Oprava trafopájky
Moderátor: Moderátoři
Copak svorka - ale už ani ty čokolády nestojej ani za prd... Tuhle jsem jednu malou celkem známý značky koupil v Kauflandu a když jsem ji v autě vybalil a nakousnul, flusal jsem yóghurtovou sračku ještě půl hodiny potom....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Putovní páječka, to jó. To uznávám.Artaban001 píše: Zřejmě jsi nepoznal pojem "putovní páječka" - stav, kdy páječku používá deset lidí, a každýmu je u zadele její stav, protože se považuje za erár. Takže se i smyčka zkrucuje po přepálení, dokud to jde, nebo se nenajde někdo, kdo ji vymění (dost často je to pouze na tom jednom, komu to nejvíc vadí)
Já jsem kdysi tu svoji ještě na základní škole půjčil kamarádovi, co chtěl vypalovat obrázky do dřeva. Od té doby mám na své páječce tu plastovou sponku, co je zhruba na polovině těch měděných trámků trčících z pájky napůl roztavenou.
Mně se nikdy nepodařilo, ani když jsem měl tu páječku nejvíc rozžhavenou, aby ten plast té sponky třeba jen trochu změknul.
Před mnoha lety jsem spáchal tuhle nic moc úpravu, a pak na to kašlal, protože jsem používal spíše regulovatelnou mikropáječku ERS50.
http://www.ebastlirna.cz/modules/Forums ... 01_865.jpg
Ale poslední dobou už jsem s tím nebyl spokojen, byl tam přechodovej odpor. Převrtal jsem to na 3,3 mm a vyříznul závit pomocí prvních dvou závitníků na M4. Šroubek je nerezový M4 se zápustnou hlavou.
Hned to o něco líp hřeje. Někdy možná šroubky zkrátím a dám tam matici s nákružkem dle DIN 6331.
BOBOBO to má hezčí. http://www.ebastlirna.cz/modules/Forums ... 02_690.jpg
Ale mně se nechtělo zbytečně namáhat měděné hranolky rovnáním.
Tagy: páječka, trafopájka.
http://www.ebastlirna.cz/modules/Forums ... 01_865.jpg
Ale poslední dobou už jsem s tím nebyl spokojen, byl tam přechodovej odpor. Převrtal jsem to na 3,3 mm a vyříznul závit pomocí prvních dvou závitníků na M4. Šroubek je nerezový M4 se zápustnou hlavou.
Hned to o něco líp hřeje. Někdy možná šroubky zkrátím a dám tam matici s nákružkem dle DIN 6331.
BOBOBO to má hezčí. http://www.ebastlirna.cz/modules/Forums ... 02_690.jpg
Ale mně se nechtělo zbytečně namáhat měděné hranolky rovnáním.
Tagy: páječka, trafopájka.
- Přílohy
-
- DIN6331 matice.jpg
- (85.67 KiB) Staženo 64 x
-
- uprava pajecky02.jpg
- (247.69 KiB) Staženo 76 x
-
- uprava pajecky01.jpg
- (110.33 KiB) Staženo 82 x
Ahoj,
Taky jsem s tím pøed èasem zápasil.
Poslední verze byla - provrtat 4 mm vrtákem a udìlat závit M5.
Díru a závit je možné dìlat najednou ale obì pasoviny musejí být staženy k sobì - svìrák nebo omotání. Potom je nutné oèistit otøep mezi pasovinami a tøeba šroubovákem nastavit mezeru. Šrouby M5 zkrátit na délku 6mm. S podložkou a pájecí smyèkou je to akorát.
Tato verze se nesnaží vytváøet pøechoïáky asi i proto, že smyèku dotahuju docela brutálnì sikovkama (je to vidìt na šroubech). Pokud by se nakonec pøeci jen závity znièily, dá se pasovina zkrátit a udìlat nové, ale maká to pøes 30 let, tak asi ne.
Asi to není moc vidìt, v pasovinì je závit a utahují se šrouby.
Nic samozøejmì nebrání tomu použít šrouby se šestihranou hlavou a utahovat klíèem.
Je to výrobnì daleko jednodušší, bez ohýbání pasoviny, letování atd.
Taky jsem s tím pøed èasem zápasil.
Poslední verze byla - provrtat 4 mm vrtákem a udìlat závit M5.
Díru a závit je možné dìlat najednou ale obì pasoviny musejí být staženy k sobì - svìrák nebo omotání. Potom je nutné oèistit otøep mezi pasovinami a tøeba šroubovákem nastavit mezeru. Šrouby M5 zkrátit na délku 6mm. S podložkou a pájecí smyèkou je to akorát.
