Vyvazovacka kolies

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jogi24
Příspěvky: 427
Registrován: 12 bře 2009, 01:00

Vyvazovacka kolies

#1 Příspěvek od jogi24 »

Ahoj motoristi.
Chlapi zaujimalo by ma na akom presnom principe pracuje vyvazovacka kolies.
Vedeli by ste prosim vysvetlit,pripadne nejake odkazy na principy funkcie?
Nejako neviem nic schopne-zrozumitelne najst.
DAKUJEM

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Tenzometry umístěný ve vícero osách, snímající synchronně s otáčením hřídele síly působící v ose hřídele i kolmo k němu, vyvozený právě nevyváženou hmotností umístěnou mimo osu otáčení. Samozřejmě k tomu patří i mikropočítač, kterej to všecko podle nějaký cejchovací tabulky přepočítává na váhu umístěnou na obvodu X palců velkýho ráfku ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#3 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:síly působící v ose hřídele i kolmo k němu
Složka síly působící v ose hřídele by mě fakt moc zajímala - jak vzniká, co způsobuje a jak se vyvažuje :D

Uživatelský avatar
jogi24
Příspěvky: 427
Registrován: 12 bře 2009, 01:00

#4 Příspěvek od jogi24 »

To Ekkar: Diky za objasnenie, rad by som to niekde videl,ako to prakticky vyzera.
Hladam po nete,ale akosi nic nemozem najst...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

tomasjedno píše:
EKKAR píše:síly působící v ose hřídele i kolmo k němu
Složka síly působící v ose hřídele by mě fakt moc zajímala - jak vzniká, co způsobuje a jak se vyvažuje :D
Jak jinak chceš zjistit stranovou nevyváženost (nerovnováhu mezi vnějším a vnitřním lemem ráfku), než změřením, jakou silou to za ráfek "tahá" v ose otáčení? Myslím tím klasickou vyvažovačku, která má hřídel uloženou "letmo"? Když budeš mít jen senzory pro radiální sílu, zjistíš jen radiální nevyváženost, když ale zařadíš i změření axiálních sil, dokážeš umístit různě velký závažíčka na vnější a vnitřní stranu ráfku. Samotný čidla jsou všecky s radiálním snímáním, ale protože je jich víc a snímají v podstatě to, jak nevyvážení hmoty kola "páčí" za hřídel, dokáže z jejich výsledků ten mikropoč zjistit i axiální síly.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#6 Příspěvek od sr71 »

a jak byly øešené vyvažovaèky øeknìme tøeba cca pøed 40 lety kdy procesory a tenzometry dostupné prakticky nebyly?

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#7 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:Samotný čidla jsou všecky s radiálním snímáním, ale protože je jich víc a snímají v podstatě to, jak nevyvážení hmoty kola "páčí" za hřídel, dokáže z jejich výsledků ten mikropoč zjistit i axiální síly.
Tam žádné axiální síly nejsou (pokud je hřídel vodorovně).

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#8 Příspěvek od tomasjedno »

sr71 píše:a jak byly řešené vyvažovačky řekněme třeba cca před 40 lety kdy procesory a tenzometry dostupné prakticky nebyly?
No před 40 lety procesory i tenzometry dostupné byly. Někdy tou dobou jsem jezeďákům postavil digitální kontinuální vážení korby - ta byla na 4 čepech, na nich tenzometry a už to jelo.

Ostatně dá se to postavit i čistě analogově.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#9 Příspěvek od misocko »

a vo vysledku ti bud napichne zavazie na vonkajsi lem disku , alebo nalepy dovnutra elektronu, podla toho ako sa mu prave chce alebo co ma poruke
nemyslim ze pri rotacii moze vzniknut axialna sila

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#10 Příspěvek od lesana87 »

Axiální síla tam vznikne, když k vyvažovačce přijde vševěd, opře se ležérně prdelí o vyvažovaný kolo a začne přihlížejícím zasvěceně vykládat, jak to celé funguje.

Uživatelský avatar
workhard
Příspěvky: 4873
Registrován: 07 črc 2006, 02:00
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od workhard »

Axiální síla by nevznikla, kdyby kolo od auta byla 1mm tlustá placička, ale může to být i 20cm tlustý kotouč nehomogenní hmoty, pak samozřejmě vznikají i axiální síly.
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#12 Příspěvek od Sandal »

Mám 2 vyvažovačky. Jednu zn. Facom a druhou zn. Sice a obě mají jeden tenzometr zachycující radiální síly hřídele.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy. A já jsem nikde nenapsal, že tam je přímo tenzometr měřící axiální sílu, ale že tam je procík, kterej ji vypočítává ze signálů těch radiálních tenzometrů, aby dokázal ukázat, jestli se má dát závaží blíž k vnějšímu nebo vnitřnímu kraji ráfku - když se to neudělá a závažíčka se nacpou jen na jeden lem, kola mají snahu kmitat nejenom v čistě radiálním směru, ale i v krutu - prostě nikdy nebudou tak dobře vyvážený, jako když se dodatečný hmoty umístí správně na boky běhounu. Starší úzký gumy na to samozřejmě nebyly tak citlivý jako dnešní, takže stačilo závaží jen na jednu stranu - ale moderní placatý a široký nízkoprofilový "válce" jsou na tohle rozdělení váhy choulostivější. Navíc se mnohem častějc jezdí podstatně vyššíma rychlostma než před 40 lety. Proto se ty závažíčka skutečně rozdělujou a vyvažuje se i vnější okraj gumy versus vnitřní.
misocko píše:a vo vysledku ti bud napichne zavazie na vonkajsi lem disku , alebo nalepy dovnutra elektronu, podla toho ako sa mu prave chce alebo co ma poruke
nemyslim ze pri rotacii moze vzniknut axialna sila
Asi ses nikdy nebyl podívat, jak ti v pneuservise vyvažujou kola - že jim to tam ukazuje nejenom váhu, o kolik a kam se má přidat, ale že to u modernějších vyvažovaček ukazuje i kolik se má dát na vnějšek nebo na vnitřek kola ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#14 Příspěvek od tomasjedno »

Já myslím, že lesana to vystihla přesně.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

EKKAR píše:Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy. ...
misocko píše:...
Asi ses nikdy nebyl podívat, jak ti v pneuservise vyvažujou kola - že jim to tam ukazuje nejenom váhu, o kolik a kam se má přidat, ale že to u modernějších vyvažovaček ukazuje i kolik se má dát na vnějšek nebo na vnitřek kola ...
Platí i pro Aničku hubičku. Fyzika je (naštěstí) pořád ještě neojebatelná. Andule doporučuju občas vystrčit čumák z koronantény a jít se podívat do autoservisu/pneuservisu, když se chce exhibovat i v takovýhle oblasti.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“