alternátor

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
tyristor

#16 Příspěvek od tyristor »

K tej kontrolke dobíjania - na palubnej doske je to kontrolka, ktorá je zobrazená ako akumulátor? Svieti vtedy, keï budiacim vinutím prechádza prúd z akumulátora alebo inokedy?

Uživatelský avatar
rolandt
Příspěvky: 134
Registrován: 11 led 2009, 01:00
Bydliště: vychod slovenska

#17 Příspěvek od rolandt »

k tej kontrolke, je to ziarovka zapojena medzi plus pol baterie a vyvod z alternatora ktory sucasne napaja budenie. ak svieti tak z alternatora, regulatora dostava kostru a z baterky plus. ak su napatia rovnake, takze alternator dodava prud, na tom vyvode pre budenie je napatie rovnake ako na aku, ziarovka nesvieti.
ak za chodu motora trocha preblikava, moze to znamenat nedostatocne nabijanie, alebo prebijanie. treba merat rozdiel napatia a podla toho hladat bud zly kontakt, diodu, regulator, uhliky.
alebo lozisko v alternatore.

tyristor

#18 Příspěvek od tyristor »

Môže mi niekto objasni￾ po fyzikálnej stránke, preèo je z alternátora možné odobera￾ len urèitý max. prúd a aj pri skrate ho nemožno prekroèi￾?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

Proud omezuje podle Ohmova zákona VNITŘNÍ ODPOR ZDROJE A ZÁTĚŽE - tedy součet odporů v celém obvodu. Dále je výstupní výkon generátoru omezován množstvím mechanické práce, kterou je možné na jeho hřídel přivést z poháněcího stroje - motoru, takže pokud zkratuješ alternátor, jednak bude jeho výstupní proud omezen součtem odporu vinutí a dynamického odporu diod v usměrňovači a dále i tím, že zatížený alternátor bude klást své řemenici takový odpor, že může dojít i k prokluzu řemene po řemenici - prostě alternátor bude odběrem natolik brzděn, že řemen proklouzne a nepřenese tak dostatek výkonu k dalšímu navyšování proudu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

tyristor

#20 Příspěvek od tyristor »

Na akú hodnotu max. prúdu sú konštruované alternátory v dnešných autách? Sú to rovnaké hodnoty pre 12V a 24V sústavu?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

Běžně je to kolem 55A až 72A (osobáky), náklaďáky mají i víc - 100A běžně. A napětí není 12 a 24V, ale 14,5V a 28V - aby to bylo schopné nabíjet baterku.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Mendor
Příspěvky: 223
Registrován: 16 dub 2008, 02:00
Bydliště: Kladno

#22 Příspěvek od Mendor »

Jen pro doplnění, dnes se v osobních autech používají spíše 90A a 120A i více.

tyristor

#23 Příspěvek od tyristor »



Uživatelský avatar
tyristor
Příspěvky: 8
Registrován: 05 lis 2009, 01:00

#24 Příspěvek od tyristor »

Akými otáčkami sa otáča rotor alternátora pri voľnobežných otáčkach motora? Je to cca 3 000 ot/min?

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#25 Příspěvek od breta1 »

1. Odebirany vykon z motoru alternatorem je dokonce o neco vetsi nez UxI
2. Alternator muze dodavat i max. proud [napr pri predchozim dlouhem startovani a pote po zapnutych vsech spotrebiciu].
3. Remenice je 1 ku dvema, takze napr volnobeh na klikovce 750 ot je 1500 na alternatoru

Uživatelský avatar
tyristor
Příspěvky: 8
Registrován: 05 lis 2009, 01:00

#26 Příspěvek od tyristor »

breta1 píše:3. Remenice je 1 ku dvema, takze napr volnobeh na klikovce 750 ot je 1500 na alternatoru
Tento pomer je taký u väčšiny/všetkých dnes vyrábaných aút alebo sú tam významnejšie rozdiely?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#27 Příspěvek od EKKAR »

Ten poměr se pohybuje od 1:1 do 1,5:1 (do rychla) - důvodem jsou nejvyšší povolené otáčky alternátoru a na druhé straně i minimální otáčky, při kterých je alťas schopný dodávat aspoň tolik proudu, aby utáhl klidovou spotřebu auta s motorem na volnoběh - cca 5-10A. Při volnoběžných otáčkách moderních motorů kolem 900-1000/min a při běžné hodnotě "náběhu" charakteristiky alternátoru kolem 1200otáček na jeho hřídeli vychází převod kolem 1,33:1. Větší převod by znamenal, že při maximálních otáčkách motoru v oblasti 5000-6000/min by se alternátor otáčel i více než 10 000x za minutu, což zase klade konstrukční oříšky na kartáče/kroužky, ložiska a vyvážení rotoru...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tyristor
Příspěvky: 8
Registrován: 05 lis 2009, 01:00

#28 Příspěvek od tyristor »

Ako je to u nákladných vozidiel a autobusov, kde sa pohybujú max. otáčky motora len okolo 2 500 - 3 000 ot/min? Tam býva ten prevod vyšší?

Optimálna účinnosť alternátorov v aute je nastavená na f = 50Hz?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

Všecko je závislé na konstrukci samotného alťasu a na kombinaci (typově) konkrétní motor x konkrétní alternátor. Ale pokud je nejběžnější alťas 3fázový, se 12 nebo 16pólovým rotorem a má provozní rozmezí otáček 1 500-10 000, rozhodně se nedá hovořit o optimalizaci pro 50Hz...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kminous6
Příspěvky: 36
Registrován: 01 črc 2010, 02:00
Bydliště: Frýdlant

#30 Příspěvek od kminous6 »

Dobrý den, mám Isuzu Trooper r.v.1987. Po bouračce se koupila nová kasle a vše se přendalo do ní, od té doby zde nefungoval otáčkoměr, podle veškerých rad jsem se tedy pustil do altíku (zapojení do hvězdy) a vyvedl jsem si od jedné z cívek kontakt do otáčkoměru a funguje. Akorát ukazuje málo :/. Dostal jsem další rady, že bych mohl signál přivést ze středu hvězdy, nebo od svorky D+. Tak jestli by jste mi moli poradit vy, abych se do toho nepouštěl nadarmo ;/. Ještě mě napadlo otáčkoměr rozdělat a zkusit ho nějak poštelovat, ale není tam nikde žádný trimr, nebo potenciometr, ale jsou tam čtyři odpory, ale nebudu se do toho radši víc vrtat, jestli mi poradíte něco jiného. Předem děkuji za odpověď.

Ještě jedna věc, když jsem signál proměřil multimetrem, tak mi to ukázalo něco málo přes 6V, tak nevím jsetli to tak má opravdu být.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“