O návratu k vysílání FM mono (odděleno jako OT)

Aktuality a zprávy z oblasti elektroniky, komunikační a výpočetní techniky, teorie či software

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#16 Příspěvek od Artaban001 »

Já bych spíš řekl, že srovnání z televizí kulhá v tom, že na obrazovku musíte koukat, v podstatě TV věnujete svou pozornost. Pokud si někdo pustí TV podobně jako rádio jen jako zvukovou kulisu, tak v tom případě obrazovka nemusí být černobílá, ale může být vypnutá. V tom případě je tato TV srovnatelná s monofonním rádiem.
Spousta lidí, co má v garážích, dílnách, nebo různě v domácnosti nějaký to přenosný rádio typu "jezevec", tak když si omylem vypnou stereomód, tak si toho ani nevšimnou. Slabší stanice tolik nešumí a jestli kytara hraje z levýho, nebo pravýho repráku u takovýho rádia za rohem, nebo v 5 metrové vzdálenosti nikdo neřeší. Však jsem někde slyšel, že když ten Impuls experimentoval z MONO-módem, většina lidí si toho ani nevšimla.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#17 Příspěvek od sinclair »

Včera jsem na ČT24 sledoval živé přenosy tiskovek ze Švédska.
ČT to pravděpodobně přebírala z CNN, pochybuju, že by ve Stockholmu měla vlastního reportéra se štábem, schopným zajistit kvalitní sejmutí a odeslání přes statelit do studia v ČR.
Můžu říct, že tak otřesný a hlavně zkreslený zvuk jsem už nejmíň 15 let neslyšel. Chlapům od policie vůbec nebylo rozumět, shora to bylo oseklý snad i níž, než na 3kHz a hrubým odhadem THD okolo 20%. Projev švédského premiéra byl možná ještě horší - nástup totálně přemodulovaný, bez kompresoru, s elektretem na husáku a ještě omezený shora i zespod.
V roce 2017, kdy nad náma visí na geostacionárních drahách doslova mračna satelitů, že tam o sebe málem třískají, všechno se vším komunikuje už jen digitálně - tak toto??
I kdybych uměl švédsky, stejně bych policejnímu řediteli nerozuměl ani slovo, premiérovi totéž.
Kdysi jakýsi drak stanovil, že pro přenos řečového pásma stačí rozsah 300Hz-3,4kHz. No fajn, ale nikdo už nedefinoval, při jaké rovnoměrnosti charakteristiky a při jakém zkreslení.

Pamatuju živé, ale ještě analogové přenosy různých významných událostí - olympijské hry, mistráky v krasobruslení atd. Tenkrát to všecko běželo analogově a v rámci sítě komunikačních kabelů mezi kontinenty a zeměmi. Všecko perfektně fungovalo, signál byl dokonce natolik kvalitní, že by se u někerých akcí možná do HiFi i vešel /já to vždycky poslouchal prohnané hodně dobrou věží/.

Co se to děje dneska, v digitálním věku, kdy by všechny nové technologie LOGICKY MĚLY BÝT LEPŠÍ, NEŽ NAHRAZOVANÉ STARÉ ? Místo toho je tomu přesně naopak!
V oboru elektroakustiky a přenosové techniky /všiml jsem si toho ve více příbuzných oborech/, jakmile je něco dobře fungujícího analogového nahrazeno čímkoli digitálním, jde to úplně doprdele.
A tohle se stane zrovna v takové kritické situaci, po teroristickém útoku, kdy veřejnost potřebuje kvalitní informace, tak z TV slyší jen nesrozumitelné huhňání a práskání foťáků reportérů.
Jestli tohle zařizovala do světa CNN, měli by se stydět.
Tipuju, že mají jako přenosové systémy nějaké čínské, 30 let staré okopírované japonské vzory, původně určené jen pro havarijní komunikace a armádu. Výhoda? Malá šířka přenosového kanálu /se všemi omezeními z toho plynoucími/, ale o to víc jich tam narveme a víckrát ten přenos střelíme.
Jako všude jinde, tak i tady jde o prachy až v první řadě.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

Leoši, oni normálně k takovýmu přenosu zneužívají Skype - pak jim ke streamu stačí mobil s andrákem a datová SIMka - no a pak se nediv, když takovou tiskovku začne do svejch redakcí streamovat přes mobilní data 50 škrabáků naráz, že to ta nejbližší BBSka zabalí, anebo jim každýmu dá tak omezenou kapacitu přenosu, že to vypadá pod psa. To je vono, to šetření - není tam žádnej štáb ani přenosová linka, je tam jen 1škrabák s mobilem a nejvejš GoPro kamerou se streamerem na mobilní data - a to je celá hot novinařina. Vsadil bych se, že nejmíň kilák od toho tiskovýho centra si nikdo další ani neškrtnul s mobilem jakej tam museli mít datovej traffic....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#19 Příspěvek od xsc »

