Germaniový zesíček
Moderátor: Moderátoři
Neptal jsem se na prdel, ale na zeslík
Nebo nemáš k tématu co říct?
Nebo nevíš?
rvx73 > MDA2020 možná vnitřně byla zapojená kdovíjak (úplné schéma jsem nikdy neviděl), ale možná proto, že měla dost vysoký klíďák, tak nehrála špatně. Že někomu odcházely (mi ne, a to jsem je trápil až do limitace, někdo je odčoudnul i opakovaně), je jiná kapitola, teď se bavím o zvuku. Je teda pravda, že jsem ji poslouchal hodně dávno, tenkrát mě ohromovala i výkonem, a porovnávat jsem ji neměl moc s čím. Později jsem hrával na výše zmíněné Unitře, ale i v té době se mi zvukově líbila i 2010, se kterou jsem krátký čas experimentoval. Zato některé zesilovače ně nenadchly, a to mi jich rukama tehdy prošlo dost. Unitra prostě vyhrávala. Kdyby hrála nějak zle, nebo něco hrálo lépe, nechal bych si to a Unitru poslal do světa.
MBAčko bylo slabý. Hrálo tak nějak průměrně. Ale i ono mě kdysi ohromovalo svým výkonem, když moje jediná reprobedna byl dřevěný dráťák a pro MBAčko jsem ještě ani neměl dost výkonný zdroj (upravená zářivková tlumivka, na kterou jsem přimotal druhé vinutí, poddimenzované diody, které docela topily a kondík s malou kapacitou).
Nebo nemáš k tématu co říct?
Nebo nevíš?
rvx73 > MDA2020 možná vnitřně byla zapojená kdovíjak (úplné schéma jsem nikdy neviděl), ale možná proto, že měla dost vysoký klíďák, tak nehrála špatně. Že někomu odcházely (mi ne, a to jsem je trápil až do limitace, někdo je odčoudnul i opakovaně), je jiná kapitola, teď se bavím o zvuku. Je teda pravda, že jsem ji poslouchal hodně dávno, tenkrát mě ohromovala i výkonem, a porovnávat jsem ji neměl moc s čím. Později jsem hrával na výše zmíněné Unitře, ale i v té době se mi zvukově líbila i 2010, se kterou jsem krátký čas experimentoval. Zato některé zesilovače ně nenadchly, a to mi jich rukama tehdy prošlo dost. Unitra prostě vyhrávala. Kdyby hrála nějak zle, nebo něco hrálo lépe, nechal bych si to a Unitru poslal do světa.
MBAčko bylo slabý. Hrálo tak nějak průměrně. Ale i ono mě kdysi ohromovalo svým výkonem, když moje jediná reprobedna byl dřevěný dráťák a pro MBAčko jsem ještě ani neměl dost výkonný zdroj (upravená zářivková tlumivka, na kterou jsem přimotal druhé vinutí, poddimenzované diody, které docela topily a kondík s malou kapacitou).
Dobře.
Budeš muset přestat budovat virtuální znouzectnosti a postavit si opravdický komplementár srovnatelného výkonu, jako má ta AZK220, na kterou doma posloucháš. Porovnávat je třeba porovnatelný, třebas i při zlomku dosažitelného výkonu.
Nemůžeš prostě porovnávat Unitru PW8010, byť komplementární a dobrou, s brutalistním PA koncem 2x200W.
Je skoro jedno, jestli si postavíš DPA440, nebo mechanicky jednodušeji postavitelný Leach 4.5. Desky na ten druhý vyrábí kdejaký Kohout a osazení stojí pár šušňů.
Mám vážný podezření, že jsi nikdy neslyšel nic jiného a zhruba srovnatelného výkonu, jako má ten AZK220.
Omylem ho považuješ za etalon čehosi, to je hrozná chyba. Nasvědčuje tomu i ta pochvala MDA2020.
Mmch, ten mizernej odstup té AZK220 ti doma nevadí? Už sis aspoň spravil ty zprasený země, co tam jsou?
Budeš muset přestat budovat virtuální znouzectnosti a postavit si opravdický komplementár srovnatelného výkonu, jako má ta AZK220, na kterou doma posloucháš. Porovnávat je třeba porovnatelný, třebas i při zlomku dosažitelného výkonu.
