Vyvazovacka kolies

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#181 Příspěvek od rnbw »

Madari to pravdepodobne "vyrabaju" nakupom z Ciny. Ale pochybujem, ze tam zozenies tu dosku.

Uživatelský avatar
jogi24
Příspěvky: 427
Registrován: 12 bře 2009, 01:00

#182 Příspěvek od jogi24 »

Noo ved intenzivne hladam, nejako sa nedari

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#183 Příspěvek od danhard »

tomasjedno píše: Edit: Vlastně ne, stačí dvě i v obecném případě. Jedním závažím (na okraji ráfku) vyrovnáš tu torzní sílu, ale vneseš tím do systému další statický nevývažek. A ten pak, společně s původním nevývažkem, srovnáš druhým závažím umístěným tentokrát ve středu ráfku (a protože u plecháče závaží na střed neumístíš, tak tam dáš dvě poloviční závaží na protilehlé kraje, a jsme zase u 3 závaží :-).
Proč tak složitě ? vektor síly v rovině ráfků ukazuje přímo hodnotu a umístění závažíčka.
A ty závažíčka nejsou obecně proti sobě, nebo o 180° :D

Chtěl bych si udělat primitivní vyvažovačku do garáže, nebudou tam tenzometry a osa nebude podepřená, ale zavěšená na trámu střechy.
Bude se sledovat vrtění osy :lol:

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#184 Příspěvek od tomasjedno »

danhard píše:Proč tak složitě ? vektor síly v rovině ráfků ukazuje přímo hodnotu a umístění závažíčka.
A ty závažíčka nejsou obecně proti sobě, nebo o 180° :D
O jakých 180º hovoříš? Já to snad někde zmiňuji?
Taky jsem ten algoritmus mohl popsat jinak: Prvním závažím srovnáš hlavní osu rotace kola, aby byla rovnoběžná s osou hřídele vyvažovačky, a druhým závažím ji posuneš do středu hřídele vyvažovačky. Jednoduché, názorné, pro Alu disky i vhodné.
danhard píše:Bude se sledovat vrtění osy :lol:
Nejlépe laserovým zaměřovačem :D

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#185 Příspěvek od danhard »

Sám tam píšeš, že výsledkem Tvého vyvažování jsou 3 závaží na ráfcích, tak si to ujasni :D
Každé samostatné závaží umístěné na ráfku mění jak statické, tak dynamické vyvážení.
Jenom dvojice stejných závaží umístěná o 180° nemění statické vyvážení vůči ose a dvojice stejných závaží umístěná ve stejné poloze na obou ráfcích nemění dynamické vyvážení.

Bude to sloužit jen na kontrolu vyvážení, na to bude stačit kvalifikovaný odhad rukou.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#186 Příspěvek od tomasjedno »

danhard píše:Sám tam píšeš, že výsledkem Tvého vyvažování jsou 3 závaží na ráfcích, tak si to ujasni :D
Každé samostatné závaží umístěné na ráfku mění jak statické, tak dynamické vyvážení.
Když si přečteš ten příspěvek celý, tak zjistíš, že mluvím o dvou závažích - ale v případě plechového disku by se to druhé závaží nemohlo dát na střed (není kam), takže rozpůlit a dát na kraje - tím vzniknou tři. U Alu disků tento “problém” není.

Samostatné závaží umístěné do středu šířky ráfku nemění dynamické vyvážení, jenom posune hlavní osu rotace.

BTW, některé vyvažovačky inzerují, že mají Alu programy. Ví někdo, co se tím myslí? V čem je rozdíl? Není právě v tom, že lze dát závaží na střed?

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#187 Příspěvek od danhard »

Ale vyvažovačky ukážou dvě zavaží umístěná na ráfcích hned, nebo umí spočítat zavaží umístěné kdekoliv.
Polohu a průměr ráfků tam zadáváš.
Měří se to dvakrát, aby jsi opravil případnou chybu umístění a toleranci prvního závaží.
Jedním závažím umístěným kdekoliv na vnitřním obvodu ráfku to lze vyvážit jen částečně dynamicky, protože rovina statického a dynamického vyvážení není obecně stejná.

Tvoje metoda nevede ke 2 závažím na ráfcích, tudíž je na prd :D

Takže pokud to myslíš s vyvažováním vážně, tak spočítej jednoduchý příklad:
V garáži mi na zemi leží kolo, je vyvážené, ale jsou na něm 4 závažíčka.
Pro orientaci jsem do středu položil budík, takže 12 směřuje k ventilku.
Závaží jsou umístěna 30g na 11 hodinách na předním i zadním ráfku, 50g na 3 hodinách na předním ráfku a na 9 hodinách na zadním ráfku.
Jaká závaží bych tam měl dát a kam, abych to nahradil co nejmenším počtem závaží ? :D

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#188 Příspěvek od tomasjedno »

danhard píše:Tvoje metoda nevede ke 2 závažím na ráfcích, tudíž je na prd :D
U Alu disků vede ke dvěma závažím. Ale já jsem tuto metodu uvedl proto, abych demonstroval jednoduchý a každému srozumitelný postup, bez nároku na minimalizaci hmotnosti přidaných závaží.
danhard píše:Takže pokud to myslíš s vyvažováním vážně, tak spočítej jednoduchý příklad
Já to nemyslím s vyvažováním vůbec nijak (i když mě se.e, že nejbližší pneuservis vyvažuje úplně blbě a na jaře budu hledat takový, který má novou vyvažovačku s neorajbovaným uchycením disku).
Zato ale pro tebe jsem připravil příklad: vyvažovačka se dvěma tenzometry 1, 2 vzdálenými od sebe L₁, střed disku ve vzdálenosti L₂ od bližšího tenzometru (2), šířka disku L₃, průměr ráfku D, úhlová rychlost otáčení ω, měřený výstup tenzometru 1 je A.sin(ωt), tenzometru 2 je B.sin(ωt+φ) a spočítej velikost a umístění 2 závaží pro dokonalé vyvážení s minimální přidanou hmotností.

