Vysokozdvih do dílny - náhrada baterií 24V

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#31 Příspěvek od Kremik »

Těžko můžeme konkrétnê napsat jak to zapojit, když nevíme co přesně na to ovládání máš. Jednotka umí "zvedat vidle" pouze plnou rychlostí čerpadla, pro účely zvedáku budeš potřebovat aby se točilo pomalu. Ovládač pro pohyb vzhůru tedy může být skutečně jen tlačítko, rychlost pohybu vzhůru bude dána čerpadlem. Ovšem pro pohyb dolů určitě nemáš jen tlačítko, to by padaly vidle dolů pouze plnou rychlostí. Jednotka je umí plynule spouštět podle toho jak moc nahýbáš páčku (či jak hluboko tiskneš tlačítko? -to jsem ještě neviděl), každopádně to není obyčejné tlačítko, ale potenciometr nebo reostat, který vyrábí napětí pro ten proporcionální ventil.
Kdyby Ti vidle jely nahoru moc rychle, a už bys nemohl jít s otáčkama čerpadla dolů, šla by rychlost zdvihu řídit pootevíráním proporcionálního ventilu i při zdvihu, ovšem to už by chtělo trošku sofistikovanější ovládání.
Nevím co je mezi válcem a prop. ventilem, zámek? Každopádně něco, co zabraňuje pohybu vidlí dolů.
Nouzový vypínač by dle mého měl vypnout motor a znemožnit otevření prop. ventilu, možná uzavřít ten pro mě nejasný ventil/zámek. Ten by asi bylo vhodné uzavírat vždy když jsou vidle pod zátěží a nemanipuluje se s nimi.
Ještě bude třeba něco na spínání/vypínání motoru v běžných situacích. V podstatě stačí když motor poběží pouze v době, když tiskneš tlačítko pro pohyb vzhůru.
Jak přesně to zapojíš záleží na Tobě a na tom, jaké že to ovládání vlastně máš.
Možná bys ocenil i regulaci otáček motoru.

Až to budeš rozjíždět, zajisti si, ať nejede čerpadlo na sucho, nemají to rády.
Pro účely občasného zdvihu by asi stačilo mít v jednotce méně oleje než je předepsáno. Ovšem dost na to, aby to nenatáhlo vzduch i když bude zdvih v nejvyšším bodě.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#32 Příspěvek od solf »

Dobrý den, ten vozík byl demontován právě z důvodu vadné elektroniky, která pravděpodobně řešila vychytávky, o kterých píšete. V mém případě prosím uvažujme alespoň pro první zkoušku s ovládáním pouhým tlačítkem. Rychlost zdvihu i spouštění bude už tak omezena z důvodu slabší baterky, jak jsme se zde shodli.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#33 Příspěvek od solf »

A když už jsem byl tedy vyzván, že si to budu muset stejně udělat podle sebe, tak půjdu s kůží na trh a něco jsem zkusil. Předpokládám, že pouze kabel mezi plus polem baterie a plus polem motoru musí být silného průměru jako u auta, ostatní mohou být už slabé, např. 1,5 mm? V rámci komentářů se prosím zdržte urážek a posměšků :D . Díky.
Přílohy
20210315_063659-1.jpg

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#34 Příspěvek od Kremik »

Myslíš to dobře, ale ne. Ten "velký proud" co jde silným kabelem z plusu baterky do motoru se taky musí silným kabelem do "mínusu" baterky vracet. Nevím co máš za tlačítko, ale bojím se, že takový proud nedá a zahoří. Jinak ano, ostatní může být propojeno běžnými vodiči.
U proporcionálního ventilu bych si raději pohlídal polaritu (jestli není paralelně k vinutí připojená dioda, ale asi nebude) a pak bych se opatrně pustil do testování.
Nejprve bych vyzkoušel jen tu jednotku, bez vidlí. Motor bych testoval nějakým nízkým napětím, ne rovnou 12V, ať vím zda se točí správným směrem a ať se čerpadlo rychle netočí, dokud nenatáhne olej, pokud v něm není.
Když bych měl vyřešen směr otáčení motoru, přivedl bych napětí na 2Y35, pustil motor co nejpomaleji a sledoval zda čerpá olej, tedy jestli z hadice vytéká.
Teprve pak bych jednotku propojil s vidlema a odskoušel zbytek.
A až nakonec, podle toho jak by se zařízení chovalo, bych přemýšlel nad nějakým finálním zapojením.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#35 Příspěvek od solf »

Na Bazoši jsem za 500 Kč koupil nový tento typ https://cz.rs-online.com/web/p/zavesne- ... e/3051382/ , 2 tlačítka budu mít rezervní. Tzn. v rámci toho původního nákresu se myslí hlavním vypínačem to nouzové tlačítko na tom závěsném ovladači, i když jsem pak ještě přemýšlel, že bych dal ještě na zeď hlavní vypínač, který by byl v zamykatelné skříňce, aby si s tím nikdo nepovolaný nemohl hrát. Stačil by ten větší průměr vodiče ( jaký? ) dát až na ten poslední úsek, tzn. mezi baterku a hlavní spínač, zatímco mezi hlavním spínačem a nouzovým spínačem už by byl běžný vodič 1,5mm?
Přílohy
20210315_112257 akt..jpg