Nemůžeš prostě porovnávat Unitru PW8010, byť komplementární a dobrou, s brutalistním PA koncem 2x200W.
Je skoro jedno, jestli si postavíš DPA440, nebo mechanicky jednodušeji postavitelný Leach 4.5. Desky na ten druhý vyrábí kdejaký Kohout a osazení stojí pár šušňů.
Mám vážný podezření, že jsi nikdy neslyšel nic jiného a zhruba srovnatelného výkonu, jako má ten AZK220.
Omylem ho považuješ za etalon čehosi, to je hrozná chyba. Nasvědčuje tomu i ta pochvala MDA2020.
Mmch, ten mizernej odstup té AZK220 ti doma nevadí? Už sis aspoň spravil ty zprasený země, co tam jsou?
Naposledy upravil(a) sinclair dne 07 srp 2020, 18:03, celkem upraveno 1 x.
To si tak úplně nemyslím, to bys zase rožnovským křivdil, tam nedělali žádní hňupi. Jen to byla sázka na fakt špatnou kartu a možná i podcenění jejich tehdejších možností, ten šváb vyrábět s rozumnou reprodukovatelností a výtěžností. Nebylo to prostě okopírovaný dobře, protože originál od SGS nejenže má úplně jiný zvuk /nesere mě/, ale je i bezpodmínečně stabilní za podmínek, kdy z MDA-čka už by dávno lítaly kusy pouzdra.
Enderáci v té době vsadili líp a výsledky se tu potulujou dodnes
Enderáci v té době vsadili líp a výsledky se tu potulujou dodnes
AZK220 není úplně ten správný etalon. Trafa na vstupu, druhý kanál můstku buzený až z výstupu, (a neleze to tam i přes nějakou 504?). To je jenom o výkonu.
Představ si jen výkonové konce, jen v polomostu, zbavené všech zbytečných sráčovin okolo. To by možná mohl být etalon. Kvalitní reprodukci chci tak do cca 50 až 80W. Výš už stačí normální.
Představ si jen výkonové konce, jen v polomostu, zbavené všech zbytečných sráčovin okolo. To by možná mohl být etalon. Kvalitní reprodukci chci tak do cca 50 až 80W. Výš už stačí normální.
Tady je v nejvyšší rychlosti oprásknutý, dobový důkaz ze zahnědlé Sdělovací techniky 4/1978 i s podpisy pachatelů.
Aneb: "Mysleli jsme to fakt dobře, ale dopadlo to, jako vždycky"
https://uloz.to/file/kN2nPGzHbikj/mda2010-mda2020-pdf
Kremiku, ten výkonový zesilovač i bez můstku a bez preampu má odstup sotva -80dB a to není to nejhorší:
On byl stvořený pro úplně jiné účely a při jeho návrhu platila jako prvořadá úplně jiná kritéria, než při návrzích jakéhokoli jiného zesilovače podobného výkonu, ale pro "HiFi" použití.
Ty dva diferáky tam vážně nejsou proto, aby to třeba mělo menší zkreslení - to bylo až jedno z posledních kritérií.
Že se to zapojení pak používalo všude možně - no, tak osvědčilo se dobrou reprodukovatelností v babosedu i při pověstných rozptylech tuzemských polovodičů.
Je se dvěma páry KD503 a daným uspořádáním celkem předimenzované.
A také v neposlední řadě - je tak strašidelně zatlučené, že si bez sebemenších protestů nechá na výstup navěsit pět kilo železa, co se sice tváří jako impedance okolo 3 ohmů, ale má to stejnosměrně jen okolo půl ohmu a obrovskou indukčnost.
Ty dva diferáky, jsou tam právě kvůli tomu stejnosměrnému půl ohmu toho železa.
Každý zbytečný stejnosměrný milivolt na výstupu, pak znamená co přesně - víš to?
To zběsilý překompenzování se pak v praxi, při přenosu přirozeného hudebního signálu projevuje tak, že od určitého, poměrně nízkého výstupního napětí, se zvuk sbalí do jedné velké, úplně nečitelné koule, co se na tebe valí a roluje ti ponožky.
