UPS BACK UPS250, má se tak chovat?

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#76 Příspěvek od Duvsan »

A to je vše, co lze dosáhnout? Tak to mi zbývá ten tranzistor. Na jaké napětí mám nastavit to hlášení?

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#77 Příspěvek od Vogon »

No jo, no. Je to velmi jednoduché zařízení za velmi nízkou cenu.
Signalizace se většinou nastavuje na 9,7V.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#78 Příspěvek od Duvsan »

Takže ZD pro 9,1V. Nevím, jestli takovou najdu. Ale to už nějak nespěchá.
Děkuju moc

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#79 Příspěvek od Duvsan »

Ještě jedna věc, UPS má být provozována z autobaterie. V nouzi má napájet plynový kotel a možná najde využití i jinde. Houkání (bude-li jej někdo slyšet) má upozornit, že je na čase nastartovat motor (a nechat jet na volnoběhu). Takže s tím napětím musím výš. U kolik ještě batrie spolehlivě natočí?

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#80 Příspěvek od Vogon »

Tak nějak mimoděk jsi nakousnul téma spřažení MG s UPS. Obecně vzato se to řeší tak, že UPS běží jenom po nezbytně nutnou dobu než se roztočí a ustálí MG, takže nějaká signalizace poklesu napětí zálohovacích baterií se neřeší.
Konkrétně vzato, ve tvém případě to bude trošku problém, protože nevím v jakém stavu je motor a startér a jak spolehlivě motor startuje a asi bys to měl vyzkoušet s různě vybitou baterií a podle toho si nastavit signalizaci.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#81 Příspěvek od Duvsan »

Berme jenom pro jistotu baterii starou třeba tři roky a motor něco naftovího, tak dvoulitr (to by zhruba odpovídalo tátovmu Scenicu, já mám Favorit se stříkačkou a baterie je nová).

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#82 Příspěvek od Vogon »

Třeba žhavení ve felicii má spotřebu cca 40A, startér kolem stovky. Obávám se, že toto soustrojí bude velmi citlivé na výkon baterie. U olova je problém, že má hodně plochou vybíjecí křivku a okamžitá pozice baterie na této křivce se určuje velmi obtížně ne-li vůbec. Může se lehce stát, že UPS ti odebere z baterie značný výkon a svorkové napětí poklesne sotva o půl voltu, takže ač se bude baterie tvářit že je ještě redy, dýzla s ní nenakopneš.
Pokud plánuješ dlouhodobé výpadky napájení a nebo delší chod měniče na baterii se kterou poté ještě hodláš startovat bude vhodnější se pokust o měřič náboje a nebo jednodušší varianta; použít časovač, který ukončí vybíjení po pevně nastaveném čase.
Je mi líto ale nějakou konkrétní hodnotu nevypotím, protože není z čeho.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#83 Příspěvek od Duvsan »

Zkusme aspoň trochu zateoretizovat. Nová baterie, plně nabita, odběr dejme 100W, Favorit, benzín. Kolik bys' to nechal, kým nastartuješ?

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#84 Příspěvek od Duvsan »

Ja viem, dá sa to spočítať, ale neviem, koľko energie treba tej baterke nechať.
Ešte mám pár vecí. Sirénu nechcem odstaviť úplne, len "normálnu prevádzku" z batérie nech neruší. Takže ZD pre ten blokovací tranzistor musím napojiť nie priamo na batériu, ale na pin 11 IC6 ? Alebo kam?
Pre dlhodobejšiu prevádzku sa to asi neobíde bez ventilátora. Nestačil by veľký rebrovaný chladič?
Uvažoval som ušetriť si oštaru s tlačítkom a dať tam tranzistor s kondenzátorom do bázy. Po pripojení k batérii by ho vybitý kondenzátor držal otvorený, kým by sa nenabil. Potom by sa to neuplatňovalo. Ale váham, či je to dobrý nápad.
Chcem doplniť indikačnú LED upozorňujúcu na prevádzku z batérie. Môžem ju napichnúť na pin 10 IC3?
A ešte, ten veľký odpor na dlhých tenkých drôtkoch, má miesto, kam nesmie, alebo mu je jedno, kam ho prišróbnem? Prečo nie je upevnený normálne na doske? A prečo má také dlhé a tenké drôty? Pýtam sa ťa ako odborníka na tieto hračky. Ď

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#85 Příspěvek od Vogon »

Ja viem, dá sa to spočítať, ale neviem, koľko energie treba tej baterke nechať.
Nic nepočítej, stejně je to alchymie. prostě tu UPSku nech hodinu běžet se zátěží a zkus nastartovat. Pokud to půjde dobij baterku a zkus ji nechat běžet dvě hodiny. Tak odhadneš co je ještě bezpečné. Nic lepšího ti neporadím. Nevím co máš za baterii, nevím v jakém stavu je to Fávo, nevím jakou zátěž má ta UPS...

Ešte mám pár vecí. Sirénu nechcem odstaviť úplne, len "normálnu prevádzku" z batérie nech neruší.
Nemusíš sirénu odstavovat, přelep papírkem výstup rezonanční komůrky a bzučák se významně ztlumí.

Takže ZD pre ten blokovací tranzistor musím napojiť nie priamo na batériu, ale na pin 11 IC6 ? Alebo kam?
Sice nevím co si od toho slibuješ ale spínač na pinu 11 vypíná invertor v případě poklesu baterie na 9,7V. Pokud tam cokoliv zapojíš tak to bude signalizovat vypnutí invertoru přo chodu na baterie.