O tvém příkladu budu možná někdy časem uvažovat, až se mi bude chtít. Někdy před 50 lety jsem jeden příklad z mechaniky vyřešil Lagrangeovými rovnicemi II. druhu za 10 minut, ale u řešení klasickými středoškolskými nástroji jsem trochu tápal. No a tenhle víkend jsem si řekl, že to přece zmáknu, a po nedělním obědě jsem dal dohromady 3 různé postupy (pochopitelně se stejným výsledkem). Takže se obrň trpělivostí :D

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#189 Příspěvek od danhard »

Tak to moje zadání je na procvičení selskýho rozumu, stačí říct, že ty tenzometry jsou umístěný v rovině těch ráfků a odpadne přepočítávání sil na páce :)
A taky demonstrací, že úplným vyvážením jsou ty dvě hmotnosti na různých rovinách otáčení.

U Tvého postupu mi není jasné, jak vyrovnáš prvním závažím torzní sílu, kde vezmeš hodnotu a polohu toho závaží ?
Naposledy upravil(a) danhard dne 03 úno 2021, 15:05, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#190 Příspěvek od tomasjedno »

Nevím, na co do tvého zadání pleteš tenzometry, žádné tam nejsou.

Přední závaží 30g/11h a 50g/3h bych nahradil jedním závažím 43,6g/1h47’,
zadní závaží 30g/11h a 50g/9h bych nahradil jedním závažím 70g/9h44’,
jestli jsem se nepřepočítal. Jdu si dát odpoledního šlofíka.

P.S. Jestli jsi tím chtěl demonstrovat, že u těch mých 3 závaží na plechovém disku to jde v dalším kroku zredukovat na dvě, tak jistěže.

Uživatelský avatar
jogi24
Příspěvky: 427
Registrován: 12 bře 2009, 01:00

#191 Příspěvek od jogi24 »

Tak chalani, kedze sa mi nehlasil ani servisak z Licosu ani tu sa mi akosi nepodarilo dopatrat riesenia, rozhodol som sa, ze vylupam ten epoxid a zistim co je na tej zazracnej doske plnej epoxidu.
Kupodivu to slo celkom OK. Teplovzduska hodinka roboty a dopalene prsty.....
Delaboracia stala za to, lebo po nahradeni opalenych pinov za nove a preletovani kristalu (iba z dovodu ze na vyvodoch mal zbytky epoxidu) doska ozila.... 8O :D
Dufam ze pozije este dlho. Dosku som zalakoval lakom na DPS,dufam ze nieco vydrzi.
DAKUJEM za rady, a PROSIM nevadte sa tu.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#192 Příspěvek od rnbw »

A co je teda vnutri? Nejaky procesor a krystal?

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#193 Příspěvek od danhard »

Tak to gratuluju :D
Často bývá na takovejch řídících deskách za 10k vadná jedna součástka, jeden povolenej šroubek, jen ho najít :lol:

Uživatelský avatar
jogi24
Příspěvky: 427
Registrován: 12 bře 2009, 01:00

#194 Příspěvek od jogi24 »

Noo na doske: 2x10Kohm rezistor, 3x smd keramicky kondenzator, 12Mhz mikro krystal, Procak neznamy,bez oznacenia,24c02 smd a 74HC14 smd.
Co tomu bolo neviem. Ked som daval dole epoxid tak som vytahal aj spajkovacie piny,koli lepsiemu ocisteniu od epoxidu, mal som dole krystal lebo bol medzi nozickami epoxid a asi by som ho bez poskodenia noziciek spod krystala nevytiahol....
Takze krystal napset naletovany nove piny a..... Chodi to :D

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#195 Příspěvek od EKKAR »

Klidně bych propájel S POUŽITÍM PŘÍDAVKU OLOVNATÝ PÁJKY všecky pájený spoje - protože pokud je to původně pájený průmyslově bezolovnatou RoHS sračkou, tak ty spoje vinou nedostatečně odtlumenejch vibrací (který v tomhle případě jsou dokonce základem funkce vyvažovačky) začnou po určitý expoziční době praskat. Je to hlavní důvod, proč má jinak všeobecně povinný používání RoHS srágor výjimku pro použití v automotive (kde se to obecně nedodržuje - se známýma následkama, v podstatě okopírovanýma z popisu závady, která vedla k založení tohohle vlákna) a vůbec dopravní technice, zdravotnictví, military a podobnejch oblastech, kde je důležitější spolehlivost spojů než nějaká rádoby ekologičnost. Prostě kde se elektronika klepe jak zmoklej drahej pes nemá bezolovo vůbec co pohledávat - a jakože ho výrobci elektroniky obecně cpou i tam, vůbec bych se nedivil, kdyby nefunkčnost tý vyvažovačky byla primárně způsobená vibracema porušeným pájením na desce. Dodatečnej přídavek aspoň minimálního podílu olova do pájecí slitiny vede k několikařádově násobnýmu zvýšení odolnosti pájenejch spojů proti popraskání vinou vibrací, takže taková oprava bejvá jednou pro furt ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“