Pračka BOSCH maxx 4 - WFC 1600 - motor

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
janak
Příspěvky: 27
Registrován: 16 říj 2015, 02:00

Pračka BOSCH maxx 4 - WFC 1600 - motor

#1 Příspěvek od janak »

Zdravím všechny.
Potřeboval bych poradit s pračkou "BOSCH Maxx 4 WFC 1600".
Pračka je stará asi 18 let a cca před měsícem a půl motor přestal točit bubnem. Rada byla vyměnit uhlíky. Koupil jsem nové a vyměnil je. Ty původní byly vypálené až po drátek co je uvnitř nich. Motor začal pracovat jak má, super. Ale před třemi dny tak v druhé polovině praní začal být zevnitř pračka cítit, ne úplně spálenina, ale podobně. Otevřel jsme ji, z elektroniky to nešlo, spíše zespoda. Nikde se nečoudilo apod., nikde nic opálené. Sáhl jsem na motor a byl hodně horký, ruku na něm nešlo udržet. Tak mě napadá, jestli začíná být motor v háji, nebo je to výměnou těch uhlíků (ale až po měsíci a půl praní?), uhlíky jsem dával přesně podle návodu, i zkosené konce jsem dodržel, vše proběhlo správně a v pohodě. Včera jsem jeden uhlík zkusmo vytáhl, na který se dostanu i bez odmontování motoru, a je v pořádku. Někde jsem pak taky četl, že by se při výměně měl motor očistit/vyfoukat apod. od prachu z těch původních, což jsem neudělal - tak třeba i tím by to mohlo být?. Nebo možná i řemenem, který je tam původní, možná jestli se při vyšších otáčkách krapet neprotáčí a motor se tím třením zahřeje?
Nemám jak co změřit. Nemáte někdo radu co zkusit, zkušenost s něčím podobným apod.?
Předem díky moc, H.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#2 Příspěvek od Artaban001 »

Co ti brání v tom motor vymontovat, stator propojit sériově z rotorem ( uhlíky) a připojit to na 12V zdroj, nebo autobaterii? Poznáš hned, na čem jsi.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Habesan »

Může bejt vadný vinutí.
Stator nebo rotor, nebo obojí.

Ještě nám prosím napiš, jaký přesně typ motoru to je, kdyby ti náhodou někdo mohl nabídnout náhradní.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Vlafig
Příspěvky: 182
Registrován: 28 kvě 2019, 02:00

#4 Příspěvek od Vlafig »

U těchto motorů i u jiných se toto bohužel stává. Motor se sice točí, ale po půl hodině je cítit smrad, jako když se pálí izolace a to už je špatné znamení. Pravděpodobně je částečný zkrat ve vinutí statoru. Do této pračky pasuje prakticky jakýkoliv "bošácký" motor se šesti vývody na konektoru a krátkou hřídelkou. Jinak je to ještě kvalitní pračka, kde kromě uhlíků a tlumičů ve většině případů nic moc neodchází, tedy doporučuji zachránit ji.

Uživatelský avatar
janak
Příspěvky: 27
Registrován: 16 říj 2015, 02:00

#5 Příspěvek od janak »

Zdravím všechny a moc děkuji za informace a rady a tipy atd.... Za vše jsem moc rád....

Artaban001: Motor jsem měl vymontovaný dvakrát, jednou když jsem měnil ty uhlík a podruhé dnes dopoledne, kdy jsem zkusil zkontrolovat ty nové uhlíky, jak jsou případně opotřebované, ne-li poškozené apod. Nevím přesně, jak to propojit třeba na autobaterii, nikdy jsem to nedělal. Co bych z toho vlastně přesně poznal? Jestli jiskří u uhlíků nebo něco jiného? Ten motor se normálně točí a maká, nikde žádný nezvyklý hluk, nikde žádné viditelné jiskření, když jsem na něj koukal, když pračka prala, ani nemá potíže se roztočit atd.

Habesan: Dnes jsem měl tedy ten motor opět venku a není na něm žádný přidělaný štítek, jediný "kód" je na něm - viz foto. Jojo, kdyby někdo měl doma plně funkční za vstřícnou cenu, byl bych rád...


Vlafig: Ona ta pračka je jinak fakt dobrá a totál zachovalá a spolehlivá, souhlasím, zatím bych se jí rád nezbavoval. Jeden člověk mi nabízel otestovaný plně funkční Boshácký motor z pračky, vypadá dost podobně a má přesně ten "konektor se šesti vývody", akorát má delší tu hřídelku, chtěl za ni 500 Kč. No škoda.

