Nabíjení autobaterie bez odpojení

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

Nabíjení autobaterie bez odpojení

#1 Příspěvek od Brozicek »

Zdravím.
Ze zdravoních důvodů jsem 8 týdnů nevyjel autem (řadová garáž mimo mé bydliště).
Před zprovozněním auta bych si chtěl dobít akumulátor. Mám automatickou nabíječku z LIDLU.
Zvažuji, zda mám při dobíjení akumulátor ve vozidle odpojit, nebo zda mohu nabíječku připojit přímo na svorky akumulátoru bez odpojení.
Netuším, jaký průběh má nabíjecí proud. Předpokládám, že to bude nějaký pulzní proud, ale neznám špičky pulzů, aby nedošlo k poškození řídící elektroniky v autě (DUSTER DCi). Akumulátor by měl podle mého názoru špičky vyfiltrovat, takže by nabíjení bez odpojení aku nemělo vadit.
Má s tím někdo praktickou zkušenost nebo jaký je váš názor?
Přílohy
Nabíječka Ultimate Speed z LIDLU.jpg

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

Mozes to pripojit priamo do auta, tieto nabijacky maju obmedzene napatie na rozumnu hodnotu. Firemnu KIU som tiez tymto nabijal. Akurat to trvalo asi dva dni, kym sa nabijanie ukoncilo.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#3 Příspěvek od termit256 »

Neznam nikoho kdo by to pri nabijeni odpojoval.

Uživatelský avatar
Hifista
Příspěvky: 745
Registrován: 15 kvě 2005, 02:00
Bydliště: U Ostravy

#4 Příspěvek od Hifista »

Mám obdobnou malou automatickou nabíječku a do Dacie Sandero ji připojuji přímo na svorky baterie. Nabíjí se to bez problémů. Jezdím zcela minimálně, takže občas takto musím baterii pomoci, aby se úplně nevybila.
Dříve, když jsem měl Škodovku, tak jsem používal k udržování baterie jednoduše a bezproblémově Kondic. Ten ale po připojení do zásuvky zapalovače v Sanderu nespolupracuje (něco tam po připojení bzučí či vibruje), takže to nyní řeším přímým připojením této automatické mininabíječky.

Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 181
Registrován: 28 pro 2022, 01:00
Bydliště: Krakonošovo

#5 Příspěvek od jenicek »

Modernější auta než Š120 apod. mají zapalovačovou zásuvku přes relé a mnohdy s hlídáním maximálního proudu. Při vypnutém motoru/klíčku jsou mnohdy bez napětí nebo se sníženým maximálním proudovým odběrem.
Jinak k odpojování baterky není důvod, pokud se nejedná o mrtvou baterku a zbastelenou nebo vadnou nabíječku, kde může napětí vylézt nebezpečně vysoko.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#6 Příspěvek od BOBOBO »

Ale připojení na jiné místo instalace likviduje aku coby zenerky . Nedoporučuji , mimo té š120 :lol: Nehledě na to odpojením instalace odpojíš všechny jednotky , což se může negativně projevit .

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

#7 Příspěvek od Brozicek »

Dík za praktické zkušenosti a názory.
Jeden skladník na vojně měl heslo: "Všechno mám, nic mi nechybí, jen nevím kde to mám a kolik toho mám".
Já mám v počítači také kde co, ale většinou zapomenu kam jsem si to uložil. Mám rád funkci "prohledat", ale ne vždy najdu to správné klíčové slovo k tomu co hledám.
Teď jsem zkusil klíčové slovo "Ultimate" a našel jsem složku, kam jsem si uložil dokumentaci k mé nabíječce. A tam jsem našel zajímavou charakteristiku nabíjecího procesu.
Přílohy
U-I nabíječky LIDL.JPG

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#8 Příspěvek od termit256 »

Takhle nabiji vsechny nabijecky krome tech fousatych zapojeni s diskretnimi soucastkami nebo historickymi obvody. I ty cinske moduly co koupis na ebay za par kacek postupne prepinaji nekolik rezimu podle toho jak je baterka nabita.

Uživatelský avatar
Guggy
Příspěvky: 66
Registrován: 17 říj 2006, 02:00

#9 Příspěvek od Guggy »

Neni nutne baterii odpojovat, jedine co je vhodne u novejsich aut s battery managmentem(start stop, chytre dobijeni apod - pozna se podle bocniku na - polu, vypada nejak takto Obrázek) nepripojovat - pol primo na baterii ale az za ten bocnik, treba na kastl.
At si auto muze dodanou energii pripocitat v battery managmentu a nerozhodi se tomu hodnota s kterou auto pocita v baterii

