Elektromobily

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#196 Příspěvek od Celeron »

To je jenom na sprint na půl míle, dýl baterka nedá. :lol:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#197 Příspěvek od ok1hga »

. . . a nabíjet to budou týden před tím sprintem . . .

Uživatelský avatar
FHonza
Příspěvky: 1443
Registrován: 20 lis 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#198 Příspěvek od FHonza »


Uživatelský avatar
CharlesBass
Příspěvky: 63
Registrován: 15 dub 2009, 02:00

#199 Příspěvek od CharlesBass »

Artaban001 píše:elektřina je jedna z neušlechtilejších forem energie, to znamená i "nejřidší" nevím, jak bych to jinak napsal - viz dále:
Určitě se dá někde zjistit, kolik energie uvolní 50 litrů nafty. Těch 50 litrů nafty naleješ do nádrže za pár vteřin. Pokud to tam liješ hadicí, můžeš si spočítat energetický tok, co těch pár vteřin tou hadicí proudí. (podle mě je to řádově v desítkách MW). Do cisterny tý nafty můžeš nalejt klidně 2000L a bude tam. To samý platí i o benzínu (zkapalněný plyn, či jiné fosilní , či vyrobené palivo)
Je to furt ta samá nafta, kterou leješ do auta kanystrem, hadicí na jakýkoliv čerpací stanici. V Autě je jen nádrž.
V případě "čistého" elektromobilu je potřeba energii z toho paliva (pro jednoduchost nepočítám jaderné elektrárny, protože i palivový pruty s uranem je svým způsobem fosilní palivo a musí se na použitelnou formu přetvořit) přetvořit na elektrickou energii, která se sama o sobě moc dobře ukládat nedá a tak se musí měnit v potenciální chemickou energii na povrchu desek akumulátorů.
Touto energií musíte ty "elektrické" nádrže naplnit takovým způsobem, aby se dalo z vozem rozumně jezdit - ne mít příslovečnou prodlužku za zadkem. Bohužel na rozdíl od tekutýho paliva jej do těch "nádrží" nedostanete za pár vteřin, protože jak sami víte, musí tím vedením téct vysoké proudy a vysoké napětí. Zkrátka z toho vyplývá, že v dnešní době klasický "čistý" elektromobil je stejně použitelný, jako bateriové ještěrky v továrnách. Na místo pojmu "továrna" zde platí "nejbližší okolí" - takže tak na cestu do práce či za nákupy a přes noc nabíjet...
Na ostatní bohužel spalovací motory nahradit nepůjdou..
Ano, jeden z mála diskutérů, který vidí dále, a to mnohem dále, než většina zastánců a koneckonců i odpůrců. Nad mírou pokrytectví zastánců a propagátorů e-mobility lze jen žasnout. Myslím tím tuto elementární znalost přeměny energií (a z čeho v jádru pochází), kterou by se měl ohánět kdejaký ekolog. Ale ouha, to už by nebyla ekologie, ale už jen čistý marketing pro často nevhodný produkt, který by byl nezbytný pro prodej. (Něco jako podomní prodejce, který prodal stařence sice výborný (a drahý) vysavač, který je vhodný ale do hotelu na obrovské, nepříliš členité plochy, ne do bytu 1+1).

I ministerstvo životního prostředí v Německu se zbavilo Tesly jako prakticky nepoužitelného auta pro účely služebních cest :-)


Chtěl bych tu uvést na pravou míru několik dalších nejasností napříč celým vláknem:
1) Elektromobily běžně prodávané mají jeden, max dva elektromotory (u vozidel 4x4). Ty jsou umístěné normálně v "motorovém" prostoru v ose nápravy - a kola pohánějí přes klasické hřídele s homokinetickými klouby. Vesměs motor s diferenciálem je kompaktní celek, který je samozřejmě svou nízkou zástavnou výškou trochu zajímavější než spalovací motor. Tyto motory jsou chlazeny stejným způsobem jako spalovací motory - vozidlo má chladič, čerpadlo a náplň fridexu. Má také klasické topení, které zužitkovává odpadní teplo (navíc má elektrickou spirálu, když je ještě motor studený). Dále je další chladící okruh, který optimalizuje teplotu baterií - chladí - nebo v případě potřeby ohřívá. Pokud je hnaná i zadní náprava, tak je chladící systém i pro ni buď rozšířený, nebo zdublovaný. Odhadem 30l fridexu celkem. Diferenciál a případně převody mají samozřejmě náplň oleje a možná i zjednodušený nízkotlaký okruh pro mazání ložisek motoru. Toto platí pro Teslu a E-Pace a podobné luxusní auta. Co jsem měl možnost nahlédnout pod kapotu E-Up! tak to je vše naprosto podobně koncipované - jen úměrně menší :-)

