Magnetofon-mazacia hlava,predmagnetizacia..
Moderátor: Moderátoři
Tie jednoduche azijske mechaniky sa dlhe roky pouzivali v roznych znackach aj "znackach" kazetakov. Povodne to asi bol navrh a vyrobok nejakej japonskej alebo europskej firmy a potom sa to uz len kopirovalo.
Podobne to bolo vo "walkmanoch" - ta jednoducha jednosmerna mechanika bola rovnaka hadam vo vsetkych neznackovych typoch.
Podobne to bolo vo "walkmanoch" - ta jednoducha jednosmerna mechanika bola rovnaka hadam vo vsetkych neznackovych typoch.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Mezi těma Panasonicama s magnetem byla i ta poslední "kobra".
Poslední z jezevců (co jsem měl), co měl doopravdy mazací hlavu, tak byl grundig RR2000. A-čko bylo z reversem, B-čko bylo obyč z full autostopem (kývátko sledovalo otáčení navíjecího trnu, pokud se netočil, kývátko se zaseklo o kolečko z výstupkem a odjistilo aretaci tlačítka). Mazací hlava napájená dvoučinným oscilátorem (měl jsem od toho schéma).
Edit:
Poslední stroj, co tu mám, tak je panasonic RX-D55. A citace z manuálu:
"
Nahrávací systém AC předmagnetizace 84 kHz
Mazací systém Multipólový magnet
Celková frekvenční odezva
NORMAL 50 Hz až 12 kHz "
Poslední z jezevců (co jsem měl), co měl doopravdy mazací hlavu, tak byl grundig RR2000. A-čko bylo z reversem, B-čko bylo obyč z full autostopem (kývátko sledovalo otáčení navíjecího trnu, pokud se netočil, kývátko se zaseklo o kolečko z výstupkem a odjistilo aretaci tlačítka). Mazací hlava napájená dvoučinným oscilátorem (měl jsem od toho schéma).
Edit:
Poslední stroj, co tu mám, tak je panasonic RX-D55. A citace z manuálu:
"
Nahrávací systém AC předmagnetizace 84 kHz
Mazací systém Multipólový magnet
Celková frekvenční odezva
NORMAL 50 Hz až 12 kHz "
Přesto tam žádný oscilátor není, mazací hlava je napájená stejnosměrným proudem, stejně tak při záznamu je zavedená stejnosměrná předmagnetizace. Tedy totéž, jen mazací hlava je pevná. Clastně podobné uspořácání, jaké měly Elty používané často pro záznam dat, i Atari XC12, které k tomu byly přímo určené.Achab píše:Nebylo to něco podobného? Schéma je od jezevčíka z roku 1991, jestli tam byl i magnet si nepamatuju.Artaban001 píše:Měl jsem tu pár kousků, kde byl mazací magnet, ale přes to tam byl pomocný oscilátor...
Formát návodu byl příliš malý a nekvalitní, takže schéma je spíš ilustrační.
traboš byl lepší, než auto.
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Achab > Ano, to je přesně ono. Přesně toto schéma jsem dostal k mgf, kde se mazalo magnetem. Kdybych si dal tu práci, tak bych ho možná i našel.
Pravda, do dnes mám Panasonica, který maže magnetem, ale předmagnetizaci má střídavou. Nahrávka, na magnet, oproti ťamanským mgf je neporovnatelná, dá se poslouchat i na bednách, ale proti poctivému mazání to přece jen o něco víc šumí, spíše na nižších kmitočtech. Překvapilo mě, jak je to možné, a ono "multipólový" magnet...
To čtu poprvé, pokud se pole střídá a slábne, pak je to zajímavá myšlenka...
Budu si to muset víc prohlídnout.
Pravda, do dnes mám Panasonica, který maže magnetem, ale předmagnetizaci má střídavou. Nahrávka, na magnet, oproti ťamanským mgf je neporovnatelná, dá se poslouchat i na bednách, ale proti poctivému mazání to přece jen o něco víc šumí, spíše na nižších kmitočtech. Překvapilo mě, jak je to možné, a ono "multipólový" magnet...