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#36 Příspěvek od Kremik »

Hezky se snažíš přiohnout si fyziku k obrazu svému, v myšlenkách to jde snadno, ale v praxi to tak nefunguje. Tlačítko v ovladači je na 3A, motorem hydrauliky může téct až 195A, co myslíš, kolik vteřin vydrží? V igelitce na 3kg taky asi neuneseš 195kg náklad. Motor musíš spínat pořádným vypínačem nebo stykačem, který ten proud vydrží. Stejně tak je to i s vodičem. Musí mít dostatečný průřez celou cestu, kudy ten proud teče. Stejně jako vlak potřebuje koleje pro celý úsek cesty, nestačí že koleje budou v počáteční a cílové stanici. Nemáš v okolí nějakého elektrikáře, který by Ti s tím pomohl?
Potřebný průřez vodiče závisí kromě přenášeného proudu i na délce vodiče a jeho uložení. Pro počáteční test by mohl vyhovět průřez 10mm2, ustálený proud bude menší a poteče krátce. Finální řešení by mělo být takové, aby se vodič příliš nehřál ani tehdy, pokud bude v systému maximální tlak, který bude propouštět přetlakový ventil nebo spíše ve Tvém odlehčeném případě v situaci, kdy tlak vzroste tolik, že motor zastaví. Podle použitého vodiče budeš muset zapojit i vhodné jištění - pojistku nebo jistič.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#37 Příspěvek od solf »

Díky za ochotu, za výdrž a za praktické příklady :D , už tomu začínám asi pomalu rozumět, tím ovladačem bude nutné spínat stykač, který následně spojí okruh motoru s baterkou a celý ten okruh bude se silným vodičem. Zkusím tedy po provedení zkoušky sehnat nějakého elektrikáře. Jen si ještě říkám, že v rámci všech variant, které mi byly ( nejen na tomto fóru ) nabízeny, se neobjevila možnost zvedání ruční hydralickou pumpou. Pro mé potřeby by to možná bylo nejjednodušší, pokud se s tím dají zvedat korby vozíků, možná by to fungovalo i na ten můj případ, možná něco takového https://stroje.bazos.cz/inzerat/1332574 ... -litru.php Teď už je to ale ve fázi, kdy bych chtěl dokončit toto řešení, když už mám agregát, ovladač, baterku...

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#38 Příspěvek od solf »

Ještě rychle 1 dotaz. Pokud je motor na 24v, ale baterka bude 12V, jaký by měl být ten stykač? Něco takového? https://aukro.cz/rele-pro-navijaky-elek ... XgEALw_wcB

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#39 Příspěvek od ok1hga »

solf píše:ale baterka bude 12V, jaký by měl být ten stykač?
stykač určitě na 12V !

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#40 Příspěvek od Kremik »

Ano, se stykačem jsi to pochopil správně. Ovšem jeho cívku bych zvolil na stejné napětí jako má elektromagnet ventilu 2Y35. Nevím, jestli už jsi ho tu uváděl, ale tuším že bude taky na 24V. Tohoto napětí se nezbavíš.
Na 12V bych se neupínal, nejspíš tam nakonec ani nebude. Hrubým odhadem do proporcionálního budeš pouštět tak 6 a do motoru kolem 8V. Obávám se, že při 12V pojedou vidle nahoru tak rychle, že když pustíš tlačítko a vidle se v jediném okamžiku s trhnutím zastaví, motorka nadskočí a spadne. Dostat po hlavě motorkou padající z výšky tří metrů bych fakt nechtěl :D
12V baterku používáme v podstatě jen proto, že je to vhodný a snadno dostupný zdroj na vyzkoušení. Nakonec se stejně poohlídneš po nějakém spíňáku, 500W by hádám mohlo i stačit.
Ano, i pumpičkou by to šlo zvedat. Ale v tomto okamžiku Tě začne zajímat objem pracovního válce, který je pro Tvoje účely předimenzovaný a nyní je to i výhoda, ovšem až budeš pumpovat ručně, budeš v jednom metru, budou Ti chybět ještě dva a už Tě bude bolet ruka, rychle začneš přemýšlet, jestli by tam nemohl být nějaký tenčí. A ano, mohl, stačilo by pumpovat asi tak 1/3 objemu oleje oproti současnému stavu a to Tě začne rychle štvát. Krom toho elektrické ovládání dobře vypadá, pěkně vrní a nebudeš se mu vyhýbat. Pumpovat ručně do tří metrů si desetkrát rozmyslíš, jestli je opravdu nezbytné :-)
Já osobně, když už bych měl všechno co máš pořízené, bych vidle ovládal dvěma páčkama. Páčka pro pohyb dolů by vytvářela napětí, které by po posílení ovládalo proporcionální ventil, a mohl bych tak řídit rychlost jakou by sjížděly dolů a zároveň je i plynule bez trhnutí zastavit.
Páčka pro pohyb vzhůru by fungovala stejně, jen zapojení by bylo jiné. V určité poloze by se roztočil motor na nejnižší otáčky které by uměl. Vidle by stály. O malý kousek dál by se sepnul ventil a vidle by pomalu stoupaly vzhůru. S dalším pohybem páčky by rostlo napětí na motoru, čímž by se řídila rychlost zdvihu. Vlastně by stačila i jedna páčka, když by se to dobře udělalo.
Na tlačítka to bude jen o málo jednodušší, ovšem pohyb vidlí bude stále jen pomalý. Ničemu to ale nevadí, spousta plošin to tak má.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#41 Příspěvek od solf »