Jinak zároveň jsem dnes, když jsem ten motor měl zase venku, provedl "očistu", kdy jsem očistil tu kruhovou část na rotoru, co se dotýkají uhlíky (nevím přesně, jak se to nazývá, kotva je to, na čemž je vinutí, že?) :-) a pořádně vyfoukal pouzdra uhlíků (vylétlo z toho docela dost černého jemného prachu po těch původních sjetých uhlíkách) a vnitřek, kam jsem s dostal. Tak to pak na zkoušku zkusím, jestli to třeba nějak nepomohlo..... :-) Uvidíme....
A co myslíte ten řemen, jak jsem zmiňoval prve, viz: ...který je tam původní, možná jestli se při vyšších otáčkách krapet neprotáčí a motor se tím třením zahřeje?

Ještě jednou díky moc, H.
Přílohy
01.jpg

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

Najdeš vývody od uhlíku, najdeš vývody z tacha a zbydou Ti vývody statoru. Vývody z uhlíků a stator propojíš do série a připojíš na regulovatelný zdroj, nebo autobaterii. Zjistíš následující:
Motor se Ti roztočí. Pokud nastavíš proudový omezení tak, aby se Ti motor sotva roztočil, tak můžeš zkusit, pokud rotor přibržďuješ, jestli má při otáčení stálý tah, jestli při určitém natočení nejsou místa, kdy rotor netáhne vůbec a třeba se zastaví. Taky lze měřit odběr po celou dobu otáčky, pokud nastavuješ napětí na zdroji. Po celou dobu otáčení musí mít rotor stálý "tah" a odebíraný proud by se neměl měnit.

Uživatelský avatar
janak
Příspěvky: 27
Registrován: 16 říj 2015, 02:00

#7 Příspěvek od janak »

Artaban001: Díky za tip, tak tohle já nebudu umět, nejsem v tomto tak zkušený, do toho se raději pouštět neodvažuji. :-) Bohužel.... Asi bude pro mě lepší, kdybych od někoho sehnal raději rovnou jiný motor...

Jinak jsem tedy dnes zkusil po mé dopolední očistě motoru spustit pračku, ale je to pořád stejné - pračka se zapne, normálně pere, ale jakmile to dojde do fáze potřeby rychlejších otáček - odstřeďování - začíná se příliš zahřívat a je to zahřívání postupně cítit.
Možná že bych ještě zkusil výměnu toho řemenu, ale i tak se každopádně poohlédnu po jiném motoru. Koukal jsem, že nový stojí 4 až 5 táců, tak spíš již použitý, vyndaný, otestovaný.... Tak kdybyste třeba někdo věděl, budu vděčen....
Díky H.

Uživatelský avatar
Vlafig
Příspěvky: 182
Registrován: 28 kvě 2019, 02:00

#8 Příspěvek od Vlafig »

Myslím, že tento test napájení motoru toho v daném případě moc neodhalí, když se motor normálně točí a nevyhazuje jistič ani chránič. K nepřípustnému zahřátí dojde až při zátěži a pomalých otáčkách v průběhu praní, kdy vinutím prochází vyšší proud a motor se při nízkých otáčkách špatně chladí. Jinak domněnka, že by přehřátí motoru způsobil prokluzující řemen, je naprosto zcestná.
Zkus ještě přidat fotky Tvého motoru a toho motoru za 500,- Kč, ať vidíme, jak je to s těmi hřídelkami. Zkusil bych možná obrazit místní sběrné dvory či sběrny, třeba se tam nějaký podobný motor najde, kupovat nový za 4k je nesmysl.

Uživatelský avatar
janak
Příspěvky: 27
Registrován: 16 říj 2015, 02:00

#9 Příspěvek od janak »

Vlafig: Zkusím se pozeptat jak mezi známými, tak i najít a navštívit ty sběrné dvory či sběrny. Musím ještě zjistit, kde tady někde kolem Kladna a Unhoště či v Praze co kde je... Kdyby měl někdo tip, dejte prosím vědět, díky.

Jinak fotky mého motoru a toho původně nabízeného za 500 dávám tady níže...
Přílohy
motor-bosch-nabidka.jpg
motor_Bosch_moje.jpg

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Habesan »

Co jít cestou zkrácení hřídele ???
(Předtím sejmout řemeničku, a pak ji opět nasadit, samozřejmě.)