To čtu poprvé, pokud se pole střídá a slábne, pak je to zajímavá myšlenka...
Budu si to muset víc prohlídnout.
Naposledy upravil(a) Kremik dne 27 srp 2018, 22:39, celkem upraveno 1 x.
Tak to jsem asi byl na to moc starej nebo moc mladej, ale ťamanská dvojčata mi nic neříkala ani tehdy ani potom. V dobách kdy tu kralovaly cívkáče, jsem se dostal k nějakýmu CC tapedecku Sony a přes pěknej vzhled mi bylo zřejmé že parametrama na obyčejný B444lux nemá. Nějaký chrastítka Aiwa tou dobou už vůbec nestály za pohled. Jestli jsem po něčem šilhal, tak dederonský studiový skříně s rychlostí 38, kdyby byl k mání tak bych to asi fakt nastěhoval domů. Pak někdy v půlce devadesátek jsem uznal, že kazeta mi smí domů a pořídil jsem Philipse s Dolby B a C a HXPro a párl let nato nastaly CD...
takže doba nahrazování permanentních magnetů mě naštěstí minula, výzev jsem si užil dost v reprobednách a zesilovačích a tunerech. Jak v přelaďování tak v stavbě.
takže doba nahrazování permanentních magnetů mě naštěstí minula, výzev jsem si užil dost v reprobednách a zesilovačích a tunerech. Jak v přelaďování tak v stavbě.
Na tom slábnutí pole je založené především střídavé mazání: jak pásek opouští mazací hlavu, pole slábne a pracovní bod cestuje po hysterezní křivce téměř k nule. O zbytek se postará vf předmagnetizace. V modulačních pauzách je pásek téměř dokonale odmagnetovaný, tam toho nemá moc co šumět (šum pásku je především způsobený hustotou a rozměry elementárních magnetů v jeho vrstvě, ale jen když jsou zmagnetované, jinak snímací hlava nemá co snímat).Kremik píše:...a ono "multipólový" magnet... To čtu poprvé, pokud se pole střídá a slábne, pak je to zajímavá myšlenka... Budu si to muset víc prohlídnout.
Stejnosměrné mazání odklápěným magnetem měly magnetofony Tesla Start a Tesla Blues, u dalších modelů se Tesla (i když za cenu větší spotřeby z baterek při záznamu) tohoto principu naštěstí zřekla. Původně to totiž byl jen prstencový magnet se štěrbinou a pásek za ním zůstal zmagnetovaný do nasycení. O odmagnetování se mělo postarat vf předmagnetizační pole. Aby to ale mělo vůbec nějakou účinnost, nastavovala se předmagnetizace na maximální citlivost pásku při 333 Hz, což ale mělo ten negativní důsledek, že by se musely příliš korigovat výšky, aby ten magnetofon chodil někde přes 6,5 kHz. Ono totiž předmagnetizační pole zase odmazává výšky, než právě nahraný záznam opustí čelo hlavy. Čili je žádoucí to nepřehánět. Nojo, ale to zase pořádně neodmagnetuje... co s tím? Norma tehdy na to nebyla, ty korekce jsou zapojené dost svérázně, k tomu absence indikátoru záznamové úrovně...prostě nic moc, ale hlavně, že to nějak funguje.
Pro rozumný kompromis mezi nutností příliš zdůrazňovat výšky při záznamu, aby se dosáhlo normalizovaného průběhu zkratového magnetického toku pásku při rozumném zkreslení, vybuditelnosti a odstupu od šumu se obvykle nastavuje předmagnetizační proud o cca 2 dB pod optimální bod citlivosti pásku. Nedojde pak k tak velkému odmazání už nahraných výšek v úseku, kde pásek opouští záznamovou hlavu, a není třeba výšky tak strmě zdůrazňovat, přičemž ostatní parametry se zhorší jen nepodstatně.
