2 mW/km. Je to hodně nebo málo?

⭐ Zde budou výběrově umístěny vzpomínky, manuály a popisy dnes už vesměs neaktuálních zařízení a další historické materiály, které se tématicky nevejdou do sekcí "Opravy a restaurování starých elektropřístrojů" či "Návody, schémata, manuály, literatura, katalogové listy"

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#107 Příspěvek od ZdenekHQ »

Pouze obnova indexu.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#108 Příspěvek od ZdenekHQ »

A ještě jednou...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#109 Příspěvek od pepik9 »


Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#110 Příspěvek od Crifodo »

Zajímavé, zejména ten fakt, že Italové tak upřednostňovali radiové spojení novinářů s redakcemi při zpravodajství o záchraně místo aby poslouchali na vlně Nobileho, až málem nebylo koho zachraňovat.
"Celovečerní dokumentární" film o cestě Krasinu k Červenému stanu, natočený ruskými novináři na palubě ledoborce, případně z letadel:
https://www.youtube.com/watch?v=47L_VVFiL_M
Samochvála je tam na hraně únosnosti, ovšem nic jiného autentického není.
K technice vzducholodí té doby šel shodou okolností zrovna včera celkem zajímavý dokument https://tv.seznam.cz/program/49279054
Docela mě překvapilo jednak megalomanské řešení amerických vojenských vzducholodí až do 40. let, jednak počet mrtvých při haváriích, ale to je holt "buď a nebo".
Kde brali v 30. letech celé vlaky tlakových lahví s heliem?

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#111 Příspěvek od Celeron »

Crifodo píše: Kde brali v 30. letech celé vlaky tlakových lahví s heliem?
Normálně ho už od 20-tých let ho destilovali ze zemáku v nejvýnosnějším ložisku v Texaským Amarillu. Horší je, že hélium je na Zemi neobnovitelnej prvek (prostě ulítne do vesmíru) a do 20 let mají být známá ložiska prázdná. Možná to těm 🤐 v CERNu nikdo neřekl. Ale třeba udělaj tu černou díru dřív než hélium dojde a problém bude oddálen na věky věků. :roll: A nebo nás dřív vyhladí AI.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#112 Příspěvek od EKKAR »

Tak jestli mančaftu profesora Alvaréze v Livermoore vyjde konečně ta jejich studená fúze, hélia bude dost a dost ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#113 Příspěvek od Celeron »

Je to 15 let, tenkrát stálo He46 50L/200bar 3 tisíce. To je vlivem kompresibility hélia cca 9,4 m3 za atmosférickýho tlaku. Přes 7 lety už to samý bylo 10 tisic. Kolik je to dnes jsem nezkoumal ale nedivil bych se že dvacka.
Teď si představ, když toho maj v CETnu tuny a nebo ten americkej Macon nebo Akron měl obsah 200 000 m3 helia.

Jo a o tý fůzi jsem poprvé slyšel ve fyzice na základce. To už je půl století a furt nic. :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#114 Příspěvek od ok1hga »

Celeron píše:Jo a o tý fůzi jsem poprvé slyšel ve fyzice na základce. To už je půl století a furt nic. :wink:
. . . se nediv, doma v garáži to dělat nejde . . .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#115 Příspěvek od EKKAR »

Celeron píše:Je to 15 let, tenkrát stálo He46 50L/200bar 3 tisíce. To je vlivem kompresibility hélia cca 9,4 m3 za atmosférickýho tlaku. Přes 7 lety už to samý bylo 10 tisic. Kolik je to dnes jsem nezkoumal ale nedivil bych se že dvacka.
...
A když jsi šel "dolů", tak jsi těch 9 kubíků v mixu vyslopal ani ne za dvě hodinky, co?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DukeNuke
Příspěvky: 304
Registrován: 02 dub 2018, 02:00

#116 Příspěvek od DukeNuke »

Ono, aspoň podle té Běhounkovy knihy to bylo hlavně o tom, že:
- Citta di Milano je vůbec neposlouchala. A nezlepšilo se to ani poté, co spojení už bylo navázáno. Byli příliš zaměstnáni svým vysíláním.
- kpt. Romagna, který té lodi velel byl přesvědčen o tom, že Biagi je mrtvý.
- ta vysílačka, nebo přijímač - to už si přesně nepamatuju, vůbec neměla být na palubě. Před odletem ji tam Biagi odnesl a schoval ve své kabině.
Ze začátku tam žádný benzínový vařič neměli, ten jim až později shodili - pokud si pamatuju správně.
A co se týče modulace - domnívám se, že se vysílala pouze nosná. Fungovalo to tak, že stačilo přijímač mírně odladit a tím vznilk zázněj. ještě na vojně na stálici to takto fungovalo. Při přesném naladění nebylo slyšet nic, tón se ozval až při určitém "ujetí". Frekvence tónu se měnila tím odladěním.