Pre dlhodobejšiu prevádzku sa to asi neobíde bez ventilátora. Nestačil by veľký rebrovaný chladič?
Ale to je blbost, dyť tam ani není kam dát. Prostě provrtej pár děr do krytu baterií a ventilátor špoupni do prostoru kde bývá baterie. Když dáš dva malý z procesoru tak tam akorát vlezou.

Uvažoval som ušetriť si oštaru s tlačítkom a dať tam tranzistor s kondenzátorom do bázy. Po pripojení k batérii by ho vybitý kondenzátor držal otvorený, kým by sa nenabil. Potom by sa to neuplatňovalo. Ale váham, či je to dobrý nápad.
Jo, to je dobrý nápad, bude to fungovat. Vyzkoušeno ale raději dva tranzistory a SKO.

Chcem doplniť indikačnú LED upozorňujúcu na prevádzku z batérie. Môžem ju napichnúť na pin 10 IC3?
Ano můžeš.

A ešte, ten veľký odpor na dlhých tenkých drôtkoch, má miesto, kam nesmie, alebo mu je jedno, kam ho prišróbnem? Prečo nie je upevnený normálne na doske? A prečo má také dlhé a tenké drôty? Pýtam sa ťa ako odborníka na tieto hračky. Ď
Je to velký tlustý výkonový odpor, proto je tam kde je kvůli chlazení. V podstatě ho ale můžeš dát kam chceš. Jestli se ale přeruší zničí to invertor. Proto je tak předimenzovaný.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#86 Příspěvek od Duvsan »

Ten odpor mi tam volně běhá, nedám-li pozor, utrhnu jej z kablíků. Kde měl být původně?
S tím pískátkem jsem to myslel tak, že chci, aby všechny hlášení zůstali nedotčeny, jenom to jediné, provoz z baterie, ať stichne. Když zatlumím piskler, uši si na to zvyknou a nebudou reagovat.
Ten chladič jsem myslel upevnit nad desku a trandy od desky "prodloužit" tlustými kablíkmi. Deska je součástkama dolu, chladič by si visel pod ní. Teď leží pohozenej v bordelu, docela veliký kus řeber. Počítám, že baterie tam už nebude. Ale pokud to má být málo, tak dám ty fukery. Můžu taky udělat tuning s komplet chlazením z PC socketu tuším 478 (trandy o chladič, distanční sloupky, tlustý co nejkratší drátky k desce). Jinak nepochopil jsem, jaks' to myslel s tím umístěním. Já jej myslel dát pod desku, ať fouká na ni. Ty ho máš z vrchu nebo ze zadu?
Pro ten "studený start" proč SKO? Jaký to má přínos (vím, co je SKO, jen proč tady)?

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#87 Příspěvek od Vogon »

Ten odpor mi tam volně běhá, nedám-li pozor, utrhnu jej z kablíků. Kde měl být původně?
Původně byl přišroubován šroubem co drží i pouzdro baterií a byl pod čelním panelem. Proto jsou ty dráty tak dlouhé.

Ten chladič jsem myslel upevnit nad desku a trandy od desky "prodloužit" tlustými kablíkmi.
V principu by to šlo ale připadá mi to oproti montáži ventilátorku jako děsnej opruz a zdroj chyb ev. poruch.

Deska je součástkama dolu, chladič by si visel pod ní.
Jo to je ten zdroj poruch. UPS má mínus baterie na kostře, na chladičích je plus. Pěkná příležitost otestovat baterii na zkratový proud.

Jinak nepochopil jsem, jaks' to myslel s tím umístěním. Já jej myslel dát pod desku, ať fouká na ni. Ty ho máš z vrchu nebo ze zadu?
Většinou to nacpu do prostoru kde byla původně baterie. Do držáku baterií vyvrtám jednak větrací a jednak upevňovací otvory. Víčko baterií necháš otevřený a nebo ho dáš úplně pryč.

Pro ten "studený start" proč SKO? Jaký to má přínos (vím, co je SKO, jen proč taky)?
Těžko říct, co udělá s napěťovými poměry OZ změna dynamického odporu tranzistoru při nabíjení kondenzátoru. Proto ten SKO. Ale můžeš to zkusit simulovat třeba odporovým trimrem. Já to nikdy nezkoušel.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#88 Příspěvek od Duvsan »

Zamanul jsem si po odstávce dotáhnout tu UPS, koukám schéma, našel jsem položku J2 "ALARM DISABLE" (jde o pin 8 IC5), ale nwm, kam to připojit. Když to dám k plusu, asi nic nevyřeším, když k mínusu, zablokuju IC4, spínač IC6 nesepne a měnič nenajede. Jak s tím? Dík

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#89 Příspěvek od Duvsan »

:?:

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#90 Příspěvek od Vogon »

Když se podíváš na svůj obrázek desky plošných spojů ze strany součástek ze začátku tohoto vlákna, najdeš vlevo dole hned u velkého bílého nápisu WARNING, tři body v bílém obdélníčku. U těchto bodů je napsáno J2. J2 je označení vypínače, který byl z UPS vynechán kvůli úspoře nákladů; už jsem tu o tom psal. V pozici J2 bylo původně kolébkové tlačítko jehož jedna poloha na třicet sekund vypla zvukový projev alarmu. Druhá poloha spustila studený start měniče bez přítomnosti síťového napětí. Tlačítko je spínáno tak, že se jeden nebo druhý krajní kontakt připojí na střední kontakt. Která poloha je která, si vyzkoušej pinzetou.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“