Vršky pak připomínají sypání písku na kus plechu a spodky zase hození hovna na stan.
A jak to souvisí s komplementárem?
No tak, že symetrická, plně komplementární koncepce, nepotřebuje díky shodnosti obou budicích i výkonových polovin tolik zatloukat a tuhle kouli pak neudělá.
Udělá to jen tehdy, pokud je to zprasený deskou, dlouhými fousy, nešikovnými bločky, nebo nejsou budiče a konce skutečně k sobě komplementární aspoň po stránce Ft.
To se stát může i u Dudků, třeba použitím tranzistorů různých výrobců.
Aneb: "Mysleli jsme to fakt dobře, ale dopadlo to, jako vždycky"
https://uloz.to/file/kN2nPGzHbikj/mda2010-mda2020-pdf
Kremiku, ten výkonový zesilovač i bez můstku a bez preampu má odstup sotva -80dB a to není to nejhorší:
On byl stvořený pro úplně jiné účely a při jeho návrhu platila jako prvořadá úplně jiná kritéria, než při návrzích jakéhokoli jiného zesilovače podobného výkonu, ale pro "HiFi" použití.
Ty dva diferáky tam vážně nejsou proto, aby to třeba mělo menší zkreslení - to bylo až jedno z posledních kritérií.
Že se to zapojení pak používalo všude možně - no, tak osvědčilo se dobrou reprodukovatelností v babosedu i při pověstných rozptylech tuzemských polovodičů.
Je se dvěma páry KD503 a daným uspořádáním celkem předimenzované.
A také v neposlední řadě - je tak strašidelně zatlučené, že si bez sebemenších protestů nechá na výstup navěsit pět kilo železa, co se sice tváří jako impedance okolo 3 ohmů, ale má to stejnosměrně jen okolo půl ohmu a obrovskou indukčnost.
Ty dva diferáky, jsou tam právě kvůli tomu stejnosměrnému půl ohmu toho železa.
Každý zbytečný stejnosměrný milivolt na výstupu, pak znamená co přesně - víš to?
To zběsilý překompenzování se pak v praxi, při přenosu přirozeného hudebního signálu projevuje tak, že od určitého, poměrně nízkého výstupního napětí, se zvuk sbalí do jedné velké, úplně nečitelné koule, co se na tebe valí a roluje ti ponožky.
Vršky pak připomínají sypání písku na kus plechu a spodky zase hození hovna na stan.
A jak to souvisí s komplementárem?
No tak, že symetrická, plně komplementární koncepce, nepotřebuje díky shodnosti obou budicích i výkonových polovin tolik zatloukat a tuhle kouli pak neudělá.
Udělá to jen tehdy, pokud je to zprasený deskou, dlouhými fousy, nešikovnými bločky, nebo nejsou budiče a konce skutečně k sobě komplementární aspoň po stránce Ft.
To se stát může i u Dudků, třeba použitím tranzistorů různých výrobců.
Naposledy upravil(a) sinclair dne 07 srp 2020, 19:31, celkem upraveno 1 x.
No, já se omlouvám, že opět zasahuji do vaší diskuse. Mám zkušenost, a nejen já, že každý zesík má raději jiné bedny (to se už opakuji).
Typický, opovrhovaný zdejšími experty, AZS223 (po seřízení dle origo dokumentace) jinak hraje na Supermaxech, jinak na 1PF06708, jinak na Deliciích 30 (na nich musíme konečně odladit výškáč), jinak na ARS1054, jinak na nějakém totemu za 10tisíc či cca 15litrovém dvoupásmu (na obou posledních neposlouchatelné).
Testováno na LP Kuře v hodinkách, Město Er, varhanní skladby (hlavně Bach), běžná komerční hudební produkce z internetu přes mobil, dokonce kytara.
Je zajímavé, že jsme se v subjektivních hodnoceních ne vždy shodli.
Toliko s mými zkušenostmi se subjektivními testy. Žádný z testerů neměl absolutní sluch. Osobně si myslím, že tester s absolutním sluchem, a takovému kamarádovi jsem dělal pro jeho kapelu jeden čas technika, že by mě vyhodil se slovy, že žádná (hudební) konzerva se nedá poslouchat.
