Motor hviezda trojuholník.

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

Motor hviezda trojuholník.

#1 Příspěvek od kutilmil »

Dobrý deň.
Teoretická otázka. Majme trojfázový asinchrónny motor D Y 400/690V, 29/17A, 1430 ot./min 15kW. Predstavme si že je zapojený do D, pripojený na 400V a zaťažíme ho tak aby jeho otáčky klesli práve na štítkové to je 1430. Aký bude prúd cievkami? Nie prúd v prívodných fázových vodičoch ale v cievkach. Druhá otázka: Ten istý motor zapojme do Y, pripojme na 400V a zaťažme tak, aby sme klesli práve na 1430 ot/min. Aký prúd potečie cievkami motora?

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#2 Příspěvek od masar »

Otázkou spíš je, jak se budou skutečné proudy lišit od obyčejné transfigurace, kde jsou odpovědi snadné:
ad1: 16,743A
ad2: 9,855A
:wink:
p.s. Zvláště ve druhém výsledku je "ve hře" jiná velikost cosφ, než jmenovitá.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#3 Příspěvek od elektrosvit »

V prvním případě cívkou poteče √3 x menší proud než je těch 29 A, což je 16,7 A, zaokrouhleně 17 A, tedy ta druhá štítková hodnota. Je to logické - každá cívka toho motoru je dimenzována na těch 17 A a takový proud jí musí protékat jak při napájení z 690 V v Y, tak při napájení ze 400 V v D, aby byl v obou případech zachován stejný moment i výkon. Ve druhém případě bude na cívce √3 x menší napětí, tedy pouze 230 V místo původních 400 V, kterých by tam bylo při napájení z 690 V. Protože platí Ohmův zákon, bude √3 x menší také proud, tedy místo 17 A poteče cívkou jen asi 9,8 A. Moment a výkon pak budou pouze třetinové oproti jmenovitým hodnotám při 690 V.

EDIT: masar byl rychlejší

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od masar »

Tvoje odpověď má za to větší logiku. :wink:

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#5 Příspěvek od kutilmil »

Prečo sa pýtam?
Mal som tu totiž inžiniera elektrotechnika, zároveň aj revízneho technika s guľatou pečiatkou a on ma presvedčuje že pri zapojení vo hviezde pri 400V tečie cievkami vyšší prúd ako pri trojuholníku. tak neviem. Samozrejme sa bavíme o takom zaťažení aké je popisované v prvom príspevku. Keď to poviem ináč tak tvrdí že vyššie uvedený motor pri prevádzkovaní vo hviezde zhorí aj napriek tomu že otáčky neklesnú pod štítkové.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#6 Příspěvek od elektrosvit »

Pokud klesne zatěžovací moment ve stejném poměru jako moment motoru, pak bude motor pracovat se stejným skluzem, tedy bude točit zhruba těch 1430 otáček a nic se nestane. Když zůstane zatěžovací moment na původní úrovni, tak motor bude skutečně odebírat vyšší proud a časem nejspíš shoří. Ale nestane se tak při 1430 otáčkách, jelikož vzroste skluz a otáčky klesnou.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#7 Příspěvek od kutilmil »

Ja s tebou elektrosvite úplne súhlasím len ten revizák tvrdí iné......

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Asi to bude zde kritizovaným kriteriem věku . 🤐 neznalých revizních techniků je hafo . Když přijel revizák k nám domů , musel jsem NECHTĚNĚ z domu . :D :D

Odpovědět

Zpět na „Teorie“