Vyvazovacka kolies

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#31 Příspěvek od pepik9 »

Zajímala by mě vyvažovačka z 60-tých let, jestli to bylo analogové nebo mechanické.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#32 Příspěvek od rnbw »


Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#33 Příspěvek od EKKAR »

tomasjedno píše:
EKKAR píše:Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy.
To stranové kmitání kola (a namáhání osy v ohybu) je způsobeno točivým momentem radiální síly působící mimo těžiště nevyváženého kola.
Jestli chceš, tak ti k tomu domluvím konzultaci s doktorem fyziky, mimochodem taky držitelem zlaté medaile z mezinárodní fyzikální olympiády. Je sice už v důchodu, ale při hodinové sazbě 1.000 Kč si myslím dá říct.
Nepotřebuju konzultaci, když vím, že aby se nějaká hmota začala pohybovat nějakým směrem, musí na ni zapůsobit nějaká síla. Že ta síla vzniká de facto geometrickým rozkladem nějakýho jinýho silovýho působení mimo směru osy je jiná věc - ale že ta vzniklá síla existuje a že je axiální (minimálně část z tý vzniklý síly), to je neoddiskutovatelná věc, na to nepotřebuju doktorát z fyziky, na to mi stačí maturita.
rezis píše:Pro představu. Upnu-li si do vrtačky v podstatě cokoliv a roztočím to tak mě nic netahá dopředu ani netlačí dozadu. Tedy axiální síla nevzniká. Naprosto snadný pokus.
OK, tak to "cokoli" udělej ve tvaru zvonu na odpady se zesíleným okrajem a část toho silnýho okraje odstraň - a pak ten "zvon" roztoč právě ve vrtačce upnutej za násadu. Pokud bude dostatečně velkej, uvidíš jakýma silama ti to tu vrtačku bude rvát z ruky - a rozhodně to všecko nebudou jenom síly působící kolmo k ose otáčení. A i když bude malej, tak tam ty síly budou - neříkám že je rukama nepřekonáš, ale budou tam a ty na jejich překonání budeš muset vynaložit určitou práci.
jogi24 píše:Tak upni do vrtacky metrovu vrtulu z lietadla a zapni.... Uvidis :D
Tohle je nesmysl - vrtule vyvozuje axiální tah pomocí aerodynamický síly, u vyvažování kol se bavíme o setrvačnejch silách a jejich vzájemným působení. Abys u vrtule docílil stejnejch podmínek, musel bys ji vyvažovat ve vakuu, aby na ni nemohlo aerodynamicky působit okolní prostředí.

Já už jsem si prostě zvyk fyziku vnímat hodně široce a nejvíc ze všeho se mi líbí tzv. "efekt motýlích křídel", kdy nějaká miniaturizovaná a zdánlivě naprosto bezvýznamná síla resp. působení způsobuje nestabilitu nebo nepravidlenost sil a procesů mnohem výraznějších, ale pokud se působení tý minimální síly zanedbá, člověk se nikdy nedohrabe ke správným výsledkům. Dokonce už si tady občas připadám stejně kacířsky, jako když jsem u svý maturity z fyziky při vysvětlování vzniku elektrickýho proudu prohlásil, že ve vinutí rotoru dynama se indukuje střídavej proud. Zkoušející zástupkyně řiditele (taky fyzikářka - a HODNĚ VOSTRÁ) se nadechla a stačila vyrazit jen "tak to by asi stačilo ...." než mě podebral doslova jak kapra podběrákem coby přísedící můj fyzikář větou "ALE PANÍ KOLEGYNĚ, NECHTE HO LASKAVĚ DOMLUVIT!" - a já moh dokončit vysvětlení, že ten střídavec skutečně je jen ve vinutí a že pro vnější obvod se dociluje jeho usměrnění pomocí mechanickýho přepínání čili KOMUTACE konců vinutí pomocí lamel a sběracích kartáčů, takže NA VÝVODECH dynama je skutečně proud tekoucí pouze jedním směrem ... a následně vylítnout od maturitní komise s jedničkou z fyziky ... A kdo tomu nevěří, může si to dynamo se střídavinou v rotoru nasimulovat, dneska už to jde jednoduše. Prostě JE TAM. Stejně jako ty axiální síly působící během otáčení na kolo - TAKY TAM JSOU (pokud je nevyvážený). Kdyby tam nebyly, asi by bylo zbytečný dělit vyvažovací závaží a rozmísťovat je tu a tam porůznu na obě strany kola - bylo by to nejspíš o hodně jednodušší a asi taky lacinější. Bohužel to tak není a my se s tím holt musíme chcačky nechcačky smířit.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#34 Příspěvek od PCmaniac99 »

Máme v práci vyvažovačku od Huntera se simulací přítlaku vozovky. Ta teprve umí věci. Dokáže změřit a vypočítat v jaké pozici bych měl ideálně namontovat pneu na disk. Nejprve se upne samotný disk, potom se na něj obuje pneu a hunter změří o kolik a kam mám pneu na ráfku pootočit. Nakonec vyhodnotí kam mám který kolo namontovat na auto.