Tato verze se nesnaží vytváøet pøechoïáky asi i proto, že smyèku dotahuju docela brutálnì sikovkama (je to vidìt na šroubech). Pokud by se nakonec pøeci jen závity znièily, dá se pasovina zkrátit a udìlat nové, ale maká to pøes 30 let, tak asi ne.
Asi to není moc vidìt, v pasovinì je závit a utahují se šrouby.
Nic samozøejmì nebrání tomu použít šrouby se šestihranou hlavou a utahovat klíèem.
Je to výrobnì daleko jednodušší, bez ohýbání pasoviny, letování atd.
- Přílohy
-
- 9.jpg
- (237.93 KiB) Staženo 107 x
Naposledy upravil(a) vladimir dne 20 lis 2017, 23:39, celkem upraveno 1 x.
Matici M4 s nákružkem bych sháněl dost blbě. Dal jsem tam 7 mm mosazný distanční sloupek koupený v GME. Měl by něco vydržet. Utahovat budu očkoplochým klíčem, sikovkama raději né.
- Přílohy
-
- uprava pajecky 02.jpg
- (161.7 KiB) Staženo 86 x
Jde to udělat elegantněji. Šíny vyhnout nůžkovým způsobem, otvory zahloubit zevnitř na hlavy zápustných šroubů, říznout závit M4, šroub (ocel nebo nerez) pod hlavou a v závitu poté připájet.
"Šíny" pak jsou u sebe jako v původní verzi, drží to skvěle a můžete si zvolit matku, jakou chcete - mám poněkud humpolácké. Důležité jsou tvarové podložky, v mém případě se dá nasadit smyčka i z tenkého telefoňáckého drátu 0,25mm2 .
"Šíny" pak jsou u sebe jako v původní verzi, drží to skvěle a můžete si zvolit matku, jakou chcete - mám poněkud humpolácké. Důležité jsou tvarové podložky, v mém případě se dá nasadit smyčka i z tenkého telefoňáckého drátu 0,25mm2 .
- Přílohy
-
- pajka01.jpg
- (69.08 KiB) Staženo 79 x
Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Nezkoušel někdo tuhle bakelitovou páječku předělat do novýho krytu? Bylo by nutné nějak dobastlit spínač, ale jinak by to mělo jít, ne?
Nový kryt se prodává leckde.
https://www.tipa.eu/cz/kryt-trafopajky- ... y/d-85883/
http://www.ame.cz/Kryt-trafopajky-100VA ... 10699.aspx
Jako kdyby byl tento ještě socialistický měděný sekundár odolnější. Závit M3 je stále původní.
Nový kryt se prodává leckde.
https://www.tipa.eu/cz/kryt-trafopajky- ... y/d-85883/
http://www.ame.cz/Kryt-trafopajky-100VA ... 10699.aspx
Jako kdyby byl tento ještě socialistický měděný sekundár odolnější. Závit M3 je stále původní.
- Přílohy
-
- stara pajecka 1973.jpg
- (257.29 KiB) Staženo 84 x
Naposledy upravil(a) Hydrawerk dne 22 lis 2017, 17:42, celkem upraveno 1 x.
Upravil jsem další trafopájku. Tentokrát byl závit ještě dobrý, tak jsem to trochu zevnitř zahloubil, zašrouboval nerezové šrouby M3 a zvenku dal distanční sloupky z běžné oceli. Měděný pásek je o něco tenčí, než u předchozí páječky, tak jsem zatím nechtěl vyřezávat závit M4.
- Přílohy
-
- pajecka03-.jpg
- (239.48 KiB) Staženo 70 x
-
- pajecka02-.jpg
- (195.82 KiB) Staženo 64 x
-
- pajecka01-.jpg
- (213.5 KiB) Staženo 62 x
Nemyslím že by nìjak zvláš záleželo na tepelné a elektrické vodivosti šroubù,
dùležité je aby smyèka k pasovinì byla dostateènì pøitlaèena a bez zbyteèných pøechodových odporù - pasovina i smyèka musejí být èisté a nezoxidované.
Pøi menší pøítlaèné síle bude procházet èást proudu pøes šroub, ten se bude ohøívat a postupnì zoxiduje i v závitu.
Mosazný šroub není dostateènì mechanicky pevný a brzy to poznáš.
dùležité je aby smyèka k pasovinì byla dostateènì pøitlaèena a bez zbyteèných pøechodových odporù - pasovina i smyèka musejí být èisté a nezoxidované.
Pøi menší pøítlaèné síle bude procházet èást proudu pøes šroub, ten se bude ohøívat a postupnì zoxiduje i v závitu.
Mosazný šroub není dostateènì mechanicky pevný a brzy to poznáš.