2) Elektromobil má pro palubní přístroje, komfortní výbavu a většinou i řízení trakčních motorů, normální 12V soustavu s běžným 12V akumulátorem (a nebo dvěma). Dobíjení 12V akumulátoru a napájení soustavy je řešeno hlavně během "režimu jízdy" z měniče - místo alternátoru. Je věšinou naprostá katastrofa pokud dojde k vybití - nenastartuje se 12V měnič, systémy je třeba restartovat, nastavit... ->odtahovka (vlastní zkušenost). A i klimakompresor - je poháněn 12V elektromotorem. Brzdový posilovač, pokud není elektrický, má elektrickou vakuovou pumpu na vytvoření potřebného podtlaku.

Takže opak je pravdou, pokud si někdo myslí, že je elektromobil jednodušší :-) I v autíčku na dálkové ovládání je motorek jeden, který pohání kolečka přes diferák :-)

V elektromobilu není navíc jen motor, řízení motoru, a měnič na 12V, je tam i řízení provozu baterie, je tam i vlastní nabíječka - do které se ze stojanu zapojí 3F 400V (příp 1F 230V) a teprve tam se proud mění na SS napětí potřebné pro nabíjení akumulátorů. Rychlonabíjecí se rozumí stanice, které poskytují SS proud o potřebném napětí!!! Mám dojem, že jsou tak označovány i stanice, které poskytují "pouze" 3F 400V :-) To už samozřejmě proti nabíječce 230V 16A nabíjí rychleji :-)

Vždy, když vidím nějakou Teslu, jak stojí v některém OC - kouknu se, jak dlouho tam stojí, a kolik má nabito - nezřídka jsou to 2-3h a nabito třeba jen 67% ... a směju se pak argumentům propagátorů, jak je to úžasné a že v každém OC a vlastně už dnes prej na každém významném místě se to dá za hodinku nabít :-D

Ale především je třeba jít do elementárních základů problematiky, zjišťovat, co je skutečná ekologie a co jen byznys co se ekologií kryje ... Někdo tady vzpomínal porvnání účiností uhelné elektrárny a spalovacího motoru... to je dost velkej oříšek a nelze jím elektromobily jednoznačně obhajovat. Už jen proto, že elektrárny spalují, stejně jako auta palivo, které je třeba k nim dovážet. Zajímavé by bylo srovnání i z pohledu "ekologičnosti" získání, zpracování a dopravy 1 kW energie v uhlí a 1 kW v benzínu nebo naftě. Mám takovej "neblahej" pocit, že to čerpání tekuté látky a její rafinace je přece jen výhodnější než bagrovat v zemi a házet to na hromady, pak na vagóny nebo lodě :-) atd ...

Je to mnohem koplexnější, a pokud by kdokoli znalý chtěl, z ekologického hlediska rozcupuje elektromobil na pouhý nepoužitelný přízrak z budoucnosti - prostě by to šlo, fakty k podložení by byli neúprosné, ale nevhodné a nekorektní. I Elon Musk prohlásil, že ve VÝZKUMU akumulátorů (tj nikoliv v jejich konvenčním používání) nelze zaručit, a ani čekat, že se budou parametry vylepšovat o více než 5% ročně....

