Amarické zadn svìtla na místo klasických evropských

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
birkof-1

Amarické zadn svìtla na místo klasických evropských

#1 Příspěvek od birkof-1 »

Èau.

Plánuju zabudovat do mého vozu americká LED svìtla (s funkcí STOP, OBRYSOVKY, BLIKNY, je to vlastnì jako kdyby tam byla dvojvláknová žárovka ale v LED provedení, kabely pro pøipojení to má KOSTRA/OBRYSOVKA/BLIKNA-STOP).

Obávám se, že ale budu mít problém když to klasicky pøipojím na kabeláž z pùvodních evropských svìtel, že mi to pøi stisklé brzdì nebude blikat...

Potøeboval bych teda poradit jak zajistit aby mi svìtlo blikalo pøerušovanì i pøi stisknuté brzdì.

Dìkuji všem za nápady

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od forbidden »

Hlavne budes mit problem s policajtama a na technicke. Neni to homologovane, tudis to na aute nema co delat. Kdyz narazis na technicke na hnidopicha, tak se budes divit. Jednomu takovymu se kdysi na mym aute nezdaly blinkry dost oranzovy (ciry kryt+oranzova zarovka-lehce opryskana barva).

Uživatelský avatar
Hurvo
Příspěvky: 156
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Pod Javorinou

#3 Příspěvek od Hurvo »

Väčší problém budeš mať, keď budeš mať dopravnú nehodu, aj keď nebudeš vinník, pretože ten čo do teba buchne zo zadu a povie, že ti blikalo brzdové svetlo, tak policajti pôjdu po tebe - výsledok - ako písal forbidden nie je to homologované a teda si vinník a platíš spôsobenú škodu ty. Ja by som nič neprerábal.

birkof-1

#4 Příspěvek od birkof-1 »

Technická se dá zaøídit :wink:
Na tak katastrofický scénáøe jako dopravní nehodu jsem ještì nemyslel... Chci to na tuningový auto, který nebude jezdit každej den po silnici, takže se pravdìpodobnost že mì nìkdo sundá zezadu dost sníží... Soustu americkejch aut jezdí po èesku normálnì s èervenejma blinknama. Protože pøedìlávat to na oranžový by byla šílená opièárna a to že to bliká èervenì pochopí snad každej ne?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Ono je to trochu jinak: klasické dvouvláknovky jsou přece 5W pro obrysovky, 21W pro brzdy. Blinkry mají žárovky zvlášť. I v Americe, jen s barvami to tam může být jinak.
Čili i v této stopce to musí takhle jít: na každé brzdové přivedeš + od brzd přes diodu, od obrysovek na týž drát přivedeš také přes diody plus, ale do série s každou dáš ještě vhodný odpor, aby jako obrysovky svítily méně. Teď jde o to, o kolik, aby svítivost "obrysovek" byla v limitu.
Normálně se přece blinkry, obrysovky i stopky sejdou stejně jedním drátem na kostře, kde je tedy problém?
Vzadu bys měl mít stejně k dispozici všechna potřebná napětí proti kostře už jen pro případ připojení přívěsu.

Přece jen však by se jeden problémeček našel: pokud to z nějakého důvodu nemá evropskou homologaci (a vůbec nejlíp přijatou u nás), koleduješ si o tučnou pokutu za nehomologované vnější osvětlení vozidla.
Cituji:
řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích podle zvláštního právního předpisu tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích (§ 22/1a) bod1)
5 bodů a pokuta Kč 5000–10000, podle okolností 6 měsíců–1 rok bez papírů

Závažnost se posuzuje také individuálně - podle vlastního uvážení tě můžou v plné výši sejmout i při běžné silniční kontrole, aniž by předtím došlo k nějaké nehodě. Jestli tě nechají ve správním řízení doložit, že jde o výměnu bezpečného za bezpečnější, schválenou příslušnou autorizovanou osobou, možná ti to i projde.
V případě nehody se to připočítá jako přitěžující okolnost.
Nebo ti za to přišijou jen porušení ustanovení § 32 zákona o osvětlení vozidla (§ 22/1l)
za 1 bod a 1500–2500 na místě nebo 2000 ve správním řízení
.
V naší úřednické zemi se můžeš snažit, jak chceš. Zaklínadla jako homologace, shoda, ISO9xxx a podobná jsou možná užitečná pro bezpečnost, kvalitu a obchod, ale daleko víc z nich mají různé lobby.
Tak a teď se kouknu, jestli ta cizí slova robot nevyhodnotí jako sprostá...

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

birkof-1 píše:Technická se dá zařídit :wink:
Na tak katastrofický scénáře jako dopravní nehodu jsem ještě nemyslel... Chci to na tuningový auto, který nebude jezdit každej den po silnici, takže se pravděpodobnost že mě někdo sundá zezadu dost sníží... Soustu americkejch aut jezdí po česku normálně s červenejma blinknama. Protože předělávat to na oranžový by byla šílená opičárna a to že to bliká červeně pochopí snad každej ne?
Nehoda není katastrofický scénář, to je každodenní realita a čím míň ji čekáš, tím spíš přijde. Stačí na to vymatlaný motorkář v mezeře mezi tebou a protijedoucím vozem.
Jestli to auto není na normální silniční provoz, tak proč vůbec řešíš nějaká světla? Veteráni taky jezdí s karbidkama na acetylén a na ty svoje spanilé jízdy je prostě přivezou na přívěsu.

birkof-1

svìtla

#7 Příspěvek od birkof-1 »

V americe mají stará auta (tøeba ford mustang 66) pouze jednu dvouvláknovou žárovku a ta funguje jako obrysovka, po stisknutí brzdy jako brzdové svìtlo a pøi blikání se buï pøerušuje ta obrysovka nebo pøi stisknuté brzdì to brzdové svìtlo. U tìch Led svìtel je to dvouvlákno vyøešeno zapojením 1/2 LED svìtýlek nebo zapojením všech LED.

