Makita LB1200F problem osvetleni LED (vyreseno)

Problémy s elektrickým nářadím

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
zeus
Příspěvky: 16
Registrován: 31 led 2018, 01:00

Makita LB1200F problem osvetleni LED (vyreseno)

#1 Příspěvek od zeus »

mam problem s timto strojem a to ze led za zacatku svitila. pozdeji problikavala a nakonec zhalsla. Led jseu bile a v seriovem zapojeni.Volty nevim.
mam tu nekolik obrazku, ktere by problem objasnily, pripadne popisuji problem moc Vam dekuji pripadne se ptejte na podrobnosti.
na plosnem spoji chybi jedna dioda tu jsem odpajel pro zjisteni znaceni. Zadna neni prorazena. kondenzator 0,22uF 250V jsem meril kapacita odpovida. Odpor ma tolik ohmu kolik jsem nameril. Elektrolit 47uf 50V byl vyrazen. Nahradil jsem novym. a na vystupu 80 V. takze konec.Schema jsem delal podle zapojeni Vmetr je vlasne vystup, tak jsem se snad nespletl.
Vsechna mereni jsou delana na osazenem plosnem spoji. Tracitka jsem vysroubovall a zadnou elektroniku nevidim.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) zeus dne 11 úno 2018, 15:34, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
KUBO
Příspěvky: 3713
Registrován: 30 říj 2005, 02:00
Bydliště: VT SLOVAKIA

#2 Příspěvek od KUBO »

A ten kondík 0,22uF X2 je OK? Samotné ledky sú OK?
„Hľadáme nepoznané, spoznávame nehľadané. Strácame to cenné, ceníme si až stratené. Milujeme všetko zradné a zrádzame milované.”
Pozdravuje Vás Martin

Uživatelský avatar
zeus
Příspěvky: 16
Registrován: 31 led 2018, 01:00

#3 Příspěvek od zeus »

zapomel jsem diod je 6 v serii, jsou bile vim ze se delaji i na 12V , diody nahradim vypadaji ze jsou v poradku ale nemam zdroj na overeni budou asi KO i kdyby byly na 12V je to tedy je 72V a z vystupu na diody mam 80V na diodach, neni zadny predradny odpor a znepokujeme i ten elektrolit na 50V.



kondenzator C1 jsem meril mericem kapacit proskit na kondenzatory a rekl ze je v poradku.
Naposledy upravil(a) zeus dne 01 úno 2018, 18:03, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#4 Příspěvek od MetalGod »

Proč by měly bejt na 12V? Standardní bílý LED maj při jmenovitým proudu úbytek 3-3.5V na kus (pokud to teda nejsou COB LED, kde jsou LEDky zpravidla v sérii. Ale tyhle to sotva budou). Na tý šestici počítej s úbytkem kolem 20V.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#5 Příspěvek od masar »

zeus píše:...i kdyby byly na 12V je to tedy je 72V a z vystupu na diody mam 80V na diodach, neni zadny predradny odpor a znepokujeme i ten elektrolit na 50V...
Divím se, že ti ten elyt ještě nenafackoval za to, že jsi ho nezatížil těmi LEDkami.
Tento zdroj má proudové omezení reaktancí kondenzátoru C1 a tudíž žádný omezovací odpor nepotřebuje. Na schematu i na destičce je třeba osadit i odpor R2, který omezuje proudové špičky při připojení zdroje k síti.
Bílé LED diody mívají napětí Uf něco přes 3V, takže na 6-ti LEDkách bude napětí kolem 20V.
Pokud diody "poblikávaly", znamená to, že některá z nich je vadná. To se dá zjistit za provozu postupným zkratováváním jednotlivých diod. Ale opatrně, ať tě to nezabije.
:wink:
edit: Neosazený odpor na desce, označený R2, není tím odporem, omezujícím proudové špičky, ale fungoval by jen jako pomocná zátěž. Zmiňovaný odpor není uveden ani na desce ani na schematu. A přitom si troufám tvrdit, že právě tato skutečnost hrála hlavní roli v poškození LED. Je třeba ho do zapojení přidat (do série s C1). Jeho hodnota bývá kolem 220Ω.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od Zaky »

Jestli jsi to pouštěl bez ledek, a naměřil na elytu 80V, tak ho po vyřešení problému (nejlépe asi výměnou všech ledek) vyměň za nový, protože těch 80V tam bylo proto, že kondenzátor si poněkud zahrál na zenerku a na to není stavěný. Pro účinné omezení vlivu špiček je nutné přidat sériový rezistor, jak je psáno výše a musí být funkční ten elyt. Vzhledem k tomu, že v nářadí je pravděpodobně kromě ledek taky motor, který ty špičky bude generovat o všechno pryč, je absence omezovacího rezistoru od výrobce pěkná čuňárna. U obchoďákového shitu by to nepřekvapilo, u Makity je to smutné.

Uživatelský avatar
zeus
Příspěvky: 16
Registrován: 31 led 2018, 01:00

#7 Příspěvek od zeus »

Děkuji za objasnění problemu. Znamená to tedy u C1 vyndat 1 nožičku dat R2 220ohm. Na desku dat nový elektrolyt a led jako zátěž.

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#8 Příspěvek od MetalGod »

Těch sotva 15mA nemuselo elytu ublížit. Ten bych vyměnil až tehdy, pokud bude světlo LEDek výraznějc problikávat frekvencí 100Hz, jinak ne. Spíš bych k němu pro sichr dal antiparalelně malou 47V zenerku, nějak posichroval LEDky a šel od toho. LEDek tam může bejt i míň, pokud jiný k dispozici nemáš, jen ty vadný vyzkratuj, proud přes ty ostatní vzroste jen bezvýznamně.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od workhard »

Ten odpor R2 můžeš dát i s vyšší hodnotou, třeba 330Ω, ale aspoň 2W, jinak se ti za chvíli přeruší. Ledky vyměň a elyt taky.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#10 Příspěvek od MetalGod »

Spíš bych tam dal odpory dva - jeden do série s X2 (220Ω), druhej do série s LED (taky 220Ω). To se hodí, když je elyt už docela špatnej, má nižší kapacitu a vysoký ESR - zlepší se účinnost jeho filtrace.

workhard: Proč? Při 15mA na něm bude sotva 5V, tj. 75mW ztrátovýho výkonu.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od workhard »

Protože impulsní proud při zapnutí. S odporem u LEDek souhlas.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#12 Příspěvek od MetalGod »

Kterej trvá když už, tak do 10ms (a to přeháním). Netvrdím, že tam musí dát 75mW odpůreček, ale čtvrtwattovej by už mohl bejt v poho, 500mW/650mW je ideál.

Mohl by tam bejt klidně i třetí, hned za můstkem. Aspoň od můstku dál nic nebude trpět na případný proudový špičky, pokud by byly i na odpor v sérii s X2 moc.

Každopádně šetřit na halířovejch položkách je opravdu kravina. Krom X2 musel dostávat šlehy i elyt (diodám v můstku je to vcelku jedno), po vzrůstu jeho ESR i LEDky. Dost možná proto odešly 8O.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od workhard »

Čtvrtwattovej je málo, z toho ti odletí smalt při prvním zapnutí, můžeš si to osobně vyzkoušet. 300Wx1A= výkon 300W.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#14 Příspěvek od MetalGod »

Představ si, že to vyzkoušený mám :D
Pravda, ale s dalšíma dvěma odporama v zapojení, jak jsem popisoval. Dělal jsem si takový noční světýlko.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od workhard »

Já taky. 0,6W odpor prdnul jako nic ;)
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Odpovědět

Zpět na „Elektrické nářadí“