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#200 Příspěvek od Hydrawerk »

Při zaplavení elektromobilu lze očekávat zkrat, výbuch a požár... https://www.quora.com/What-will-happen- ... rs-a-flood

Uživatelský avatar
FERYACT
Příspěvky: 2285
Registrován: 20 dub 2005, 02:00
Bydliště: Krnov

#201 Příspěvek od FERYACT »

Dneska jsem četl na internetu že nějaký čerstvý absolvent VUT má ve spolupráci z Norskou firmou podaný patent na litium-sírový akumulátor Podrobnost: jen vysoká kapacita. Jenom více takých zpráv.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#202 Příspěvek od TAKJAN »

Jezdit s těmito krámy je pakárna. Člověk musí být poměrně kliďas a počítat se vším. https://www.autickar.cz/clanek/jak-se-z ... romobilem/

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#203 Příspěvek od weed_smoker »

Z těch,který jsou složený tak,jak napsal CharlesBass,bych si nekoupil ani jeden.I ten starej "brejlovec" má 4 motory a rozvod z trakčního generátoru(s regulací tyristorama) a to pomocný napětí(24V DC) získává z alternátoru nebo dynama,který si bere výkon řemenem.Pokud by elektromobil obsahoval 2 nebo 4 motory,odpadnul by třeba ten diferák(dělal by se elektricky,2 motory v sérii) a možná i to chlazení by se zjednodušilo(při dvojnásobku počtu můžou mít poloviční výkon).Místo těch 12V AKU by stačily 2 měniče(jeden standby malej,jeden hlavní silnější).Pokud mám k dispozici např.480V DC,je blbost napájet motor klimošky 12V a použiju k ní motor taky na 480V(na stejnej výkon 20x menší proud a tím i průřez vedení).

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#204 Příspěvek od p32 »

To je samá teorie. V praxi to nejede ani těm velkým firmám.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#205 Příspěvek od Celeron »

Tak jsem dnes v TV zaslechl informaci kolik elektroaut jezdí v Číně, kolem 300 tisíc. A ročně jich přibývá 25%. Na těch pár miliard, co tam žije je to asi jak plivnutí v moři.
Ale docela mě překvapilo, že podmínkou výroby a prodeje elektroaut v Číně je zasílání dat výrobci/prodejci v reálným čase o asi 60-ti údajích o autě a to nejen technických údajů ale taky trasy a že se tyto údaje předávají do centrálního státního sledovacího systému. Takže dokonalej Velkej bratr.
Možná někdo namítne, že i u nás není jistý, co eCall bude vlastně posílat kdy a kam ale zase stále můžu mít auto, který ho nemá.
Někdo namítne, že kdo má mobil s Gůglem, tak je neustále sledovanej taky. Ale u něj si můžu vybrat, třeba že si vemu starou Nokii, telefon vypnu, nebo ho nechám doma, nebo ho zahodím.
Znám pár lidí, co žádnej mobil nemaj, neměli a asi i mít nebudou a žijou bez něj naprosto plnohodnotnej život. :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#206 Příspěvek od rnbw »

Ano, Cina buduje novu totalitu. S dnesnymi moznostami to bude krajina otrokov.

Uživatelský avatar
kejki
Příspěvky: 2270
Registrován: 10 lis 2009, 01:00
Bydliště: u Velvar, mezi D8 a R7

#207 Příspěvek od kejki »

Je to už mimo téma, ale čínské sociální skóre je úplná dystopie.

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#208 Příspěvek od weed_smoker »


Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#209 Příspěvek od rnbw »

Aj u nas a v mnohych dalsich krajinach EU rastie sledovanie obcanov a obmedzovanie slobody. S komunistami pri moci to skonci zle.

Este nieco k teme: https://auto.idnes.cz/truck-emise-nakla ... tomoto_fdv

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#210 Příspěvek od Celeron »

jimirek píše:Dokud si to nechávají doma a neexportují to do světa, je to jejich věc, není-liž pravda?
No mě spíš znepokojuje, že když to má Velkej Číňan jako podmímku prodeje a provozu, tak to nejspíš ve všech vyráběných elektroautech je vyřešený a nainstalovaný možná dokonce jako základní výbava. Nezdá se mi, že by pro každou zemi byla vyráběná speciální telemetrie, spíš to bude univerzála s výběrem odesílaných dat podle konkrétních požadavků. Telemetrie obvikle bývají obousměrný, takže i v zemi, kde to sledování nebude aktivní se dá jednoduše aktivovat na dálku a ani nebudeš vědět kdy, co se bonzuje a proč.
Né že bych měl potřebu něco tajit ale jde o ten princip osobní svobody a to je docela dost.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“