Nevim jestli nìkdo zvás má trochu pøehled o naší tuningové scénì, pokud ano tak ho taková malièkost jako èervené blikání nemùže zarazit. Po našich silnicích jezdí takové šroty, že snad páni policisti uznaj za vhodné že moje auto zas tak nebezpeèné pro provoz neni.
A vozit auto na pøívìsu to se mi fakt nechce, jedna na to nemám øidièák a jednak bych pøišel o ten požitek z jízdy z èeské krajiny když se jede na akci.

Návštěvník

#8 Příspěvek od Návštěvník »

Crifodo píše:
birkof-1 píše:Technická se dá zaøídit :wink:
Na tak katastrofický scénáøe jako dopravní nehodu jsem ještì nemyslel... Chci to na tuningový auto, který nebude jezdit každej den po silnici, takže se pravdìpodobnost že mì nìkdo sundá zezadu dost sníží... Soustu americkejch aut jezdí po èesku normálnì s èervenejma blinknama. Protože pøedìlávat to na oranžový by byla šílená opièárna a to že to bliká èervenì pochopí snad každej ne?
Nehoda není katastrofický scénáø, to je každodenní realita a èím míò ji èekáš, tím spíš pøijde. Staèí na to vymatlaný motorkáø v mezeøe mezi tebou a protijedoucím vozem.
Jestli to auto není na normální silnièní provoz, tak proè vùbec øešíš nìjaká svìtla? Veteráni taky jezdí s karbidkama na acetylén a na ty svoje spanilé jízdy je prostì pøivezou na pøívìsu.
Ty svìtla øešim hlavnì pro to aby mi to blikalo i pøi sešlápnuté brzdì:-)

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#9 Příspěvek od Hill »

Nemůžeš jednu žárovku ani jeden řetězec LEDek použít na blinkr i brzdové světlo současně.
Brzda musí mít vlastní svítidlo.
Může ti tak ale sloužit jako parkovačka s blinkrem, ty chodí s rozdílným výkonem. Na čtvrtinový výkon slouží za parkovačku, do plného jde jako blinkr. Akorát s barvami bude poněkud potíž.
Nejspíš si budeš muset udělat papíry na ten vlek a za jízdy se stejně nemáš co kochat.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Crifodo »

Tuningáře znám jen zpovzdálí, osobně je považuju za druh duševní úchylky asi jako kaktusáře nebo pavoučí muže. Každý máme nějakou obsesi. Jiný zase oplacává baby. Viděl jsem pár fialových zářivek pod shnilým prahem a myslím že se z toho dá vyrůst.
Uvažovat stylem "snad páni policajti uznaj" je čekání na okamžik, kdy kápneš na echt policejního blba, pak poznáš. Nebo stačí aby ses stal pasivním účastníkem nehody (nějaký ožralý zastupitel si o tvoje auto opře svoje) a pak si tě právník protistrany uvaří ve vlastní šťávě i s těmi nehomologovanými světly. Možná z nich udělá příčinu nehody.
Nedal bych jim sebemenší záminku, ať si v Americe jezdí třeba ve vaně, tady nám vládne byrokracie.
Jak souvisí požitek z krajiny s americkou LEDkou na zadku vozu sice nechápu, ale budiž :nut:
Není to spíš požitek z toho, že kamarádi na akci budou čumět? takový zmodernizovaný pan Homolka :lol:

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#11 Příspěvek od Crifodo »

Hill píše:Akorát s barvami bude poněkud potíž.
barvy patrně určuje nějaká charakteristika spektra ve vyhlášce (nechce se mi ji teď studovat) a kdyby došlo na lámání chleba, přeměří ji zkušební ústav nějakým kolorimetrem a zjistí něco ve stylu "předmětný světelný zdroj má ploché maximum na xxx nm"... a to pak bude závazné.
Jinak pro labužníky bych připomněl, že barevná hlava Meopta k zvětšovákům má dichroická zrcadla a točítka pro přeladění celého spektra :twisted: doufám že se toho taky dožiju někde na blatníku nějaké vytuněné kraksny :lol:

birkof-1

blink blink :-)

#12 Příspěvek od birkof-1 »

http://www.youtube.com/watch?v=UP7njFa3 ... ed&search=
pøed tøetí minutou je vidìt jak má to blikání vypadat...

jak jsem již øekl... v americe, konkrétnì u mustanga 64 - 68 se používá pro obys/blikání/brzdu jedna žárovka... a tu elekrotniku kterou to vykoluzlìj, tu bych potøeboval vyrobit...

birkof-1

#13 Příspěvek od birkof-1 »

možná by se to dalo vyøešit zakoupením amerického relé pro blikny... ale otázka je jestli by to vyøešilo problém s tím pøerušováním brzdného svìtla...

Uživatelský avatar
StandaT
Příspěvky: 232
Registrován: 19 led 2005, 01:00

#14 Příspěvek od StandaT »

Zabralo mi to asi tři dny přebíráním všech možných srček na internetu, než jsem se k tomu konečně dostal. Dělal jsem to proto, že mě to taky zajímalo.
Takže tu je to schéma obvodu, který bliká i při sešlápnuté brzdě http://www.nls.net/mp/volks/schem/flashrly.jpg
Obrázek
z tohoto fóra shoptalkforums
pak je tu to samé, ale za použití 4 běžných autorelé.
Obrázek

Birkof

díky

#15 Příspěvek od Birkof »

Mnohokrát dìkuji. Podle toho druhého plánku se to pokusím udìlat.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“