Díky tomu přítlačnému válci dokáže zjistit závady ve vnitřní struktuře pneumatiky. Občas si někdo stěžuje na vibrace a nakonec to končíí reklamací pneumatiky.
Ta v odkazu je novější než máme ale funkce budou podobný. Akorát ta naše nemá dotykáč a nemá 3d grafiku.
Hunter

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#35 Příspěvek od Sandal »

Tak slíbené fotky. Ty tenzometry jsou tam teda dva, pro radiální síly.
To je všechno, akorát za displejem je řídící jednotka. Za to ty pacholci chtěj 60 000,- :lol:
Přílohy
Tenzometry.JPG
Tenzometr a snímání polohy vřetena.JPG
Ovládací panel.JPG
Motor vřetena.JPG
Celkový pohled.JPG

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#36 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:Nepotřebuju konzultaci, když vím, že aby se nějaká hmota začala pohybovat nějakým směrem, musí na ni zapůsobit nějaká síla. Že ta síla vzniká de facto geometrickým rozkladem nějakýho jinýho silovýho působení mimo směru osy je jiná věc - ale že ta vzniklá síla existuje a že je axiální (minimálně část z tý vzniklý síly), to je neoddiskutovatelná věc, na to nepotřebuju doktorát z fyziky, na to mi stačí maturita.
Předpokládám, že se tu pořád ještě bavíme o vzájemném silovém působení horizontálně uložené hřídele vyvažovačky a na ní nasazeném kole s pneumatikou. Žádné jiné síly ta vyvažovačka měřit neumí, a žádnou axiální sílu neměří, protože tam žádná není.
Jestli do toho chceš zatahovat vnitřní silové pole v tom rotujícím kole, tak to samozřejmě má všechny možné směry - o tom ale vyvažovačka nemá žádnou relevantní informaci, takže ho nemá jak dopočítat.
Z pohledu vyvažovačky se nevyvážené kolo chová podobně, jako by na obvod ráfku působily nějaké vnější axiální síly kompenzované silami v ose. A může takové síly vypočítat. To jsou ale zcela virtuální síly, které tam ve skutečnosti nepůsobí.
Naposledy upravil(a) tomasjedno dne 24 led 2021, 12:07, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#37 Příspěvek od forbidden »

Ještě přidám obrázek, snad názornej, na ose je takto umístěno závaží. Když se osa roztočí, vznikne nějaká axiální síla Fa? Já myslím, že nevznikne.
Přílohy
osa.gif
osa
(13.95 KiB) Staženo 11 x

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#38 Příspěvek od tomasjedno »

Během roztáčení ovšem ano :D

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#39 Příspěvek od forbidden »

To není provázek, ale pevná nedeformovatelná tyč. :)

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#40 Příspěvek od p32 »

PCmaniac99 píše:Nakonec vyhodnotí kam mám který kolo namontovat na auto.
To asi platí jen pro úplně nové gumy, ne? Při přihazování už platí jen to, že ty co byly minulou sezonu vzadu, tak půjdou dopředu a obráceně a hlavně na stejné straně (motorky :lol: ).

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#41 Příspěvek od EKKAR »

forbidden píše:To není provázek, ale pevná nedeformovatelná tyč. :)
No a tenhle předpoklad je právě jedna z těch chyb. Dřív si letecký konstruktéři taky mysleli, že nejlepší křídlo je takový, který se zatížením neprohne ani o milimetr - než zjistili, co to je elastická deformace a že umožňuje daleko bezpečnější konstrukci i při menší vlastní váze a ve výsledku lepších letovejch vlastnostech. Ta osa otáčení u auta/na vyvažovačce taky nemá nekonečnou pevnost, ale deformuje se a navíc je potřeba při rozkládání všech působících sil počítat s tím, že ta osa je upevněná jen na jednom konci - dochází tam k páčení a podobným efektům. Nikdy jsem nenapsal, že by tím vznikaly tak velký axiální síly, že by rozlámaly kolo nebo z ráfku svlíkly gumu - ale jsou tam a musí se s níma pro dobrý vyvážení počítat. A vytahovat tady rozdíly mezi statickým a dynamickým vyvážením v době, kdy snad všecky servisy vyvažujou kola dynamicky, je poněkud zpozdilej argument ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#42 Příspěvek od forbidden »

