Odkud vlastne berou kremik na vyrobu chipu?
Moderátor: Moderátoři
Ona si to neuzurpovala. Ona byla v podstatě jediná, kdo ještě nepřešel na podstatně pokročilejší technologie s tloušťkou hradla v řádu jednotlivejch desítek nm, zatímco výrobci aut kvůli co nejvyšší spolehlivosti za všech v autě myslitelnejch podmínek požadovali a pořád ještě požadujou čipy s tloušťkou hradla na hranici 100nm. V autech nikdy nešlo o extrémní rychlost a tím ani o ospotřebu, v autech šlo vždycky o co nejvyšší spolehlivost i v podmínkách teplot -50°C ÷ +80°C, nejrůznějšího impulsního rušení, vibrací, přítomnosti chemikálií atd. Tam prostě vyhovovaly a doposud vyhovujou čipy standardu 90. let - jednoduchý a odolný. Jenomže ona fabrika, která je v podstatě jako jediná zůstala produkovat kvůli nějaký živelný pohromě v době koronosráčový epidemie svoji produkci zastavila - a jak byl skoro všude lock-down, nepovidlo se nikomu zahájit dostatečně rychle náhradní výrobu v podstatě pomocí už dávno zastaralejch technickejch postupů a čipy vhodný pro automotive jednoduše na planetě došly. Čipů s ultrarychlostma a megakapacitama výpočtů a pamětí je 6 půlek, jenomže nemají to, co ty starý - obrovskou zásobu spolehlivosti. Když se 25% novejch chytrofounů během prvních 2 let provozu nějakým způsobem sekne a bude vyžadovat opravu, protože v nich nebude fungovat nějakej čip, lidi budou akorát nasraný a o nějakej ten obolus za opravu chudší. Když ale stejně selže 25% nově vyrobenejch aut kvůli tomu, že v nich použitý ultramoderní čipy "občas" selhávají, nebudou lidi nasraní - ale mrtví. A starý čipy z nový výroby hned tak nebudou, protože technologii na jejich produkci už právě většina světovejch producentů polovodičů jako překonanou dávno poslala do šrotu a pořídila jinou, modernější - jenže pro menší spolehlivost finálního produktu pro automotive nevhodnou ... A vot éto prabléma ... Co nevadí u chytrý domácnosti pevně stojící na podlaze a chytrofouna drženýho v ruce, vadí v autě pohybujícím se rychlostí desítek až stovek km/h nebo třeba v letadle, letícím stovky km/h - to teprve přijde, protože aut se na Kouli vyrobí milióny ročně, zatímco letadel jen tisíce. Tady platí opravdu ta jedna pravda - LÍP UŽ BYLO ...Crifodo píše:Spíš si kladu otázku, jak to že produkce (nejen) aut se neobejde bez čipů, které si údajně tiše uzurpovala jediná všivá fabrika někde na Taiwanu.
Kde byli strážci bezpečnosti před závislostí na jediném producentovi, navíc v nedemokratickém režimu.
Na čipy se už vymlouvají i čeští výrobci průmyslové elektroniky, kde je nějaký AT Mega nanejvýš.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
ano "nedemokratický režim" je pevninská čína, formální nezávislost taiwanu, pokud existuje, je z vůle Číny (pevninské). Pokud se Čína rozhodla provádět politiku jedné číny, bude taiwan tak nezávislý a tak dlouho, dokud to číně (pevninské) bude vyhovovat. Její postavení ekonomické a vojenské na rozdíl od USA v oblasti roste. Obě Číny se navzájem potřebujou, ale případný konflikt by víc dopadl na taiwan, už pohledem na počet obyvatel. Tedy produkci čipů na Taiwanu a tím nebezpečnou závislost světa drží za koule (nedemokratický) režim (pevninské) Číny a bude čím dál víc.
https://asia.nikkei.com/Business/Tech/S ... production
Shrnuto: čipy z "demokratického" Taiwanu si koupíš tehdy, pokud k tomu dá velká Čína souhlas.