Ale na stejnosměrné sycení jedním pólem magnetu, jak už jsem psal, už taková předmagnetizace nestačí, v zvuku je zvýšený šum a různé pazvuky způsobené pružením pásku (čím tenčí, tím víc). Možná, kdyby se Tesle v roce 1962 podařilo vyrobit vícepólový magnet s postupně slábnoucím polem a mohla snížit vf předmagnetizaci záznamu, byly by nahrávky ze Startíků a Bluesů lepší, než se Sonetu Duo na čtyřku rychlost (hlava ANP910 už byla modernější a měla by na tom hlavní zásluhu).
To už vyšlo nastejno nasycený pásek odmagnetovat do lineární část magnetizační křivky stejnosměrným předmagnetizačním proudem. Vlastně tak úplně nastejno ne, výstupní úroveň takto nahraného pásku byla -6 dB proti úrovni z "poctivě" mazaného a předmagnetizovaného pásku. Ale ty tisíce jezevčíků takto fungujících ukázaly, že i tento návrat k principu záznamu opuštěného někdy v roce 1935, se dá prodat...
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
To jsou jen dvě hlavy v jednom pouzdře - kombinovaná a stejnosměrná mazací, to je vlastně jen elektromagnet. Oscilátor vyrábí předmagnetizační proud, do mazací hlavy se pouští jen stejnosměrný proud z napájení toho oscilátoru při záznamu.
Hýčkej si ji, jako náhradní díl se bude těžko nová shánět. Leda bys na obvyklé místo kde je v ostatních kazeťákách, vrazil normální mazací hlavu a tu původní nahradil obyčejnou kombinovanou, ty se ještě koupit dají.
Nebo tam nedat žádnou mazací hlavu, trvale zablokovat tlačítko záznamu a používat to jen jako přehrávač.
Hýčkej si ji, jako náhradní díl se bude těžko nová shánět. Leda bys na obvyklé místo kde je v ostatních kazeťákách, vrazil normální mazací hlavu a tu původní nahradil obyčejnou kombinovanou, ty se ještě koupit dají.
Nebo tam nedat žádnou mazací hlavu, trvale zablokovat tlačítko záznamu a používat to jen jako přehrávač.
Přece při nahrávání se vždycky maže předchozí záznam, proto jde vždy pásek napřed přes mazací hlavu a pak přes kombinovanou ve funkci záznamové (nebo speciálné záznamovou). Jen tady v tom kazeťáku nejde mazací hlava do vlastního vybrání kazety, ale je těsně před kombinovanou.
Ano, do té mazací hlavy se pouští proud jen při záznamu.
U nejvymakanějších tříhlavých decků (ale to nenípřípad tvého Crowna) byly za sebou v jednom krytu pro změnu záznamová a snímací hlava, mazací hlava pak byla na obvyklém místě, jako je na obrázku.
Ano, do té mazací hlavy se pouští proud jen při záznamu.
U nejvymakanějších tříhlavých decků (ale to nenípřípad tvého Crowna) byly za sebou v jednom krytu pro změnu záznamová a snímací hlava, mazací hlava pak byla na obvyklém místě, jako je na obrázku.
- Přílohy
Naposledy upravil(a) Hill dne 17 úno 2023, 13:04, celkem upraveno 1 x.
Když jdou ty hlavy zúžit do jednoho otočného držáku, vejdou se i do jednoho krytu. Prostě ty dvě hlavy tam jsou, jenomže ten Crown nemá autorevers, tak se v něm hlavy nepřevrací. A jsou v opačném pořadí - zleva napřed mazací a pak univerzální (kombinovaná).
Já jsem nechtěl sáhnout na servo, protože nevím, jak by si s polohou mechaniky potom po zkompletování poradilo, tak koukám s ničím zbytečně nehýbat, proto jsem vyfotil tu dvojhlavu otočenou pro záznam či snímání strany B kazety.
Pásek se přece napřed musí smazat a teprve pak nahrávat, obráceně by na něm toho moc nezbylo...
Já jsem nechtěl sáhnout na servo, protože nevím, jak by si s polohou mechaniky potom po zkompletování poradilo, tak koukám s ničím zbytečně nehýbat, proto jsem vyfotil tu dvojhlavu otočenou pro záznam či snímání strany B kazety.
Pásek se přece napřed musí smazat a teprve pak nahrávat, obráceně by na něm toho moc nezbylo...