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Guggy píše:Neni nutne baterii odpojovat, jedine co je vhodne u novejsich aut s battery managmentem ... nepripojovat - pol primo na baterii ale az za ten bocnik, treba na kastl.
At si auto muze dodanou energii pripocitat v battery managmentu a nerozhodi se tomu hodnota s kterou auto pocita v baterii
Jo, jenomže to by muselo bejt během nabíjení zapnutý i zapalování auta, aby byla napájená a oživená i ŘJ a mohla "tu nabitou energii započítávat". Naopak, já jsem pro vyřazení všech těch nesmyslnejch Bruselí nadiktovanejch ekoteroristickejch pitomostí z funkce, protože jediný následky který jejich používání má, je likvidace baterie během zlomku časový životnosti ve vozidle, který žádný takový ychtyloviny nepoužívá. Je na posouzení každýho, kdo má mozek - vyřazení baterie v ceně řádově 2500-3000 kulatejch z funkce za dobu cca dvou let spolu se vznikem minimálně 10 kilo nebezpečnýho průmyslovýho odpadu, obsahujícího olovo a kyselinu sírovou je omlouvaný NEspotřebováním ani ne jedný nádrže uhlovodíkovýho paliva ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

#11 Příspěvek od Brozicek »

Můj Duster starý 12 let k mé radosti takové ptákoviny nemá a pořád používám původní originál akumulátor od koupení auta.
Jen se obávám možné náhlé smrti akumulátoru na nejméně vhodném místě a v nejméně vhodnou dobu. Už se mi to kdysi s jedním autem stalo. Zastavím a stopnu motor a již jsem neodjel. Naštěstí před barákem.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Tý tebou zmiňovaný náhlý smrti baterky tím externím dobíjením nezabráníš ani v autě bez ychtylózních de bi lo vin, to je bohužel daný katováním kostů při konstrukci a výrobě - jednoduše uvnitř uhnijou spojovací můstky mezi deskama nebo i mezi článkama, protože se na nich šetřilo "zbytečným materiálem" a výrobce je udělal tenký. Ale vylepšíš jí energetickou bilanci, takže ti do poslední chvíle bude startovat "jako za mlada" - jen to její kleknutí bude pak o to větší překvápko ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Brozicek
Příspěvky: 1469
Registrován: 07 lis 2005, 01:00
Bydliště: Studénka

#13 Příspěvek od Brozicek »

EKKAR píše:Tý tebou zmiňovaný náhlý smrti baterky tím externím dobíjením nezabráníš ...
Já jsem tu náhlou smrt nezmiňoval v souvislosti s externím nabíjením, ale v souvislosti se stářím mého akumulátoru.
Jen mohu dodat, že od koupení auta jsem akumulátor nikdy externě nanabíjel, vždy se nabíjel běžnou jízdou. Nyní poprvé od dlouhého odstavení auta chci baterii nabít. Nevím za jak dlouho se baterie vybije odběrem trvale připojené elektroniky. Takže netuším kolik po 8 týdnech v baterce zbylo energie, proto to externí dobití.
Naposledy upravil(a) Brozicek dne 17 led 2023, 13:21, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Já vím, jenomže ta náhlá smrt prostě přijde i když budeš pravidelně dobíjet, tu prostě dobíjením ovlivnit jde jen minimálně. Navíc když budeš dobíjet doma, budeš mít daleko větší pravděpodobnost, že nenatočíš mimo domov, protože čerstvě po odpojení od nabijáku "to ta baterka skoro vždycky nějak dá". Natočíš a k tý náhlý smrti dojde právě o tu jednu zastávku někde jinde - samozřejmě podle Murphyho někde daleko od možnosti rychlý pomoci ... Zažil jsem to osobně, naštěstí tam byl mírnej kopeček a ještě vlažnej motor si dal říct a blafnul "přes kvalt" ... Na to tvoje udržení v nabitým stavu stačí i ten už někým zmiňovanej "Kondic" neboli zdroj cca 50-100mA proudu s napětím jen o málo vyšším, než 12-12,5V, aby to baterce nedávalo důvod začít plynovat. Spolehlivě to pokreje samovybíjení i klidovou spotřebu alarmu, uspanýho rádia, přijímače centrálu atp. Není potřeba na to brát nabíječku s proudem v řádu Ampér, i když má udržovací provoz a bude nabíjet přerušovaně - on ten trvalej malej proud olovu prospívá ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#15 Příspěvek od PCmaniac99 »

Pro Ekkara - BMS jednotka pracuje pořád, hlídá a ukladá do paměti klidový proud odebíraný z baterie a děla si statistiku. Nedávno jsem měnil baterku na volvu a při té příležitosti jsem nahlédl do informací uložených v jednotce BMS. byla tam statistika klidového proudu. Jen nevím po jaké době dochází k vyhodnocení klidového proudu, ale předpokládám že to bude např časový úsek okolo 6 h.
0-10mA - 600x
10-20mA - 1000x
20-30mA - 50x
30-50mA - 5x
50-100mA - 1x

U škodovky jsem nedávno nakoukl do live dat při běžícím motoru a měří se proud z altíku, proud do baterky, kolik Ah se spotřebovalo posledním startem a hromada dalších informací. U BMW se např ukládá do paměti jednotky BMS info o teplotách při kterých se startuje vozidlo. Ve smyslu - kolikrát jsi nastartoval pri 0-5°C kolikrát při 5-10°C atd...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“