Pokud je to oficiální tiskovka, tak není důvod, aby to bral nějaký redaktor Skypem. V Evropě tam přijede veřejnoprávní TV a přes EBU to může poslat do celého světa, ostatní veřejnoprávní TV to pak přeberou. Zjevně se tak nestalo, protože to by ČT nemusela přebírat CNN.
Ale pokud byl zvuk zkreslený a přebuzený, tak to spíš zblbnul někdo, kdo ozvučoval tu tiskovku.

Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

#20 Příspěvek od rudolf02 »

No, pokud mohu i já utrousit své, začnu trochou historie.
V 50átých letech se zavádělo vysílání VKV, v rádiích se objevily i výšky. Ale jaké to překvapení, staří lidé to odmítali (že nervové důsledky stresů z válečných let?). Naopak mladí (dnešní geronti) přešli na toto vysílání. Později přibylo i stereo. A je pravda, že vypínač stereo jsem používal jako vypínač šumu.
Pro dnešní dospělé (i když se o tom dá často s úspěchem diskutovat) je normou sub se satelity, jak jsem si ve svém okolí občas všiml. Ale jsou povětšinou tak urvaní, že je ani neposlouchají.
No a nejmladší dorost má pecky v uších jako doplněk oblečení. A jsme zpět u sterea. Jenže neposlouchají rádio, lébrž internet. Ani LP, ani pásky, ani kazety, ani CD či DVD, pouze zdroje z netu. A protože mají pouze dvě uši, tak stereo, i když se tam dá najít ve vysoké kvalitě 5+1.
Jak kolegové píšete výše, rádio je akustické pozadí při jiných činnostech. A to je mono (alespoň pro mě) nejlepší.
Ano, rád si poslechnu pěknou muziku při večerním posezení bez společnosti. Pak má čisté stereo navrch.
Ale jakou stanici si pustit? Chybí mi Antidiskotéky Mirka Černého (snad jsem to nepopletl), houpačky či jiné náladové pořady bez reklam. Občas se něco objeví, leč moderátorovi neřeknou, že mluviti stříbro a pouštění hudby zlato. A holt pásky, kazety a LP jsou zaplať pánbůh stereo.
No a TV pouštím opět jako pozadí, dobře se při ní usíná. Je pravda, že si mohu pouštět zvuk přes zesilovač a je to jiný zážitek z filmu (basy jsou holt basy), ale opět ty reklamy. Stejně si myslím, že dálkový ovladač byl zaveden kvůli vypínání reklam.

Uživatelský avatar
jef111
Příspěvky: 2125
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: okr. Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od jef111 »

To Sinclair: Je to čisté lidské diletantství. Velká část lidí kteří s tou technikou pracují neví o ní nic a myslí si že ta kouzelná digitální krabička udělá všechno za ně. Mezi televizáky a rozhlasáky je tento nešvar velice rozšířený. Vím t o z vlastní zkušenosti, občas s nimi musím spolupracovat... Další důvod je extrémní šetření úplně na všem, jak už tu bylo zmíněno.

Jinak to že Impuls vysílá mono je mi srdečně u zadku. Vcelku to odpovídá vývoji v mainstreamu v posledních letech = neustálá degradace kvality (nejen technické). Spíš mě mrzí že tady v okolí má impuls minimálně 6 vysílačů které mino jiné znemožňují kvalitní stereofonní příjem daleko zajímavějších stanic... A není zdaleka jediný :cry:
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet :D
www.sigmaphon.cz

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#22 Příspěvek od sinclair »

