jak vybíjet kondenzátory při opravě ?

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jopek
Příspěvky: 96
Registrován: 02 dub 2007, 02:00

jak vybíjet kondenzátory při opravě ?

#1 Příspěvek od jopek »

- tak mě napadlo, zda někdo zvás nemá dobrý fígl na vybíjení kondíků. Když opravuju nějaké staré věci tak aby mě to nepokopalo. Vím asi nejjednodušší je kondíky zkratovat, ale každý kondík zvlášť takhle zkratovat trvá strašně moc dlouho..Poraďtě nějaké řešení ? Napadlo mě: Pomůže když např. zesilovač vytáhnu ze zásuvky zapnu a zdrojový kabel přivedu na kostru ?
Máte nějaké jiné postupy ? předem dík

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Crifodo »

asi nejlíp je doplnit anodový okruh za posledním kondem odporem tak 100k/2W, na filtraci to nemá vliv a kondy se vybijou za cca 20 vteřin na neškodnou hodnotu. Ono taky zkratování kondům zrovna neprospívá, časem můžou zvadnout vývody z fólie uvnitř kondu, nejsou na zkratový proud obyčejně zrovna stavěné.

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#3 Příspěvek od Cust »

posledne jsem to vybil pres ruky, leva na minus, prava na plus, myslim ze vybijeci proud byl pro kondenzatory snesitelny. Bohuzel uz ne tak pro me. Deska letela vzduchem asi 3metry a zastavila se o zed. Ja jsem jeste minutu cumel jak vyorana mys. Pekne to se mnou zacukalo. :-)
Kolega podobnym zpusobem vybil kondik s 18kV. Prezil to, jen musel k zubari chodit asi mesic, protoze mu ze zubu vylitali vsechny plomby.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#4 Příspěvek od Sendyx »

Doporučuji udělat si vybíjecí soupravu - nějaká plastová trubka s hrotem, v ní odpor - drátový - na rozumný výkon a s rozumnou hodnotou, k tomu paralelně indikace - další odpor a pár vysocesvítivých LED apod., kolega má třeba malý indikátor se 4 LED + zenerkami. Podmínkou jsoi kvalitní hroty a káblíky. S odporem 47-100R/10-100W lze vybít skoro cokoliv dost bezpečně. Indikace musí být udělána tak, aby v případě poruchy odporu napětí indikovala. Při časté práci to pomůže ušetřit čas.

Uživatelský avatar
silio
Příspěvky: 322
Registrován: 15 led 2007, 01:00
Bydliště: Žilina

#5 Příspěvek od silio »

Cust píše:posledne jsem to vybil pres ruky, leva na minus, prava na plus, myslim ze vybijeci proud byl pro kondenzatory snesitelny. Bohuzel uz ne tak pro me. Deska letela vzduchem asi 3metry a zastavila se o zed. Ja jsem jeste minutu cumel jak vyorana mys. Pekne to se mnou zacukalo. :-)
Kolega podobnym zpusobem vybil kondik s 18kV. Prezil to, jen musel k zubari chodit asi mesic, protoze mu ze zubu vylitali vsechny plomby.
:rofl: :rofl: :rofl:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od ZdenekHQ »

Jojo, už automaticky letuju při složitějších opravách spínaných zdrojů na hlavní elyt ve zdroji odpor 18K/5W (aby mě nekouřil, když to zapnu). Jak lítá nářadí vzduchem, není to pravý ořechový...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
zawin
Příspěvky: 94
Registrován: 21 črc 2006, 02:00

#7 Příspěvek od zawin »

Co tak pri oprave najskor prilozit alobal zo strany DPS?

Uživatelský avatar
jano2
Příspěvky: 1748
Registrován: 28 pro 2006, 01:00
Bydliště: Orava,sever

#8 Příspěvek od jano2 »

zawin píše:Co tak pri oprave najskor prilozit alobal zo strany DPS?
No to by som nerobil,ale ja vybijam,elit v primare odporom asi 220ohm,a nemam s tym problek.
Malo toho viem,radšej sa spytam.

