Kazetový magnetofon
Moderátor: Moderátoři
Kazetový magnetofon
Magnetofon ONKYO TA-2870 začal najednou krčit pásek v kazetě. Jedná se o magnetofon 3 hlavy, 3 motory, dual capstan - dvě přítlačné kladky. Při přehrávání se krčí pásek přímo na výstupu z první - levé přítlačné kladky. Dělají to všechny kazety od 90min. výše, 60min a níž to nedělá. Vše bylo důkladně vyčištěno, včetně hřídelí a kladek. Čím by to mohlo být?
Takže při reverzu, kdy má levá kladka s tónovou hřídelkou odebírat pásek a levý unašeč by ho měl navíjet na cívku v kazetě? Možná ten unašeč nemá dost síly. Chtělo by to porovnat s druhou stranou při vytažené kazetě. Servisák jsem nehledal, ale pokud má odvíjení na starosti kladka, může mít ztvrdlé nebo obroušené gumové obložení a prokluzuje. Někdy bývá pod unašečema nastavitelná spojka z filcu, aspoň si to pamatuju ze starších cívkáčů, ale nechci tady vařit z vody.
- jardafiala
- Příspěvky: 1414
- Registrován: 20 čer 2010, 02:00
- Bydliště: Česká Lípa
Pro JirkaZ: Pásek je silně pomačkaný, přechází to až k podélnému přeložení, ve výsledku je z toho provázek...
Pro Mikras: Není to reverzní magnetofon, jedou obě kladky současně.
Pro Jardafiala: volba délky kazety se vztahuje jen k digitálnímu počítadlu - reálný čas, na mechaniku namá žádný vliv. 60min. kazety mají tlustší pásek, takže jim to asi nevadí.
Pro OK1HGA: ty ztvrdlé kladky mě taky napadly, už jsem našel i celou sadu na ebay. Jen by mě zajímalo, jak lze seřídit ten plastový naváděcí jazýček. Je tam sice šroubek, ale ten pouze drží jazýček v ramenu kladky, povolením tohoto šroubku se akorát ten jazýček uvolní, ale asi nijak neovlivní navádění pásku mezi hřídel a kladku. Nebo je tam jiná možnost seřízení? Navíc někteří výrobci (Technics, Pioneer...) ten naváděcí jazýček nemají. Takže zatím asi zkoušet ten šroubek a objednat sadu kladek...
S pozdravem OK2SBE
Pro Mikras: Není to reverzní magnetofon, jedou obě kladky současně.
Pro Jardafiala: volba délky kazety se vztahuje jen k digitálnímu počítadlu - reálný čas, na mechaniku namá žádný vliv. 60min. kazety mají tlustší pásek, takže jim to asi nevadí.
Pro OK1HGA: ty ztvrdlé kladky mě taky napadly, už jsem našel i celou sadu na ebay. Jen by mě zajímalo, jak lze seřídit ten plastový naváděcí jazýček. Je tam sice šroubek, ale ten pouze drží jazýček v ramenu kladky, povolením tohoto šroubku se akorát ten jazýček uvolní, ale asi nijak neovlivní navádění pásku mezi hřídel a kladku. Nebo je tam jiná možnost seřízení? Navíc někteří výrobci (Technics, Pioneer...) ten naváděcí jazýček nemají. Takže zatím asi zkoušet ten šroubek a objednat sadu kladek...
S pozdravem OK2SBE
Takze k problemu...
Je to mechanika DUAL CAPSTAN... V prve rade nevrtat v nastaveni hlav!! Pak nasleduje vymena obou kladek (supply a take up kladky). Opatrne vymenit supply kladku (ta vlevo) at se neznici voditko... Blbe se shani...A to nejdulezitejsi.... Je potreba zmerit odvijeci tah z leveho unasece...Na to tam je plsteny pritlak na odvijecim trnu... Takze je potreba torque kazeta... A pak nastavit navadeni pasku mirror kazetou... Není zbyti...U dual capstanu je to trochu slozitejsi....
