Gramofon Tesla NC 500

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Antiochos

Gramofon Tesla NC 500

#1 Příspěvek od Antiochos »

Mam tenhle gramofon, hodne posloucham desky a postupne se snazim zvysovat kvalitu poslechu.

Mam nekolik dotazu:
1. Nema nekdo k tomuhle gramofonu manual?

2. Mam tam prenosku Ortofon OMB 5E. Pritlak by podle navodu k prenosce mel byt mezi 12,5-20 mN. Je lepsi mit pritlak spise nizsi, nebo vyssi? Jaky je lepsi z hlediska zvuku, a jaky z hlediska opotrebeni desky?

3. Pritlak jsem nastavil tak, ze jsem nasel rovnovaznou polohu ramenka s prenoskou, a zavazi jsem od teto polohy otocil o 17 dilku. Predstavuje skutecne kazdy dilek jeden mN? Zjistil jsem totiz, ze rozsah otaceni zavazi mi nestacil. Jakoby prenoska ortofon byla lehci nez originalni tesly, musel jsem pridat trochu zavazi (maly kousek plasteliny) na raminko nad prenoskou, abych dostal pozadovany pritlak. Doufam, ze to nema vliv na kvalitu poslechu, nebo zvysene opotrebeni prenosky/raminka/lozisek/vinylu?

4. Mam jej zapojeny pres predzesilovac NAD PP-01 na zesilovac NAD 310. Repraky jsou Yorkville YSM-1 (studiove monitory nizsi tridy). Ma vyznam pro takovouhle sestavu kupovat kvalitnejsi prenosku?

5. Mam pocit, ze by se meli donastavit taky antiskating a loziska ulozeni prenosky. Jak se to dela?

6. Co jeste bych mel skontrolovat, resp v cem spociva pravidelna udrzba tohoto gramofonu?

7. Predpokladam ze tento gramec je jeden z nejkvalitnejsich, ktere Tesla stihla vyrobit. Kdesi tady na foru jsem cetl, ze mozna kvalitnejsi, spolehlivejsi je NC 430 nebo NC 440. V cem konkretne?

8. Pry na NC 500 je hlucnejsi motor. Me jede uplne neslysne. Kdyz jsem ale zkousel natahnout zvuk do PC, na sluchatkach jsem slysel dost velky konstantni sum. Muze to byt dusledek "hlucneho" motoru? (Zvukovou kartu mam profesionalni)

I kdyz jsem se trochu rozepsal doufam ze nekdo bude mit trpelivost odpovedet. Jsem rad, ze jsem konecne nasel forum, kde se pohybuji lidi, kteri veci rozumi. Drzim palce, vsechno nej v novem roce preji...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

Tak to vezmeme popořádku:

1. manuál nemám, snad někdo další

2. svislá síla na hrot závisí například i na tom, jak se v rezonanci chová sama přenoska, ale i s ramínkem (celá ta soustava má rezonančních kmitočtů, více či méně utlumených, několik).
Bez speciální měřicí desky nastavíš svislou sílu tak, aby u náročného signálu (zvonkohry, sóla na bicí či fortissimo na klavír a podobně) ještě nedocházelo k přeskokům a nebylo slyšet zkreslení vaklajícím hrotem v drážce. To bývá u této přenosky pod 10-12mN. A pak 3-6 mN přidej.

3. tím jsem vlastně odpověděl na to, co říká ta stupnice. Těch 15-18 dílků je, řekl bych, hodnota, kterou nic nezkazíš i bez testu na přeskoky. Navíc kdysi doporučované vystředění desky a podložení jedné její strany znamená pro tuto přenosku i raménko extrémní namáhání. Jestli jsi to někde viděl, zapomeň na to, a rychle.
Naopak ta plastelína může dokonce i zlepšit vlastnosti raménka, pokud ovšem neupadne na desku.
OMB5E skutečně patří mezi lehčí přenosky a v době, kdy vzniklo toto raménko, nebyla běžnou.

4. Ortofonu se tahle přenoska mimořádně vydařila, za málo peněz hodně muziky. Jistě, jsou lepší přenosky, sestavu máš hodně dobrou, ale s dražší přenoskou nemusí být výsledný zvuk nutné lepší.