Otázka spíš je, proč se automotive bez těch 🤐 čipů neobejde a proč to tak daleko vůbec zašlo. Máme celé záplavy bezpečnostních analytiků, co už před 20 lety věděli jak je nebezpečná závislost na ruském plynu a přitom.
https://www.bloomberg.com/news/features ... conductors
https://asia.nikkei.com/Business/Tech/S ... production
Shrnuto: čipy z "demokratického" Taiwanu si koupíš tehdy, pokud k tomu dá velká Čína souhlas.
Otázka spíš je, proč se automotive bez těch 🤐 čipů neobejde a proč to tak daleko vůbec zašlo. Máme celé záplavy bezpečnostních analytiků, co už před 20 lety věděli jak je nebezpečná závislost na ruském plynu a přitom.
https://www.bloomberg.com/news/features ... conductors
Nejde zdaleka jen o naky jednotky na stahovani oken, ale kvuli narizenim EU v tech autech musis mit takovych picovin hromadu navic (ruzne ty eCall, OCU...), oni by ty auta treba i jely s tou hlavni ridici jednotkou, ale bez tech dalsich to auto nesmis stejne prodat...rnbw píše:Lebo kym kedysi na otvaranie okien stacil spinac a kus kabla, teraz tam musi byt procesor.
Vi nekdo, jestli se este vubec v Evrope nekde vyrabi kremnik/cipy, kolik je tu fabrik? Kdysi sme na vejsce byli na exkurzi v Roznove, kde meli linku na vyrobu monoxtalu tazenim a dali nake salamy cca 20cm, cipy s nakou mensi integraci pro On-Semi. Jesti to tam este funguje? A kolik je kremikaru v USA?
Problem je, ze peceni cipu neni jako peceni rohliku. Je to obrovska investice penez i casu, takze volny trh by to sice mel vyresit ale nevi se jak rychle. Treba takovy intel zistil, ze je s vyrobou v prdeli, tak ted zacli investovat do novych vyrobnich linek, ale ty cipy z tama budou padat treba nejdriv za 3 roky...
Problem je, ze peceni cipu neni jako peceni rohliku. Je to obrovska investice penez i casu, takze volny trh by to sice mel vyresit ale nevi se jak rychle. Treba takovy intel zistil, ze je s vyrobou v prdeli, tak ted zacli investovat do novych vyrobnich linek, ale ty cipy z tama budou padat treba nejdriv za 3 roky...
Včera ve zprávách nějaká chytrá dívka zas mlela o autech a čipech, a řekla že v současném autě je jich asi tisíc .. Nikdo si nevšiml, že čipy neletuje do aut atomobilka, ale jsou v modulech, které dodávají jiní výrobci. Někdo zas říká, že automobilkám to vyhovuje, protože elektroauta nejdou na odbyt, a normální auta zvyšují průměr emisí, za který se posílá bakšiš do brusele.
ON Semiconductor rozvíjí dlouhodobě své aktivity ve střední Evropě. V Rožnově pod Radhoštěm společnost vlastní a provozuje závod na výrobu křemíku, výrobu čipů a návrhové středisko integrovaných obvodů. Na Slovensku vlastní návrhové středisko integrovaných obvodů v Bratislavě a závod na výrobu čipů, logistické centrum a zákaznické centrum v Piešťanech. Tolik citát z TT roku 2006.
V Piešťanech to ONS na moc dlouho nerozvinul, někdy 2009 to zas ukončili.
V Piešťanech to ONS na moc dlouho nerozvinul, někdy 2009 to zas ukončili.
Čínští špehové ukradli nizozemské firmě technologie. Soud jí uznal miliardovou škoduZVUK2000 píše:Takže i ty nej procesory z Tajvanu vyrábí holandská technologie