Zapojení Mosfetu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Petr_G
Příspěvky: 6
Registrován: 12 lis 2021, 01:00

Zapojení Mosfetu

#1 Příspěvek od Petr_G »

Dobrý den,

obracím se s žádostí o radu. Jedná se o přijímač k RC letadlu. Letadlo je dvou motorové, pod každým křídlem po jednom motoru. Motory jsou na sobě nezávislé (mají společné napájení plus), otáčky lze ubírat či přidávat ke každému motoru dle potřeby. Celé zařízení (přijímač a motory) jsou napájeny jedním článkem Li-po baterie, tudíž v rozsahu 4.2 - 3.5 V. Rád bych motory vyměnil za výkonější, proto bych potřeboval umístit za výstup přijímače k motoru Mosfetový tranzistor. Na obrázku je vidět původní zapojení motorů s přijímačem (horní polovina obrázku) a můj návrh na dodatečné přidání Mosfetu pro výkonější motor (dolní obrázek). Jelikož motory (otáčky) jsou ovládány z přijímače záporným napětím, patrně potřebuji Mosfet s kanálem P, je to tak ?? Jelikož Mosfet by se měl naplno otevřít již při napětí kolem 3.0 - 3.5V a maximální odběr bude 5A, který Mosfet dle vás je na to vhodný ?? Moc krát děkuji za radu.
Přílohy
Planek1.jpg
Naposledy upravil(a) Petr_G dne 28 zář 2022, 08:31, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#2 Příspěvek od JirkaZ »

Dolní polovina obrázku (s MOSFETEM) je nesmyslná. Hradlo se nikdy nedostane na dostatečné otevírací napětí (proti S nebo kanálu). Vycházím samozřejmě z předpokladu, že GND = -Ubat.

Pokud chceš nějaké zaručeně funkční řešení, je nezbytné rozkreslit alespoň výkonovou část přijímače (tedy všechny obvody, které jsou mezi logikou/výstupem MCU a motorem).

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#3 Příspěvek od samec »

Tam to bude nejaké PWM, to jedným tranzistorom takto nedáš. Minimálne potrebuješ na motor spätnú diódu a prehodiť napájanie p-mosfet na plus a motor na mínus. Ale je možné, že tam je aj meranie prúdu a takto rozhodíš spätnú väzbu a nebude to regulovať.

Uživatelský avatar
Petr_G
Příspěvky: 6
Registrován: 12 lis 2021, 01:00

#4 Příspěvek od Petr_G »

Díky za odpověď. Ano, GND je zároveň -U bat.
Přijímač má kompletně integrovanou strukturu - jediný integrovaný obvod má na starosti komunikaci s vysílačem, gyroskop a samotné otáčky motorů. Motory jsou napojeny (záporné napětí) přímo na integrovaný obvod bez jakýkoliv jiných součástek. Při plně nabité baterii (4.2V) a maximálních otáček vrtulí (motorů), je odběr jednoho motoru necelé 2A (1.85A). Rád bych dal silnější motor s větší vrtulí, tudíž by pak odběr byl kolem 4.5 A (maximální, při plně nabité baterii). Nechci riskovat, že integorovaný obvod by tuto zátěž nevydržel, tak bych mu chtěl odlehčit Mosfetem. Tak že pokud tomu rozumím, tohle fungovat nikdy nebude. A kdybych do letadla umístil dvě baterie - jednočlánková (3.7V) pro napájení přijímače a dvou článková (7.4V) pro napájení motorů. To už by fungovalo ?

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#5 Příspěvek od misocko »

S na plus
D na plus motora
G tak sko mas
Minus motora na minus baterky
Skus.

Uživatelský avatar
Petr_G
Příspěvky: 6
Registrován: 12 lis 2021, 01:00

#6 Příspěvek od Petr_G »

Misocko, děkuju, funguje to, jsi Bůh :D :D ....musím pouze dohledat jiný (pro můj účel lepší) Mosfet, který by se otevřel naplno již při tak malém napětí cca 3.3V
Ten co jsem použil (IRF4905), se otevírá naplno až při necelých 4V.
Díky moc :beer:

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#7 Příspěvek od JirkaZ »

Zkus SI4463BDY-E3 (třeba TME). Ale bude to dost "na hraně", raději bych ho chladil (třeba přilepením epoxidem na kousek Al plechu, nebo připájením na DPS s velkou plochou pro D a S, viz datasheet). A to nepočítám příp. spínací ztráty, protože ani neznáme kmitočet PWM.

Každopádně k motoru musí přijít antiparalelní dioda.

Odpory v G dej docela malé, řekněme okolo 100R z G na +Ucc a okolo 10R z výstupu IO na G, aby se MOSFET otevíral a zavíral co nejrychleji. Ani tak to ale není optimální způsob buzení.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#8 Příspěvek od samec »

Skúšal si to aj s motorom? Ak tam nebudeš mať PWM, tak ten mosfet uvaríš. Ak to s brutálnym chladením prežije, tak na ňom premeníš na teplo podľa nastavenia až polovicu energie. Ak tam máš PWM, tak tam potrebuješ aj minimálne spätnú diódu paralelne k motoru, lebo bez nej PWM nefunguje dobre a zväčša funguje len krátko. Lepší by však bol ďalší mosfet, lebo aj Schottkyho dióda má pri týchto napäťových pomeroch podstatný úbytok. Ale to už sa ti asi oplatí kúpiť niečo hotové z Číny, než skladať taký orloj.

Uživatelský avatar
Petr_G
Příspěvky: 6
Registrován: 12 lis 2021, 01:00

#9 Příspěvek od Petr_G »

JirkaZ

díky za radu, mosfet ihned objednám. Rezistory jsem dal 2K2 na "plus" a 470R na G, zkusím tedy jejich hodnoty ještě zmenšit. Diodu a tři keramické kondenzátory (mezi svorky a na plášť motoru) dávám automaticky ke každému stejnosměrnému motoru.
Díky vám všem pánové, moc jste mi pomohli. :beer:

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“