PS: tento příspěvek je určen pro běžné uživatele, kteří zesilovač AZS223 považují za vyhovující pro běžný poslech.
Typický, opovrhovaný zdejšími experty, AZS223 (po seřízení dle origo dokumentace) jinak hraje na Supermaxech, jinak na 1PF06708, jinak na Deliciích 30 (na nich musíme konečně odladit výškáč), jinak na ARS1054, jinak na nějakém totemu za 10tisíc či cca 15litrovém dvoupásmu (na obou posledních neposlouchatelné).
Testováno na LP Kuře v hodinkách, Město Er, varhanní skladby (hlavně Bach), běžná komerční hudební produkce z internetu přes mobil, dokonce kytara.
Je zajímavé, že jsme se v subjektivních hodnoceních ne vždy shodli.
Toliko s mými zkušenostmi se subjektivními testy. Žádný z testerů neměl absolutní sluch. Osobně si myslím, že tester s absolutním sluchem, a takovému kamarádovi jsem dělal pro jeho kapelu jeden čas technika, že by mě vyhodil se slovy, že žádná (hudební) konzerva se nedá poslouchat.
PS: tento příspěvek je určen pro běžné uživatele, kteří zesilovač AZS223 považují za vyhovující pro běžný poslech.
No co by, poteče tam trocha štrumu, kterou samozřejmě musí iniciovat ten diferák.sinclair píše:Každý zbytečný stejnosměrný milivolt na výstupu, pak znamená co přesně - víš to?
Zní to sice vtipně, ale protože AZK používám jen při vyšší hlasitosti, při nízké bedny přepínám na ledacos co se mi chce právě poslouchat a přepnutí je jen okamžik, musel bych si takového jevu všimnout, ale jaksi ho nepozoruju Tím ale netvrdím, že by na 220 nebylo co zlepšovat.sinclair píše:Vršky pak připomínají sypání písku na kus plechu a spodky zase hození hovna na stan.
Ale jak už jsem psal, neberu ho jako etalon. Ani jsem ho raději nezmiňoval (začal jsi s tím Ty), protože jsem ho ještě neprolezl tolik, kolik bych si představoval. A především nemám moduly navíc, nejlépe z nějakého vraku (i jiného než 220), na kterých bych mohl udělat nějaké pokusy. Na používaných se mi to dělat nechce. Teprve pak padne nějaký verdikt o kvalitě a způsobu jeho využití. Zatím je to věc, kterou sice nějak používám, ale ještě s ní nejsem sžitý.
Ten můj výtvor jsem porovnával v době, kdy jsem AZK ještě neměl. Porovnával jsem ho s ledasčím, všechno proti němu znělo suše až zastřeně, jediné, s čím se to dalo porovnávat byla trochu upravená AUJ637. Proto jsem zmínil Vráble. Zajímavé bylo, že i věž co mám v dílně a normálně používám a zdá se mi že hraje hezky, mi asi týden po té zkoušce pořád zněla naprosto mdle. Pak se to zase spravilo, už se mi její zvuk zase líbí. Až to zas jednou vytáhnu z krabice, nebude se mi líbit nic, možná ani to AZK, co já vím. Proto jsem chtěl něco jako etalon, co je obecně uznávané, abych pak měl další možnost posouzení, připadně i porovnal koplement/kvazi.
Ale stavět něco, abych pak ve výsledku třeba udělal jen "Hmmm..." se mi zrovna nechce. Třeba bych to pak ani neposlouchal. Zapojení, co drží klíďák v součinnosti s teplotou chladiče mě nebaví. Toho už je přece všude dost. Byl to jeden z důvodů, proč jsem se pustil do toho mého výtvoru. Ještě mám v plánu na tom odskoušet další věci. Myslel jsem že mi doporučíš spíš něco továrního, s čím jsou dobré skušenosti. Nemusí to mít 200W. Jde jen o ten zvuk. Ten můj výtvor zatím taky není nějak výkonný. Pokud by stačila ta Unitra, není co řešit. Ale nemyslím si, že by jí dobrý kvazoš, třeba se stejným napájením, v něčem nestačil.