5. neznám přesnou vzdálenost hrotu od ložiska ani úhel zalomení raménka. Ale na dvou místech, přibližně 8 cm a 13 cm od středu desky má většina těchto ramének nulovou chybu snímacího úhlu. Nastav polohu přenosky tak, aby na těchto poloměrech směřovala chvějka rovnoběžně s drážkou. Pak budeš mít od začátku do konce LP nejmenší chybu snímacího úhlu. Ty poloměry ale měly být uvedené v návodu (viz bod 1).

6. ložiska uložení přenosky se nastavují jen v případě, že mají nadměrnou vůli. Jinak na ně nesahej.
Antiskating nastav buď na hladkém vinylovém talíři tak, aby v co nejdelším úseku možných poloměrů desky zůstal hrot na místě a nerozjel se ani ke středu ani ven.
Jde to ale celkem dobře trefit i tak, že na různých místech normální desky se záznamem spustíš hrot na desku a pozoruješ, jestli uhnul do strany. Měl by zůstat uprostřed.

7. jsem zvědav, jestli ti někdo jiný na tuhle otázku dá jednoznačnou odpověď, já ne. Všechny tyto stroje už byly tak vymakané, že bys ve zvuku poznal rozdíl spíš kus od kusu, jak se který podařilo nastavit, než typ od typu. Jak už jsem tu psal jinde: Výraz „gramofon bez kompromisů“ vždy byl a je a navěky bude nesmysl (celé je to k přečtení na http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 0&thold=-1 ) - tedy i veškerá nastavení jsou do značné míry kompromisem, abys honbou za jedním parametrem nezboural ty ostatní.

8. u motoru taky záleželo na tom, jak se povedl. Šum však nemůžeš hodnotit podle karty v PC, třeba i profesionální, když můžeš mít blbě nastavené citlivosti, dál může být zdrojem šumu rušení daty běhajícími po sběrnici (s některými kusy základních desek, bez ohledu na výrobce a typ, jsou peníze za profi zvukovku vyhozené) - zkus tu kartu případně vrazit do jiného počítače, atd.
Jestli tenhle problém nemáš v analogovém zařízení, pohraj si s nastaveními vstupní citlivosti karty, obvykle na to jsou dva ovládací prvky - citlivost vstupu a citlivost záznamu.
Neslyším tu charakter toho šumu, tak ti nic konkrétnějšího neporadím.

Tak: taky jsem se rozepsal, ale další nechám na ostatních.

Antiochos

#3 Příspěvek od Antiochos »

dik za odpovedi,

takze uz mam jasno ve vyvazeni ramenka (nastaveni pritlaku), antiskating mam take pravdepodobne uz dobre, zbyvaji jenom loziska. Mam totiz pocit, ze to nejvyssi lozisko (svisle, sroubek uplne nahore) je povolene. Kdyz chytim a trosku pohybam s prostrednim krouzkem, ktery je v tomto ulozeni uchycen, tak ma na prvni pohled celkem velkou vuli, vidim, jak se hrot v ulozeni pohybuje a slysim, jak narazi na steny ulozeni. Nema nekdo presny navod co a jak s lozisky na NC 500?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#4 Příspěvek od Hill »

Pokud to nevadí při hraní, a to svislé by nemělo, nech to tak. Nanejvýš opatrně zmenši vůli (jemně na doraz a pak o asi osminu otáčky šroubku povolit). Nepamatuji si přesně konstrukci, ale obvykle vůle ve svislém směru při hraní nevadí, dokud ten kloub rukou nezvedáš. Vlastní vahou by měl kloub v ložisku sedět správně.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#5 Příspěvek od konosuke »

NC-500 a NC-430 ? Zvukově celkem srovnatelné, determinováno spíš typem použité přenosky. Na HC-43 ( je to totéž jenomže samostatné chassis - mechanika, ramínko, motor, plech - beze skříňky)
jsem měl instalovanou SHURE M75 a plně vyhovovala. Rozdíly jsou spíš praktického rázu. NC-430 má spolehlivý koncový vypínač motorku a zvedáček ramínka po dohrání desky. NC-500 ne. Je to užitečná funkce, při opomenutí šetří se hrot i deska. NC-440 to je již vyšší třída, špičkové čs.ramínko P1101, nemá však koncový vypínač. Jakýsi top model své doby představuje NC-450, jemná regulace otáček (33/45), těžký litý talíř, elektronicky řízen motorek, stroboskop, fotoelektrický koncový vypínač, nezávislý zvedáček. Vhodný pro vestavbu eliptického hrotu.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“