Lidi, problém není v tom, jestli dotyčnej vysílač vysílá přímo sám mono či stereo.
Většině lidí s nedefinovanou stereobází je to opravdu jedno.
Větší problém je s monofonní kompatibilitou, na kterou se dneska sere už při nahrávání či postprodukci - prostě nikdo už na začátku nepředpokládá, že by to někdo v 21.století, kdy všecko má nejméně 2 kanály, poslouchal mono. Při přepnutí na mono dochází k výrazné ztrátě celkové informace, mnohem větší ztrátě, než když v nějakém prostoru slyším jeden ze stereokanálů hůře. Vytratí se naprostá většina efektů, založených na zpoždění, typicky stereohally a pseudostereo efekty, vzniklé klouzavým zpožděním jednoho kanálu do druhého a spousta dalších. Paradoxně může z poloviny zaniknout zpěv či při stereofonně nabíraných sborech jejich část, zvuk je neskutečně suchý a často bez basů díky fázovým posuvům, vzniklým právě sloučením různě šupnutých kanálů.
Slyším to skoro denně, ségra má v kuchyni velmi pěkně a příjemně hrající rádio Grundig MusicBoy 175 - monofonní. Když z něj slyším známou věc, jejíž podobu a vyznění ve stereu mám nějak uloženou, tak se nestačím divit, co všecko se ztratilo.
Když jakékoli rádio či tuner přeladím na místní RockMax a přepnu na mono, tak třeba z tradičně "naleštěného" severského metalu zbyde takové otřesné torzo, že to není k poslouchání. Přepnu zpátky na stereo i za cenu, že při slabším signálu to bude podloženo lehkým šumem. Stejně mají modulaci zkomprimovanou tak, že je to jeden zahuštěný tok bez jakéhokoli náznaku dynamiky, takže ten šum tam vlastně ani není vnímatelný. Pauza delší, než půl sekundy se v dnešním vysílání rozhlasu snad ani nevyskytuje. Zcela stranou stojí ČRo Vltava, ale ta v některých lokalitách není ani přijímatelná. A když už, tak jen mono, protože vyzářené výkony jsou nevelké a vykrývače, jako pro ČRo1-2 neexistují.

Jediné, co by dnes mohlo bezproblémově vysílat mono a vůbec nic by se neztratilo, je Rádio Čas. Ti totiž vysílají většinou starší zahraniční a tuzemské nahrávky, které byly ještě nahrávány po režijní stránce pečlivě. Hlavně s ohledem na monofonní kompatibilitu /mnoho lidí mělo monofonní přijímače i domácí reprodukční zařízení/, k čemuž byl v každém, i malém nahrávacím studiu vždy po ruce stereofonní korelátor, který i bez poslechu spolehlivě ukáže, nakolik bude výsledek kompatibilní v monofonní verzi.
Dneska se na tyhle věci už spolehlivě sere, neboť se obecně u každého předpokládají ty minimální dva kanály i v tom hodně laciném šrotu od rákosů. A pokud má někdo aparát monofonní, pak se o něm uvažuje jen jako o informačním kanálu - viz malé i větší přenosné FM přijímače z úplného dna spotřebky. Grundig MusicBoy a podobné přijímače sice dno spotřebky jistě nejsou, ale byly vyráběny v době, kdy všechen vysílaný signál na FM měl rozumnou monofonní kompatibilitu.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#23 Příspěvek od sinclair »

Ještě bych snad dodal, že je to obecný trend.
Pusťte si do sluchátek, nebo i do blízkých reproduktorů nějakou, třeba i lepší mp3, otevřete si jacka a vyzkratujte L-R. To je pecka do palice, zpěvy, část středů i část basů rozhodně nebudete mít uprostřed hlavy, jak by se u plně mono-kompatibilní nahrávky dalo čekat.

Uživatelský avatar
jef111
Příspěvky: 2125
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: okr. Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od jef111 »

Je to tak, mono kompatibilita je už dávno v háji. Však dnes už ani mixpulty z nejvyšší cenovky fázový korelátor běžně nemají, nedejbože goniometr... :D A ta věc není jenom kvůli mono kompatibilitě, jak si mnozí myslí. Souvisí to s vnímáním a psychoakustikou, že zkrátka fázově rozesraný signál je sice na první poslech jakoby zajímavý ale dlouhodobě unavující a defakto neposlouchatelný.

Chybějícího vokálu si taky často všímám. Je to i tím že drtivá většina nahrávek je příšerně přeefektovaných že vlastně toho stereo efektu je víc než původního signálu. O dynamice radši pomlčím. Rockmax opravdu vede žebříček, z toho spodního konce. Je vidět že tam o zvuku nikdo nic neví. :-(
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet :D
www.sigmaphon.cz

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#25 Příspěvek od EKKAR »

Mně stačilo zjištění, jak vlastně vznikají skoro všecky dnešní nahrávky. Že to je postsynchronovej mix několika individuálních nahrávek UČUNĚNEJCH MONOFONNĚ, který se při finálním mixování pomocí směrovacích PANORAMATICKEJCH potenciometrů neboli PAN-POTů každá zvlášť "virtuálně umístí" do jakýhosi volně zvolenýho místa toho virtuálního stereoprostoru.

Uměle vytvořený přeslechy L x P s digitálně zvýrazněným zpožděním fáze místo prostorovýho rozmístění hráčů po studiu udělají po přepnutí na MONO takovej guláš ve výsledným zvuku, že se to vůbec nedá poslouchat ...