V realitě není nic ideální, to je jasný. Ale podle mě se třeba pleteš v tom vysvětlení umísťování závažíček na různý místa disku. Na vyvážení kola by stačilo jedno jediný závažíčko přesné hmotnosti na přesný místo v disku, ale protože závažíčka se určitě vyrábějí s odstupňovanou hmotností a rozhodně je nelze umístit v disku kamkoliv, tak se to přepočítá pro dvě, tři umístěný na místa, který jsou na to určený. Prostě kompromis.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#43 Příspěvek od Sandal »

Ekkare, to vůbec není zpozdilej argument. Kola na motocyklech a i těch závodních se vyvažují pouze staticky.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#44 Příspěvek od EKKAR »

forbidden píše:V realitě není nic ideální, to je jasný. Ale podle mě se třeba pleteš v tom vysvětlení umísťování závažíček na různý místa disku. Na vyvážení kola by stačilo jedno jediný závažíčko přesné hmotnosti na přesný místo v disku, ale protože závažíčka se určitě vyrábějí s odstupňovanou hmotností a rozhodně je nelze umístit v disku kamkoliv, tak se to přepočítá pro dvě, tři umístěný na místa, který jsou na to určený. Prostě kompromis.
Jo, je to o realitě - to co se většinou musí vyvažovat, je nerovnoměrnost hustoty materiálu pneumatiky, ať se jedná o různý místa, kde je kordová vrstva přeložená přes sebe = a je tím pádem na tom místě guma těžší než na protější straně, nebo o místa víc opotřebovaný předchozím provozem - zas ať chceš nebo nechceš, na gumě není nikdy běhoun úplně homogenní a buď probržděním, nebo vinou špatnýho tlumiče vznikne ploška = víc ojetý místo, který je zas naopak lehčí. Jenže tyhle nestejnorodosti se vyskytujou nejen symetricky kolem středový roviny kola, ale protože guma má i boky nesoucí váhu auta a ty musejí taky mít nějakou výztuhu, tak jsou ty nehomogenity i v bokách gumy - a vlivem šikmýho kladení vrstev kordu skoro nikdy nejsou přímo proti sobě, ale o určitej úhel posunutý a třeba ventilek bejvá úplně mimo středovou rovinu kola. Když si vezmeš, že dneska jsou běžný ventilky s interní baterkou pro měření tlaku a bezdrátovej přenos do ŘJ auta, tak to taky není pár gramů, ale spíš hezkejch pár desítek gramů NEVYVÁŽENOSTI MIMO STŘED. A tohle všecko se musí tím dynamickým vyvažováním vykompenzovat, aby ti kola nevymlátily na dálnici zuby z huby ... I když teda třeba na tý D2 od Modřic k Hustopečím ve stavu, co si tam pamatuju ještě před pár lety by se to stalo i s kolama vyváženýma od Pámbíčka všech pneuservisáků ... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


2Sandal - kola na motorkách taky nemají obvyklou šířku běhounu 175mm a víc a jsou pořád ještě v drtivý většině uchycovaný za obě strany osy, takže boční síly jsou u nich líp vykompenzovaný. Ale běda běda 3x běda, když se ti povede gumu nasadit (nebo je už tak blbě vyrobená) tak, že ti "šimuje" a stačí jen o maličko - to kolikrát nedojedeš ani za roh ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#45 Příspěvek od Sandal »

Ano, souhlas. Jen jsem chtěl podotknout, že se ty kola na motorkách vyvažují staticky, tudíž pro ně je to pořád aktuální systém vyvažování a ano, je to hlavně kvůli tomu, že kola jsou úzký a jsou celkově jinak řešený.
Byl tu u mě jden zákazník a toho jsem zdvořile odmítnul, protože motorky nedělám a nemám s vyvažováním kol na motorku žádný zkušenosti. Byl jsem za blbce ale radši tak, nežli aby si někde rozmlátil hubu, nebo něco horšího.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“