Než vyzkouším funkčnost, tak to asi ještě úplně nehoří, pořád to nemám stavebně připravené, ale byl bych rád, kdybyste se shodli na tom, jaký ten stykač má mít parametry pro napájení z baterky 12V 95Ah 800A, ideálně s odkazem na konkrétní cenově dostupný typ. Jinak jsem to pro jistotu ještě jednou překreslil včetně dorazového spínače, snad to tak už bude dobře. Na ventilu 2Y29 je pouze uvedeno 24 V DC, na ventilu 2Y35 je uvedeno Vdc 24, W 18, ED 100%.
Přílohy
schema.jpg

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#42 Příspěvek od Kremik »

Pochybuju, že ventilu zdvihu bude 12V stačit. No pak poreferuj, až to konečně zapneš.
Pokud mermomocí trváš na tom, že stykač musí být napájen z baterky, pak cívka samozřejmě musí být na 12, ale počítej s tím, že ho budeš měnit.
Malovat schéma je v tuto chvíli předčasné, ale nemáš jak vypnout motor, pokud stykač z nějakého důvodu nerozepne. Hlavní vypínač má odpínat vše a čekal bych ho v kladné větvi. A není tam jištění.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#43 Příspěvek od solf »

Hlavní vypínač = odpojovač baterie dám mezi baterku a motor na plusový vodič, to je mi jasné. Co se týká stykače, tak já na stykači z baterky netrvám, ale nějak jsem z těch předchozích komentářů nepoznal, že by tam mělo/mohlo být ještě jiné řešení.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#44 Příspěvek od Kremik »

Aha.. Ventil zdvihu není proporcionální, tedy může být jen otevřený nebo zavřený, nic mezi tím. K tomu aby se otevřel, potřebuje 24V. Toto napětí tam tedy budeš muset mít. Ventil klesání je sice taky na 24V, ale je proporcionální, tedy může být otevřený, zavřený i všechno mezi tím, tedy různě pootevřený či přiškrcený. Protože ho nepotřebuješ a ani nechceš plně otevírat, ale jen lehce přiotevřít, potřebuješ pro jeho ovládání napětí menší než 24V. Kolik to bude ještě nevíme, záleží na tom, jak rychle nebo pomalu budeš chtít, aby vidle sjížděly dolů. Čím větší napětí do něho pustíš, tím budou vidle padat rychleji.
No a pak je tu napětí pro motor, to taky ještě neznáme, čím bude větší, tím rychleji budou vidle stoupat. I toto napětí tedy závisí na tom, pro jakou rychlost vidlí se rozhodneš.
Proto je nejprve potřeba systém provizorně zapojit, odskoušet pohyb vidlí bez zatěže i se zátěží, jak se chová motor, při jakém napětí hýbe vidlemi tak akorát a kolik proudu si cucne při zvedání maximální zátěže, jestli při tom již příliš nezpomaluje či se dokonce nezastaví. Teprve na základě těchto výsledků má smysl rozhodnout co a jak dál.
Ještě by bylo vhodné zjistit co je zač ten třetí ventil a co s ním. Zda využít, odstranit, nebo ignorovat. Myslel jsem, že jeho funkci nám někdo z fóra objasní, ale zatím nic. Při zkoušce nebo detailnější prohlídce na to možná přijdeš sám.
Teprve pak se dá řešit něco konkrétnějšího.

Uživatelský avatar
solf
Příspěvky: 38
Registrován: 01 bře 2021, 01:00

#45 Příspěvek od solf »

Pokud by se ukázalo, že tou 12V baterkou ten zvedací ventil neotevřu, mohu do něj pustit proud přes trafo níže, aniž bych něčemu oblížil? Používám ho na točení motůrku od stěračů jako pohon grilu na prase. Možná by se pak dal využít současně i pro jiný stykač.
Přílohy
trafo 24v.jpg

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“