To si pak člověk nostalgicky řekne "jo, to když se ještě nahrávalo analogově na pásek a jako nosič kvality sloužila LP gramodeska, to ještě byla HUDBA ..." - a má bohužel pravdu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jef111
Příspěvky: 2125
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: okr. Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od jef111 »

Spotřební nahrávky pop-rock-metal se takhle dělají už pěkně dlouho. Dokonce i v době analogu kdy začly být dostupný multitracky aspoň 16stop. To znamená že to defakto začalo už někdy v 70. letech. V tom ale ten hlavní problém není. Problém je v implementaci, prostě jak to nakonec ten zvukař smíchá. Dřív to dělali převážně odborníci, dnes to dělají převážně amatéři. Efektama šetřili, ne proto že by je neměli ale proto že věděli že přeefektovaná nahrávka se blbě poslouchá. Dnes to po nich připitomělí producenti vyžadujou, i kdyby sami nechtěli......
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet :D
www.sigmaphon.cz

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#27 Příspěvek od sinclair »

Není tak dávno, co si mi jeden takový večírkově-svatbový pouštěč stěžoval, že mu zesilovač z muziky z laptopu "žere středy".
Na vině byl omylem, nebo při přepravě přepnutý přepínač bridge-stereo-parallel, místo režimu stereo byl v paralelu, tedy sloučené oba vstupní kanály a oba koncové zesilovače reprodukovaly výsledek toho sloučení. Přepnutí zpátky na stereo mělo na ty mptrosky úplně zázračný účinek. Došlo mi to v momentu, kdy promluvil do mikrofonu.

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#28 Příspěvek od Otkundes »

Slyšel jsem, že když se vymýšlel český název pro rádio, vyšlo se ze základního poslání tohoto nového informačního média: rozhlásit občanům (něco). A máme Rozhlas.
Nejde jen o probíraný technický problém zvukové nekvality současné rozhlasové produkce. Po rozpadu původních tří (nebo snad čtyř?) okruhů Ceskoslovenského rozhlasu, po jejich rozdrobení a po vzniku dalších stanic, prudce poklesla profesionální úroveň hlasatelů a tvůrců pořadů. Do mikrofonu teď mluví kdejaký blb, kterému jede vyřídilka často rychleji než jeho rozum, a přitom chce posluchače ještě poučovat o správném názoru na (něco, někoho).
Doba, kdy se posluchač doma posadil před dvě reprobedny a poslouchal si v klidu svůj Větrník, Dveře dokořán apod., byla nahrazena zběsilým tempem odříkání heslovitých zpráv, často přeřvanými, stupidními, pravidelně se opakujícími reklamami a digitálně, v nějakém procesoru znehodnocenou hudbou.
Místo kvalitě produkce, se současní rozhlasáci začali klanět novému božstvu – penězům. Ušetřit na nákladech, mít peoplemetry naměřenu vysokou sledovanost a vydělat tím co nejvíce na reklamě.
Nelze se tedy divit, že poslech rozhlasu se pro mnohé posluchače stal často utrpením a je již hoden jen jako kulisa při manuální práci. Proto posluchači již nesedávají ve vrcholu rovnoramenného trojúhelníku v očekávání poslechu kvalitní hudby, rozhlasové dramatizace (hry, četby), nebo uvolněného rozhovoru hlasatele se zajímavým hostem, který posluchačům má co říct. Za těchto okolností, je stereofonní vysílání takto upadající rozhlasové produkce, opravdu nadbytečné.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

Otkundes píše:Slyšel jsem, že když se vymýšlel český název pro rádio, vyšlo se ze základního poslání tohoto nového informačního média: rozhlásit občanům (něco). A máme Rozhlas.
Nejde jen o probíraný technický problém zvukové nekvality současné rozhlasové produkce. Po rozpadu původních tří (nebo snad čtyř?) okruhů Ceskoslovenského rozhlasu, po jejich rozdrobení a po vzniku dalších stanic....
Za "totáče" vím o třech: 1) stanice Hvězda - potom Československo a teď ČRo1 Radiožurnál; 2) stanice Praha - dneska Dvojka; stanice Vltava - dneska pořád Vltava. Regina jako jméno původně krajskejch studií bylo použitý až po listopadu 89, další stanice vznikly až v rámci internetovýho a digitálního vysílání ( http://www.rozhlas.cz/stanice/portal/ ) ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#30 Příspěvek od xsc »

Byl ještě čtvrtý - federální rádio EM (Elán/Mikrofórum), předchůdce dnešní Wave. Vysílalo od roku 1989 na "západní" normě.

Odpovědět

Zpět na „Co je nového?“