PWM na žárofce

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#76 Příspěvek od Celeron »

PavelFF píše:to EKKAR: Do paliva žhavicích motorů(o těch je tu řeč) se benzín nepřidává. Žádný Natural, nic takového.
Benzín se používá do motorů s normální jiskřící svíčkou.
Ale jo přidává, je to ale jako když vaří Babica: "Pokud máte nitrometan, přidejte 4-10%. Pokud nemáte nitrometan, přidejte 3-4% Verva 100. No a pokud nemáte Vervu, tak tam nedávejte nic." :)
Ty 3-4% benzínu stabilizují chod v nižších otáčkých.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#77 Příspěvek od danhard »

Co je v palivu do modelářského motorku jsem odpověděl na jednom řádku.
Pokud by se k tomu nevyblil ještě ten nadrženej úchyl, tak by nebylo nutné plnit databázi dalšími plky.
Normální mísící poměry do žhavíku jsou 80/0/20, nebo 75/5/20, ale běžnej modelář si koupí palivo v kanystru, v modelářské prodejně :)

Jenže to hovádko boží píše něco trochu jiného
EKKAR píše:Benzín je základní palivo ...
:wand: :wand: :wand: :wand: :wand:
Naposledy upravil(a) danhard dne 27 pro 2020, 12:52, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#78 Příspěvek od EKKAR »

PavelFF píše:to EKKAR: Do paliva žhavicích motorů(o těch je tu řeč) se benzín nepřidává. Žádný Natural, nic takového.
Benzín se používá do motorů s normální jiskřící svíčkou.
Je jednou z možností, co se do žhavíkovejch směsí dává. Jsou jen čistě metylový varianty, jsou varianty metyl-nitrometan (+ samozřejmě ricin), jsou i varianty s Naturalem. Záleží na účelu, ke kterýmu se s tím motorem lítá, někdo kdo si jde zalítat pro radost v neděli odpoledne nebude do rekreačního modelu dvojplošníku lejt vysokovýkonnou a chemicky nestálou a ještě ke všemu drahou a leptavou nitrometanovou směsku, když může použít lacinější, stálejší i když poznatelně míň výkonnou směs založenou na směsi metylu s naturalem. Modeláři vědí. Existujou dokonce směsi do žhavíků, který vůbec neobsahujou jedovatý sloučeniny prodávaný jen na "jedovej průkaz" - je v nich hlavně technickej líh a automobilovej benzín. Jinak ano, ČISTEJ automobilovej benzín se leje do motorů s jiskřivou svíčkou, jenže to jsou čistě jen zmenšeniny běžnýho automobilovýho motoru a navíc čtyřtakty, žhavíky jsou standartně dvoutakty mazaný směsí ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#79 Příspěvek od Celeron »

Neběžnej modelář si palivo míchá sám, metyl kupuje v dvoustováku v Eurošarmu Slatiňany, nitrometan pašuje z Polska protože u Česku to je zakázaná chemikálie a místo rycínu tam dává 10% Aerosynth2 či podobný syntetický oleje protože nechce být zasviněn tou spoustou nespálenýho rycínu. V tomhle mě prosím neškol, s žhavíkama lítám 47 let.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#80 Příspěvek od danhard »

Celeron píše: V tomhle mě prosím neškol, s žhavíkama lítám 47 let.
Tak to sorry, jestli jsem řekl nějakou nepravdu, s letadýlkama si už 49 let nehraju, táta mi ho rozflákal.
Mimochodem, před souhláskou se píše "se", se žhavíkama :)

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#81 Příspěvek od PavelFF »

EKKAR píše:Až teda na to, že to celý je určený... pro ŽHAVICÍ ZAPALOVACÍ SVÍČKU malýho dvoutaktního modelářskýho motorku (spalujícího vysokooktanovou směs benzínu, metanolu a oleje) ...
Benzín máš na prvním místě, takže podle dnes obvyklých zvyklostí, ho tam podle tebe je největší díl.
EKKAR píše:.... Benzín je základní palivo, metyl se dává právě na zvýšení detonační odolnosti ...
Tady už se s tím nemažeš. Žádná přísada.
EKKAR píše:.... Je jednou z možností, co se do žhavíkovejch směsí dává. ...
Základní složka je jednou z možností? Aha.

Jinak samozřejmě netvrdím, že trochu benzínu si tam někdo nepřidá. 4% nepovažuju ovšem za základní složku.
EKKAR píše:...No, myslím že Jirka prostě použil zkratku, jaká se pro pulsní regulaci běžně používá, i když mu šlo jen o příslušný pevně nastavený snížení napětí a příhodnější označení by bylo step-down měnič, .
Jirkovi na začátku vlákna vůbec nešlo o step-down měnič. Jirka se dohadoval se svými známými o PWM, přesně v tom správném slova smyslu.


