Připojení dvou autorádií k jednomu zesilovači

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#16 Příspěvek od sinclair »

Tzv. vysokoúrovňové vstupy autozesilovačů jsou řešeny na nízké impedanci /zpravidla do 100R/ a tak, aby umožňovaly připojení reproduktorových výstupů autorádií s koncovými stupni v běžném, tak můstkovém zapojení. Jsou řešeny jakoby "symetricky", ani jeden z pólů vysokoúrovňových vstupů není spojen přímo se signálovou zemí zesilovače a celý odporový přizpůsobovací obvod je navíc stejnosměrně oddělen elektrolyty velké kapacity.

Nejčistším řešením by byl patřičný počet relé /třeba čtyři malé relé na 12V, s cívkami paralelně/, aby bylo k dispozici osm oddělených přepínacích kontaktů.
1./ Výstup ke vstupům zesilovače půjde ze "středů" přepínacích kontaktů.
2./ Na klidové krajní kontakty NC /které jsou bez napětí na cívce relé sepnuté/ budou přivedeny výstupy rádia Peugeot.
3./ Na krajní kontakty NO budou přivedeny výstupy rádia Pioneer.
Cívky relé budou ovládány z výstupu +12V /pro spínání zesilovače/ rádia Pioneer. Z téhož výstupu bude, ale přes anodu diody 1N4001 zapínán i zesilovač. Katoda diody končí na svorce +12V REM zesilovače.
4./ Z rádia Peugeot a jeho ovl. výstupu +12V půjde druhá dioda 1N4001, katodou do společného uzlu, kterým je zase svorka +12V REM na zesilovači.
5./ Pak se zesilovač zapne kterýmkoli rádiem, ALE výstupy se přepnou volbou zapnutí rádia Pioneer, které si prostřednictvím relé "půjčí" vstupy zesilovače. V klidu relátka pojedou výstupy z rádia Peugeot.

Daleko rychlejší, než to takto vypisovat, by bylo načmárání na papír a oskenování.
Chceš to tak?
Už jsem několikrát něco hodně podobného dělal. Bylo to ztíženo tím, že jedno rádio mělo výstupy proti zemi a druhý zdroj signálu byl můstkový.
Konkrétní poslední instalace byla pro čtyři zájezdové autobusy, kde bylo třeba pro speciální výkonový zesilovač na 24V přepínat dva úplně odlišné zdroje signálu, navíc napájené z neuzemněných 12V. Vyšlo to a myslím to funguje, jinak by se ozvali.

Uživatelský avatar
HonzaT
Příspěvky: 30
Registrován: 27 úno 2010, 01:00

#17 Příspěvek od HonzaT »

Děkuji za tuto odpověď Sinclair. Myslíš, že by šlo použít toto zařízení z Aliexpresu ? Odkaz: https://www.aliexpress.com/item/1PCS-Fr ... 0.0.72Tllk

Má to čtyři samostatná přepínací relátka, je to na 12 Voltů a cena směšná.
Na jehličkových pinech je vidět VCC=napájení, GND=ukostření, IN1,2,3,4, bych spojil dohromady, aby se spínala všechna čtyři relátka najednou.
Dík.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#18 Příspěvek od sinclair »

Každé relé musí mít DVA přepínací kontakty a to tyhle relé nemají, jen jeden. Potřeboval bys dvě desky. Díky tem diodám paralelně k cívkám relé bude potřeba bezpodmínečně dodržet polaritu přívodů cívek.
Ale obecně to použitelný je, jen dost nešikovný.
Než něco objednáš, tak zkus nejprv najít nějakej jinej modul, co má 4 malý relátka třeba na 1A-2A proudu, ale každé relé má DVA přepínací kontakty, tedy šest svorek u kontaktů každého relé.
Určitě to tam někde bude.
Tyhle linkovaný relé jsou i zbytečně výkonný a co hlavně - jejich cívky budou žrát jak kráva. Spínací výstup z autorádia by to nemusel utáhnout.

