Alternátor-výstup W pro měření otáček
Moderátor: Moderátoři
I když těch 8 diod na první pohled vypadá divně a nikdy jsem to zatím na vlastní oči neviděl, tak pogooglením jsem se dozvěděl, že diody jsou "third harmonic booster", tedy že zejména při vyšších otáčkách vzniká v alternátoru významná třetí harmonická, která je přídavnou dvojicí diod využita a přináší to cca 10% energie navíc. Viz např. zde:
A system which utilizes this technique is described in conjunction with FIG. 1B in which like elements of FIG. 1A are provided having like reference designations. As illustrated in FIG. 1B, in this technique, the neutral point of the Y-connected stator winding is coupled to the output via a fourth diode leg 18. While the fundamental components of the line-to-neutral back voltages are displaced by 120° in phase, any third harmonic components will be exactly in phase. As a result, third harmonic energy can be drawn from the alternator and transferred to the output by inducing and rectifying common-mode third harmonic currents through the three windings. The booster diodes in leg 18 provide a means for achieving this. In particular, at high speed the combination of the third harmonic voltages at the main rectifier bridge (at nodes a, b, and c in FIG. 1B) combined with the third harmonic of the back voltages are large enough to forward bias the booster diodes and deliver third harmonic energy to the output. In systems with significant (e.g., 10%) third harmonic voltage content, up to 10% additional output power can be delivered at high speed. Additional power is not achieved at low speed (e.g. at idle) using this method, since there is insufficient voltage to forward bias the booster diodes in leg 18.
čerpáno odtud: https://patents.google.com/patent/US6912142
A system which utilizes this technique is described in conjunction with FIG. 1B in which like elements of FIG. 1A are provided having like reference designations. As illustrated in FIG. 1B, in this technique, the neutral point of the Y-connected stator winding is coupled to the output via a fourth diode leg 18. While the fundamental components of the line-to-neutral back voltages are displaced by 120° in phase, any third harmonic components will be exactly in phase. As a result, third harmonic energy can be drawn from the alternator and transferred to the output by inducing and rectifying common-mode third harmonic currents through the three windings. The booster diodes in leg 18 provide a means for achieving this. In particular, at high speed the combination of the third harmonic voltages at the main rectifier bridge (at nodes a, b, and c in FIG. 1B) combined with the third harmonic of the back voltages are large enough to forward bias the booster diodes and deliver third harmonic energy to the output. In systems with significant (e.g., 10%) third harmonic voltage content, up to 10% additional output power can be delivered at high speed. Additional power is not achieved at low speed (e.g. at idle) using this method, since there is insufficient voltage to forward bias the booster diodes in leg 18.
čerpáno odtud: https://patents.google.com/patent/US6912142
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Pokud je v alternátoru 8mi diodový můstek přítomen, tak návrh nepochybně s odpovídajícím zatížením vinutí počítá. Alternátory se zjevně navrhovat celkem daří, protože spálené vinutí není typická závada alternátoru. Nejběžnější závady jsou řekl bych přerušení něčeho uvnitř vlivem koroze, případně povolení šroubovaných spojů. Pak sjteté uhlíky, nějaké ty průrazy diod, závady regulátorů atd. Co se napěťové ochrany týče, to jsem nějak nepochopil, pravděpodobně všechny současné automobilové alternátory mají vestavěný regulátor buzení, který napětí na výstupu vystoupat nenechá, pokud tedy není alternátor zatížen tak málo, že napětí vzroste jen kvůli zbytkovému magnetismu rotoru. Nějakou ochranu při poruše regulátoru si nedovedu představit, musel by to být regulátor typu výkonová zenerka jako u alternátorů malých výkonů s rotorem s permanentním magnetem. V tomto případě by ale musel umět spálit obtrovský výkon, což prakticky mimo realitu.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Nevím proč to tak je zapojený ale funguje to.
Jsem v kontaktu s výrobcem repliky a vypadá to že rotor má 12 pólů a stator 36, trochu netuším jakej vzorec použít pro výpočet frekvence na výstupu z jednoho vinutí.
Docela mě pak pro případ záměny alternátoru docela zaujala diskuze na děličku pro v podstatě stejnou funkci jako uživatel mhepp.
Jsem v kontaktu s výrobcem repliky a vypadá to že rotor má 12 pólů a stator 36, trochu netuším jakej vzorec použít pro výpočet frekvence na výstupu z jednoho vinutí.
Docela mě pak pro případ záměny alternátoru docela zaujala diskuze na děličku pro v podstatě stejnou funkci jako uživatel mhepp.
Ahoj, nenašel jsem vhodnější téma, tak použiji toto.
Alternátory se dělají se 6 výkonovými diodami a 3 pomocnými (budícími) diodami. Jaký je smysl - výhoda tohoto zapojení?? Proč se nebere budící napětí ze svorky B+??
Jde mi o to, že v práci na vysokozdvižném vozíku máme pravděpodobně špatnou jednu budicí diodu, tak jestli by nešlo alespoň dočasně použít na buzení napětí ze svorky B+.
Alternátory se dělají se 6 výkonovými diodami a 3 pomocnými (budícími) diodami. Jaký je smysl - výhoda tohoto zapojení?? Proč se nebere budící napětí ze svorky B+??
Jde mi o to, že v práci na vysokozdvižném vozíku máme pravděpodobně špatnou jednu budicí diodu, tak jestli by nešlo alespoň dočasně použít na buzení napětí ze svorky B+.
Myslím, že je to z toho důvodu, aby bylo buzení napájeno pouze při běžícím motoru, pokud si to připojíte dočasně přes spínač na svorku B+, tak to bude fungovat, jen je potřeba ten spínač nezapomínat zapnout a vypnout, další možnost je použít relé spínané přes spínací skříňku a pak už to bude bez nároku na obsluhu.
Nevím jestli se pletu, ale svorka B+ by měla být stále připojená (maximálně přes pojistku) na akumulátor, a kdyby se na ni připojily (i nouzově) spojené katody diod zajišťujících napájení buzení, tak by bylo buzení napájeno stále, i při zastaveném motoru a vypnuté spínací skříňce a to by nebylo dobré.