdy nestíhá hlavně v basech a dynamika je taková přiškrcená. Zkreslení ve špičkách jsem ale neměřil. U toho 65w jako by ta hudba dýchala volněji + čistý bas. Bedny mám citlivé tak středně.
Takže jo, pokud je výkonová rezerva a je v pořádku gramofon a další prvky, zbývá tam už hlavně jen omezení vlastního záznamu. Ale s nahrávkou s dyn. rozsahem 45 db u desky jsem se ještě osobně nesetkal, takže nevím jak moc tam bude slyšet šum. Asi nejlepší odstup s/š jsem u desky viděl asi 50 db, ale ta byla nová, měla 45 ot. a nahrána dost silně. Možný dynamický rozsah by mohla mít tudíž ještě větší. Jenže při takové úrovni tam většinu rušení zanáší gramec.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“