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#117 Příspěvek od workhard »

Zatím se evidentně moc nešetří https://www.helium-party.cz/kategorie/h ... 0-balonku/ nevíte někdo, kolik barů vydrží ta bomba, chtěl bych ji na vzdušníček ke kompresoru ;)
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#118 Příspěvek od EKKAR »

DukeNuke píše:Ono, aspoň podle té Běhounkovy knihy to bylo hlavně o tom, že:
- Citta di Milano je vůbec neposlouchala. A nezlepšilo se to ani poté, co spojení už bylo navázáno. Byli příliš zaměstnáni svým vysíláním.
- kpt. Romagna, který té lodi velel byl přesvědčen o tom, že Biagi je mrtvý.
- ta vysílačka, nebo přijímač - to už si přesně nepamatuju, vůbec neměla být na palubě. Před odletem ji tam Biagi odnesl a schoval ve své kabině.
Ze začátku tam žádný benzínový vařič neměli, ten jim až později shodili - pokud si pamatuju správně.
A co se týče modulace - domnívám se, že se vysílala pouze nosná. Fungovalo to tak, že stačilo přijímač mírně odladit a tím vznilk zázněj. ještě na vojně na stálici to takto fungovalo. Při přesném naladění nebylo slyšet nic, tón se ozval až při určitém "ujetí". Frekvence tónu se měnila tím odladěním.
Citace z Wikipedie, heslo "Giuseppe Biagi":
Po havárii Biagi opakovaně vysílal signál SOS podpůrné lodi Città di Milano pomocí malých krátkých vlnvysílač Ondina 33 S. Jako přijímač bylo použito samostatné zařízení, Burndept MK IV. Signál však nebyl přijat podpůrnou lodí, ale byl chycen ve vzdálenosti 2400 km ruským radioamatérem Nikolajem Schmidtem (ru). Schmidt to nahlásil úřadům, které poté informovaly Radio San Paolo v Římě. Následovala rozsáhlá záchranná operace a nakonec sovětský ledoborec Krassin zachránil Biagiho a ostatní 12. července.Wikipedia site:cs2cs.wiki
Citta di Milano hlavně poslouchala na frekvenci vysílačky, která byla na Italii jako hlavní - a která zůstala po havárii na palubě vraku, kterej ji odnes nikdo neví kam. Trosečníky právě zachránila ta Biagiho "černá vysílačka", kterou na palubu "propašoval" se záměrem nechat ji spolu s vysazenou skupinou výzkumníků na pólu - a na vlně, kterou oficiální radisti na Citta di Milano vůbec neposlouchali. Při nárazu na led při návratu od pólu v bouři, která právě zabránila danou skupinu na pólu vysadit, se velitelská kabina roztříštila a minimálně jeden motor se od tělesa vzducholodi oderval. Biagiho kabina se přitom roztrhla a vysílačka se z ní vysypala na led, kde ji potom trosečníci našli - a Biagi ji dokázal spolu s odděleným přijímačem zprovoznit. Další pak už tady padlo. Jen dodám, že Nikolaj Schmidt byl v pozdější době slavnýma sovětSSkýma orgánama na několik let "ubytovanej na státní outraty", protože byl obviněnej za spolupráci s protistátníma mocnostma - za svoji radioamatérskou činnost, spočívající právě v rádiový komunikaci s cizinou ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
radek007
Příspěvky: 5
Registrován: 22 čer 2020, 02:00

#119 Příspěvek od radek007 »

To hélium se získávalo od první sv. války, kdy byla potřeba mít nehořlavé vzducholodě, které fotily pozice nepřítele. A k tomu účelu se právě začalo používat místo vodíku. A získávali ho tak, že vozili z Brazílie monazitové písky, které obsahují mnoho radioaktivních prvků a hélium v nich vznikalo tedy přirozeným radioaktivním rozpadem, stačilo tedy monazitové písky pouze nechat ležet a odsávat plyny nad nimi. No a pak se plyny zkapalnily a frakční destilací se získalo celkem čisté hélium.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#120 Příspěvek od EKKAR »

A protože USA na vývoz hélia jako strategickýho plynu uvalily embargo (dobře věděly proč, polovyztužený a vyztužený vzducholodi ve 20. letech dosáhly svejch tehdejších vrcholů a naprosto pravidelně lítaly přes Atlantik, což vzbuzovalo jasný obavy z možnosti bombardování ze vzducholodí). Kvůli tomu embargu shořel i Hindenburg, protože i když byl spočítanej na použití hélia, kvůli embargu USA ho nedostal a musel se "spokojit" s vodíkem - což sice na jednu stranu zvedlo jeho nosnost, na druhou stranu ale hořlavost vodíku způsobila to, co se v Lakehurstu následně taky stalo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Historie a vzpomínky na doby dávno minulé“