Je to mechanika DUAL CAPSTAN... V prve rade nevrtat v nastaveni hlav!! Pak nasleduje vymena obou kladek (supply a take up kladky). Opatrne vymenit supply kladku (ta vlevo) at se neznici voditko... Blbe se shani...A to nejdulezitejsi.... Je potreba zmerit odvijeci tah z leveho unasece...Na to tam je plsteny pritlak na odvijecim trnu... Takze je potreba torque kazeta... A pak nastavit navadeni pasku mirror kazetou... Není zbyti...U dual capstanu je to trochu slozitejsi....
Tak tohle je bohužel nad mé síly. Vy by jste byl schopen a ochoten tohle opravit? Cenu pochopitelně respektuji, osobní dovoz z Hlučína do Havířova kdykoliv není problém.Jurik píše:Takze k problemu...
Je to mechanika DUAL CAPSTAN... V prve rade nevrtat v nastaveni hlav!! Pak nasleduje vymena obou kladek (supply a take up kladky). Opatrne vymenit supply kladku (ta vlevo) at se neznici voditko... Blbe se shani...A to nejdulezitejsi.... Je potreba zmerit odvijeci tah z leveho unasece...Na to tak je plsteny pritlak na odvijecim trnu... Takze je potreba torque kazeta... A pak nastavit navadeni pasku mirror kazetou... Není zbyti...U dual capstanu je to trochu slozitejsi....
Pro Jurik: Bohužel mi nejde odpovědět na vaši soukromou zprávu.
Napište mi na info@stanislavbedrunka.cz
Napište mi na info@stanislavbedrunka.cz
Ano, věřím tomu. Ale nechápu, jak se ten jazýček šteluje? Je tam jen jeden šroubek, a tím je ten jazýček přichycen k ramínku kladky. Takže jeho otáčením se zřejmě ten jazýček jen uvolňuje, ne?stefan31 píše:.... len pre info: - mgf Pioneer, model CT-F 900 tento vodiaci jazýček majú ( a asi aj ostatné modely tejto rady) a je "štelovací" ....
Stefan31
Předpokládám, že pomačkaný je primárně podélně (nejlepší by bylo makrofoto), k čemuž obvykle dochází příčným posuvem v dráze.stanix31 píše:Pro JirkaZ: Pásek je silně pomačkaný, přechází to až k podélnému přeložení, ve výsledku je z toho provázek...
Ideální je, když je možnost sledovat pásek přímo při posuvu. Což se dá zajistit třeba tak, že se vyjme mechanika z chassis a kazeta se do ní vloží, když je zprovozněná mimo.
Jako důvod bych tipoval nevhodný tvar přítlačné kladky (který ale je individuální, někdy vyhoví válec, někdy je třeba mírné vydutí uprostřed, záleží na celkové koncepci dráhy). Dále špatný poměr mezi otáčkami capstanů (levý musí mít nepatrně menší otáčky - pokud jsou výrazně nižší, třeba vlivem vytahaného řemínku, pak vzniká velký tah pásku a to může taky být příčina problémů). Může být i větší vůle v ložisku capstanu, která mu po přítlaku umožní být mimo osu, může být zdeformované nebo volné uložení přítlačné kladky, která se tak opět dostává mimo osu. Lze uvažovat i o degradaci gumy na povrchu, nebo i ve hmotě přítlačné kladky (především ztvrdnutí).
Prostě tohle je vždycky trochu "duchařina" a výše uvedené zpřístupnění páskové dráhy při posuvu je nejlepší diagnostická pomůcka. Lze pak třeba i prsty nebo pomocí nástroje lehce ovlivňovat jednotlivé prvky a sledovat odezvu.
Edit: tady jsou zajímavé příspěvky na téma, zejména ta poslední reakce...
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 14 lis 2022, 10:49, celkem upraveno 1 x.