Ještě k té MDA2020. To, co jsi tu postnul je asi i v katalogu, všechno je mi to známé. Neúplné schéma a opět nevysvětlené vývody 3+5 a 12+14. Někde jsem četl, že se počítá s úbytkem na plošných spojích ale jejich tvar, odpor nebo rozměry nejsou nikde uvedeny. Tak vlastně ta ochrana pak působí náhodně podle toho, jak si kdo ten plošák nakreslí. Hlavně není uvedeno, kolik tím vnitřním rezistorem může téct, aniž by se vytavil. A ještě je v tom schématu chyba. A dole pod schématem ještě špatně okomentovaná
Jinak je to pěkně vychválený obvod a pořád na něj někdo nadává
Zapojení, co drží kliďák s teplotou chladiče, tě nebaví?
A podle čeho bys chtěl adekvátně řídit předpětí? Úbytkem na emitorákách jako to dělal Krčmář s TDA7250, nebo Pioneer s PA0016? To se obojí teda moc nepovedlo, přestože to druhý dělali Japonci..
Když se vyséřeš se na řízení kliďáku od teploty, znamená to buď riskantní provoz na hranici tepelného průrazu, se spoustami odpadního tepla, anebo áčko
Musíš si rozmyslet, co chceš.
A jestli nechceš nic stavět, nepotřebuješ vlastní poznání /nebo se ho bojíš/ a přesto potřebuješ etalon na srovnávání průměrných kvazošů s komplementáry, no tak si kup AZS224.
Vykopej z něj všecky ty divný NE a B082 a dej místo nich LM833N.
To by mělo být dostatečně přesvědčivé a zároveň užitečný a levný důkaz toho, že z nouze, nebo lenosti posloucháš na věcech, který k tomu vůbec nejsou určený. A jestli se ti AZS224 zdá drahý, tak teda aspoň TW600CD. Ten má velice rychlý, komplementární konce /se 7MHz darlingtony/ s velice pěkným zvukem a má po výměně filtrace nějakých 2x30W, to by ti mohlo ke srovnání stačit.
Všecko tohle pachtění má smysl jenom tehdy, pokud se něco konkrétního hledá a je přitom jistota, že bedny, prostor, uši i zdroje signálu jsou v pořádku. Já už si prošel všemi etapami, od parádičkami olepovaných Si tranzistorů, přes integráče a jejich kombinace s tranzistory, pak málem vykrvácel na OTL lampách, abych se nakonec pokorně vrátil k dobrému, komplementárnímu diskrétu.
Že hledám "něco" ve zvuku bambusových komplementárů oproti křemíkovým? No hledám; po těch letech už bych snad měl vědět, co.
A podle čeho bys chtěl adekvátně řídit předpětí? Úbytkem na emitorákách jako to dělal Krčmář s TDA7250, nebo Pioneer s PA0016? To se obojí teda moc nepovedlo, přestože to druhý dělali Japonci..
Když se vyséřeš se na řízení kliďáku od teploty, znamená to buď riskantní provoz na hranici tepelného průrazu, se spoustami odpadního tepla, anebo áčko
Musíš si rozmyslet, co chceš.
A jestli nechceš nic stavět, nepotřebuješ vlastní poznání /nebo se ho bojíš/ a přesto potřebuješ etalon na srovnávání průměrných kvazošů s komplementáry, no tak si kup AZS224.
Vykopej z něj všecky ty divný NE a B082 a dej místo nich LM833N.
To by mělo být dostatečně přesvědčivé a zároveň užitečný a levný důkaz toho, že z nouze, nebo lenosti posloucháš na věcech, který k tomu vůbec nejsou určený. A jestli se ti AZS224 zdá drahý, tak teda aspoň TW600CD. Ten má velice rychlý, komplementární konce /se 7MHz darlingtony/ s velice pěkným zvukem a má po výměně filtrace nějakých 2x30W, to by ti mohlo ke srovnání stačit.
Všecko tohle pachtění má smysl jenom tehdy, pokud se něco konkrétního hledá a je přitom jistota, že bedny, prostor, uši i zdroje signálu jsou v pořádku. Já už si prošel všemi etapami, od parádičkami olepovaných Si tranzistorů, přes integráče a jejich kombinace s tranzistory, pak málem vykrvácel na OTL lampách, abych se nakonec pokorně vrátil k dobrému, komplementárnímu diskrétu.
