jaká je výhoda šroubu se 4hrannou hlavou?

Tato sekce je určena pro diskusi o dílenském vybavení, tedy o nářadí, pomůckách a přípravcích, převážně tedy povahy mechanické, nikoliv elektrické

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

jaká je výhoda šroubu se 4hrannou hlavou?

#1 Příspěvek od sr71 »

Proè se vlastnì, napø. na nožových hlavách soustruhù (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl? Proè tam není normální 6-hran? U starých strojù bych si to asi vysvìtlil možná jednodušší výrobou 4hranu, ale ty 4hrany bývají i na strojích nových. (pamatuji si že ještì tak pøed 25lety napø. Mora na sporácích používala taky výhradnì 4hranné matice M4, taky jsem nikdy nepochopil proè)
Naposledy upravil(a) sr71 dne 20 dub 2022, 15:12, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ferdislav
Příspěvky: 933
Registrován: 15 srp 2011, 02:00
Bydliště: Mostecko

#2 Příspěvek od ferdislav »

Odolnost proti ožvýkání a donucení k použití příslušného nástroje pro utahování?

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#3 Příspěvek od Kremik »

Ano, čtyřhran je podstatně odolnější proti opotřebení. Šrouby mají šestihrannou hlavu, aby stačil menší rejd pro povolování a utahování. Klíče mají čelisti pootočené o jednu dvanáctinu, což umožňuje v těsných prostorách provést jednu otočku na dvanáct pootočení. U soustruhu se předpokládá dostatek manipulačního porostoru, proto je použit mechanicky výhodnější čtyřhran. I gola nástavce se nasazují na čtyřhran, není důvod používat vícehran, když se může libovolně otočit.

Uživatelský avatar
Mysteri
Příspěvky: 2875
Registrován: 12 bře 2008, 01:00
Bydliště: Považie - Vorošilovo

#4 Příspěvek od Mysteri »

ferdislav píše: ....a donucení k použití příslušného nástroje pro utahování
Pre to slúžia najmä Bezpečnostné skrutky používané už častejšie aj v elektronike.... Budúci ,,rýpači v autoelektronike" sa majú na čo tešiť :wink: Najme tie M3 ,,nepravidelnohranaté s kolíkom uprostred....

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#5 Příspěvek od konosuke »

I jinde: výpustný otvor oleje z motoru a převodovky auta (bývá i 6HR - podle značky)
hlavní uzávěr vody do baráku (4HR tyč cca 15mm²)
bezpečnostní spešl matka proti krádeži kola auta...
(u demontáže biciklu mě pokaždé irituje hledat klíč "15" který se nikde
jinde nepoužívá ani v sadách nevyskytuje běžně - přebrousí se "13" nebo "14")
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
patrikvarga
Příspěvky: 1062
Registrován: 24 dub 2007, 02:00

#6 Příspěvek od patrikvarga »

Niektoré bezbečnostné sú ozaj bezbečné.
Přílohy
srob.jpg

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#7 Příspěvek od p32 »

sr71 píše:Proč se vlastně, např. na nožových hlavách soustruhů (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl?
Má to jen jeden smysl a tím je styčná plocha pro utahování a povolení. Zkus si např. do drážky dát šroub se šestihrannou hlavou a časem se budeš třepat, jestli ho povolíš bez toho, aby se ti v té drážce protáčel. U nožových hlav je čtyřhran výrazně odolnější než šestihran a proto vydrží opravdu dlouho. To samé je i pro dotahování sklíčidel atd. (skus si to dotahovat imbusákem). Prostě je to dlouhou praxí ověřené a nikdo to nemá důvod měnit.
Otázka měla spíše znít tak, proč se tam nepoužívají hlavy jiných tvarů.

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#8 Příspěvek od fredis »

konosuke píše:I jinde: výpustný otvor oleje z motoru a převodovky auta (bývá i 6HR - podle značky)
hlavní uzávěr vody do baráku (4HR tyč cca 15mm²)
bezpečnostní spešl matka proti krádeži kola auta...
(u demontáže biciklu mě pokaždé irituje hledat klíč "15" který se nikde
jinde nepoužívá ani v sadách nevyskytuje běžně - přebrousí se "13" nebo "14")
Můžeš uvézt alespoň jeden typ auta u kterého je na bezpečnostních šroubech použitý čtyřhran? :roll: Byly speciální šrouby a k nim ořech!! Zase plácání, ale i to se počítá... :lol:
Rotor rotuje a stator stagnuje...

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#9 Příspěvek od termit256 »

patrikvarga píše:Niektoré bezbečnostné sú ozaj bezbečné.
Pokud chces nekoho opravdu nasrat, pouzijes tyhle trhaci :-)
Obrázek

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

p32 píše:
sr71 píše:Proč se vlastně, např. na nožových hlavách soustruhů (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl?
Má to jen jeden smysl a tím je styčná plocha pro utahování a povolení. Zkus si např. do drážky dát šroub se šestihrannou hlavou a časem se budeš třepat, jestli ho povolíš bez toho, aby se ti v té drážce protáčel. U nožových hlav je čtyřhran výrazně odolnější než šestihran a proto vydrží opravdu dlouho. To samé je i pro dotahování sklíčidel atd. (skus si to dotahovat imbusákem). Prostě je to dlouhou praxí ověřené a nikdo to nemá důvod měnit.
Otázka měla spíše znít tak, proč se tam nepoužívají hlavy jiných tvarů.
Pod takovýhle šrouby vždycky patří podložka, která má za úkol rozložit sílu mezi hlavou a podložním matrošem. Kdo dává upevňovací šrouby bez podložky, je prase a nepomůže mu ani čtverhranná hlava.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#11 Příspěvek od konosuke »

fredis píše:
konosuke píše:
Můžeš uvézt alespoň jeden typ auta u kterého je na bezpečnostních šroubech použitý čtyřhran? :roll: Byly speciální šrouby a k nim ořech!! Zase plácání, ale i to se počítá... :lol:
Ale to mohu, mohu...na každé auto se dá vyrobit jeden atyp, kusově. Nikde jsem nenapsal že jde o standart z výroby.
Málo technické fantazie, málo představivosti :wink:
(nejlépe pětihran a speciál klíč. Čryřhran povolíš běžným plocháčem ze sady z marketu) Pochopeno ? Tak jo...
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

A 4-hranný hlavy šroubů používal ve svejch autech naprosto standardně pan Ettore Bugatti - dokonce to bylo něco jako rozpoznávací znak pohonnejch a podvozkovejch skupin značky Bugatti, protože na originálních žádná jiná než 4-hranná hlava nebo matka nebyla.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#13 Příspěvek od fredis »

Řeší se tu čtyřhran, tak sen nemontuj pětihran!! Však on si to každý přebere :wink: .
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#14 Příspěvek od Kremik »

Čtyřhran nemůže být nic bezpečnostního, protože na něj dobře pasuje 12tizubové očko. Krom plochého klíče, který se však opírá pouze o dvě hrany a u většího momentu může mít problém.

Uživatelský avatar
foxrider
Příspěvky: 805
Registrován: 28 zář 2013, 02:00
Bydliště: Praha- východ

#15 Příspěvek od foxrider »

Pětihran se používá třeba v AŽD semaforech na dráze, u kliky dvířek za žárovkami.

Odpovědět

Zpět na „Dílenské vybavení, nářadí, pomůcky, přípravky“