Dobrý deň.
Teoretická otázka. Majme trojfázový asinchrónny motor D Y 400/690V, 29/17A, 1430 ot./min 15kW. Predstavme si že je zapojený do D, pripojený na 400V a zaťažíme ho tak aby jeho otáčky klesli práve na štítkové to je 1430. Aký bude prúd cievkami? Nie prúd v prívodných fázových vodičoch ale v cievkach. Druhá otázka: Ten istý motor zapojme do Y, pripojme na 400V a zaťažme tak, aby sme klesli práve na 1430 ot/min. Aký prúd potečie cievkami motora?
Motor hviezda trojuholník.
Moderátor: Moderátoři
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
V prvním případě cívkou poteče √3 x menší proud než je těch 29 A, což je 16,7 A, zaokrouhleně 17 A, tedy ta druhá štítková hodnota. Je to logické - každá cívka toho motoru je dimenzována na těch 17 A a takový proud jí musí protékat jak při napájení z 690 V v Y, tak při napájení ze 400 V v D, aby byl v obou případech zachován stejný moment i výkon. Ve druhém případě bude na cívce √3 x menší napětí, tedy pouze 230 V místo původních 400 V, kterých by tam bylo při napájení z 690 V. Protože platí Ohmův zákon, bude √3 x menší také proud, tedy místo 17 A poteče cívkou jen asi 9,8 A. Moment a výkon pak budou pouze třetinové oproti jmenovitým hodnotám při 690 V.
EDIT: masar byl rychlejší
EDIT: masar byl rychlejší
Prečo sa pýtam?
Mal som tu totiž inžiniera elektrotechnika, zároveň aj revízneho technika s guľatou pečiatkou a on ma presvedčuje že pri zapojení vo hviezde pri 400V tečie cievkami vyšší prúd ako pri trojuholníku. tak neviem. Samozrejme sa bavíme o takom zaťažení aké je popisované v prvom príspevku. Keď to poviem ináč tak tvrdí že vyššie uvedený motor pri prevádzkovaní vo hviezde zhorí aj napriek tomu že otáčky neklesnú pod štítkové.
Mal som tu totiž inžiniera elektrotechnika, zároveň aj revízneho technika s guľatou pečiatkou a on ma presvedčuje že pri zapojení vo hviezde pri 400V tečie cievkami vyšší prúd ako pri trojuholníku. tak neviem. Samozrejme sa bavíme o takom zaťažení aké je popisované v prvom príspevku. Keď to poviem ináč tak tvrdí že vyššie uvedený motor pri prevádzkovaní vo hviezde zhorí aj napriek tomu že otáčky neklesnú pod štítkové.
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
Pokud klesne zatěžovací moment ve stejném poměru jako moment motoru, pak bude motor pracovat se stejným skluzem, tedy bude točit zhruba těch 1430 otáček a nic se nestane. Když zůstane zatěžovací moment na původní úrovni, tak motor bude skutečně odebírat vyšší proud a časem nejspíš shoří. Ale nestane se tak při 1430 otáčkách, jelikož vzroste skluz a otáčky klesnou.