Že hledám "něco" ve zvuku bambusových komplementárů oproti křemíkovým? No hledám; po těch letech už bych snad měl vědět, co.
Ano, úbytkem na emitorákách. Nevím, jak to dělal Krčmář ani Japonci.
Prostor, bedny, uši... Můžu vědět, do kolika slyšíš? Já tak do 13kHz...
Záleží i na okolnostech, denní době, intenzitě...
No a prostor? Ten nemám vhodný ani v obýváku, ani v dílně, nikde. Na měření by se místnost hodila, ale v reálu nechci hudbu poslouchat v umělém prostoru, ale v přirozeném. K tomu patří i to, že zvuk se mění i s prostředím. Poslouchám na různých místech, z různých zdrojů, všude to zní jinak. A je to OK.
Ale zase trošku mícháme dvě věci dohromady. Řeším vlastnosti různých zesilovačů, čistě jenom proto, že mě to baví. Ne proto, že bych neměl na čem poslouchat nebo s tím byl nespokojený. Tohle už jsou věci, které člověk při běžném poslechu vůbec nevnímá. Především vlivem prostoru, vlastní pozici vůči reproduktorům, a konečně i pozornosti, která se obvykle upíná k něčemu jinému.
workhard > Jasně, postav to, žádné hovno nikam padat nebude
Prostor, bedny, uši... Můžu vědět, do kolika slyšíš? Já tak do 13kHz...
Záleží i na okolnostech, denní době, intenzitě...
No a prostor? Ten nemám vhodný ani v obýváku, ani v dílně, nikde. Na měření by se místnost hodila, ale v reálu nechci hudbu poslouchat v umělém prostoru, ale v přirozeném. K tomu patří i to, že zvuk se mění i s prostředím. Poslouchám na různých místech, z různých zdrojů, všude to zní jinak. A je to OK.
Ale zase trošku mícháme dvě věci dohromady. Řeším vlastnosti různých zesilovačů, čistě jenom proto, že mě to baví. Ne proto, že bych neměl na čem poslouchat nebo s tím byl nespokojený. Tohle už jsou věci, které člověk při běžném poslechu vůbec nevnímá. Především vlivem prostoru, vlastní pozici vůči reproduktorům, a konečně i pozornosti, která se obvykle upíná k něčemu jinému.
workhard > Jasně, postav to, žádné hovno nikam padat nebude
A to je právě chyba, že nevíš, ani nechceš vědět.
Učit se z chyb druhých, není úplně k zahození.
Ignorovat je, plýtvat vlastním omezeným časem a jít za každou cenu "svou cestou", není žádná ctnost, nýbrž prosté blbství.
Ani ty, ani já nejsme ti, kterým se jen zapomnělo říct, že to nejde. A oni přišli a udělali to. To fakt ne.
Někdo vnímá, někdo nevnímá.
Tím bych diskusi s tebou asi ukončil, protože s tvým přístupem to vůbec nikam nevede. Neviním tě z toho, že ani netušíš, co přesně mám na mysli.
Zatím jsi k tomu nedošel a možná, že ani nedojdeš, protože nemáš tu potřebu. Je to jen o nárocích a subjektivním vnímání. Vrtět nohavicemi dovede kdejaký silnější bastl a každý větší reprák.
Učit se z chyb druhých, není úplně k zahození.
Ignorovat je, plýtvat vlastním omezeným časem a jít za každou cenu "svou cestou", není žádná ctnost, nýbrž prosté blbství.
Ani ty, ani já nejsme ti, kterým se jen zapomnělo říct, že to nejde. A oni přišli a udělali to. To fakt ne.
Někdo vnímá, někdo nevnímá.
Tím bych diskusi s tebou asi ukončil, protože s tvým přístupem to vůbec nikam nevede. Neviním tě z toho, že ani netušíš, co přesně mám na mysli.
Zatím jsi k tomu nedošel a možná, že ani nedojdeš, protože nemáš tu potřebu. Je to jen o nárocích a subjektivním vnímání. Vrtět nohavicemi dovede kdejaký silnější bastl a každý větší reprák.