Máš svůj svět.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#82 Příspěvek od danhard »

EKKAR je mistr zeměkoule a není oboru, v kterém by expertně nefabuloval :D

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#83 Příspěvek od Celeron »

danhard píše:
Celeron píše: V tomhle mě prosím neškol, s žhavíkama lítám 47 let.
Tak to sorry, jestli jsem řekl nějakou nepravdu, s letadýlkama si už 49 let nehraju, táta mi ho rozflákal.
Mimochodem, před souhláskou se píše "se", se žhavíkama :)
Ale jo, v dávných dobách platilo míchání, co jsi psal. Akorát nevím, co myslíš těma letadýlkama, dnes maj i přes 20 kg, 3m rozpětí a na řízení potřebuješ piloťák od ÚCL, to už moc letadýlko není. :) A ve vzduchu letí cena asi tak lehce ojetý Feldy.
A s tím pravopisem tu jsou rozhodně horší experti. :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#84 Příspěvek od danhard »

Já jsem lítal jenom s vlastním větroněm, ten jsem rozflákal a pak jsem dostal 10-ti kubík žhavík na drátech, ten mi rozflákal táta.

Pak už jsem si hrál jen s lodičkama, ty vydržely víc :lol:

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#85 Příspěvek od Kremik »

Díky chlapi, zajímavé počteníčko :-), i když jste mě teda moc nepotěšili. Žádné sajrajty ale nikde shánět nebudu, za to mi ten motor nestojí.
Zeptám se tedy jinak. Existuje jiskřící svíčka, která by tam pasovala místo té žhavičky?
Že bych tam mohl lít to co do motorovky. Jiskra už by se vyrobila.
Jinak je to pro mě nezajímavé. Ten píst má stejně myslím upálený kousek přepážky, která z něj trčí nahoru.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#86 Příspěvek od sinclair »

Tpč, to je masakr :D Jirko Jirko..

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#87 Příspěvek od Celeron »

Kremik píše: Zeptám se tedy jinak. Existuje jiskřící svíčka, která by tam pasovala místo té žhavičky?
Že bych tam mohl lít to co do motorovky. Jiskra už by se vyrobila.
Ten píst má stejně myslím upálený kousek přepážky, která z něj trčí nahoru.
Jo, myslím že pro motorů Evolution tu jsou k sehnání svíčky se závitem W1/4 co mají žhavíky. Dokonce k tomu seženeš i elektronický zápalko s halovkou a fajifkou. Ale ten motor se musí předělat, na unášeč vrtule se musí pro tu halovku vyvrtat díra a osadit magnet ve správným místě. Deflektor na pístu asi nebude upálenej, to se nestávalo. Ale při předělávce na benzín je potřeba taky změnit kompresní poměr, to je dost nutný a pracný.
Všechno moc práce a navíc benzíny pod 10ccm moc dobře nechodí, takže úspěch nejistej. Kašli na to, když bys koupil v modelářskejch litr metylovýho paliva FAI80/20 nebo 85/15 tak jedním NiCd nebo NiMh D-čkem napřímo tu svíčku nažhavís, tak motor musí běhat.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#88 Příspěvek od Kremik »

Jen čistě teoreticky, co mě napadlo při čtení vlákna. Pokud se žhavička zapíná jen pro start, a při běhu se hřeje z hořícího paliva, jak se určuje, kdy se má vypnout?
Pokud se sejde teplo z paliva s teplem z procházejícího proudu, tak ta žhavička musí shořet, ne?
A když už to probíráme, tak jen tak pro info -
Jak dlouho se může skladovat to modelářské palivo?
Kompresní poměr by se musel snížit nebo zvýšit?
Dělat to nebudu, ale ať vím...
Ono totiž, moje první auto, Š100, mělo motor v takovým stavu, že byl div, že to vůbec jelo, ale točil, a přes 100km/h přelez. Emise nedával, ale znáte to. Horní kroužky jsem vytahal po kousíčkách, a nové jsem tam nedal, přestože jsem měl celou novou sadu, bo ta štěrbina byla tak široká, že moc nechybělo a dal bych tam dva :-) Kousky původních kroužků tam opravdu byly zasekány ve dvou vrstvách. Navíc v některých pístech byly prohořelé kanály i ke druhým kroužkům...
Na emisích jednou kolem toho jeden pět minut běhal a pak se udiveně zeptal "Vy jste s tím přijel?" :D Přitom byl u toho :D
I předstih tam musel být nastavený nějak zvláštně, už teď nevím kolik.
Takže i tenhle žďorbek by určitě nějak fachčil.
Ale já ho vlastně nepotřebuju, vzal jsem ho jen tak ze zvědavosti, někdy před 20ti lety...
S tím, že malé výkonné žďorbo se může někdy hodit. Zatím ale jen leží v krabičce. A jestli jsem ho nevyhodil, tak je na něm i zbytek vrtule :-)

