Charakteristiky lambda sondy

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

Nejjednodušší test lambdasondy včetně celé regulační smyčky je sledování jejího napětí za chodu motoru při různých otáčkách. Sonda přitom musí být připojená na vstup řídicí jednotky a měří se volmetrem s velkým vstupním odporem. Napětí má kolísat kolem 450 mV přibližně stejně na obě strany. To znamená, že reguluje.
Lambdasonda má totiž v oblasti správného poměru kyslíku ve spalinách vysokou strmost, no téměř skokový přechod, z asi 200 mV na 700 mV.
Když to napětí nebude kolísat, znamená to obecně chybu v regulaci spalování.

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#17 Příspěvek od Nagant »

Ano, nebo se dělá indikátor činnosti lambda sondy s LM3914 nebo UAA180 (A277D) - v podstatě LEDkový voltmetr 0-1V. Postavil jsem si ho na nepájivém plošném spoji, nastavil, k praktickému použití, natož k finální konstrukci a vestavbě do auta ovšem nedošlo.

Jinak zobrazení průběhu napětí lambda sondy umí často i softwary pro diagnostiku pro připojení přes zásuvku OBD2, obvykle ovšem pouze ve svých placených verzích v cenách řekněme 3000 - 4000 Kč.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#18 Příspěvek od rezis »

Ono se da lamda merit i osciloskopem meli by tam byt obdelniky s dost ostryma hranama.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#19 Příspěvek od Hill »

Ta sonda není zase tak rychlá, typická doba reakce nové sondy je asi 0,3s, když je starší, tak se tato doba prodlužuje. Na to každý osciloskop vhodný není.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#20 Příspěvek od rezis »

Hill píše:Ta sonda není zase tak rychlá, typická doba reakce nové sondy je asi 0,3s, když je starší, tak se tato doba prodlužuje. Na to každý osciloskop vhodný není.
Zna my totiž říkal že hodně sond pochází že se shne v nějaké poloze takže měřením DC může projít a přitom je mrtvá.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#21 Příspěvek od Hill »

Za chodu motoru musí to napětí na sondě pendlovat, jinak je sonda mrtvá , protože vzhledem k době reakce trvá úprava složení směsi nějakou dobu.
Když je sonda mrtvá zjistíš to i DC voltmetrem.

Uživatelský avatar
Nagant
Příspěvky: 1051
Registrován: 11 lis 2005, 01:00
Bydliště: Hradec Králové

#22 Příspěvek od Nagant »

[quote="kutil 2"]Test lambdy http://upload.ebastlirna.cz
Ten test lambda sondy propan-butanovým horákem mne zaujal, ale asi bych to nezkoušel, měl bych strach z poškození sondy.

Uživatelský avatar
alkom01
Příspěvky: 244
Registrován: 20 bře 2006, 01:00
Bydliště: Brno

Lambda sonda - popis

#23 Příspěvek od alkom01 »

Tady je docela dobrý popis principu a funkce: http://www.hw.cz/externi/1632/

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“