jaká je výhoda šroubu se 4hrannou hlavou?
Moderátor: Moderátoři
jaká je výhoda šroubu se 4hrannou hlavou?
Proè se vlastnì, napø. na nožových hlavách soustruhù (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl? Proè tam není normální 6-hran? U starých strojù bych si to asi vysvìtlil možná jednodušší výrobou 4hranu, ale ty 4hrany bývají i na strojích nových. (pamatuji si že ještì tak pøed 25lety napø. Mora na sporácích používala taky výhradnì 4hranné matice M4, taky jsem nikdy nepochopil proè)
Naposledy upravil(a) sr71 dne 20 dub 2022, 15:12, celkem upraveno 1 x.
Ano, čtyřhran je podstatně odolnější proti opotřebení. Šrouby mají šestihrannou hlavu, aby stačil menší rejd pro povolování a utahování. Klíče mají čelisti pootočené o jednu dvanáctinu, což umožňuje v těsných prostorách provést jednu otočku na dvanáct pootočení. U soustruhu se předpokládá dostatek manipulačního porostoru, proto je použit mechanicky výhodnější čtyřhran. I gola nástavce se nasazují na čtyřhran, není důvod používat vícehran, když se může libovolně otočit.
Pre to slúžia najmä Bezpečnostné skrutky používané už častejšie aj v elektronike.... Budúci ,,rýpači v autoelektronike" sa majú na čo tešiť Najme tie M3 ,,nepravidelnohranaté s kolíkom uprostred....ferdislav píše: ....a donucení k použití příslušného nástroje pro utahování
I jinde: výpustný otvor oleje z motoru a převodovky auta (bývá i 6HR - podle značky)
hlavní uzávěr vody do baráku (4HR tyč cca 15mm²)
bezpečnostní spešl matka proti krádeži kola auta...
(u demontáže biciklu mě pokaždé irituje hledat klíč "15" který se nikde
jinde nepoužívá ani v sadách nevyskytuje běžně - přebrousí se "13" nebo "14")
hlavní uzávěr vody do baráku (4HR tyč cca 15mm²)
bezpečnostní spešl matka proti krádeži kola auta...
(u demontáže biciklu mě pokaždé irituje hledat klíč "15" který se nikde
jinde nepoužívá ani v sadách nevyskytuje běžně - přebrousí se "13" nebo "14")
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
- patrikvarga
- Příspěvky: 1062
- Registrován: 24 dub 2007, 02:00
Má to jen jeden smysl a tím je styčná plocha pro utahování a povolení. Zkus si např. do drážky dát šroub se šestihrannou hlavou a časem se budeš třepat, jestli ho povolíš bez toho, aby se ti v té drážce protáčel. U nožových hlav je čtyřhran výrazně odolnější než šestihran a proto vydrží opravdu dlouho. To samé je i pro dotahování sklíčidel atd. (skus si to dotahovat imbusákem). Prostě je to dlouhou praxí ověřené a nikdo to nemá důvod měnit.sr71 píše:Proč se vlastně, např. na nožových hlavách soustruhů (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl?
Otázka měla spíše znít tak, proč se tam nepoužívají hlavy jiných tvarů.
Můžeš uvézt alespoň jeden typ auta u kterého je na bezpečnostních šroubech použitý čtyřhran? Byly speciální šrouby a k nim ořech!! Zase plácání, ale i to se počítá...konosuke píše:I jinde: výpustný otvor oleje z motoru a převodovky auta (bývá i 6HR - podle značky)
hlavní uzávěr vody do baráku (4HR tyč cca 15mm²)
bezpečnostní spešl matka proti krádeži kola auta...
(u demontáže biciklu mě pokaždé irituje hledat klíč "15" který se nikde
jinde nepoužívá ani v sadách nevyskytuje běžně - přebrousí se "13" nebo "14")
Rotor rotuje a stator stagnuje...
Pod takovýhle šrouby vždycky patří podložka, která má za úkol rozložit sílu mezi hlavou a podložním matrošem. Kdo dává upevňovací šrouby bez podložky, je prase a nepomůže mu ani čtverhranná hlava.p32 píše:Má to jen jeden smysl a tím je styčná plocha pro utahování a povolení. Zkus si např. do drážky dát šroub se šestihrannou hlavou a časem se budeš třepat, jestli ho povolíš bez toho, aby se ti v té drážce protáčel. U nožových hlav je čtyřhran výrazně odolnější než šestihran a proto vydrží opravdu dlouho. To samé je i pro dotahování sklíčidel atd. (skus si to dotahovat imbusákem). Prostě je to dlouhou praxí ověřené a nikdo to nemá důvod měnit.sr71 píše:Proč se vlastně, např. na nožových hlavách soustruhů (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl?
Otázka měla spíše znít tak, proč se tam nepoužívají hlavy jiných tvarů.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ale to mohu, mohu...na každé auto se dá vyrobit jeden atyp, kusově. Nikde jsem nenapsal že jde o standart z výroby.fredis píše:Můžeš uvézt alespoň jeden typ auta u kterého je na bezpečnostních šroubech použitý čtyřhran? Byly speciální šrouby a k nim ořech!! Zase plácání, ale i to se počítá...konosuke píše:
Málo technické fantazie, málo představivosti
(nejlépe pětihran a speciál klíč. Čryřhran povolíš běžným plocháčem ze sady z marketu) Pochopeno ? Tak jo...
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
A 4-hranný hlavy šroubů používal ve svejch autech naprosto standardně pan Ettore Bugatti - dokonce to bylo něco jako rozpoznávací znak pohonnejch a podvozkovejch skupin značky Bugatti, protože na originálních žádná jiná než 4-hranná hlava nebo matka nebyla.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!