Pod označením 151.60012.23 se dá najít, že v okolních zemích byl takový motor na prodej.
Někdy levněji, jindy dráž...
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Vlafig
Příspěvky: 182
Registrován: 28 kvě 2019, 02:00

#11 Příspěvek od Vlafig »

Do toho bych se vůbec nepouštěl, to je doma bez vybavení prakticky neproveditelné. Motorů s krátkou hřídelkou je obecně více a neměl by být problém ho někde sehnat, jen to chce trochu času. Většinou, když člověk něco vcelku naléhavě potřebuje, tak to nikde zrovna není k sehnání a objeví se to přesně ve chvíli, kdy už si poradí jinak nebo danou věc odepíše a zlikviduje.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#12 Příspěvek od BOBOBO »

Nápady s řemeničkou může navrhnout jen neznalec věci . Škoda , že jsi se nepodíval na motor při běhu , to by jsi jiskření na komutátoru viděl . Ono to není nějaké malé jiskření , jsou to výboje i po půlce komutátoru . Někdy , když se člověk dostane ke kontrole věcí , které nikdy nekontroloval , tak hledá hnidy . Provozní teplota motoru je taková , že se můžeš skoro spálit a je to OK . Stejně pokud by byl motor v háji , tak nic nevrátíš . Je fakt , že to , že byl motor v provozu až po sjetí uhlíků na nulu , může ten motor zničit .

Uživatelský avatar
janak
Příspěvky: 27
Registrován: 16 říj 2015, 02:00

#13 Příspěvek od janak »

BOBOBO: Já jsem ale ten motor při běhu sledoval, nechal jsem pračku oddeklovanou a průběžně to sledoval. Žádné jiskření z motoru nebylo vidět, ani při vyšších otáčkách při odstřeďování. Jak už jsem uváděl, motor zatím normálně funguje, jen se zahřívá, že jsem na něm po vyprání skoro neudržel ruku. A právě nevím, jestli je to zahřání normální, nemám s tím zkušenosti.
Z těch původních uhlíků zbylo cca 1 cm, nebylo to až "na pérko", ale byl už vidět uprostřed v nich ten slaboučký středový drátek.

Včera jsem zkusil další věc, jestli něco objevím či to zlepším. Našel jsem si podrobný návod jak motor rozebrat a vyčistit a zase sestavit, sám jsem se divil, že to vlastně není žádný problém. Vše jsem v něm pořádně vyčistil, bylo tam všude celkem dost toho černého jemného prachu asi z uhlíků, zkontroloval jsem jak se točí ložiska, jsou OK, a vše pak zase sestavil jak má být. Rovnou jsem i prohlédl, jestli tam není něco spáleného, napáleného, upáleného, pálením zčernalého či jinak zabarvené, ale nikde nic, všechny díly motoru po očištění vypadají jako nové a ani v něm není nic cítit. Tak nevím, dal jsem ho zpět do pračky a o víkendu vyzkouším.
Zároveň se budu průběžně i pídit po jiném motoru......

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#14 Příspěvek od BOBOBO »

Hlavně nelej na ložiska zvenku ředidlo atp. to to zničíš . Na zatíženém motoru nikdy neudržíš prst , normal . Zapomeň na pračku .

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#15 Příspěvek od Artaban001 »

Prstová metoda testování teploty motoru je zbytečnost - neznáš jeho dovolený oteplení, který může být třeba 80°C, navíc ten motor nemá chladící vrtulku, protože se nepředpokládá, že by běžel dlouhou dobu na plný kotel.
Normálně jej vizuálně prohlídni - jestli má rotor zdravou barvu, jestli jsou lamely v pořádku - nemyslím to, zda jsou měděně lesklý, ale zda jsou hladký a neopálený. Barevná patina je v pořádku a žádoucí - musí být hladká a přechody lamel neopálený. Zda jsou čela cívek v pořádku, jestli nejsou natavený. Za běhu ze spodu zastrčeným zrcadlem zkontroluj jestli neháže zelený oblouk a zda není cítit smrad po spálené izolaci - Pokud je vše v pořádku, nech to být. Třeba hledáš problém tam, kde nic není. To, že se na běžícím motoru nedá udržet ruka bývá kolikrát normální - pračkový motor má stejně v sobě mnohdy tepelnou pojistku.

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“