Uživatelský avatar
stephunk
Příspěvky: 395
Registrován: 19 lis 2006, 01:00
Bydliště: Žilina

#9 Příspěvek od stephunk »

Co tak pri oprave najskor prilozit alobal zo strany DPS?
a druhý koniec alobalu nasliniť a omotať si s ním prirodzenie :roll:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od ZdenekHQ »

jano2 píše:... ja vybijam elit v primare odporom asi 220ohm,a nemam s tym problek.
No jo, ale to musíš dělat pořád dokola bez toho, abys ho mohl přiletovat. A když to uděláš 10x, většinou po jedenáctý zapomeneš... :scared:
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od ZdenekHQ »

zawin píše:Co tak pri oprave najskor prilozit alobal zo strany DPS?
To mě připomíná případ, kdy jsem si desku pod napětím položil na stůl a ona tam ležela uštípnutá nožička od odporu....

S tím alobalem to opravdu není dobrej nápad, zkus domyslet důsledky včetně přivedení vysokýho napětí někam, kam určitě nepatří.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
jano2
Příspěvky: 1748
Registrován: 28 pro 2006, 01:00
Bydliště: Orava,sever

#12 Příspěvek od jano2 »

ZdenekHQ píše:
jano2 píše:... ja vybijam elit v primare odporom asi 220ohm,a nemam s tym problek.
No jo, ale to musíš dělat pořád dokola bez toho, abys ho mohl přiletovat. A když to uděláš 10x, většinou po jedenáctý zapomeneš... :scared:
No zatial som sa nesklamal,zase tak vela krat to nerobievam.Bojim sa kopanca,tak nezabudam.
Malo toho viem,radšej sa spytam.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#13 Příspěvek od Artaban001 »

Sendyx píše:Doporučuji udělat si vybíjecí soupravu - nějaká plastová trubka s hrotem, v ní odpor - drátový - na rozumný výkon a s rozumnou hodnotou, k tomu paralelně indikace - další odpor a pár vysocesvítivých LED apod., kolega má třeba malý indikátor se 4 LED + zenerkami. Podmínkou jsoi kvalitní hroty a káblíky. S odporem 47-100R/10-100W lze vybít skoro cokoliv dost bezpečně. Indikace musí být udělána tak, aby v případě poruchy odporu napětí indikovala. Při časté práci to pomůže ušetřit čas.
Místo zenerky mám 2 antiparalelně zapojené čtveřice diod 1N4007. Napětí je takto omezené v obou polaritách. Toto napětí napájí 2 antiparalelně zapojené LEDky přes 50R odpor. Takže mám i indikaci polarity. Vybíjím tak kondy nabité na 1,5KV

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#14 Příspěvek od rnbw »

Medzi kable multimetra zapojim odpor a tym potom vybijam a sucasne vidim, ake tam je este napatie.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

#15 Příspěvek od Dratak »

Ano, dělám to přesně takhle. Pokud jde např. o spínaný zdroj napájený ze sítě, připojím multimetr s paralelně připojeným odporem, používám 10K/6W. To při maximálním napětí na kondenzátoru cca 300V znamená vybíjecí proud cca 30mA. Kondenzátor se bez zbytečného jiskření na plošném spoji a jeho přetěžování velkým proudem během pár sekund vybije. Ale-náboj samozřejmě regeneruje. Takže pár minut počkám a měřím znovu, tentokrát bez odporu. Je-li tam víc než několik V, postup opakuju.
U celoelektronkových zařízení používám jiný postup. Jednoduše vyjmu usměrňovací elektronku (EZ80, 6Z31, GZ34, AZ11.....) a přístroj bez ní připojím normálně na síť (samozřejmě není-li závada přímo v síťovém zdroji). Elektronky se nažhaví a proud přes ně spolehlivě vybije všechny kondenzátory. Zároveň uvidím zda žhaví všechny lampy. Lze použít jen u přístrojů s paralelním žhavením (elektronky řady E).

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“