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#89 Příspěvek od danhard »

Stáhneš plyn a ono to chcípne.
Já jsem s tím dráťákem musel kroužit, až došlo palivo :D

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#90 Příspěvek od EKKAR »

2 Křemík - žhavička se zapne na start, motor se nahodí, protáhne se plynem aby se ohřál a po ubrání plynu se žhavení odpojuje, když jsou otáčky stabilní - ono to teplo co odchází ze žhavičky do hlavy je docela fest velký a žhavicí motor na volnoběh obvyklej třeba u jiskřivejch spalováků (500-600RPM) po chvíli sám zhasne. Volnoběh u žhavíku musí bejt někde v rozmezí 1000-1500, aby spalováním vzniklý teplo shromážděný ve vláknu žhavičky bylo větší, než kolik se ho odvede do materiálu hlavy kolem a jejíma žebrama do okolí - i proto se musejí ty motorky při opravdickým přistání s jen volně se protáčejícím motorem "na plachťáka" jako u velkýho éra přižhavovat, aby se udržely v chodu - jinak v půlce přiblížení nebo těsně nad dráhou zhasnou a pokud pilot nemá dost zkušeností aby to dorovnal klapkama a kormidlama nebo když je jen o chlup vejš než je zdrávo, končí to propadem a kraksnou. Takže když motor po startu stáhneš a necháš mu připojený žhavení, vlákno tím neohrozíš - jen můžeš nastavit menší stabilní otáčky, kdy motor ještě nevynechává zápaly. Ohrozit svíčku můžeš tím, že ji zapneš vyšroubovanou na vzduchu, kdy není ochlazovaná okolním materiálem hlavy a válce. Dá se to pro kontrolu celistvosti vlákna, ale jen na kratičkou dobu, na vteřinu nebo dvě, jinak se fakt spálí.

Modelářský palivo má trvanlivost takovou, jak moc k němu má přístup světlo a vzduch - když ho dobře zavřeš, tak až několik let, i když je potom dobrý ho profiltrovat přes odlučovač vysrážený vody. Láhev volně nechaná otevřená se zkazí v řádu tejdnů.

Kompresní poměr na metanol nebo benzín s nitrometanem se musí proti "čistýmu" benzínu zvýšit, oktanový číslo nitrometanový směsi může při měření používaným pro měření automobilovýho benzínu dosahovat hodnoty 130 a víc, u metanolu je to minimálně 110 a s přídavkem nitrometanu to jde nahoru.

A modelářskej motorek mít jako pohonnou zálohu k čemukoliv jinýmu než zase k modelařině je k ničemu, ten motor má vzhledem ke svým mikrorozměrům tak mizernou účinnost, že abys z něj dostal nějakej použitelnej výkon, musíš ho vzít u tlamy a vyhnat ho nad 10 000RPM, při kterejch má životnost doslova jen jednotky hodin běhu a to se navíc ještě třeba po každejch 2,5 až 3 hodinách chodu musí rozložit, vyčistit od karbonů vymytím v čistým palivu, zkontrolovat opotřebení kluznejch a třecích ploch, znovu namazat a poskládat ... A to nemluvím o měrný spotřebě paliva - ta vychází ve srovnání s obyčejným osobákem = nejběžnějším spalovacím motorem, s kterým člověk denně přichází do styku naprosto neuvěřitelná, po přepočtu na hodinu běhu a kW výkonu se dá mluvit o desetinásobku, navíc drahýho a nesnadno koupitelnýho paliva a speciálního maziva ...

Modelářskej motorek má svojí funkcí asi nejblíž k závodním supersportovním motorům - nikdy to nebude dříč schopnej mnoha stovek nebo i jen desítek hodin práce s minimální údržbou, vlastně jen s dolíváním paliva a mazacích hmot - prostě je na to moc prťavej ... Je to prostě jen protu srandu, pro tu radost z toho moct si zalítat/zajezdit s něčím, co vrčí, čmoudí a umí to zatáčet na povel dálkovýho řízení ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Teorie“