Uživatelský avatar
HonzaT
Příspěvky: 30
Registrován: 27 úno 2010, 01:00

#19 Příspěvek od HonzaT »

Zapomněl jsem napsat, že zesilovač bude buzen pouze dvěma zadními kanály( LZ a PZ), je to dvoukanálový zesilovač. Takže počet relé je v tom případě dostačující. Ještě kouknu na jiné zařízení. Je tam spoustu vícevývodových relátek, ale nikde nepíší jejich zapojení. Například toto osminožičkové, by mohlo být také dvojité přepínací ? Že ?
Odkaz: https://www.aliexpress.com/item/Pengiri ... 3ab9iOrctl

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#20 Příspěvek od masar »

S těma relátkama bych si hrál až potom, co bych zjistil, že mi tohle nevyhovuje.
Přílohy
autorádia.png
(9.06 KiB) Staženo 46 x

Uživatelský avatar
HonzaT
Příspěvky: 30
Registrován: 27 úno 2010, 01:00

#21 Příspěvek od HonzaT »

A tohle by bylo asi vhodné. Jsou tam dvě dvojitá přepínací relátka. Vše na jedné destičce i s připojovacími terminály. Odkaz:
odkaz

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#22 Příspěvek od sinclair »

Masare nevím. Vstupní impedance těch dotyčných vstupů bývá od 47 do 100 ohmů a "citlivost" je nastavena přibližně na 3,5-5V, jak kde.
To odporové slučování je funkčně jednoduché, ale citlivost zesilovače na to nemusí stačit. Každopádně se tam může tratit až 6dB úrovně a nejsem si jistý, jestli zesilovač takovou rezervu má.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#23 Příspěvek od masar »

Jasně, ale píšu, že za vyzkoušení by to stálo. I s velikostí odporů lze experimentovat. Výhodou by byla jednoduchost a spolehlivost pasívního řešení. Nic víc.
:wink:

Uživatelský avatar
Generalsound
Příspěvky: 324
Registrován: 20 lis 2009, 01:00
Bydliště: Doma, kde asi?
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od Generalsound »

sinclair píše:.............aby umožňovaly připojení reproduktorových výstupů autorádií s koncovými stupni v běžném, tak můstkovém zapojení. Jsou řešeny jakoby "symetricky", ani jeden z pólů vysokoúrovňových vstupů není spojen přímo se signálovou zemí zesilovače a celý odporový přizpůsobovací obvod je navíc stejnosměrně oddělen elektrolyty velké kapacity.
-To je přesně to, co jsem psal já. Stačí na každou svorku vstupu zapojit jedno radio a je to. Jednodušeji už to nejde.

Uživatelský avatar
Syron
Příspěvky: 662
Registrován: 20 říj 2016, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#25 Příspěvek od Syron »

Zdravím. Dovolím si malou poznámku. Vůbec bych neexperimentoval se vzájemným propojováním výstupů jakýchkoli polovodičových zesilovačů, zvlášť ne těch s integrovanými obvody. Drtivá většina těch dnešních, byť třeba nepatrného výkonu, vydrží téměř všechno, až na jedno. Připojení kladného napětí, byť třeba jen impulzu, na výstup, tento zesilovač spolehlivě zničí. Nechtěně jsem si tuto všeobecně známou informaci ověřil v praxi. Bohužel jsem byl tak šikovný, že se mi podařilo sice jen zavadit o + napěťí, a výsledek se dostavil okamžitě.


Pokud chceš někomu takto radit, měl bys to napřed zkusit sám. Tedy pokud máš dost peněz.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#26 Příspěvek od sinclair »

Františku, ale my nikomu neradíme žádný spojování natvrdo. Buď bezpečně přes kontakty relátek, nebo přes oddělovací děliče takových hodnot, jaké nemohou koncové stupně ani poškodit, ani případně rozvážit.
Až v noci jsem si uvědomil, že u mnoha jednodušších a průměrných autozesilovačů lze regulátorem citlivosti "cinchů" měnit i citlivost vysokoúrovňových vstupů. Neboť po úpravách /symetrie, odzemnění/ a oddělení kondenzátory je takový obvod stejně připojen do téhož bodu, jako nízkoúrovňové "cinche", tedy na potenciometr regulace citlivosti. příslušného vstupu, anebo po párech.

Vysokoúrovňové vstupy se vyskytují jen u jednoduchých, laciných, popř. opravdu hodně starých modelů zesilovačů - často i bez měniče, jen se čtyřkanálovým výkonovým IO.
Sice mají na atraktivních kastlích natištěno třeba "240 Watt", ale ve skutečnosti jde jen o čtyři můstkové kanály jednoho či dvou IO s max. výkonem asi 40W/2R při 14,4V. Šmrnc pravdivosti tomu dává instalovaná autopojistka o hodnotě 25A. Která vypadne, až už vodiče uvnitř, nebo i k zesilovači hoří jasným plamenem.

Kvalitnější a výkonnější zesilovače, které se připojují k řádově kvalitnějším zdrojům signálu, takové vstupy nepotřebují. Spíše bych dokonce řekl, že jsou i nežádoucí.
Je to pro ně z hlediska zkreslení, odstupů, rušení z měniče i z vozu a fázových neshod hodně špatné řešení, proto kvalitní zesilovače mívají pouze nízkoúrovňové vstupy na konektorech cinch.

