Zosilňovač Tesla AZS 217-kmitanie koncových stupňov

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Peterseal
Příspěvky: 1983
Registrován: 24 lis 2006, 01:00
Bydliště: SR-Bratislava -Devínska Nová Ves

Zosilňovač Tesla AZS 217-kmitanie koncových stupňov

#1 Příspěvek od Peterseal »

Ahojte,
opravujem tento zosilňovač. Prišiel ku mne ako nefunkčný. Po zapnutí brumel, a po privedení signálu ľavý kanál nefungoval.
Po výmene kondenzátorov, vyčistení potenciometrov a zrušení kvadro prepojky hraju oba kanály pekne, bez skreslenia.
Pri skúšaní som zistil, že koncové tranzistory ľavého kanálu pochvílke sú teplejšie ovela viac ako pravého. Aj bez signálu. Tak som zobral osciloskop, generátor a šiel som nastaviť kľudový prúd. A tu som narazil na problém:
po privedení sínus 15kHz ( podla manuálu) bol na výstupe akýsi divne skreslený obdlžnikovy priebeh. Ten priebeh tam bol na moje počudovanie aj bez signálu na vstupe, len z menšou amplitúdou. Keď som meranie zopakoval na pravom koncáku, to isté :!: :?: Keď som kontrolval teploty zvyšných tranzistorov, tak som zistil, že tranzistory VT7 a VT7* sú po chvílke horúce, že na nich nejde udržať prst.
Z toho usudzujem, že zosilňovač kmitá.
Boucherot je R68 a C36? Ak áno, tak ten je OK.
Má niekto nápad, ako to ďalej riešiť?
Lebo oba kanály hrajú dobre, len ten lavý sa viac hreje.
Je to nejaká bežná závada týchto zosilňovačov?
Ďakujem

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#2 Příspěvek od sinclair »

Běžná závada to není, tyhle zesilovače sklony ke kmitání nemají.
Co všecko jsi ještě rušil a odpojoval? Ten zesilovač má trochu méně obvykle udělaný země, vstupy konců si tam berou zem po stínění kabelu preampu - konec se rozkmitá právě v momentu, kdy odpojíš stínění vstupních kablíků konců od desky předzesilovače - tam odtud si vstupy berou zem.
Popřemýšlej, co všechno jsi ještě měnil.
Ten odpor 68R, co je paralelně s trimrem 220R na nastavení kliďáku, si vyměň za 22-27R, bude se Ti kliďák líp nastavovat a nepoletí to do ampérových hodnot. Myslím si, že jestli není chyba v zapojení, tak máš něco s kliďákem - buď jsou vadný ty trimry /byly by lepší na keramice a 100R/, anebo ten jeden kanál kmitá z toho důvodu, že při neopatrném nastavování kliďáku něco odešlo. Stačí totiž tím trimrem jen mírně pohnout a už to letí třeba na 2A odběru. Může mít někerý budič upálený emitor, pokud to velmi výrazně zkresluje.
Logika v uvažování tam je jakási vidět, ale přesto bych to raději svěřil někomu, koho máš poblíž a kdo "půjde najisto".
I přes tu zdánlivou jednoduchost celého zapojení konců např. umí pěkně podusit ta nadproudová pojistka. Uhnívají vývody KC a KF, dej si na to pozor a taky zkontroluj malé skleněné diody na hliníkových páscích, co snímají teplotu KD602 a řídí předpětí. Občas bývají nešikovně prasklé. Dají se nahradit robustnějšími KY130/80.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#3 Příspěvek od sinclair »

Nejprv si vyměň ty odpory R69 a R69´ třeba za 22R, zkontroluj trimry R70 a R70´ a pak pečlivě nastav klidový proudy.
Ty se nastavují zásadně s připojenými zátěžemi. Měří se úbytky napětí na horním emitorovém odporu R66 a R66´.
Ideální kliďák pro dvojici KD602 je asi 40mA, víc je zbytečné.
To odpovídá úbytku napětí na těch vinutých odporech 0,36 ohmu asi 14-15mV. Pokud se to i po tomto nastavení bude chovat blbě /osciloskop na výstupy, pozor na připojení, hlavně země osciloskopu/, tak zkontroluj neporušenost inverzních tranzistorů KF506/KF517A, popřípadě rozkmitový KFY16. Tyto KFY jsou poměrně zatížené, na dotek mají být výrazně teplé, ale do asi 60°C.
Je to tak jednoduchý, že o moc víc příčin nekorektního chování, než jsem naznačil, už tam ani není. Přesto jsou ale ty koncové zesilovače poměrně dobré, až to budeš měřit, tak po připojení paralelního svitku 220n/100V k výstupním elytům by ty koncové zesilovače měly běžet v 1dB do 150kHz a se zkreslením pod 0,2% při dobře nastaveném kliďáku.
Neměřit kmit. rozsah při plném výkonu, ale třeba při 1W na výstupu. Jinak Ti shoří ten 10R maličký 0,125W odpor v Boucherotu. Při měření s větším výkonem by mohla reagovat i proudová limitace.
Ty svitky paralelně k výstupním elytům tam pak už nechej.
Nechávám na úvaze každého, proč je tam doporučuju připojit. Ideálně by to měly být svařované teryleny myslím typu TC279, 220n/160V.
Na pozici kondíku 39n v Boucherotu v AZS217 tento podobný terylen už je použitej. Taky z dobrého důvodu, stejně tak by měly správně být terylenové i kondy 15n a 47n v nadproudovce.
Kondíky 6n8 v emitoru rozkmitové KFY18 jsou taky vhodnější terylenové.
Pracuj.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#4 Příspěvek od BOBOBO »

Jo ta zem je tam hutná . Chtěl jsem zes vyzkoušet před smontováním po výměně kondů ....

Uživatelský avatar
Peterseal
Příspěvky: 1983
Registrován: 24 lis 2006, 01:00
Bydliště: SR-Bratislava -Devínska Nová Ves

#5 Příspěvek od Peterseal »

Zosilňovač opravený.
Kmitanie sa mi nepotvrdilo, bol to problém zlého zapojenia zeme osciloskopu.
Prvotný problém- kludový prúd. Problém bol vo štvorici diód na nastavenie predpätia. Po ich výmene išiel kludový prúd v pohode donastaviť. Prekontroloval som to ešte osciloskopom a je to v poriadku.
Ďakujem za pomoc.

Peter

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“