Časem chlapec pozná, že to vůbec není optimální řešení, koupí slušnější zesilovač a bude jej propojovat po nízkoúrovňových a nízkoimpedančních linkách +12dBu a konektory cinch. To chce čas...

Mohu vstrčit něco někam a klidně příslušné vstupní obvody dokumentovat i z několika stovek modelů značek Magnat, MacAudio, PhaseLinear a dalších, spadajících pod konglomerát Recoton.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#27 Příspěvek od sinclair »

U spousty moderních autorádií se dočtete v manuálu, že jejich čtyři až pět analogových výstupů na konektorech cinch jsou takzvaně "třívoltové či čtyřvoltové".
Skutečně - výstupní úroveň na těchto výstupech dosahuje /při současném plném vybuzení vlastních koncových stupňů/ až +12 či dokonce +15dBu při současně velmi nízkém vnitřním odporu, jen několika málo desítek ohmů.
Je to velmi výhodné z hlediska infiltrace možného rušení z vozu do takové linky k zesilovači. Neboť je v 99% asymetrická. Čím vyšší signálové napětí na takové lince bude, tím vyšší bude odstup rušení/signál.
Často tyhle výstupní linky bývají i zcela oddělené od země autorádia/vozu integrovanými optoizolátory, které se i s příslušnými OZ rail-rail a optočlenem vejdou do jednoho smd pouzdra SOP8. Neuvěřitelné.
Mnoho autoelektrikářů a instalátorů ale zapomíná na to, že takovou linku je k její perfektní funkci potřeba u vstupů zesilovače, v konektorech, zatížit odporem okolo 100R. To proto, aby celá linka běžela na co nejnižší impedanci a nebyla tak náchylná k indukci svinstva z toho množství digitálních sraček, co dneska ve vozech jsou. Pokud se takováto "3V-4V" linka pak zatíží jen vstupním odporem zesilovače /okolo 10k-25k/, tak ztrácí velkou část svých výhod. V manuálech na to upozorněno nikdy není.
Někdejší luxusní systémy Bavaria Sound, Bose, HK dokonce používaly pro rozvod signálů pro dílčí zesilovače ve voze /každý reproduktor má svůj výkonový zesilovač/ plně symetrickou "profi" linku stíněným symetrickým párem, někdy i několika. Autorádia tohoto systému nikdy nemají vlastní koncové zesilovače a zbývá v nich více místa na výbavu těchto výstupů.
Už zhruba 15 let se ale pravidelně používá pro tyto luxusní systémy rychlá datová sběrnice, předepnutá odpory na vysokou napěťovou úroveň, každý dílčí zesilovač má svůj D/A převodník a zpracovává pásmo, předepsané protokolem.
Nemám přesné ponětí o protokolu, ani datovém toku, vím jen, že v počátcích se používal koaxiální kablík a dnes už pouze jeden stíněný TP.

Uživatelský avatar
HonzaT
Příspěvky: 30
Registrován: 27 úno 2010, 01:00

#28 Příspěvek od HonzaT »

Tady je odkaz na zesilovač : https://www.ahifi.cz/zesilovac-gladen-rc-600c1.html Je tam i možnost zobrazení CZ návodu : https://www.ahifi.cz/files/products_fil ... _1_0_5.pdf

Neřekl bych, že je to laciný a zastaralý model, německá značka Gladen je dost známá. Pokud se podíváte na fotky, vidíte tam přepínací tlačítko AS. To je funkce Auto Sense. Buď low, tedy linkový vstup, nebo hi, vysokoúrovňový vstup. Vše na konektorech Cinch. Velkou výhodou vysokoúrovňového vstupu je, že se sám zesilovač zapne, nepotřebuje k tomu spínaný vodič od rádia. V mém případě použití dvou rádií odpadá nutnost od každého rádia používat spínaný + pro probuzení zesilovače.

Uživatelský avatar
Syron
Příspěvky: 662
Registrován: 20 říj 2016, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#29 Příspěvek od Syron »

No, nic ve zlém. Impedance výstupu zapnutého zesilovače je blízká nule, takže přes nějakých 100 Ohmů se opravdu do něj nemůže nic dostat. Ale pokud zesilovač(rádio) vypneme, je na výstupu připojeno minimálně několik přechodů BE tranzistorů + další součástky a to samozřejmě i když jsou součástí IO. A těch 140 nebo 160 mA, které jimi může projít při vybuzení toho druhého rádia(14, příp. 16V max výstupní napětí) může udělat pěknou "práci". Takže s těmi odpory bych byl opatrný.

A k těm zesilovačům: výrobci lžou o výstupních výkonech téměř vždy. Je jasné proč.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“